LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Fiscus bij erven van een woning die te koop staat
Fiscus bij erven van een woning die te koop staat
Situatie: beide ouders zijn overleden en de ouderlijke woning (zonder hypotheek of huurders) en valt in de erfenis van de twee kinderen. Geen van beide wil er wonen en zetten het pand te koop.
Wat zijn de fiscale gevolgen hiervan? Valt het huis nu al (50%/50%) in Box 3 van de erfgenamen?
Hoeveel succesie betalen zij na de verkoop?
Wat zijn de fiscale gevolgen hiervan? Valt het huis nu al (50%/50%) in Box 3 van de erfgenamen?
Hoeveel succesie betalen zij na de verkoop?
Re: Fiscus bij erven van een woning die te koop staat
Ik weet het even niet precies maar heb wel een vraag.. Weet je zeker dat de erfbelasting pas na de verkoop betaald moet worden ?Fiesiekus schreef: Hoeveel succesie betalen zij na de verkoop?
Het zou zomaar kunnen dat het huis een paar jaartjes te koop staat. Volgens mij moeten de erven de WOZ opgeven om de erfbelasting te bepalen. De WOZ is bekend dus hoeft er niet gewacht te worden tot verkoop voor de aangifte.. daarom kan ik me best voorstellen dat er binnen een bepaalde termijn aangifte gedaan dient te worden ongeacht of de woning verkocht is of niet.
Goeie vraag. Volgens info van de belastingdienst: Iedereen die iets erft, moet in principe aangifte doen van die verkrijging. Ongeveer vier maanden na het overlijden stuurt de Belastingdienst een aangiftebiljet aan een van de erfgenamen.
Dit gebeurt wanneer vermoedelijk successierecht verschuldigd is
Dit gebeurt wanneer vermoedelijk successierecht verschuldigd is
Het huis telt mee bij je inkomstenbelasting en bij je erfbelasting.
Voor de erfbelasting:
Hiervoor moet de WOZ-waarde genomen worden van het huis dat geldt in het jaar van overlijden. Beide partijen moeten dus de helft van deze WOZ-waarde opgeven op het aangifte formulier. Het maakt niet uit of het huis verkocht is of niet.
Voor de inkomstenbelasting:
Als het huis op 1 januari nog niet verkocht is, dan moeten beide partijen de helft van de waarde opgeven in box-3.
Voor de erfbelasting:
Hiervoor moet de WOZ-waarde genomen worden van het huis dat geldt in het jaar van overlijden. Beide partijen moeten dus de helft van deze WOZ-waarde opgeven op het aangifte formulier. Het maakt niet uit of het huis verkocht is of niet.
Voor de inkomstenbelasting:
Als het huis op 1 januari nog niet verkocht is, dan moeten beide partijen de helft van de waarde opgeven in box-3.
Heel erg bdankt. Die erfbelasting kan flink oplopen; zou het gunstiger zijn (geweest) als het huis al bij leven aan de kinderen zou zijn geschonken?
In zekere zin wel, maar er zijn ook regels aan verbonden, lees hier:Fiesiekus schreef:Heel erg bdankt. Die erfbelasting kan flink oplopen; zou het gunstiger zijn (geweest) als het huis al bij leven aan de kinderen zou zijn geschonken?
http://financieel.infonu.nl/belasting/9 ... ienst.html
Met zo weinig gegevens die je noemt zal niemand dat kunnen zeggen. Maar waarschijnlijk is het antwoord: nee, het is tegenwoordig meestal niet meer gunstig een bewoond (box 1) huis aan de kinderen te schenken.zou het gunstiger zijn (geweest) als het huis al bij leven aan de kinderen zou zijn geschonken?
Wat vaak wel gunstig is is om gewoon € 5.000 per kind per jaar te schenken (en als de ouders weinig contanten hebben lenen de de kinderen dat jaarlijks terug en krijgen ze ook nog rente betaald van de ouders).
Maar zoals gezegd: een goed stukje estate-planning kan niet via een forum als dit zonder een volledig financieel beeld. Zoek een goede adviseur zolang je ouder / ouders nog leven.
@SJZSJZ schreef: Maar zoals gezegd: een goed stukje estate-planning kan niet via een forum als dit zonder een volledig financieel beeld. Zoek een goede adviseur zolang je ouder / ouders nog leven.
De situatie is toch anders, als je het beschrijft.
Lees de openingspost van TS:
Fiesiekus schreef:Situatie: beide ouders zijn overleden en de ouderlijke woning (zonder hypotheek of huurders) en valt in de erfenis van de twee kinderen. Geen van beide wil er wonen en zetten het pand te koop.
