Essent -administratieve puinhoop
Geplaatst: 09 okt 2003 17:01
Dat de administratie bij Essent een puinhoop was daar was ik zelf al achter gekomen en na het lezen van de berichten hier op het forum zie ik mijn ervaringen met Essent nog eens worden bevestigd.
Eind juli kreeg ik een laatste mogelijkheid tot betalen voor een rekening van februari en alvast het voorschot voor augustus. Na het nalopen van de eigen administratie kwam ik er inderdaad achter dat die rekening niet betaald was. Foutje, stom natuurlijk. Gelijk met de klantenservice gebeld of ik inderdaad gelijk het voorschot voor augustus al diende te betalen. Een vriendelijke mevrouw legde uit dat het verstandiger was om het bedrag maar in zijn geheel te betalen anders zou dat voor problemen zorgen in de administratie. Dus maandagochtend om 8 uur geld gepint bij mijn Rabobank en door naar het postkantoor om daar het geld direct op de rekening te laten storten. Het filiaal van de rabobank is hier op maandagochtend gesloten, dus storting vanaf mijn eigen bankrekening was onmogelijk. Nog netjes een fax met het stortingsbewijs verstuurt aan Essent. Ik dacht daarmee alles afgehandeld te hebben.
Ik kwam er al gauw achter dat dat niet het geval was. Nog geen 2 weken later ontvang ik toch een acceptgiro voor de maand augustus. Klantenservice maar eens even bellen hoe dat zit. In het systeem stond mijn rekening van feb. en aug. nog steeds als niet betaald geregistreerd. Maar als ik betaald had hoefde ik mij nergens druk om te maken en de rekening niet te betalen.
Op 30 september stuurt Essent mij een 1ste herrinnering met het verzoek om de rekening van augustus te betalen. Huh ? Die had ik toch al lang betaald ! Maar weer eens bellen naar de klantenservice. Nee hoor, de rekening was niet betaald en stond nog open. En o ja, ik zat nu in fase 4. Fase 4 ? Het zal wel, ik maak me er meer druk om dat de administratie van Essent een puinhoop is, want de mevrouw kan in het systeem helemaal niets terugvinden. Ik heb betaald dus ik moest maar weer eens een fax naar de incassoafd. sturen met het betalingsbewijs erbij. Ik zeg daarop dat ik het vervelend vind dat ik weer vanalles moet gaan regelen om te kunnen faxen, terwijl Essent al een dergelijke fax van mij ontvangen heeft. Daarop krijg ik als antwoord dat ik dit soort problemen niet gehad had als ik de rekening in februari al betaald had. Toegegeven het was stom dat ik die niet betaald had, maar ik heb aan mijn verplichtingen voldaan en alle ellende die daar uit voortvloeit is niet veroorzaakt door mij maar wel door Essent ! De fax toch maar gestuurt en het verzoek om een schriftelijke reactie en bevestiging dat de rekening voldaan is er aan toegevoegd. Toch ook nog maar een emailtje gestuurt naar de klantenservice met dezelfde brief als in de fax en een scan van het stortingsbewijs. Je weet tenslotte maar nooit.
7 oktober. Nog steeds niets vernomen van Essent. Toch maar weer eens bellen, want ik begin me toch wel zorgen te maken dat ze hier ineens de boel komen afsluiten. Krijg een vriendelijk man aan de telefoon die in enkele minuten weet te achterhalen waar het probleem zat. Ik had inderdaad betaald, maar waarschijnlijk wisten ze niet waar ze het moesten boeken en hebben het volledige bedrag toen maar teruggeboekt op mijn bankrekening. Terugboeken ? Als er een rekening openstaat voor x euro's en er wordt voor datzelfde bedrag door die klant een storting gedaan dan weet je toch waar dat moet boeken ! Daarbij komt dat ik de boeking rechtstreeks a contant op hun girorekening heb gestort en mijn bankrekening helemaal niet gebruikt heb. Ze wisten dus duidelijk wel van wie de storting was maar blijkbaar waren de euro's die ik gezonden had niet goed genoeg.
