LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gekort worden op uitkering.

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
mamaluckie1985

gekort worden op uitkering.

Ongelezen bericht door mamaluckie1985 »

Hallo ik heb een vraag. ik heb in juni 2010 een uitkering aangevraagt in de wet werk en bijstand. Ik woon samen met me jongere broertje. omdat ik voogd ben geweest van hem omdat onze ouders overleden zijn. kreeg ik een uitkering voor een alleenstaand plus een toeslag van 20 procent omdat ik in de het verleden recht had op kinderbijslag voor hem. ik was op dat moment zwanger van me dochter in november is mijn dochter geboren.ik heb toen een wijziging doorgeven dat me dochter geboren is toen werdt mijn uitkering verhoogd naar een uitkering voor een alleenstaande ouder met kind. in januarie moet ik alle loonstroken laten zien over het jaar 2010. maar alleen die van mezelf.mijn broertje had op dat moment dat ik de uitkering aanvroeg een wajong uitkering en een wezenuitkering. maar nu gaat die vanaf augustus weer naar school. tot nu is er niet gevraagt naar het inkomen van me broertje en ik wil niet voor verrassingen komen te staan. is er een kans dat ik gekort wordt op me uitkering ?? heeft iemand hier ervaring mee of wat moet ik doen

Leo The Emperor

Re: gekort worden op uitkering.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

mamaluckie1985 schreef:Hallo ik heb een vraag. ik heb in juni 2010 een uitkering aangevraagt in de wet werk en bijstand. Ik woon samen met me jongere broertje. omdat ik voogd ben geweest van hem omdat onze ouders overleden zijn. kreeg ik een uitkering voor een alleenstaand plus een toeslag van 20 procent omdat ik in de het verleden recht had op kinderbijslag voor hem. ik was op dat moment zwanger van me dochter in november is mijn dochter geboren.ik heb toen een wijziging doorgeven dat me dochter geboren is toen werdt mijn uitkering verhoogd naar een uitkering voor een alleenstaande ouder met kind. in januarie moet ik alle loonstroken laten zien over het jaar 2010. maar alleen die van mezelf.mijn broertje had op dat moment dat ik de uitkering aanvroeg een wajong uitkering en een wezenuitkering. maar nu gaat die vanaf augustus weer naar school. tot nu is er niet gevraagt naar het inkomen van me broertje en ik wil niet voor verrassingen komen te staan. is er een kans dat ik gekort wordt op me uitkering ?? heeft iemand hier ervaring mee of wat moet ik doen

Ik denk niet dat je dit helemaal goed doet.

Je voert immers een gemeenschappelijke huishouding met je broertje. Als jullie dan allebei een uitkering (Bijstand en en Wajong) krijgen, kun je niet allebei opgeven dat je alleenstaand bent.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

gewoon eerlijk alles vertellen , dan kom je ook niet voor verrassingen te staan, als je na zou moeten betalen is het niet te doen.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik zou zo snel mogelijk actie ondernemen,anders wordt straks zijn wajong gekort op jou uitkering,.....

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik zou niet weten hoe dit werkt, maar ik zou het wel zoals ciske en rozemarijntje aangeven zelf aankaarten en goed navragen en inderdaad zo snel mogelijk.

Om eens een paar oude spreekwoorden erbij te halen.. eerlijkheid duurt het langst. Als is de leugen nog zo snel...

Indien jullie teveel aan uitkeringen ontvangen en de uitkerende instanties komen er later achter moet er alleen maar meer terugbetaald worden. Bovendien loop je kans dat dit een traject wordt van fraude met uitkeringen, waarbij er natuurlijk ook forse boetes opgelegd kunnen worden e.d. Dan ben je toch echt een stuk verder van huis.

Indien het wel allemaal klopt qua hoogte van alle uitkeringen dan is het wel zo prettig dit bevestigd te krijgen.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

normaal gesproken met een bijstand uitkering dan mag je alleen de bijstand hebben en niks anders....
dit is een bijzonder situatie.....dus ik weet dit niet zeker..

normaal gesproken als je allebei een een inkomen hebt..bv de een werkt zoals mijn man en ik heb een wao is er niks aan de hand...dag mag gewoon..immers...verzekeringswerk is de wao in princiepe..
dat geld ook voor ww.....
maar dan is het wel dat iemand werkt en geen bijstand heeft....

als je ook maar iets bijverdient bij de bijstand wat sommige mensen doen,die doen dat eigenlijk voor niks want je wort gekort op je uitkering...
nou vind ik persoonlijk dat je het niet voor niks doet want je komt weer in een sociaal netwerk terecht enz..en je werkt toch een beetje voor je geld...

maar misschien rare vraag waarom heeft je broertje wajong en jij bijstand?
hij zou bv op je kind kunne passen en jij werken,dan ben je van het gezeur af...
want ik denk dat je nu al terug kunt gaan betalen...
wat ik eruit begrijp is het al gaande de wajong?sinds juni 2010?
ik zou als de donder er achter aangaan...misschien is er voor dit soort dingen een apart iets...maar met bijstand zijn ze heeeeeeeeel streng.dat weet ik wel

laat je het ons weten....succes

svdmeer

Ongelezen bericht door svdmeer »

Overigens denk ik niet dat de bijstand wordt gekort met de wajong van je broer, als je het slim aanpakt. Zorg er voor dat je wordt erkend als woningdeler. De bijstandsuitkering wordt dan wel gekort, maar lang niet zoveel als het inkomen van je huisgenoot (broer).

Werk zoeken is uiteindelijk de meest aantrekkelijke optie. Het leuke aan loon is dat het niet gekort wordt vanwege een huisgenoot met inkomen. En zo jong een kind zonder vader, verstandig is het allemaal niet.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Er zijn veel vragen over Wajong en bijstand (WWB). Over samenwonen van iemand met een Wajonguitkering en een huisgenoot met WWB.
Wajongers worden niet gekort op hun uitkering als ze volledig zijn afgekeurd. Als er gedeeltelijk kan worden gewerkt, geldt vanaf 2014 het huishoudinkomen. Definitieve besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden.

Regelgeving tav het zogenaamde huishoudinkomen (maximaal ruim € 1300 netto voor partners, samenwonenden) is ingegaan 1 januari 2012. Voor bestaande gevallen: miv 1 juli 2012. WWB-ers verliezen dat deel van hun uitkering dat boven de norm huishoudinkomen uitkomt bij samenwoning met een verdienende huisgenoot. Dat kan dus ook een Wajonger zijn met inkomen uit werk.

Voor 'oude' Wajongers geldt de partner- en middelentoets (vermogenstoets) niet. Ook niet voor inwonende kinderen met studiefinanciering
(tot ruim € 13000 inkomen per jaar) Een beknopt en uitgebreid overzicht van 'oude' en 'nieuwe' Wajongers en WWB vindt u hier. Veel is nog onzeker. Pas in 2012 vindt besluitvorming plaats.

Algemene informatie over het huishoudinkomen: lees hier

Gesloten