LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] onderwaarde huis
onderwaarde huis
Laat ik beginnen met: Ik ben erg stom geweest. Helaas nooit les gehad over de financiën van de echte wereld.
2e generatie die hopeloos achter de feiten aanloopt.
Begin situatie:
In feb 2003 heb ik met mijn toenmalige ex een woning gekocht van € 135.000
Verbouwing € 15.000; hypotheek genomen van € 168.000
(schandalig aflossingsvrij)
Tja jong en dom, nog een prime line en extra krediet genomen van respectievelijk € 5.000 en € 18.000
Situatie 2006 t/m 2009
Uitgegaan met de relatie, ex weer terug bij mamske. En tja dan maar alleen erin wonen. Alle vasten zelf betaald (wat de mooiste tienerjaren moest zijn werd een jarenlange nachtmerrie). Geen geld kunnen lostrekken van ex. Ex in schuldsanering gegaan, haar bewindvoerder had zelfs niet 50% van de kosten meegenomen, niks...nada.. Ik kon trouwens niet in schuldsanering omdat ik een eigen huis had. Stond toendestijd in Amsterdam ingeschreven, en elk gemeente werkt anders?! Dikke onzin, maar afgedruipt moet je toch verder. Huis te koop gezet ergens in 2008?
Huidige situatie
Echt heerlijk dacht ik.. De meeste schulden (alleen!)afbetaald, in al die jaren dus z`n € 23.000.
Huur nu een woning samen met mijn huidige vriendin, huidige koopwoning zitten huurders erin. Ging vandaag kijken naar een nieuwbouw woning die we op het oog hadden. Saampjes naar de verkopende makelaar, en langzamerhand werd de horrorverhaal steeds duidelijker in mijn hersenpan.
Mijn koopwoning staat te koop voor € 142.000, en de verkopende makelaar zit zelfs nog te pushen voor een steeds lagere verkoopprijs.
De bank die zegt natuurlijk gewoon dat er uiteindelijk maar 135.000 van de originele 168.000 wordt afgeschreven bij verkoop. Verschil van 33.000 euro, mag ik dat van u vangen meneer...uhhhh
Wat moet ik doen?
Weer een nieuwe lening vragen voor de onderwaarde?
meefinancieren met de nieuwe hypotheek kan niet met nieuwbouw.
advocaat inschakelen om geld van mijn ex te eisen/ schuld te delen?
Huis nooit meer verkopen?
Kan ik niet een 3e partij inschakelen voor de taxatiewaarde...
Zo lijkt het nog op papier veel, WOZ is ongeveer 160.000.
Een beetje rooskleurig taxatie geeft het bedrag van de hypotheek wellicht nog aan. Dan kan ik tenminste nog dat huis kopen (met 100% bank sparen)..
blijven huren lijkt mij ook zonde..
2e generatie die hopeloos achter de feiten aanloopt.
Begin situatie:
In feb 2003 heb ik met mijn toenmalige ex een woning gekocht van € 135.000
Verbouwing € 15.000; hypotheek genomen van € 168.000
(schandalig aflossingsvrij)
Tja jong en dom, nog een prime line en extra krediet genomen van respectievelijk € 5.000 en € 18.000
Situatie 2006 t/m 2009
Uitgegaan met de relatie, ex weer terug bij mamske. En tja dan maar alleen erin wonen. Alle vasten zelf betaald (wat de mooiste tienerjaren moest zijn werd een jarenlange nachtmerrie). Geen geld kunnen lostrekken van ex. Ex in schuldsanering gegaan, haar bewindvoerder had zelfs niet 50% van de kosten meegenomen, niks...nada.. Ik kon trouwens niet in schuldsanering omdat ik een eigen huis had. Stond toendestijd in Amsterdam ingeschreven, en elk gemeente werkt anders?! Dikke onzin, maar afgedruipt moet je toch verder. Huis te koop gezet ergens in 2008?
Huidige situatie
Echt heerlijk dacht ik.. De meeste schulden (alleen!)afbetaald, in al die jaren dus z`n € 23.000.
Huur nu een woning samen met mijn huidige vriendin, huidige koopwoning zitten huurders erin. Ging vandaag kijken naar een nieuwbouw woning die we op het oog hadden. Saampjes naar de verkopende makelaar, en langzamerhand werd de horrorverhaal steeds duidelijker in mijn hersenpan.
Mijn koopwoning staat te koop voor € 142.000, en de verkopende makelaar zit zelfs nog te pushen voor een steeds lagere verkoopprijs.
