LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
superklaver

tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door superklaver »

Hallo,

eind januari 2009 heb ik een tv gekocht. Nu is die stuk. Als ik hem aan zet gaat die telkens uit/aan/uit/aan.... dit gaat zo een tijdje door. duurt soms een kwartier voor die het doet. als die het eenmaal doet, blijft die het doen. waarschijnlijk ligt het aand de voeding. Nu heb ik gebeld met de verkopende partij, maar omdat dit buiten de garantie valt, werd ik doorgestuurd naar Samsung. Dus gelijk samsung gebeld. Nu kunnen ze de tv repareren, maar dan moet ik zelf max 125 betalen als ik de tv breng en max 200 als ze het thuis komen maken. is dit redelijk? de tv kostte 360 euro.

alvast bedankt,

gr suzanne


BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door BBCS »

seconds-out schreef:http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... lf_betalen

Heb je hier wat aan? :D
Klopt niet.
Nee. Als de fabrieksgarantie is afgelopen, hebt u nog steeds rechten. De verkoper moet ervoor zorgen dat u uw televisie een aantal jaren gewoon kunt gebruiken. Ook als de garantie al voorbij is. Dit staat zo in de wet.

Dat staat niet in de wet.

De meeste mensen lezen dat in de Europese Richtlijn staat dat de verkopende partij gedurende de eerste 2 jaar na aankoop aansprakelijk is voor ieder gebrek, en aangezien in de Nederlandse wetgeving daarvan niets staat hoelang dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek, zegt men dan dat de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur aansprakelijk is voor ieder gebrek.
Dat is dus de grootste leugen.
Als in de Nederlandse wetgeving niet staat hoelang dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek, is de verkopende partij ook niet aansprakelijk voor ieder gebrek.

Zo simpel is het.

superklaver

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door superklaver »

wat ik hier dus uit opmaak, is dat dit een redelijk bedrag is.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door seconds-out »

superklaver schreef:wat ik hier dus uit opmaak, is dat dit een redelijk bedrag is.
Mhm ja..beetje grijs gebied, maar maximaal 125 euro reparatiekosten lijkt me wel redelijk.
Maar...aangezien er nog sprake is van garantie zou je de verkoper daarover kunnen aanspreken, als dat al niet gebeurd is. Misschien zou je reparatiekosten samen kunnen delen.
Het is ook niet normaal, dat een tv na twee jaar al stuk gaat, je zou langer mogen verwachten.
Ook ligt het eraan wat er kapot is, als het iets heel onbenulligs is, zou 125 euro weer te veel zijn.
Bij jou is de voeding van je tv kapot...klinkt wel duur, daarom kan je alleen van geval tot geval beoordelen hoe de garantie kan worden toegepast.
Eigenlijk ben ik niet zo op de hoogte van wat wel/niet redelijk is, andere forumleden weten dat beter, ik noem met name een Alfatrion.

Btw...niet op BBCS letten, als hij het woord garantie leest raakt hij gelijk over zijn toeren. 8)
Laatst gewijzigd door seconds-out op 18 aug 2011 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

superklaver

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door superklaver »

dat is dus het nadeel. Ik moet accoord gaan met die kosten van max 125 euro. pas achteraf als die gerepareerd is krijg ik de daadwerkelijke kosten te horen. het is dus goed mogelijk dat het minder gaat kosten. maar dat willen/kunnen ze niet zeggen. Nu heb ik een telefonisch informatie bij iemand anders gevraagd en het zou onder de 100 euro zijn. exact kon het nog niet gezegd worden. daar krijg je een prijsopgaaf als die is nagekenen. ga je accoord hoef je geen onderzoekskosten te betalen. ga je niet accoord, kost het 15euro. en de reparatie duurt een dag. 's morgens brengen en 's avonds halen. scheelt ook weer. ik ga morgen ook even met unive bellen en advies vragen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door BBCS »

seconds-out schreef: Btw...niet op BBCS letten, als hij het woord garantie leest raakt hij gelijk over zijn toeren. 8)
Nee hoor! :lol:

Alleen hou ik niet van aannames die niet volgens de wetgeving is.

