LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door alfatrion »

vogels schreef:
En het is nog altijd zo wat je netto op je rekening krijgt dat dat je besteedbare inkomen is.
Natuurlijk is dat zo.
Waarom is dat zo natuurlijk? Als de huur uit het voorbeeld ingehouden wordt op het loon, daalt het netto inkomen dan 1215 naar 690? Als dat zo is dan is het netto loon niet te hanteren als vergelijkingsmiddel.

Pensioen is een secundaire arbeidsvoorwaarde. Als je een auto van de zaak rijd krijg je ook te maken met een bijtelling. Logisch want een ander zal van zijn loon zelf de auto moeten financieren. Pensioen is uitgesteld loon waar, al dan niet direct, belasting over moet worden betaald. In dat opzicht is goed te vergelijken met het spaarloon en de levensloopregeling.

Als ik op de site hieronder 2585 als bruto loon invult komt daar 1850 euro uit als netto loon.
http://www.loonwijzer.nl/home/brutonetto

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door ciske »

Als de huur uit het voorbeeld ingehouden wordt op het loon, daalt het netto inkomen dan 1215 naar 690? Als dat zo is dan is het netto loon niet te hanteren als vergelijkingsmiddel.

lees jij niet of zo? mijn netto inkomen wat binnenkomt en ook zoals vogels schreef van hem/haar , is het besteedbare inkomen! Waar staat dat de huur er van in gehouden wordt?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

feit blijft dat we gewoon als zieke als een klein kind in de hoek gezet worden,uitschot,lastig en dan hebben ze het over de vergrijzing,ga toch weg...
er is zat geld ergens anders te halen,maar dit is het makkelijkst...

ik slik zoveel pillen! en geen !!!! 1 staat er op de lijst...en mevr die zwart schoonmaakt,ja niet lachen! krijgt plaspillen,omdat ze vochtvast houd....en krijgt juist ja de tegemoetkoming wel en dan nog wat lueks...ze weet ook niet hoe het komt..ik ook niet want ik weet alles van haar...maar ze krijgt ook nog eens de 350 euro!! ik ben geen verklikker....ik dnek altijd ze komen er ooit wel achter en dan kan je terug betalen...
zwart schoonmaken,belasting pm omdat ze niet werkt ;-) ja ja...iets van ?189 euro ofzo?de toeslagen....gekker moet het niet worden,makkelijker wel vooor haar :D

ik geef het op..

weet je ik kan hier gewoon heel boos om worden,door de mensen die het echt niet meer kunnen betalen!! en dan hebben ze het over wanbetalers van de week..met de zorg op het journaal..joh hoe zou dat nou komen...zijn ze nou????ja dat zijn ze....
eigenlijk zouden we net als andere landen voor ons zelf op moeten komen maar ja?

durven we ook weer niet...

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door doradora456 »

Ik heb het eens voor u nagerekend: 4 buren, alleenstaanden, alleenwonend vaste lasten: huur is €435 p.m, belasting/waterschap €555

persoon 1 heeft een wwb uitkering. €877 + €204 huurtoeslag + €70 zorgtoeslag +€46 kwijtschelding + €29 langdurigheidstoeslag totaal €1226 netto per maand + €46 vakantiegeld.

persoon 2 heeft een salaris € 1438 + € 0 huurtoeslag + € 48 zorgtoeslag + € 0 kwijtschelding + € 0 langdurigheidstoeslag totaal €1486 netto per maand + € 72 vakantiegeld.

persoon 3 heeft een minimumloonsalaris van €1215 netto per maand + €127 huurtoeslag + € 70 zorgtoeslag + € 0 kwijtschelding + € 0 langdurigheidstoeslag totaal €1412 netto per maand + € 62 vakantiegeld

persoon 4 heeft en modaalinkomen € 1832 + €0 huurtoeslag + € 15 zorgtoeslag
+ €0 kwijtschelding + € langdurigheidstoeslag totaal € 1847 + €90 vakantiegeld

de andere rekeningen zijn voor beide gelijk, telefoon, energie e.d.
dit zijn dan de besteedbare inkomens:
uitkering €1226 ex vt
minimumloon €1412 ex vt
normaal salaris €1486 ex vt
modaal inkomen€1847 ex vt
is toch een groter verschil dan gedacht

de andere rekeningen zijn voor beide gelijk, telefoon, energie e.d.

