LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Annuleringskosten onterrecht

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
tuninggangsta
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2011 22:12

Annuleringskosten onterrecht

Ongelezen bericht door tuninggangsta »

Enige tijd geleden ben ik bij de Hypotheker gaan informeren wat mijn mogelijkheden zijn tot het kopen van een eerste huis. Hierin meegaand ben ik na verloop van tijd een appartement tegengekomen dat mijn aandacht heeft getrokken. Met dit verhaal ben ik verder gegaan met de Hypotheker en al snel kwam er een constructie om het geld bij elkaar te krijgen. De constructie was: een hypotheek, een starterslening en overig gedeelte schoonouders. Dit nam allemaal erg veel tijd in beslag, vooral de starterslening waarvan ik en mijn vriendin ervanuit gingen dat de hypotheker het voor ons ging regelen en wij alleen een handtekening moesten te zetten. Dit was dus echter niet het geval wij mochten het zelf na een paar weken alsnog doen. Vlak voordat ik de papieren op zou sturen voor de starterslening kreeg ik het mooie nieuws dat het bedrijf waar ik werkte falliet was. Uiteindelijk heeft de Hypotheker een offerte van de ING terug gekregen waarin stond dat ik de hypotheek zou krijgen. Waarop ik het heugelijke nieuws bracht dat ik geen vast werk had. Wel had ik al binnen een dag ander werk, alleen een half jaar contract. Dit was verder geen probleem ik moest alleen de rente vast leggen als mijn proefperiode voorbij zou zijn kon ik gewoon de starterslening aanvragen. (De overdrachtsdatum was al 2 keer verzet doordat alles zoveel tijd in beslag nam). Na een weekend slapen bedacht ik mij dat ik maar een half jaar contract had en dat ik wel kon fluiten naar een starterslening. Daarom had mijn vriendin maar opgebeld dat het allemaal niet doorging doordat de starterslening niet doorging. Volgens mij een geldige reden van annuleren. Wel had ik ergens in een gesprek bij de Hypotheker laten vallen dat ik bij de Rabo-Bank ook een offerte op had gevraagd wat zij voor mij konden betekenen. Waarbij de Hypotheker ervanuit is gegaan dat ik naar een ander gegaan ben en dit dan ook in mijn dossier gezet heeft. Waarop ik annuleringskosten moest betalen bij de ING. Waarbij een groot deel van mijn salaris waar ik al 3 maanden op wachtte gelijk naar de ING ging. Nu ben ik alweer 2 brieven verder en in de laatste brief kreeg ik te horen dat de ING niet op de hoogte gesteld was van een leen-/ schenconstructie om de financiering van de hypotheek sluitend te maken.
Is er iemand die nog een idee heeft om al dit touwtrekken te beeindigen?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Annuleringskosten onterrecht

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

tuninggangsta schreef:Waarop ik annuleringskosten moest betalen bij de ING. Waarbij een groot deel van mijn salaris waar ik al 3 maanden op wachtte gelijk naar de ING ging.
Annuleringskosten voor de offerte? Of voor iets anders? Is er vooraf iets vastgelegd over de kosten voor het uitbrengen van een offerte?

hypotheekadviseur501
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 okt 2010 14:50

Re: Annuleringskosten onterrecht

Ongelezen bericht door hypotheekadviseur501 »

ING Voordeeloffertes kennen standaard 1% annuleringskosten indien de offerte getekend is ingezonden en naderhand niet wordt geaccepteerd.

Dit staat redelijk uitgebreid in de offerte.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Annuleringskosten onterrecht

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Beetje warrig verhaal.

Gaat de koop van het appartement niet door dan?
Of krijg je nu een hypotheek van de Rabo?
En hoe zit dat nu met die familielening? Heb je dat de Hypotheker wel verteld, of aangegeven dat het eigen spaargeld is? En is dat reden voor ING om de offerte in te trekken?

tuninggangsta
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2011 22:12

Re: Annuleringskosten onterrecht

Ongelezen bericht door tuninggangsta »

De koop van het appartement gaat niet door doordat de gemeente mij geen starterslening kan verstrekken. Helaas had ik getekend om de rente vast te leggen.
De Hypotheker heeft verder bij de ING aangegeven dat het een schenking zou zijn.