Dat klopt, het pand staat te koop (en waarschijnlijk og vele jaren).
Neemt niet weg dat ik graag het advies van SJZ nader uitlgelegd zou willen zien (ik behoor tot de armen van geest) voor een privé situatie:
situatie: ouderlijk huis van €300.000,- zonder hypotheek en op naam van ouders, op spaarrekeningen ook €300.000,- drie kinderen vangen daaruit jaarlijks die fiscaalvrije gift (nu €5000,- of zo), ouders dreigen binnekort dood te gaan
Hoe het huis fiscaal zo gunstig mogelijk naar de kinderen door te sluizen?
Neemt niet weg dat ik graag het advies van SJZ nader uitlgelegd zou willen zien (ik behoor tot de armen van geest) voor een privé situatie:
situatie: ouderlijk huis van €300.000,- zonder hypotheek en op naam van ouders, op spaarrekeningen ook €300.000,- drie kinderen vangen daaruit jaarlijks die fiscaalvrije gift (nu €5000,- of zo), ouders dreigen binnekort dood te gaan
Hoe het huis fiscaal zo gunstig mogelijk naar de kinderen door te sluizen?
dan hebben mijn ouders nog vele jaren te gaanSJZ schreef: Zoek een goede adviseur zolang je ouder / ouders nog leven.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 06 aug 2011 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja leuk, en dan?
Je kunt ook naar belastinginspecteur stappen natuurlijk
Wat denk jezelf !Ja leuk, en dan?
Welke versie is nu juist, of ben je aan trollen?
Situatie: beide ouders zijn overleden en de ouderlijke woning (zonder hypotheek of huurders) en valt in de erfenis van de twee kinderen. Geen van beide wil er wonen en zetten het pand te koop.
Dat zijn twee verschillende bestaande situaties:
1 de schoonouders (ik vroeg het namens mijn schoonfamilie),
2 de ouders.
1 de schoonouders (ik vroeg het namens mijn schoonfamilie),
2 de ouders.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 06 aug 2011 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus als je een goed advies wilt omtrent dit soort zaken dan is de notaris
toch iemand die jou het beste advies kan geven.
toch iemand die jou het beste advies kan geven.
dan hebben mijn ouders nog vele jaren te gaan
Tja, je weet niet wanneer je zult sterven, maar deze quotes klinken toch wel tegenstrijdig.ouders dreigen binnekort dood te gaan
Maar goed, als de eerste ouder overlijdt dan erven de 3 kinderen ieder een kwart van € 300.000 = € 75.000. Dat valt volledig in het 10%-tarief.
Zodra de 2e ouder overlijdt erven de kinderen ieder 1/3 van € 375.000 = € 125.000. Daarvan valt ongeveer € 119.000 in het 10%-tarief en € 6.000 in het 20%-tarief.
Dus van de € 200.000 per kind valt slechts € 6.000 NIET in het laagste tarief. Op tariefsgebied valt er dan niet veel te halen. Inderdaad wel goed om de € 5.000 jaarlijks te schenken, dat is € 15.000 per jaar wat belastingvrij overgaat.
Ik denk als je dit leest:
http://www.lieshout-partners.nl/financi ... nderen.htm
dat je je realiseert dat er met de overdracht van die woning weinig te behalen valt. De overdrachtsbelasting is nu wel 2%, maar als de ouders snel doodgaan blijft dat dus snel weggegoid geld.
Er is een testament op de langslevende ouder gemaakt; dat betekent dat de eerste keer (dode) er geen sucecssierecht wordt betaald door de kinderen; de overlevende ouder erft alles en de 3 ton valt binnen de vrijstelling (5 ton of zo).
Bij het overlijden van de tweede ouder, gaat de kassa rollen.
Bij het overlijden van de tweede ouder, gaat de kassa rollen.
-
***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Neen Pindakaaspotje, beide ouders hebben nu in totaal een huis (3 ton), en dat spaargeld (3 ton). Dus de eerste dooie levert 3 ton op voor de resterende. Beetje ongelukkige getallen, maar wel makkelijk rekenen.
Fiesiekus schreef:Neen Pindakaaspotje, beide ouders hebben nu in totaal een huis (3 ton), en dat spaargeld (3 ton). Dus de eerste dooie levert 3 ton op voor de resterende. Beetje ongelukkige getallen, maar wel makkelijk rekenen.
Wat een respectloze woordkeuze.