LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] iCentre probleem iMac 27 2010 HDD?
iCentre probleem iMac 27 2010 HDD?
Hallo,,
Ik heb een vraagje, want ik ben het namelijk niet eens met het feit dat ik onderzoekskosten moet betalen terwijl ik echt weet dat het product wat ik heb aangeschaft een harde ratelend geluid maakt en langzaam is.
De iCentre medewerker had mijn iMac laten opsturen en mijn minderjarige broer moest ondertekenen voor een onderzoekskosten van 80.- euro. Mag dat eigenlijk?
De probleem die ik echter ondervind is dat mijn iMac veel meer lawaai maakt dan die in de winkel en zelfs de iMac die een lagere toerental heeft is zelfs sneller dan mijn iMac (7200 VS 5400 RPM = 5400 RPM is sneller).
Als je in de woonkamer zit dan hoor je de iMac ratelen als hij met iets bezig is. Ik bedoel daarmee met 3 meter afstand zelfs. En de iMac is ook nog snellere editie en zelfs is hij trager dan een 5400 RPM HDD.
De iCentre medewerker wilde echter niet de iMac showmodel in de winkel vergelijken met die van mij dat zegt al genoeg dat hij echter weet dat er iets mis is. Hij vind echter dat er niets mis is.
Ik wil echter gewoon een vervanging van mijn HDD. Maar dat willen ze gewoon niet doen omdat het buiten de garantie valt. Je hoort de HDD echter hard tikken en ratelen tijdens gebruik ervan.
Heeft iemand hier ervaring mee en die het mee kan delen? Heel erg bedankt voor de hulp! Enige vragen ik vul die z.s.m aan.
Ouderdom is nog net geen 6 maanden.
Met vriendelijke groet,
Minhhai
Ik heb een vraagje, want ik ben het namelijk niet eens met het feit dat ik onderzoekskosten moet betalen terwijl ik echt weet dat het product wat ik heb aangeschaft een harde ratelend geluid maakt en langzaam is.
De iCentre medewerker had mijn iMac laten opsturen en mijn minderjarige broer moest ondertekenen voor een onderzoekskosten van 80.- euro. Mag dat eigenlijk?
De probleem die ik echter ondervind is dat mijn iMac veel meer lawaai maakt dan die in de winkel en zelfs de iMac die een lagere toerental heeft is zelfs sneller dan mijn iMac (7200 VS 5400 RPM = 5400 RPM is sneller).
Als je in de woonkamer zit dan hoor je de iMac ratelen als hij met iets bezig is. Ik bedoel daarmee met 3 meter afstand zelfs. En de iMac is ook nog snellere editie en zelfs is hij trager dan een 5400 RPM HDD.
De iCentre medewerker wilde echter niet de iMac showmodel in de winkel vergelijken met die van mij dat zegt al genoeg dat hij echter weet dat er iets mis is. Hij vind echter dat er niets mis is.
Ik wil echter gewoon een vervanging van mijn HDD. Maar dat willen ze gewoon niet doen omdat het buiten de garantie valt. Je hoort de HDD echter hard tikken en ratelen tijdens gebruik ervan.
Heeft iemand hier ervaring mee en die het mee kan delen? Heel erg bedankt voor de hulp! Enige vragen ik vul die z.s.m aan.
Ouderdom is nog net geen 6 maanden.
Met vriendelijke groet,
Minhhai
Re: iCentre probleem iMac 27 2010 HDD?
Wat je zou kunnen doen, is de harde schijf eruit halen en de fabrikant verwittigen van het probleem.
Op schijven zit(pin me er niet op vast) zo'n 10 jaar garantie.
Of langsgaan bij een andere apple reseller.
10 jaar?hdpaddy schreef:Wat je zou kunnen doen, is de harde schijf eruit halen en de fabrikant verwittigen van het probleem.
Hoe kom je daarbij?
Ze rekenen gewoon 80.- voor een onderzoekskosten omdat het buiten de garantie valt. Maar wat valt wel onder de garantie? We moesten namelijk een contract afsluiten om het te laten checken op hardware fouten. Niets geconstateerd dus onderzoekskosten. Maar mijn broer die minderjarig is had de contract afgesloten mag dat wel?
Ik kan u vertellen dat u moet oppassen voor onderzoekskosten bij Apple reseller.
Ik kan u vertellen dat u moet oppassen voor onderzoekskosten bij Apple reseller.