De bank die zegt natuurlijk gewoon dat er uiteindelijk maar 135.000 van de originele 168.000 wordt afgeschreven bij verkoop. Verschil van 33.000 euro, mag ik dat van u vangen meneer...uhhhh
Wat moet ik doen?
Weer een nieuwe lening vragen voor de onderwaarde?
meefinancieren met de nieuwe hypotheek kan niet met nieuwbouw.
advocaat inschakelen om geld van mijn ex te eisen/ schuld te delen?
Huis nooit meer verkopen?
Kan ik niet een 3e partij inschakelen voor de taxatiewaarde...
Zo lijkt het nog op papier veel, WOZ is ongeveer 160.000.
Een beetje rooskleurig taxatie geeft het bedrag van de hypotheek wellicht nog aan. Dan kan ik tenminste nog dat huis kopen (met 100% bank sparen)..
blijven huren lijkt mij ook zonde..
-
Re: onderwaarde huis
wat dacht je ervan om zelf met je huidige vriendin het oude koophuis op te knappen indien nodig en hier samen in te gaan wonen.Wat moet ik doen?
Als die koopwoning indertijd niet via de notaris is gescheiden en gedeeld dient ex gewoon mee te tekenen bij de overdracht; als er sprake is van 50/50% eigendom is het redelijk dat zij opdraait voor 50% van de onderwaarde. En die huurders, hoe krijg je die eruit?
Zou een optie zijn, maar dan heb ik wel extra 2 uur reistijd per dag.Leo The Emperor schreef:wat dacht je ervan om zelf met je huidige vriendin het oude koophuis op te knappen indien nodig en hier samen in te gaan wonen.Wat moet ik doen?
ik weet alleen niet of er sprake is van 50/50% eigendom, het staat er niet echt in de overeenkomst. Wel dat wij als 1 schuldenaar worden gezien. Dus ik denk dat wij beide 100% aansprakelijk zijn.courier schreef:Als die koopwoning indertijd niet via de notaris is gescheiden en gedeeld dient ex gewoon mee te tekenen bij de overdracht; als er sprake is van 50/50% eigendom is het redelijk dat zij opdraait voor 50% van de onderwaarde. En die huurders, hoe krijg je die eruit?
Heb het ook een hele tijd geprobeerd op te lossen via NHG garantie, maar dit is ook al z`n moeilijk verhaal
Toen je het huis kocht ging de levering via notariële akte. Daar staat vast wel in hoe de eigendomsverhoudingen liggen. En ook bij het kadaster is dat vastgelegd. Nazoeken dus.ik weet alleen niet of er sprake is van 50/50% eigendom, het staat er niet echt in de overeenkomst.
Ook ik zou gaan voor de optie om er zelf te gaan wonen en die 2 uur extra reistijd voor lief te nemen tot je in een wat gunstiger positie zit. Een "rooskleurige" taxatie bij een huis wat verhuurd is (en dus huurders inzitten) , zal ook niet 1-2-3 lukken.Een beetje rooskleurig taxatie geeft het bedrag van de hypotheek wellicht nog aan. Dan kan ik tenminste nog dat huis kopen (met 100% bank sparen)..
Heb je hier trouwens geen clausule over instaan in je hypotheekakte van je notaris ? Veel hypotheekverstrekkers staan dat namelijk niet toe.
Groeten, Bram
Ik zou in ieder geval geen nieuw huis kopen voor het oude verkocht is en ik wist hoe ik er voor stond.
Jouw ex en jij worden gezien als één schuldenaar? En zij zit in de schuldsanering.mobby schreef:Leo The Emperor schreef:ik weet alleen niet of er sprake is van 50/50% eigendom, het staat er niet echt in de overeenkomst. Wel dat wij als 1 schuldenaar worden gezien. Dus ik denk dat wij beide 100% aansprakelijk zijn.Wat moet ik doen?
Vraagje moest jouw ex de akte van levering ook tekenen?
Het is nog sterker Mobby, jullie zijn nog steeds beide eigenaar en schuldenaar en aansprakelijk voor het geheel.
Stel dat jij niet betaalt, mag je ex alles betalen en andersom.
Tja zodra de woning van eigenaar wisselt, mag je eur 168.000 aftikken.
Betaal jij niet, dan je ex. Beide zijn verantwoordelijk voor de helft maar aansprakelijk voor het geheel.
