Pagina 1 van 1

meterstanden onjuist.. toch betalen??

Geplaatst: 13 aug 2011 15:36
door Briks
hoi, ik heb een vraag..

mag een energiemaatschappij je dwingen om je eindnota te betalen als je meterstanden niet kloppen?

daar er hier mensen zijn die niet goed kunnen lezen en graag het naadje van de kous willen weten hier wat info...
ik heb een eindnota gekregen van de NEM, daar staat zowel de begin als eind stand verkeerd. is veel te hoog ingeschat [door hun]

ik heb de meterstanden goed doorgegeven en bij de eindnota van vorige leverancier is die ook correct [waarom zou ik daar in sjoemelen]

nu weet ik dat, gehoord van de transportleverancier, al de maatschappijen daar een forse draai aan geven. maar ze moeten de eindstand goed hebben.

helaas zit de NEM nu op een meterstand die mijn meter nog geeneens aangeeft. de beginstand van hun zit daar al 15 m³ boven en de eindstand verschilt 45m³.

dus vandaar mijn vraag.
als de eind stand ook niet klopt, toch betalen??

ik heb gelijk met hun gebeld en natuurlijk ook mijn nieuwe energiemaatschappij op de hoogte gesteld. maar wil heel graag hier een antwoord op hebben.

bvd

Re: meterstanden onjuist.. toch betalen??

Geplaatst: 13 aug 2011 16:49
door bachanaal
het is van enkele maatschappijen bekend dat ze rommelen met de meterstanden om daarmee hun winst te verdienen. zelf heb ik dat jaren geleden gehad bij energie direct, dat geintje kostte mij toen 700 euro.
n.b. bij overstap naar een andere maatschappij zitten er vrijwel altijd verschillen in. door dat verschil kreeg ik bij de ene 200 euro terug en moest dat een jaar later bij de ander weer bij betalen.

Re: meterstanden onjuist.. toch betalen??

Geplaatst: 13 aug 2011 17:20
door MAXIEM
Briks

In dit land is het juridisch gezien zo, dat je exact de prijs hoeft te betalen voor het geleverde produkt of de geleverde dienst. Dus de NEM kan de boom in, wat mij betreft.

Maxiem

Re: meterstanden onjuist.. toch betalen??

Geplaatst: 13 aug 2011 19:44
door GJvdZ
Heb je bewijsmateriaal van de meterstanden die je opgegeven hebt? Bijvoorbeeld een bevestigingsmail.

Re: meterstanden onjuist.. toch betalen??

Geplaatst: 13 aug 2011 23:48
door Shine
14.5 De verplichting tot betaling wordt niet opgeheven of opgeschort door het indienen van bezwaren tegen de nota, tenzij een contractant die elektrische energie en/of gas uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden van de leverancier afneemt, binnen de betalingstermijn bij de leverancier een bezwaarschrift indient, waarbij hij zijn bezwaren tegen de nota met redenen omkleedt. In dat geval wordt de betalingsverplichting van de betrokken nota opgeschort totdat de leverancier op het bezwaarschrift heeft beslist.
Dit komt uit de Algemene Voorwaarden. Voorwaarden geldend bij/voor iedere leverancier.
http://www.nederlandenergie.nl/doc.ashx?41

Het antwoord op uw vraag staat in onderstaand stuk te lezen. Dit hanteren energiebedrijven (leveranciers en netbeheerders)
LINK: http://www.edsn.nl/docs/Issue/dub_issue_hd205e.pdf
Als aanvulling: Indien de alsnog opgegeven stand van de klant valt binnen de validatiemarges (tussen 50% - 200% van verwacht verbruik), vindt geen correctie plaats maar kan de leverancier wel een correctie op eigen kosten toepassen.

Meterstand correcties t.g.v een switch dienen overigens altijd bij uw nieuwe leverancier aangevraagd te worden.

Re: meterstanden onjuist.. toch betalen??

Geplaatst: 14 aug 2011 18:22
door Briks
hoi shine,
bedankt voor je hulp. je 2e link is erg goed.
het ging mij niet om dat ik niet wil betalen, maar om de juistheid van de standen.
[heb je goed gelezen :D ]

ik moet 1 ding zeggen de NEM is wel super snel met antwoorden en verwerking van je vragen [klacht]
vrijdag de eerste brief hierover gehad zaterdag de 2e, daarin staat dat ik naar [zoals jij ook zei] mijn huidige leverancier moet om dit goed te trekken.

nadat ik de NEM hier over ingelicht [telefonisch] had gelijk ook de huidige leverancier alles opnieuw door gegeven [voor de tigste x]
ik noteer ook elke keer de standen op de door hun gestuurde kaart, en geef ze via mail/site of telefoon, door al naar gelang het bij mij uitkomt.
ook noteer ik gelijktijdig, ALS er is een keer, een netbeheerder aan komt waaien.
zelfde datum zelfde cijfers.
het enigste wat dan wel weer zo vervelend is dat er 4 tot 6 wkn overheen gaan voordat het verwerkt is, dus eigenlijk nooit de echte update standen.

vind het alleen heel erg ingewikkeld, nu mag ik als ik de eindejaar nota van mijn huidige leverancier krijg wel mijn algebra opkrikken naar de 3e graat.... met al die verrekeningen die er dan op moeten staan. ik hoop dat ik er dan nog wijs uit kan worden.

hartelijk bedankt voor je antwoord, wel weer een zorg minder en later dan maar puzzelen :lol:

gr briks

Re: meterstanden onjuist.. toch betalen??

Geplaatst: 14 aug 2011 18:24
door Jolijn
Hoe is 't nu met de (automatische) betaling aan de Nuon?

Re: meterstanden onjuist.. toch betalen??

Geplaatst: 14 aug 2011 18:39
door Briks
ondanks dat ze toen wel netjes contact met me hebben opgenomen maar helaas weer niet de afspraak zijn nagekomen. alles maar in 1 x betaald op hun banknr die renegade66 toen op de site gezet had. toppie van hem/haar. via de 503 bknr lukt het echt niet. dus einde zaak... :D :D

leuk dat je het vraagt..

gr briks

Re: meterstanden onjuist.. toch betalen??

Geplaatst: 14 aug 2011 18:40
door Jolijn
Einde zaak...en je leeft nog. :wink: Mooi.

Re: meterstanden onjuist.. toch betalen??

Geplaatst: 14 aug 2011 18:53
door Briks
van elke strijd word je sterker, ook al was het kantje... maar
langzaam komt mijn bloeddruk ook weer op normaal niveau. zeker nu ik bij hun weg ben. 8)

Re: meterstanden onjuist.. toch betalen??

Geplaatst: 17 aug 2011 09:31
door alfatrion
Briks schreef:dus vandaar mijn vraag.
als de eind stand ook niet klopt, toch betalen??

ik heb gelijk met hun gebeld en natuurlijk ook mijn nieuwe energiemaatschappij op de hoogte gesteld. maar wil heel graag hier een antwoord op hebben.
Stuur een brief! Ik zou zelf een correctie toepassen en dat betalen.