@ vogels
het is niet zo dat wat u op de bank ontvangt het besteedbaar inkomen is, pensioenpremie, de inhouding spaarloon en de andere voorzieningen die uw werkgever inhoud op uw salaris horen ook bij uw besteedbaar inkomen.

dora

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door manondoris »

@ rozenmarijntje ,zo ken ik een stel ,ze hebben een goedlopende kroeg en zij werk 3 dagen erbij ,bij een ander bedrijf .zei vertelde mij dat ze vorig jaar dik 500 euro tegemoetkoming terug kregen voor hun zoon van 15 omdat deze fisio had gehad :shock: zo krom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dit mannetje voetbald bij een van de groote clubs en krijgt nota bene alles aangereikt van deze club :? ook dit stel ontvangt hel veel zorgtoeslag en kindgebonden budget en ze krijgen van duo voor 3 kinderen een studie tegemoet koming. ik vroeg hem laatst hoe kan dat nou jullie verdienen zeker evenveel als wij ! toen moest ie hard lachen en zei tja dat ligt aan je hoeveelheid schulden ,dus hoe meer schuld je maakt hoe meer je krijgt. je word nog beloond ook in mijn ogen.wanneer worden alle mensen eens beloond die het zonder schuld doen en wel braaf elk dubbeltje omdraaien ,die niet elk jaar op vakantie kunnen en het daarom ook niet doen of die in een auto van 10 jaar oud rijden en het prima vinden omdat ze geen auto van de bank willen rijden.wanneer!!!!!!!!!!!!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door ciske »

zei tja dat ligt aan je hoeveelheid schulden ,dus hoe meer schuld je maakt hoe meer je krijgt.
dat kan die wel zeggen , maar dat is gewoon giga onzin, trouwens zou jij onder de schulden willen zitten dan?? ik niet..

eens krijgen zulk soort mensen heus de kous wel eens op de kop.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door manondoris »

nee ciske tuurlijk niet ! maar krom is het wel en hij zei het echt tegen mij :shock:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door ciske »

manondoris schreef:nee ciske tuurlijk niet ! maar krom is het wel en hij zei het echt tegen mij :shock:

tuurlijk , mensen die zwart werken zullen meestal niet de waarheid zeggen, ach ik heb altijd de instelling , eens worden ze gepakt.

Ik persoonlijk zou liever met een auto van 10 jaar oud rijden dan met een nieuwe op afbetaling.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door marnix »

rozemarijntje en manondoris, er worden in dit topic twee tegemoetkomingen door elkaar gehaald, is ook niet gek want beiden komen via het wtcg, de eerste is voor mensen die voor (een deel) in de WAO/WIA zitten, dat is de uitkering die in september tesamen met de uitkering gestort wordt. Dit was een bedrag van 350 euro en wordt nu 336 euro.
De tweede tegemoetkoming is die voor chronische zieken, die wordt uitgekeerd in december, dat is die tegemoetkoming die afhangt van leeftijd, medicijngebruik en nog wat zaken.
Die tweede tegemoetkoming is degene waar nu op gaat worden bezuinigd,
zoals al gezegd is die tweede aan rare voorwaarden gerelateerd, sommige mensen slikken al jaren de meest zware medicijnen maar krijgen niets omdat juist die medicijnen niet op de gebruikte lijst staan, anderen krijgen totaal onverwacht geld overgemaakt en hebben, ook na bestudering van de bij de kennisgeving bijgevoegde folder, geen idee waarom.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door manondoris »

Dank je voor de heldere uitleg, ik had het inmiddels wel door hoe het zat en heb inderdaad ook vernomen dat er aan die 336 euro niet getornt word. Ik hoop dat andere hier het nu ook begrijpen :D

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

manondoris schreef:Dank je voor de heldere uitleg, ik had het inmiddels wel door hoe het zat en heb inderdaad ook vernomen dat er aan die 336 euro niet getornt word. Ik hoop dat andere hier het nu ook begrijpen :D
Waneer word die eigenlijk uitbetaald ?
In september dat weet ik maar verder.......?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door manondoris »

Vorig jaar stond het er de 15de op , maar omdat de uitkering nu later gestort word zou het kunnen dat het er nu ook later op staat ! Die andere voor iedereen pas in december.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door VioletPrue »

manondoris schreef:Financiële tegemoetkomingen
(...)
Aanvullende maatregelen voor ouderen en arbeidsongeschikten
Sinds 2009 gelden bij de aangifte inkomstenbelasting geen vaste aftrekposten meer voor ouderen en arbeidsongeschikten.
Als compensatie is de AOW verhoogd en zijn de belastingtarieven voor ouderen verlaagd. Arbeidsongeschikten krijgen in 2011 een tegemoetkoming van € 336 van de uitkeringsinstantie UWV.
Mooie oplossing, alleen zit ik arbeidsongeschikt in de Bijstand.
En loop ik dus belastingaftrek mis, en krijg ik de 'compensatie' € 336,- mooi niet.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

VioletPrue schreef: Mooie oplossing, alleen zit ik arbeidsongeschikt in de Bijstand.
En loop ik dus belastingaftrek mis, en krijg ik de 'compensatie' € 336,- mooi niet.
Dan ben je dus niet vanuit je werk arbeidsongeschikt geworden zodat je in aanmerking kwam voor een uwv uitkering ?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door VioletPrue »

@Choco: klopt, nooit gewerkt.
Ooit afgewezen voor Wajong, maar eenmaal afgewezen blijft afgewezen.
In die tijd had ik nog geen diagnose.
Dus 'vast' in de bijstand.