Zoals ik al eerder aangaf geeft men aan dat de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur garantie moet geven, omdat in de wetgeving niet is bepaald hoelang dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek.

En dat is de kern van het broodje aap verhaal.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door trebelski »

BBCS schreef:
En dat is de kern van het broodje aap verhaal.
Gelukkig zijn er voldoende winkels die het niet als broodje aap beschouwen en hun klanten niet als vijanden zien.
Herstel of vervanging. Moet ik hieraan meebetalen?
Wanneer een defect buiten uw schuld om is ontstaan geldt het volgende: Als het defect zich binnen 2 jaar na aankoop voordoet hoeft u geen kosten te betalen bij reparatie of vervanging. Na 2 jaar, kan het zijn dat u een deel van de herstel- of vervangingskosten moet betalen wanneer bijvoorbeeld de reparatie, de levensduur van het product verlengt. Is het defect ontstaan doordat u dit zelf heeft veroorzaakt? Bijvoorbeeld doordat u het product niet volgens de gebruiksaanwijzing heeft gebruikt? Dan betaalt u zelf de onderzoek -, voorrij - en reparatiekosten.
Laatst gewijzigd door trebelski op 18 aug 2011 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door BBCS »

trebelski schreef:
BBCS schreef:
En dat is de kern van het broodje aap verhaal.
Gelukkig zijn er voldoende winkels die het niet als broodje aap beschouwen en hun klanten niet als vijanden zien.

http://www.bcc.nl/info/wettelijke-garantie
Herstel of vervanging. Moet ik hieraan meebetalen?
Wanneer een defect buiten uw schuld om is ontstaan geldt het volgende: Als het defect zich binnen 2 jaar na aankoop voordoet hoeft u geen kosten te betalen bij reparatie of vervanging. Na 2 jaar, kan het zijn dat u een deel van de herstel- of vervangingskosten moet betalen wanneer bijvoorbeeld de reparatie, de levensduur van het product verlengt. Is het defect ontstaan doordat u dit zelf heeft veroorzaakt? Bijvoorbeeld doordat u het product niet volgens de gebruiksaanwijzing heeft gebruikt? Dan betaalt u zelf de onderzoek -, voorrij - en reparatiekosten.
Een copie van consuwijzer.

Met alle respect, zoals men het aangeeft is het dus niet.
Natuurlijk mag de verkopende partij daarvan af wijken in het voordeel van de consument, maar nogmaals:

De verkopende partij is in Nederland niet aansprakelijk voor ieder gebrek gedurende de eerste 2 jaar na aankoop en is ook niet aansprakelijk voor ieder gebrek binnen de gemiddelde levensduur.

Maarja, de waarheid mag blijkbaar niet gesproken worden.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door trebelski »

BBCS schreef: Een copie van consuwijzer.
Met alle respect, zoals men het aangeeft is het dus niet.
Natuurlijk mag de verkopende partij daarvan af wijken in het voordeel van de consument, maar nogmaals:
De verkopende partij is in Nederland niet aansprakelijk voor ieder gebrek gedurende de eerste 2 jaar na aankoop en is ook niet aansprakelijk voor ieder gebrek binnen de gemiddelde levensduur.

