crazyme schreef:Niemand zit op gedragsgestoorde gasten te wachten
Helemaal gelijk in. Dus ook de beveiligers / portiers zitten niet te wachten op gedragsgestoorde bezoekers in hun tent, die de portier aandacht kosten.
crazyme schreef:Accepteren dat iemand bepaalt dat jij niet naar binnen mag is "eer" gevoelig.
Het is heel erg moeilijk om te beslissen wie wel en wie niet binnen te laten. Ga er maar eens een avondje staan en probeer maar eens te zorgen dat er geen narigheid ontstaat in je tent. Want is er narigheid? Wie kijken we daar met z'n allen als eerst op aan? Juist, de portier. Terwijl de portier helemaal niets met het voorval te maken heeft, omdat de bezoekers die hij binnen heeft gelaten narigheid hebben uitgehaald. Het heeft dus zoals jij beweert niets te maken met het "eer" gevoel, machtsmisbruik,discriminatie, of welke negatieve term dan ook. Jou opmerking heeft voor mijn beeldvorming veel weg van het verhaal van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
crazyme schreef:Lange tenen icm een opvliegend karakter zijn dan zaken waar die persoon zelf aan moet werken.
Leg niet de schuld bij een ander.
Juist we moeten de schuld niet bij een ander neer leggen. Vrijwel alle bezoekers van een horecagelegenheid drinken alcohol houdende dranken. Iedereen weet wel een aantal bijwerkingen van die categorie dranken te noemen. Het is mij in al die tijd dat ik al ga stappen opgevallen dat er een bepaalde groep is die lange tenen, een kort lontje, of zoals u zegt een opvliegend karakter hebben. Dat is nou de groep bezoekers die altijd problemen met de beveiliging heeft.
Terugkerend naar de eigenlijke discussie waar het om ging: 'Geweigerd worden aan de deur'. Het deurbeleid is iets waar verschillende partijen invloed op uitoefenen. Dit zijn:
- De eigenaar van de horecagelegenheid,
- Een ondernemersvereniging,
- De gemeente,
- De politie.
Deurbeleid is dus niet iets wat een portier volledig naar eigen inzicht bepaalt. Wel krijgt de portier de ruimte in het deurbeleid om beslissingen te nemen. De portier die belast is met het uitvoeren van toegangscontrole kijkt eigenlijk alleen of de bezoeker voldoet aan de criteria om binnen te mogen komen. Dit is de enige speling die de portier heeft in het deurbeleid. Wanneer een bezoeker geweigerd word heeft dat een reden. Bijvoorbeeld:
- De bezoeker heeft geen geldig toegangsbewijs,
- De bezoeker weigert mee te werken aan identiteitscontrole,
- De bezoeker weigert mee te werken aan een veiligheidsfouillering,
- De houding / het gedrag van de bezoeker aan de deur (onbeleeft / brutaal / agressief),
- De bezoeker is ongepast gekleed,
- De uitstraling van de bezoeker is ongepast (agressief / negatief / onverzorgd / discriminerend / etc.)
- De bezoeker heeft uiterlijke kenmerken die uitdragen dat de bezoeker hoort bij een doelgroep die de eigenaar van de horecagelegenheid liever niet in zijn tent wil ontvangen,
- De bezoeker is een bekende van de portier (negatieve reputatie van de bezoeker),
- De bezoeker verkeert in kennelijke staat van dronkenschap,
- De bezoeker verkeert kennelijk onder invloed van verdovende middelen,
- De bezoeker volgt instructies van de portier of ander personeel van de gelegenheid niet op,
- De bezoeker heeft een horecaverbod.