En ook ik heb inderdaad gelezen dat er 1% annuleringskosten word berekend als ik van de offerte afzie. Tenzij er een geldige reden is om de koop niet door te laten gaan. Als ik namelijk geen starterslening verstrekt krijg heb ik niet voldoende geld om het appartement te kopen en heb ik dus geen onderpand. Dan lijkt het mij ook niet nodig om de hypotheek alsnog te houden. En het ligt totaal buiten mijn macht, dus lijkt mij nog altijd geldig van de offerte af te zien.

Helaas stond er in mijn dossier bij de Hypotheker dat ik naar een ander ben gegaan dus dan is het inderdaad geldig de 1% annuleringskosten in rekening te brengen omdat de ING er ook tijd in heeft gestoken. Dit werd ook erg snel van mijn rekening geschreven en hoopte de ING met een brief toch te kunnen overhalen het geld terug te geven. Dit is bij de eerste brief niet gelukt omdat bij de Hypotheker nog steeds in mijn dossier stond dat ik naar een ander gegaan was. En na overleg met de Hypotheker nog een brief geschreven waarop ik geen antwoord kreeg. Hierover met de ING gebeld en die konden mij verder geen informatie verstrekken, dit moest ik maar navragen bij de Hypotheker. Dag erop bij de Hypotheker langs gegaan en die hadden nog niets vernomen van de ING. Later hebben mijn ouders op hun naam een brief ontvangen met dus de informatie over het niet terug geven van de annuleringskosten. Met de reden dat de ING niet op de hoogte gesteld was van de schenking.

In de tussentijd heeft de Hypotheker contact gezocht met de ING waarop die het antwoord kregen dat de Hypotheker er niets mee te maken heeft en deze zich er ook buiten moet houden. Lijkt mij een klassiek verhaal van het kastje naar de muur gestuurd worden. Aangezien zowel ik als de Hypotheker geen informatie van de ING krijgen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Annuleringskosten onterrecht

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

En ook ik heb inderdaad gelezen dat er 1% annuleringskosten word berekend als ik van de offerte afzie
Helaas wordt er veel vaagtaal gebruikt in deze posting.

Als je de offerte van ING getekend hebt teruggestuurd, is het geen offerte meer, maar een voor jou bindenden overeenkomst. Er is namelijk een aanbod gedaan, en dat aanbod is door jou aanvaard.
Later hebben mijn ouders op hun naam een brief ontvangen met dus de informatie over het niet terug geven van de annuleringskosten. Met de reden dat de ING niet op de hoogte gesteld was van de schenking.
Dit is toch ook terecht, want je hebt hun hierin niet betrokken.

Het verbaast me sowieso dat je de hypotheek al afsluit als de starterslening nog niet rond is. Je had de offerte van de ING gewoon kunnen laten wachten totdat jer een positief antwoord van de gemeente lag.

tuninggangsta
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2011 22:12

Re: Annuleringskosten onterrecht

Ongelezen bericht door tuninggangsta »

Het verbaast me sowieso dat je de hypotheek al afsluit als de starterslening nog niet rond is. Je had de offerte van de ING gewoon kunnen laten wachten totdat jer een positief antwoord van de gemeente lag.
Ik ga naar een "bedrijf" dat mij meer inzicht moet geven omdat ik er zelf weinig van weet en ik hoop dat deze mensen mij daarbij kunnen helpen. Als er aan mij gevraagd word te tekenen en ik vraag nog speciaal dat als ik teken het eventueel nog geannuleerd kan worden, omdat de starterslening nog niet rond is, en er geantwoord word met dat dat gewoon mogelijk is dan ga ik er als leek vanuit dat dit ook daadwerkelijk kan.
Dit is toch ook terecht, want je hebt hun hierin niet betrokken.
Wie bedoel je hiermee? Mijn ouders hebben er helemaal niets mee te maken, ze wonen alleen op hetzelfde adres waar ik woon. Mijn ouders betalen niks en staan ook nergens voor garant.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Annuleringskosten onterrecht

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Wie bedoel je hiermee
De Ing

Gesloten