LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ziekgemeld bij zwangerschap en toch moeten werken
-
ziekgemeld bij zwangerschap en toch moeten werken
Een beetje lastig verhaal.
Mijn vrouw is nu 6 maanden zwanger had altijd al wat last van spataderen.
Nu is het betreffende been een stuk dikker als normaal,ze heeft er ook behoorlijk last van. Van de arts krijgt ze horen dat ze zelf moet aangeven als het werken niet meer gaat,ze heeft een staand beroep,9 uur per dag.
Inmiddels aangegeven dat het niet meer gaat,dus naar huis gestuurd.
Ze is ziekgemeld bij het UWV,voor hoeveel procent moet ik nog uitzoeken.
Overeengekomen dat ze nog 2 keer een ochtendje bijspringt en daarna voor 100% de ziektewet in en daarna aansluitend zwangerschapsverlof.
Op het eerste ochtendje kreeg ze zo meteen uit het niks te horen dat ze 5 dagen per week van 1 tot 6 moet komen werken,want de baas vindt dat dat prima gaat.
Ik deel die mening niet,ik zit nagenoeg elke avond met een vrouwtje wat met tranen in haar ogen zit van de pijn in haar been.
Morgen weer naar de dokter voor controle maar ik wil eigenlijk een doktersverklaring dat ze niet meer mag werken,dit is geen doen zo!
Kan ik dit verlangen??
En dan de tweede vraag,stel dat ze dus voor 100% is ziekgemeld bij het UWV,want dat has ik begrepen,dan mag een baas toch niet verlangen dat je evengoed (deels) moet werken? Lijkt mij fraude. (er is binnen dat bedrijf overigens geen mogelijkheid tot een lichtere functie die ze wellicht wel aan zou kunnen.
Wie weet raad,want ze gaat er kapot aan.
Mijn vrouw is nu 6 maanden zwanger had altijd al wat last van spataderen.
Nu is het betreffende been een stuk dikker als normaal,ze heeft er ook behoorlijk last van. Van de arts krijgt ze horen dat ze zelf moet aangeven als het werken niet meer gaat,ze heeft een staand beroep,9 uur per dag.
Inmiddels aangegeven dat het niet meer gaat,dus naar huis gestuurd.
Ze is ziekgemeld bij het UWV,voor hoeveel procent moet ik nog uitzoeken.
Overeengekomen dat ze nog 2 keer een ochtendje bijspringt en daarna voor 100% de ziektewet in en daarna aansluitend zwangerschapsverlof.
Op het eerste ochtendje kreeg ze zo meteen uit het niks te horen dat ze 5 dagen per week van 1 tot 6 moet komen werken,want de baas vindt dat dat prima gaat.
Ik deel die mening niet,ik zit nagenoeg elke avond met een vrouwtje wat met tranen in haar ogen zit van de pijn in haar been.
Morgen weer naar de dokter voor controle maar ik wil eigenlijk een doktersverklaring dat ze niet meer mag werken,dit is geen doen zo!
Kan ik dit verlangen??
En dan de tweede vraag,stel dat ze dus voor 100% is ziekgemeld bij het UWV,want dat has ik begrepen,dan mag een baas toch niet verlangen dat je evengoed (deels) moet werken? Lijkt mij fraude. (er is binnen dat bedrijf overigens geen mogelijkheid tot een lichtere functie die ze wellicht wel aan zou kunnen.
Wie weet raad,want ze gaat er kapot aan.
Re: ziekgemeld bij zwangerschap en toch moeten werken
Ziek = ziek. Als er mogelijkheden zijn ( moet je even overleggen met de arts ) voor een doktersverklaring, heeft ze in elk geval een stok achter de deur.
Maar hoe dan ook, als ze het niet meer aan kan, gewoon ziek melden lijkt mij. Aan de andere kant is dit altijd lastig, gezien ze juist aangeeft een paar ochtenden nog wel te kunnen en er natuurlijk nog langer wil werken zonder teveel frustratie.
Misschien een onderzoek aanvragen bij de bedrijfsarts?
Maar hoe dan ook, als ze het niet meer aan kan, gewoon ziek melden lijkt mij. Aan de andere kant is dit altijd lastig, gezien ze juist aangeeft een paar ochtenden nog wel te kunnen en er natuurlijk nog langer wil werken zonder teveel frustratie.
Misschien een onderzoek aanvragen bij de bedrijfsarts?
Bel het UWV op en vraag een gesprek met de verzekeringsarts, die vertel
haar of ze wel of niet mag werken.