@Vogels: zoals wat?
Iemand met een lage Wao/Wia/Wajong komt ook in aanmerking voor bijzondere bijstand, langduringheidstoeslag, toegankelijkheidsfonds en allerhande toeslagen en kwijtscheldingen.
Ik heb écht geen voordeel omdat ik in de bijstand zit, eerder nadeel.
Meer regels en restricties dan Wia/Wao/Wajong en dus geen compensatie van € 336,-.

witte angora
Berichten: 30918
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door witte angora »

@Violetprue
Iemand met een lage Wao/Wia/Wajong komt ook in aanmerking voor bijzondere bijstand, langduringheidstoeslag, toegankelijkheidsfonds en allerhande toeslagen en kwijtscheldingen.
Het verschilt per gemeente. Ik zit op 113% van het voor mij geldende minimum. Dat betekent dat ik in Nijmegen mee kon doen met de collectieve ziektekostenverzekering, hier in dit dorp weer niet.

Langdurigheidstoeslag en al die dingen krijg ik ook niet, kwijtscheldingen kan ik alleen krijgen als ik geen ruimte heb, en vanwege de aanvullende tandartsverzekering lukt dat precies, maar ook niet meer dan dat. Maar als ik ook maar een paar centen belastingteruggave heb, dan ben ik dat weer kwijt omdat ik minder kwijtschelding krijg.

Stel dat ik niet in dit dorp zou wonen, maar in Leiden, dan zou het me maandelijks 75 euro schelen, wat ik daar méér krijg aan financiële voorzieningen dan hier.

Het netto-inkomen is inderdaad hoger, daar tegenover staat dan weer dat ik in verhouding minder huurtoeslag krijg, en dus in verhouding een hogere huur betaal.

Dus of mijn netto-inkomen uiteindelijk, na alle plussen en minnen, zoveel verschilt van dat van een bijstandsuitkering, dat is nog maar zeer de vraag. En bijzondere bijstand krijg ik ook niet, als de wasmachine kapot is, of de koelkast, moet ik dat toch echt zelf betalen.

Voordeel van de WAO is wel dat ik iedere maand mijn uitkering krijg zonder allerlei papieren te moeten overleggen, en dat is weer wel fijn. Alleen, de kwijtscheldingen moet ik weer wel aanvragen (bijstandsgerechtigden krijgen dat hier automatisch), en dan vragen ze je weer wel het hemd van het lijf. Want stel je voor dat mijn hemd iets langere mouwen heeft dan dat van een ander. :wink:
Laatst gewijzigd door witte angora op 04 sep 2011 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Klopt, kan inderdaad erg variëren per gemeente.
Daarom nam ik mijn gemeente ook als voorbeeld, die zijn erg ruimhartig.
Langdurigheidstoeslag, toegankelijkheidsfonds, bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belasting etc. zijn allemaal aanvraagbaar voor mensen die een inkomen hebben tot 110% van de bijstandsnorm.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door manondoris »

VioletPrue schreef:
manondoris schreef:Financiële tegemoetkomingen
(...)
Aanvullende maatregelen voor ouderen en arbeidsongeschikten
Sinds 2009 gelden bij de aangifte inkomstenbelasting geen vaste aftrekposten meer voor ouderen en arbeidsongeschikten.
Als compensatie is de AOW verhoogd en zijn de belastingtarieven voor ouderen verlaagd. Arbeidsongeschikten krijgen in 2011 een tegemoetkoming van € 336 van de uitkeringsinstantie UWV.
Mooie oplossing, alleen zit ik arbeidsongeschikt in de Bijstand.
En loop ik dus belastingaftrek mis, en krijg ik de 'compensatie' € 336,- mooi niet.
mijn moeder zit in het zelfde schuitje ! zij krijgt in dec wel ca 50 euro terug omdat zij medicijnen slikt die op de wtcz lijst staan.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

VioletPrue schreef:@Choco: klopt, nooit gewerkt.
Ooit afgewezen voor Wajong, maar eenmaal afgewezen blijft afgewezen.
In die tijd had ik nog geen diagnose.
Dus 'vast' in de bijstand.
Ga er vanuit dat je vanuit de bijstand ook gekeurd word of je inderdaad
wel of niet kan werken en zo ja voor hoeveel % etc.
Als dat gebeurd is dan is het eigenlijk maar heel raar geregeld dat mensen die afgekeurd in de bijstand zitten geen tegemoetkoming krijgen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door sephora30 »

ciske schreef:
Ben ik wel eens benieuwd wat je liever hebt, of werken voor je geld of thuis zitten en handje ophouden.
Net of dat altijd een keuze is :roll:

Gesloten