Maarja, de waarheid mag blijkbaar niet gesproken worden.
De waarheid is echt niet dat wat jij hier al jaren roept, hooguit jou (gekleurde ) waarheid. Het staat gewoon in de garantievoorwaarden van alle grote ketens en in de voorwaarden van veel grote online-shops staat hetzelfde.
http://www.bcc.nl/info/wettelijke-garantie
garantievoorwaarden BBC....
Wettelijke garantie

Dit is de garantie die u als consument altijd heeft wanneer u een product aanschaft. U heeft wettelijk gezien altijd recht op een goed werkend product dat beantwoordt aan de koopovereenkomst die met u is gesloten.
Fabrieksgarantie

De fabrikant kan zelf ook garantie geven op een product. Dit zijn meestal specifieke service voorwaarden van de fabrikant bij een product. Deze gelden meestal voor 1 of 2 jaar en kunt u nalezen in de toelichting van de fabrikant.
Recht op een goed product

Wanneer u een product koopt, heeft u altijd recht op een product van goede kwaliteit, dat geschikt is voor normaal gebruik. Het merk, de prijs en de toelichting van uw verkoopadviseur en de reclame-uitingen van de fabrikant bepalen wat u van uw aankoop mag verwachten.

Vertoont een product nadat u het gekocht heeft binnen 6 maanden een defect, dan hoeft u niet te bewijzen dat het product bij aankoop niet in orde was. Na 6 maanden dient u dit wel te bewijzen.

Mijn product werkt niet goed. Wanneer heb ik volgens de wet recht op herstel of vervanging?

De minimale termijn voor wettelijk garantie op elektronica is twee jaar. Binnen de wettelijke garantie(periode) heeft u recht op herstel of vervanging wanneer het product buiten uw schuld om:

niet compleet was bij aflevering.
kapot is, of het niet goed doet.
niet kan, wat de verkoper toegezegd heeft.

Let op: normale slijtage of slijtage vanwege intensief gebruik zijn hiervan uitgesloten. Dit hoort er nu eenmaal bij als u een product gebruikt. Wanneer blijkt dat het product gebrekkig is en dat het defect er al moet zijn geweest toen u het product kocht, zorgt BCC voor herstel of vervanging.

Herstel of vervanging. Moet ik hieraan meebetalen?
Wanneer een defect buiten uw schuld om is ontstaan geldt het volgende: Als het defect zich binnen 2 jaar na aankoop voordoet hoeft u geen kosten te betalen bij reparatie of vervanging. Na 2 jaar, kan het zijn dat u een deel van de herstel- of vervangingskosten moet betalen wanneer bijvoorbeeld de reparatie, de levensduur van het product verlengt
. Is het defect ontstaan doordat u dit zelf heeft veroorzaakt? Bijvoorbeeld doordat u het product niet volgens de gebruiksaanwijzing heeft gebruikt? Dan betaalt u zelf de onderzoek -, voorrij - en reparatiekosten.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door seconds-out »

Het is toch niet te geloven? :twisted:
Duidelijk, zwart op wit staan de wettelijke garantiebepalingen en nog blijft BBCS bij zijn standpunt.

Hoe groot kan een plaat voor je hoofd zijn?

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door trebelski »

Ik ga verder niet (meer) met jou (BBCS)in discussie want je begint dan gewoon weer je riedeltje af te draaien waar ( behalve jou klanten ) niemand een boodschap aan heeft. Koop je spullen dus bij de winkels die deze voorwaarden hanteren ( alle grote ketens en talloze onlineshops) en je hebt er geen probleem mee.Uiteraard vervalt garantie wanneer je het product misbruikt of verkeerd gebruikt.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door BBCS »

seconds-out schreef:Het is toch niet te geloven? :twisted:
Duidelijk, zwart op wit staan de wettelijke garantiebepalingen en nog blijft BBCS bij zijn standpunt.

Hoe groot kan een plaat voor je hoofd zijn?
Die wettelijke garantie bestaat niet.
Jij hebt wel een hele grote plaat voor je hoofd.

Men zegt dat die "wettelijke garantie" zo is, omdat in de Nederlandse wetgeving niet staat hoelang dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek.

Het belangrijke verschil is dat de Nederlandse wetgeving kijkt naar het moment van aankopen: wat is in de koopovereenkomst overeengekomen?
Dus als het product volgens de koopovereenkomst bepaalde eigenschappen bezit, dient ook na het verstrijken van de garantieperiode het product volgens de koopovereenkomst te zijn.