De baas kan vertellen wat hij/zij wil maar als een verzekeringsarts/bedrijfsarts/arboarts verteld dat zij niet mag werken dat hoeft dat ook niet.
haar of ze wel of niet mag werken.
De baas kan vertellen wat hij/zij wil maar als een verzekeringsarts/bedrijfsarts/arboarts verteld dat zij niet mag werken dat hoeft dat ook niet.
-
@daan
De BAAS vindt dat dat nog best kan,terwijl ze zelf aangeeft dat het dus niet gaat.
Maar aangezien ze nog geen vast contract heeft (april volgend jaar zou het vast moeten worden) en er gedreigd wordt met "hou je er rekening mee dat je contract dan afloopt" loopt ze maar gewoon door met de pijn.
Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
De BAAS vindt dat dat nog best kan,terwijl ze zelf aangeeft dat het dus niet gaat.
Maar aangezien ze nog geen vast contract heeft (april volgend jaar zou het vast moeten worden) en er gedreigd wordt met "hou je er rekening mee dat je contract dan afloopt" loopt ze maar gewoon door met de pijn.
Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Is het niet zo dat in tijden van zwangerschap een baas sowieso geen medewerkster mag ontslaan?
Gelden daar geen bijzondere regels voor?
Misschien is dit ook echt weer zo'n issue om eens navraag te doen bij een juridisch loket wat nu echt de "juiste" stappen zijn.
Of natuurlijk een rechtsbijstand verzekering mocht je die hebben.
Gelden daar geen bijzondere regels voor?
Misschien is dit ook echt weer zo'n issue om eens navraag te doen bij een juridisch loket wat nu echt de "juiste" stappen zijn.
Of natuurlijk een rechtsbijstand verzekering mocht je die hebben.
-
1. Gezondheid van je vrouw en kind staat voorop.
2. De baas is een kl**tz*k en verdient geen personeel.
3. Je vrouw lekker thuis laten blijven en in april wordt het contract niet verlengd.
4. Lekker voor het kind zorgen vanaf april.
5. Dan weer kijken naar een andere baan. Er is zat werk.
2. De baas is een kl**tz*k en verdient geen personeel.
3. Je vrouw lekker thuis laten blijven en in april wordt het contract niet verlengd.
4. Lekker voor het kind zorgen vanaf april.
5. Dan weer kijken naar een andere baan. Er is zat werk.
@Stronkstronk,
Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Misschien werkt de vrouw er wel altijd al met plezier? Dat de werkgever iets meer begrip moet tonen voor zijn personeel klopt als een bus, maar om nu te riskeren dat het contract niet wordt verlengd kan niet bij iedereen even makkelijk zijn!
Het geld kan immers hard nodig zijn? De vrouw wil er misschien graag blijven werken?
De juiste stappen zorgen dus waarschijnlijk voor goed overleg medisch gezien met de werkgever waardoor hij beter inzicht in de situatie krijgt en snapt wat er aan de hand is en daardoor dus ook weer een rust in de situatie tussen werkgever en werknemer waardoor de vrouw haar graag uitgevoerde baantje blijft houden en toch toegekomen wordt in haar beperking op dit moment?
Voor een kind zorgen terwijl inkomen hard nodig zou zijn schiet namelijk ook niet op!
Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Misschien werkt de vrouw er wel altijd al met plezier? Dat de werkgever iets meer begrip moet tonen voor zijn personeel klopt als een bus, maar om nu te riskeren dat het contract niet wordt verlengd kan niet bij iedereen even makkelijk zijn!
Het geld kan immers hard nodig zijn? De vrouw wil er misschien graag blijven werken?
De juiste stappen zorgen dus waarschijnlijk voor goed overleg medisch gezien met de werkgever waardoor hij beter inzicht in de situatie krijgt en snapt wat er aan de hand is en daardoor dus ook weer een rust in de situatie tussen werkgever en werknemer waardoor de vrouw haar graag uitgevoerde baantje blijft houden en toch toegekomen wordt in haar beperking op dit moment?
Voor een kind zorgen terwijl inkomen hard nodig zou zijn schiet namelijk ook niet op!
Ik snap niet dat iemand ergens gaat werken en zwanger wordt zonder dat er een vast contract is en er vervolgens vreemd van opkijkt dat de werkgever het contract niet wil omzetten in een vast contract.
Dat zwanger worden kun je toch wel een beetje uitkienen?