Ik ben het intussen flink zat en wil dat alles snel wordt afgehandeld. Dat kon, moest ik maar het volledige bedrag opnieuw direct op de rekening van Essent storten. Kosten voor de storting, 5 euro. Zij zitten fout, dan ga ik niet nog eens 5 euro betalen. Dus ik bied aan om het direct te regelen via Internet. Terwijl ik met de klantenservice aan de telefoon zit regel ik de overboeking. Ik vraag om een schriftelijke bevestiging van het gesprek en het feit dat ik het geld overgeboekt heb terwijl ik met de man van de klantenservice sprak. Dit kon niet, daar waren geen mogelijkheden voor. Dus ik vraag om doorverbonden te worden aan iemand die daar wel over gaat of in ieder geval dan zijn chef. Dit was volgens hem niet mogelijk en als ik de klantenservice opnieuw zou bellen en iemand anders van het team aan de lijn zou krijgen dan zou die precies hetzelfde zeggen. Juist ja. Vervolgens deelde hij mij ook mee dat ik wel de kosten diende te betalen die waren opgelopen doordat de rekening nog steeds als niet betaald stond in hun systeem. Daar heb ik direct tegen geprotesteert. Essent maakt de fouten, maar de klant mag voor de kosten opdraaien !
Toch voor de zekerheid nog een fax naar de incassoafdeling verzonden met daarbij een printout van de overboeking die ik die middag gedaan had. In de fax heel duidelijk gemaakt dat ik niet te spreken ben over de manier waarop de zaken worden afgehandeld en dat er totaal niet gereageerd wordt op vragen via de klantenservice, fax of email. En tevens het "verzoek" gedaan om binnen 48 uur na ontvangst van de fax een schriftelijke reactie te geven en een bevestiging van het stopzetten van de incassoprocedure. Inmiddels zijn de 48 uur verstreken. Geen woord van Essent. Morgen maar weer eens bellen. <zucht>
Eind juli kreeg ik een laatste mogelijkheid tot betalen voor een rekening van februari en alvast het voorschot voor augustus. Na het nalopen van de eigen administratie kwam ik er inderdaad achter dat die rekening niet betaald was. Foutje, stom natuurlijk. Gelijk met de klantenservice gebeld of ik inderdaad gelijk het voorschot voor augustus al diende te betalen. Een vriendelijke mevrouw legde uit dat het verstandiger was om het bedrag maar in zijn geheel te betalen anders zou dat voor problemen zorgen in de administratie. Dus maandagochtend om 8 uur geld gepint bij mijn Rabobank en door naar het postkantoor om daar het geld direct op de rekening te laten storten. Het filiaal van de rabobank is hier op maandagochtend gesloten, dus storting vanaf mijn eigen bankrekening was onmogelijk. Nog netjes een fax met het stortingsbewijs verstuurt aan Essent. Ik dacht daarmee alles afgehandeld te hebben.
Ik kwam er al gauw achter dat dat niet het geval was. Nog geen 2 weken later ontvang ik toch een acceptgiro voor de maand augustus. Klantenservice maar eens even bellen hoe dat zit. In het systeem stond mijn rekening van feb. en aug. nog steeds als niet betaald geregistreerd. Maar als ik betaald had hoefde ik mij nergens druk om te maken en de rekening niet te betalen.