Was de verkoper er op uit om u een Applecare pakket te verkopen?Minhhai23 schreef:We moesten namelijk een contract afsluiten om het te laten checken op hardware fouten. Niets geconstateerd dus onderzoekskosten.
De eigenaar heeft niets te maken met de fabrikant van de harde schijven, maar alleen met de verkoper van de iMac. Ook is het demonteren van de harde schijf geen optie bij een Apple iMac. Het monteren/demonteren is door Apple moeilijk gemaakt voor de eigenaar van een aluminium iMac en valt volledig af te raden voor niet professionele reparateurs (en zeker niet wanneer de iMac nog in de garantietermijn zit). Vooral de constructie met de glasplaat geeft problemen bij het openen van de 27' iMac. Om een idee te krijgen met welke problemen men te maken krijgt, zie deze 'teardown' van een 27' iMac op iFixit: http://www.ifixit.com/Teardown/iMac-Int ... own/1236/1hdpaddy schreef:Wat je zou kunnen doen, is de harde schijf eruit halen en de fabrikant verwittigen van het probleem.
Nee, dat kan niet in een dergelijk systeem zit een OEM schijf. Apple heeft de garantie overgenomen van de fabrikant van de schijf.Wat je zou kunnen doen, is de harde schijf eruit halen en de fabrikant verwittigen van het probleem.
De TS kan de schijf wel testen met een testprogramma van de fabrikant:
http://www.samsung.com/global/business/ ... in_es.html
http://support.wdc.com/product/download ... 30&lang=en
http://www.seagate.com/www/en-us/suppor ... s/seatools
http://www.hitachigst.com/support/downloads/
BBCS schreef:10 jaar?hdpaddy schreef:Wat je zou kunnen doen, is de harde schijf eruit halen en de fabrikant verwittigen van het probleem.
Hoe kom je daarbij?
Ik zei ook, (pin me er niet op vast)
wellicht vergis ik mij met geheugen.
bij oudere imac's kon men zonder problemen een schijf wisselen, wellicht loop ik wat achter op dat gebied.
voor de TS,
terug naar de winkelier en laat je tanden zien.
-
Misschien is de garantie wel 20 jaar.10 jaar?
Hoe kom je daarbij?
Lijkt me toch ook niet onmogelijk..
Onder welke steen heb jij de afgelopen tijd gelegen?Leo The Emperor schreef:Misschien is de garantie wel 20 jaar.10 jaar?
Hoe kom je daarbij?
-
Je kunt bij een garantieclaim het beste je geld terugvragen.Leo The Emperor schreef:Misschien is de garantie wel 20 jaar.10 jaar?
Hoe kom je daarbij?
De HHD zijn enigzins in prijs gedaald, dus je kunt zeker een vergelijkbaar exemplaar terugkopen...
Hoelang is de garantie dan wel?BBCS schreef:Onder welke steen heb jij de afgelopen tijd gelegen?Leo The Emperor schreef:Misschien is de garantie wel 20 jaar.10 jaar?
Hoe kom je daarbij?
Ik denk gewoon 1 jaar.hobby1 schreef: Hoelang is de garantie dan wel?
Wel opgelet:
De losse harde schijven die verkocht worden, hebben meestal standaard 3 jaar garantie (de Retail uitvoeringen.)
De OEM harde schijven is een totaal ander verhaal.
De garantie wordt niet verzorgd door de fabrikant van de harde schijf, maar men dient dan te wenden tot de fabrikant van de computer.
De garantieperiodes van OEM en Retail harde schijven verschillen ook.
Zit op de computer 1 jaar garantie (zoals bij de iMac), dan zit op die harde schijf ook maar 1 jaar garantie.
Mijn persoonlijke mening is dat de harde schijf van de TS kosteloos vervangen dient te worden.
Het ratelen op zich kan geen kwaad. Iedere harde schijf ratelt.
Echter is de harde schijf langzamer.
Waarschijnlijk zal de harde schijf ook behoorlijk warm worden in rust. (eigen ervaring.)
Dat kan gebeuren, doordat de lagers van de platters niet goed zullen zijn, en dan komen de platters bijna niet op snelheid.
Een 7200RPM schijf is sneller dan een 5400RPM.
Er zijn ook 10.000RPM en als ik me niet vergis ook 15.000RPM schijven.