Wat ik raar vind is dat je vrouw toch nog toestemt om 2 ochtenden te komen werken. Kan me voorstellen dat de baas daardoor gaat twijfelen. Ziek=ziek.
Dit is echt de meest stompzinnige opmerking ooit!DJM schreef:Ik snap niet dat iemand ergens gaat werken en zwanger wordt zonder dat er een vast contract is en er vervolgens vreemd van opkijkt dat de werkgever het contract niet wil omzetten in een vast contract.
Tevens is de werkgever in tijden van zwangerschap verplicht het contract te verlengen volgens mij. Zwangerschap mag nooit leiden tot het ontslaan of niet verlengen van het contract.
Maar dan nog. Zwangerschap uitkienen?
Serieus, jij hebt een dikke plaat voor je kop, niet normaal!
-
Nee, kun je niet. Hoe kortzichtig kun je zijn zeg.DJM schreef:Ik snap niet dat iemand ergens gaat werken en zwanger wordt zonder dat er een vast contract is en er vervolgens vreemd van opkijkt dat de werkgever het contract niet wil omzetten in een vast contract.
-
Helaas is dat niet voor iedereen zomaar weggelegd. Met dezeDJM schreef:Dat zwanger worden kun je toch wel een beetje uitkienen?
opmerking doet u de koppels denk ik veel verdriet, die al jaren
proberen een kindje te krijgen en de zwangerschap om wat
voor reden dan ook uitblijft.
Als het altijd zo gemakkelijk was, zouden er ook geen IVF klinieken
hoeven bestaan.
-
Ok, ben ik even de advocaat van de duivel.
Vrouw komt werken en heeft een contract. Baas heeft door personeel tijd voor ander zaken. Zij raakt zwanger en meldt zich ziek (terecht). Baas met de handen in het haar. Geen personeel om dat op te vangen. Baas moet wel salaris uitbetalen maar krijgt er niks voor terug. Baas moet zelf die taken weer overnemen en heeft geen tijd meer voor zijn eigen werkzaamheden.
Ik vind niet dat de baas haar zo mag behandelen maar begrijp wel dat hij probeert om zo lang mogelijk van haar diensten gebruik te maken. Hij heeft wel genoeg tijd om nieuw personeel te zoeken want het contract zal niet verlengd worden.
Vrouw komt werken en heeft een contract. Baas heeft door personeel tijd voor ander zaken. Zij raakt zwanger en meldt zich ziek (terecht). Baas met de handen in het haar. Geen personeel om dat op te vangen. Baas moet wel salaris uitbetalen maar krijgt er niks voor terug. Baas moet zelf die taken weer overnemen en heeft geen tijd meer voor zijn eigen werkzaamheden.
Ik vind niet dat de baas haar zo mag behandelen maar begrijp wel dat hij probeert om zo lang mogelijk van haar diensten gebruik te maken. Hij heeft wel genoeg tijd om nieuw personeel te zoeken want het contract zal niet verlengd worden.
-
ik heb wel wat losgemaakt zeg!
Maar het meest kwalijke is in mijn ogen dat de werkgever de signalen van mn vrouwtje negeert en zelfs wegwuift,en misbruik maakt van haar loyaliteit jegens de werkgever.Plus dan het feit dat eerst het 1 afgesproken wordt en vervolgens zonder overleg of wat ook eenzijdig iets anders opgelegd wordt en dan nog dreigen met contracten niet verlengen ook.
Ik heb dr net aan de telefoon gehad en geadviseerd om als het niet meer gaat vandaag ,zich gewoon ziek te melden,en naar huis te gaan.
Vanmiddag eerst het UWV contacten,die kunnen vast meer vertellen.
Dan morgen bij de dokter aandringen op een verklaring.
Het is voor mij vrij simpel nu,dat contract gaat hoe dan ook toch niet verlengd worden,de sfeer cq onderlinge relatie is nu toch verknald en van wederzijds vertrouwen is sowieso geen sprake meer!
In mijn ogen moet ze lekker van dr zwangerschap genieten en haar lichaam de broodnodige rust geven.
Als ze dan bevallen is en het been weer aan de beterende hand is lekker op zoek gaan naar wat anders.
Oja,@djm bij aanstelling was bekend dat er een kinderwens was en baas vond dat geen probleem,het enige is nu dat ze 7 weken eerder stopt met werken,en aangezien dat op medische gronden is en de oorzaak vindt in de zwangerschap dan zal dit volledig betaald worden door het UWV dus persoonlijk snap ik niet waarom werkgever zo gek doet.