Op 30 september stuurt Essent mij een 1ste herrinnering met het verzoek om de rekening van augustus te betalen. Huh ? Die had ik toch al lang betaald ! Maar weer eens bellen naar de klantenservice. Nee hoor, de rekening was niet betaald en stond nog open. En o ja, ik zat nu in fase 4. Fase 4 ? Het zal wel, ik maak me er meer druk om dat de administratie van Essent een puinhoop is, want de mevrouw kan in het systeem helemaal niets terugvinden. Ik heb betaald dus ik moest maar weer eens een fax naar de incassoafd. sturen met het betalingsbewijs erbij. Ik zeg daarop dat ik het vervelend vind dat ik weer vanalles moet gaan regelen om te kunnen faxen, terwijl Essent al een dergelijke fax van mij ontvangen heeft. Daarop krijg ik als antwoord dat ik dit soort problemen niet gehad had als ik de rekening in februari al betaald had. Toegegeven het was stom dat ik die niet betaald had, maar ik heb aan mijn verplichtingen voldaan en alle ellende die daar uit voortvloeit is niet veroorzaakt door mij maar wel door Essent ! De fax toch maar gestuurt en het verzoek om een schriftelijke reactie en bevestiging dat de rekening voldaan is er aan toegevoegd. Toch ook nog maar een emailtje gestuurt naar de klantenservice met dezelfde brief als in de fax en een scan van het stortingsbewijs. Je weet tenslotte maar nooit.
7 oktober. Nog steeds niets vernomen van Essent. Toch maar weer eens bellen, want ik begin me toch wel zorgen te maken dat ze hier ineens de boel komen afsluiten. Krijg een vriendelijk man aan de telefoon die in enkele minuten weet te achterhalen waar het probleem zat. Ik had inderdaad betaald, maar waarschijnlijk wisten ze niet waar ze het moesten boeken en hebben het volledige bedrag toen maar teruggeboekt op mijn bankrekening. Terugboeken ? Als er een rekening openstaat voor x euro's en er wordt voor datzelfde bedrag door die klant een storting gedaan dan weet je toch waar dat moet boeken ! Daarbij komt dat ik de boeking rechtstreeks a contant op hun girorekening heb gestort en mijn bankrekening helemaal niet gebruikt heb. Ze wisten dus duidelijk wel van wie de storting was maar blijkbaar waren de euro's die ik gezonden had niet goed genoeg.
Ik ben het intussen flink zat en wil dat alles snel wordt afgehandeld. Dat kon, moest ik maar het volledige bedrag opnieuw direct op de rekening van Essent storten. Kosten voor de storting, 5 euro. Zij zitten fout, dan ga ik niet nog eens 5 euro betalen. Dus ik bied aan om het direct te regelen via Internet. Terwijl ik met de klantenservice aan de telefoon zit regel ik de overboeking. Ik vraag om een schriftelijke bevestiging van het gesprek en het feit dat ik het geld overgeboekt heb terwijl ik met de man van de klantenservice sprak. Dit kon niet, daar waren geen mogelijkheden voor. Dus ik vraag om doorverbonden te worden aan iemand die daar wel over gaat of in ieder geval dan zijn chef. Dit was volgens hem niet mogelijk en als ik de klantenservice opnieuw zou bellen en iemand anders van het team aan de lijn zou krijgen dan zou die precies hetzelfde zeggen. Juist ja. Vervolgens deelde hij mij ook mee dat ik wel de kosten diende te betalen die waren opgelopen doordat de rekening nog steeds als niet betaald stond in hun systeem. Daar heb ik direct tegen geprotesteert. Essent maakt de fouten, maar de klant mag voor de kosten opdraaien !
Toch voor de zekerheid nog een fax naar de incassoafdeling verzonden met daarbij een printout van de overboeking die ik die middag gedaan had. In de fax heel duidelijk gemaakt dat ik niet te spreken ben over de manier waarop de zaken worden afgehandeld en dat er totaal niet gereageerd wordt op vragen via de klantenservice, fax of email. En tevens het "verzoek" gedaan om binnen 48 uur na ontvangst van de fax een schriftelijke reactie te geven en een bevestiging van het stopzetten van de incassoprocedure. Inmiddels zijn de 48 uur verstreken. Geen woord van Essent. Morgen maar weer eens bellen. <zucht>