Die kunnen behoorlijk heet worden en maken ook veel meer herrie.
Het probleem van de TS zal niet door een ondeskundige monteur kunnen worden opgelost, omdat die nu eenmaal niet de kennis en zeker de ervaring heeft om dergelijke problemen op te sporen en te constateren.
Men ziet dat de harde schijf het doet.
Dat klopt inderdaad. De harde schijf functioneert technisch gezien wel.
Maar presteert niet zoals die zou moeten presteren.
Het ratelen op zich kan geen kwaad. Iedere harde schijf ratelt.
Echter is de harde schijf langzamer.
Waarschijnlijk zal de harde schijf ook behoorlijk warm worden in rust. (eigen ervaring.)
Dat kan gebeuren, doordat de lagers van de platters niet goed zullen zijn, en dan komen de platters bijna niet op snelheid.
Een 7200RPM schijf is sneller dan een 5400RPM.
Er zijn ook 10.000RPM en als ik me niet vergis ook 15.000RPM schijven.
Die kunnen behoorlijk heet worden en maken ook veel meer herrie.
Het probleem van de TS zal niet door een ondeskundige monteur kunnen worden opgelost, omdat die nu eenmaal niet de kennis en zeker de ervaring heeft om dergelijke problemen op te sporen en te constateren.
Men ziet dat de harde schijf het doet.
Dat klopt inderdaad. De harde schijf functioneert technisch gezien wel.
Maar presteert niet zoals die zou moeten presteren.
Da's een beetje kort door de bocht. Een 5400rpm HDD van 1TB met 1 platter zal sneller zijn dan een 7200rpm variant met 4 platters. Maar als idd de overige techniek identiek is zal de 7200rpm sneller zijn.Een 7200RPM schijf is sneller dan een 5400RPM.
TS kan ook de snelheid testen met bv HD Tune en even kijken of de snelheid klopt van de HDD. Van de meeste schijven zijn wel reviews/benchmarks te vinden.
Ik denk het ook en Leo denkt het ook, maar 20 jaar, maar hoelang is het werkelijk?BBCS schreef:Ik denk gewoon 1 jaar.hobby1 schreef: Hoelang is de garantie dan wel?
Wel opgelet:
De losse harde schijven die verkocht worden, hebben meestal standaard 3 jaar garantie (de Retail uitvoeringen.)
Als op de iMac 1 jaar garantie zit, heb je ook maar 1 jaar garantie zitten op de harde schijf.hobby1 schreef:Ik denk het ook en Leo denkt het ook, maar 20 jaar, maar hoelang is het werkelijk?BBCS schreef:Ik denk gewoon 1 jaar.hobby1 schreef: Hoelang is de garantie dan wel?
Wel opgelet:
Dat HDD Ratelen en dat je kunt horen ratelen. Dat snap ik wel, want ik heb weleens 3 keer mijn pc moeten herbouwen door constante blunders die ik maakte. Maar een iMac geratel die je van 3 meter of 4 meter kunt horen is dat wel normaal? 7200 RPM hdd is trouwens die in de imac zit is langzamer dan de 5400 RPM van de Macbook Pro. Schandalig eerlijk gezegd. Maar ik ben wel blij met mijn iPhone maar iMac is een beetje buiten mijn verwachting.
Maar ik ben altijd voor de Macbook pro alleen mijn broer was echt een iMac fan.
Maar ik ben altijd voor de Macbook pro alleen mijn broer was echt een iMac fan.
Heel kort: nee.Minhhai23 schreef:Maar een iMac geratel die je van 3 meter of 4 meter kunt horen is dat wel normaal?
Of die harde schijf moet stokoud zijn.
Toch kan het wel.Minhhai23 schreef:7200 RPM hdd is trouwens die in de imac zit is langzamer dan de 5400 RPM van de Macbook Pro.
Tegenwoordig heb je de "Green" harde schijven.
Die zijn in staat om de snelheid van de platters aan de behoefte aan te passen.
(energie zuinig)
Een harde schijf behoort in principe alleen bij schijfactiviteiten te ratelen.
Produceerd de harde schijf altijd een harde rateltoon, ook als de harde schijf geen schijfactiviteiten vertoont, dan is mijn vermoeden dat de lagers niet goed zijn.
Minhhai23, welk merk&model HDD zit er in de machine?
-
- Contacteer:
I-Centre garantie? TOT DE DEUR!!