Dus vergeet gelijk die onzin van de gemiddelde levensduur, dat de verkopende partij een x tijd aansprakelijk is voor ieder gebrek.
Die zijn niet van toepassing.

Wat wel belangrijk is, wat in de koopovereenkomst is overeengekomen, met daarbij de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers op wat voor manier dan ook.

Dat is het Nederlandse systeem, en niet het syteem van de aansprakelijkheid van de verkopende partij voor ieder gebrek gedurende de x tijd.

Veel organisaties vertellen niet het Nederlandse systeem, maar hameren steeds op het andere systeem.
Die twee systemen zijn onderling niet uitwisselbaar.

Dus de verkoper is aansprakelijk als het product niet de eigenschappen bezit welke het volgens de koopovereenkomst had moeten bezitten.
Dat is iets totaal anders dan dat de verkopende partij gedurende de x tijd aansprakelijk is voor ieder gebrek.

En ja, ik leg steeds het Nederlandse systeem uit, terwijl anderen die verkeerd uitleggen.

superklaver

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door superklaver »

Dus de informatie die je op consuwijzer ziet staan, klopt dus eigenlijk niet. Dat is dan wel misleidend. Veel mensen gaan daar van uit.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door seconds-out »

superklaver schreef:Dus de informatie die je op consuwijzer ziet staan, klopt dus eigenlijk niet. Dat is dan wel misleidend. Veel mensen gaan daar van uit.
Dus jij vindt zelf ook dat een consuwijzer misleidend is?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@superklaver,

Ik vrees dat ook deze discussie uit de hand gaat lopen.
Zoals deze zijn er al vele topics voorafgegaan met iedere keer exacte dezelfde discussie.

Je kunt eventueel eens bij het juridisch advies vragen bij een juridisch loket, eerste advies is meestal gratis.
Je kunt ook eens een mail sturen na Consuwijzer. Misschien gewoon wel beiden dan heb je 2 meningen.

Mijn mening over het probleem: het product beantwoordt niet aan de overeenkomst daar deze niet de eigenschappen bezit die je ervan mag verwachten. Volgens mij mag je verwachten dat een TV wel iets langer meegaat dan 2,5 jaar.
Dat eerste staat ook in de wetboeken, dat 2de natuurlijk niet expliciet.

Het ligt in de lijn der verwachting dat ik tegengesproken ga worden door BBCS. Echter voel ik er niet zoveel voor om weer dezelfde discussie te voeren, zoals in zovele andere topics. Overigens degene die het hardst loopt te roeptoeteren, heeft niet altijd gelijk.
Daarom verwijs ik verder naar het juridisch loket en consuwijzer. Als daaruit blijkt dat je bepaalde rechten hebt, ben je met dat antwoord wat beter bewapend ten opzichte van de winkelier dan met het antwoord dat mensen op een forum dat melden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door BBCS »

superklaver schreef:Dus de informatie die je op consuwijzer ziet staan, klopt dus eigenlijk niet. Dat is dan wel misleidend. Veel mensen gaan daar van uit.
De antwoorden bij de vragen op consuwijzer geven vaak ook tegenstrijdige informatie.

Daarnaast halen veel mensen en ook juristen informatie van consuwijzer af, zonder te kijken of die informatie ook werkelijk klopt.
Op consuwijzer staat in de disclaimer dat aan de teksten van consuwijzer geen rechten aan ontleent mogen worden en dat voor de juistheid van de teksten de wetboeken moet worden geraadpleegd.

Kijk maar naar de informatie die BCC geeft: bijna een exacte copie van consuwijzer!


Een ander aspect is ook dat ik er totaal geen baad bij heb om onjuistheden te schrijven.

Teksten van consuwijzer:
Als de fabrieksgarantie is afgelopen, hebt u nog steeds rechten. De verkoper moet ervoor zorgen dat u uw televisie een aantal jaren gewoon kunt gebruiken. Ook als de garantie al voorbij is. Dit staat zo in de wet.
Waar staat dat dan in de wet?
Mijn computer is na twee jaar kapot gegaan en de verkoper wil hier niks aan doen. Heeft de verkoper gelijk?