En zwangerschap kan je inderdaad niet uitkienen,dat gebeurt gewoon,kan met 3 maanden raak zijn,kan ook 7 jaar duren (zoals vrienden van ons,hadden de hoop al opgegeven en ineens toch zwanger)
Maar het meest kwalijke is in mijn ogen dat de werkgever de signalen van mn vrouwtje negeert en zelfs wegwuift,en misbruik maakt van haar loyaliteit jegens de werkgever.Plus dan het feit dat eerst het 1 afgesproken wordt en vervolgens zonder overleg of wat ook eenzijdig iets anders opgelegd wordt en dan nog dreigen met contracten niet verlengen ook.
Ik heb dr net aan de telefoon gehad en geadviseerd om als het niet meer gaat vandaag ,zich gewoon ziek te melden,en naar huis te gaan.
Vanmiddag eerst het UWV contacten,die kunnen vast meer vertellen.
Dan morgen bij de dokter aandringen op een verklaring.
Het is voor mij vrij simpel nu,dat contract gaat hoe dan ook toch niet verlengd worden,de sfeer cq onderlinge relatie is nu toch verknald en van wederzijds vertrouwen is sowieso geen sprake meer!
In mijn ogen moet ze lekker van dr zwangerschap genieten en haar lichaam de broodnodige rust geven.
Als ze dan bevallen is en het been weer aan de beterende hand is lekker op zoek gaan naar wat anders.
Oja,@djm bij aanstelling was bekend dat er een kinderwens was en baas vond dat geen probleem,het enige is nu dat ze 7 weken eerder stopt met werken,en aangezien dat op medische gronden is en de oorzaak vindt in de zwangerschap dan zal dit volledig betaald worden door het UWV dus persoonlijk snap ik niet waarom werkgever zo gek doet.
En zwangerschap kan je inderdaad niet uitkienen,dat gebeurt gewoon,kan met 3 maanden raak zijn,kan ook 7 jaar duren (zoals vrienden van ons,hadden de hoop al opgegeven en ineens toch zwanger)
-
@asconahobbyist
Dat zou idd de beste oplossing zijn. Lekker genieten
en u ziet later wel hoe of wat.
Ik vind dat uw vrouw het goed heeft getroffen met
een man die zo zorgzaam is.
Dat meen ik dus oprecht en mag best gezegd worden.
Dat zou idd de beste oplossing zijn. Lekker genieten
en u ziet later wel hoe of wat.
Ik vind dat uw vrouw het goed heeft getroffen met
een man die zo zorgzaam is.
Dat meen ik dus oprecht en mag best gezegd worden.
Laatst gewijzigd door jeanne-veghel op 24 aug 2011 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, dat is niet zo. Een zwangere geniet inderdaad ontslagbescherming gedurende de looptijd van het contract. Bij een contract voor bepaalde tijd hoeft de werkgever die niet te verlengen tijdens de zwangerschap omdat de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt op de datum overeengekomen. De werkgever kan dat zonder opgaaf van redenen de ovk niet verlengen. Dit is niet hetzelfde als ontslag. Heeft wel dezelfde consequenties namelijk geen werk hebben, maar is niet hetzelfde.Daan_1978 schreef: Tevens is de werkgever in tijden van zwangerschap verplicht het contract te verlengen volgens mij. Zwangerschap mag nooit leiden tot het ontslaan of niet verlengen van het contract.
Anders zouden vrouwen "heel sneaky" precies zwanger kunnen worden als ze aan het laatste toegestane tijdelijke contract zijn aanbeland. Sorry aan allen, het klinkt vervelender dan ik bedoel.
Zie ook:
http://www.intermediair.nl/artikel//122 ... tract.html
Lijkt mij een verstandig plan.asconahobbyist schreef: In mijn ogen moet ze lekker van dr zwangerschap genieten en haar lichaam de broodnodige rust geven.
-
@asconahobbyist --> Mooi! Zorg dat jullie op een roze wolk leven en niet op een as-grauwe komen te leven! Geluk en gezondheid gewenst.
-
iedereen bedankt voor de tips en het meeleven.
Ik ben in elk geval weer wat wijzer geworden en weet nu wat me te doen staat.
Ze gaat er lekker van genieten,daar zorg ik wel voor!
Goed zoasconahobbyist schreef:iedereen bedankt voor de tips en het meeleven.
Zorg er voor dat haar baas haar niet ompraat zodat ze toch nog
even komt dan krijg je dit dat de baas gaat twijfelen.
Gewoon thuisblijven als het niet kan.