Pagina 1 van 1

Verkoop energie aanpakken door akkoord achteraf van klant?

Geplaatst: 14 aug 2011 20:54
door VTO2
Ik uit mijn zorgen als maatschappelijk werker, hoeveel mensen ik aan mijn desk krijg..die tegen hunh wil zijn ingeschreven aan de deur voor een overstap van energie. uit alle verhalen blijkt ene patroon van misleidende informatie te zitten.
Ik snap dat er concurrentie is en bedrijven klanten willen halen aan de deur.
Maar je bent als bedrijf toch niet geloofwaardig als de mensen die jouw visitekaartje moeten zijn, zulke gemente trucs uithalen om alleen die handtekening te scoren. De energieboeren huren vrijwel altijd wervingskantoren in die willen scoren, anders kost het de colporteur zijn baan..
Kwaliteit kun je op die manier bijna niet verwachten. En je kunt de mensen die tekenen wel naief noemen, maar het gaat om het verhaal wat er aan vooraf gaat, waarin niet duidelijk wordt gemaakt dat het een overstap betreft. Vaak worden gevestigde namen ingezet om het idee te geven dat het van hen uitgaat.
Ik help die mensen graag, maar als je ziet hoe energiebedrijven moeilijk gaan doen als je simpel om een aanulering vraagt van een contract, dat moet dan weer per aangetekende brief, die ze natuurlijk volgens hun niet hebben ontvangen en zeker niet binnen de 8 dagen bedenktermijn. Mensen denken dat het om vrijblijvend einformatie gaat maar er wordt gewoon een overeenkomst gesloten.
Kan er geen wet komen die het anders doet? als iemand een handtekening zet ze eerst een bevestiging krijgen met een strook erbij, dat als ze echt willen, ze die ondertekenen en retour sturen binnen bv. 2 weken. en dat dan pas het contract rechtsgeldig is..ik zie het er alleen maar slechter op worden, Ik heb niets op voorhand tegen verkoop aan de deur, maar er gaat al jaren veel te veel mis en de consument is de dupe van deze praktijken. Wat is uw mening hierover??

Re: Verkoop energie aanpakken door akkoord achteraf van klant?

Geplaatst: 14 aug 2011 21:21
door GJvdZ
Aan de ene kant ben ik het met je eens, maar ik vrees dat als er (weer) een wet hiervoor moet worden gemaakt dat het allemaal nog lastiger wordt. Voor welke situaties gaat het gelden? Alleen voor verkoop aan de deur? Dan verschuift de verkoop wel naar straat of winkelcentrum. Maar als je daar de regels ook voor wilt laten gelden, dan tref je ook weer andere bedrijven. Je kunt het ook niet specifiek voor energiebedrijven maken, en als je dat al doet, dan gaan die wervingsbedrijven wel weer wat anders verkopen.

Kortom, dit lijkt me een hele lastige om in een waterdichte wet te vangen.

Re: Verkoop energie aanpakken door akkoord achteraf van klant?

Geplaatst: 15 aug 2011 12:47
door Bob Schurkjens
Als hulpverlener kun je vrijwel altijd zorgen voor ontbinding van deze contracten. Je moet alleen wel weten op welke knoppen je moet drukken.

In de eerste plaats moeten de Colportagewet en de Wet Oneerlijke Handelspraktijken gerespecteerd worden bij afsluiten van deze contracten. Dat gebeurt vrijwel nooit. In de tweede plaats dienen energieleveranciers zich te houden aan de Gedragscode Energieleveranciers. Dat gebeurt vrijwel nooit. In de derde plaats kun je een geschil aanspannen tegen de leverancier bij de Geschillencommissie SGC als de leverancier het contract niet wil ontbinden. Hiermee dreigen (altijd doen) kan al effect hebben.

Eerlijk gezegd vind ik het gebrek aan kennis hierover in hulpverleningsland (maatschappelijk werk etc) ontluisterend. Wordt hier tijdens de opleiding dan helemaal geen aandacht aan besteed? Is er geen deugdelijke nascholing? Als elke maatschappelijk werker nou eens 1 uurtje van zijn of haar hele carrière zou besteden aan het lezen de site http://www.consuwijzer.nl , dan zou er al een hele hoop gewonnen zijn aan het verminderen van consumentenleed bij mensen met een (relatief) zwakke maatschappelijke positie.

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... veranciers

http://www.deombudsman.nl/koop-en-garan ... portagewet

http://www.deombudsman.nl/energie-en-wo ... van-kracht

http://www.sgc.nl

http://www.consuwijzer.nl/Voorbeeldbrie ... ereenkomst

Re: Verkoop energie aanpakken door akkoord achteraf van klant?

Geplaatst: 15 aug 2011 14:29
door VTO2
@Bob Schurkjens,

Alle door uw genoemde procedures zijn mij bekend, het is niet zo dat alle maatschappelijk werkers alleen maar koffie drinken of niet bijscholen.
U zegt het zelf goed, mensen die het lastig hebben in de maatschappij zijn beinvloedbaarder en er wordt geen enkele rekening gehouden door de colporteurs
met de kwaliteit van de verkoop. Het aat me niet om dat ik die zaken moet oplossen. maar op de manier waarop de mensen klant worden gemaakt tegen hun wil, of daar iets aan gedaan kan worden. Als mensen er toch 'ínstinken' dan is het niet meer dan normaal dat wij ze helpen als ze daarvoor aankloppen, juist omdat ze zelf niet weten hoe te annuleren.