Nee. Als de fabrieksgarantie is afgelopen, hebt u nog steeds rechten. De verkoper moet ervoor zorgen dat u uw televisie een aantal jaren gewoon kunt gebruiken. Ook als de garantie al voorbij is. Dit staat zo in de wet. In de wet staat dat een verkoper verplicht is om een product te repareren of een nieuw product te geven. Dit moet hij doen als het product niet goed is.
Weer is dat gebaseerd op dat volgens de Europese Richtlijn de verkopende partij gedurende de eerste 2 jaar na aankoop aansprakelijk is voor ieder gebrek, en aangezien in de Nederlandse Wetgeving niet is bepaald hoelang dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek, neemt men maar aan dat de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur aansprakelijk is voor iedere gebrek wat buiten de schuld om van de consument is ontstaan.

En iedereen gaat daar rechten aan ontlenen, wat helemaal niet kan.



Volgens de Nederlandse wetgeving (

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door trebelski »

superklaver schreef:Dus de informatie die je op consuwijzer ziet staan, klopt dus eigenlijk niet. Dat is dan wel misleidend. Veel mensen gaan daar van uit.
Heb je zelf nu ook nog iets uitgezocht of laat jij je leiden door wat anderen zeggen.? Waar heb je de TV gekocht en wat koste hij nieuw? Want dat is wel van belang. Wetgeving of niet, de meeste bedrijven hanteren deze info( die op consuwijzer staat) wel degelijk serieus en als je de link volgt zie dat bv BBC deze regels ook opvolgt.Nederlandse wetgeving of niet koop je de spullen bij de bovengenoemde ketens dan heb je geen problemen met dit soort zaken. Kleine ondernemers kunnen spartelen wat ze willen maar er is geen verplichting om dure elektronica te kopen bij zaken die dit niet willen opvolgen.
Laatst gewijzigd door trebelski op 18 aug 2011 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door ciske »

trebelski schreef:
superklaver schreef:Dus de informatie die je op consuwijzer ziet staan, klopt dus eigenlijk niet. Dat is dan wel misleidend. Veel mensen gaan daar van uit.
Heb je zelf nu ook nog iets uitgezocht of laat jij je leiden door wat anderen zeggen.? Waar heb je de TV gekocht en wat koste hij nieuw? Want dat is wel van belang. Wetgeving of niet, de meeste bedrijven hanteren deze info( die op consuwijzer staat) wel degelijk serieus en als je de link volgt zie dat bv BBC deze regels ook opvolgt.

nieuw was die 360 staat in de openingspost van TS

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: tv stuk na 2,5 jaar. wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door BBCS »

Emmy75 schreef: Mijn mening over het probleem: het product beantwoordt niet aan de overeenkomst daar deze niet de eigenschappen bezit die je ervan mag verwachten. Volgens mij mag je verwachten dat een TV wel iets langer meegaat dan 2,5 jaar.
Dat eerste staat ook in de wetboeken, dat 2de natuurlijk niet expliciet.
Het punt is dat men zich beroept op de verwachting van de consument en dat als een product eerder binnen die verwachting kapot gaat, dat de verkopende partij dat kosteloos moet herstellen.

Het punt is dat de verwachting in de koopovereenkomst verwerkt zit, dus dan dient het product conform de koopovereenkomst te zijn.

Als je als consument een tv koopt met 2 jaar garantie, dan is die 2 jaar garantie zeer belangrijk. De koper is met die 2 jaar akkoord gegaan, en is gewoon van toepassing.

Als duidelijk is dat een gebrek al tijdens de koop aanwezig was en niet redelijk kenbaar had kunnen zijn, en het gebrek openbaart zich later, dan is na de garantieperiode de verkopende partij daar ook aansprakelijk voor.

Gesloten