Als de WOZ waarde eur 160000 is, is de maximale hypotheek keer 1,04 plus eventuele overdrachtsbelasting, waarschijnlijk verschuldigd over deel van je nieuwe partner of ga trouwen of ga geregistreerd partnerschap aan.
MVG
Klaas
[email protected]
Stel dat jij niet betaalt, mag je ex alles betalen en andersom.
Tja zodra de woning van eigenaar wisselt, mag je eur 168.000 aftikken.
Betaal jij niet, dan je ex. Beide zijn verantwoordelijk voor de helft maar aansprakelijk voor het geheel.
Als de WOZ waarde eur 160000 is, is de maximale hypotheek keer 1,04 plus eventuele overdrachtsbelasting, waarschijnlijk verschuldigd over deel van je nieuwe partner of ga trouwen of ga geregistreerd partnerschap aan.
MVG
Klaas
[email protected]
bedankt voor alle reacties en meedenken tot zover.
Ze heeft inderdaad de akte ook getekend.
Maar ik denk dat Ktje2 helemaal gelijk heeft. Ondanks dat ze getekend heeft.
Het is eigenlijk beter als zij trouwt (wat ook het geval is)
Dan is haar partner ook volgens mij verantwoordelijk voor haar aansprakelijkheid.
Haar schuldsanering loopt als het goed is ook bijna af.
Ik ben in ieder geval net naar de bank geweest, en ik krijg voorlopig geen leningen meer (maar goed ook denk ik)
Echter houdt dit wel in als ik mijn huis nu verkoop, het verschil nooit kan betalen...
Dus volgens mij heb ik nog maar 1 optie en dat is voorlopig de vraagprijs minimaal als de waarde van de hypotheek aanhouden.
Totdat mijn ex bereidt is om echt voor die 50% te tekenen, en ik die andere 50% in mijn broekzak heb..
Of zie ik nog wat over het hoofd?
Ze heeft inderdaad de akte ook getekend.
Maar ik denk dat Ktje2 helemaal gelijk heeft. Ondanks dat ze getekend heeft.
Het is eigenlijk beter als zij trouwt (wat ook het geval is)
Dan is haar partner ook volgens mij verantwoordelijk voor haar aansprakelijkheid.
Ik ben in ieder geval net naar de bank geweest, en ik krijg voorlopig geen leningen meer (maar goed ook denk ik)
Echter houdt dit wel in als ik mijn huis nu verkoop, het verschil nooit kan betalen...
Dus volgens mij heb ik nog maar 1 optie en dat is voorlopig de vraagprijs minimaal als de waarde van de hypotheek aanhouden.
Totdat mijn ex bereidt is om echt voor die 50% te tekenen, en ik die andere 50% in mijn broekzak heb..
-
Ja.Totdat mijn ex bereidt is om echt voor die 50% te tekenen, en ik die andere 50% in mijn broekzak heb..
De bank hoeft die 50%-50% verdeling niet te accepteren.
Ze kan zowel jou als je ex voor de volle 100% blijven aanslaan
Dat ligt er aan hoeveel je vraagprijs boven de taxatiewaarde ligt (dat is ook waar hypotheekverstrekkers mee werken). En dan bedoel ik taxatiewaarde vanuit een taxatierapport, niet de WOZ waarde, die kan namelijk hoger liggen dan de taxatiewaarde.en dat is voorlopig de vraagprijs minimaal als de waarde van de hypotheek aanhouden.
Groeten, Bram
Begrijp ik goed dat je ex getrouwd is en in de schuldsanering zit?mobby schreef:Het is eigenlijk beter als zij trouwt (wat ook het geval is)
Volgens mijn bescheiden kennis op het gebied van de regels omtrent schuld sanering zou je ex dus geen recht hebben op schuldsanering omdat ze mede eigenaar en schuldenaar is op een woning met hypotheek.
Zoals als eerder genoemd is, is de gebruikelijke situatie( als je niets anders vastlegt) dat een ieder voor 50% eigenaar is van een woning, maar 100% aansprakelijk voor de hypotheekschuld.
Hoe kom ik nu zo min mogelijk de pineut uit deze zaak (huis)
Ze werkt niet echt mee, ik denk dat ze net als de andere schulden gewoon mij alles laat betalen.
Kan ik haar via een schriftelijk/ rechtelijk bevel dwingen om voor die 50% schuld garant te laten staan.
Haar schuldsanering moet als het goed is bijna afgelopen zijn, of al.
Wat gebeurt er daadwerkelijk op het moment dat het huis verkocht wordt.
Ik heb ook altijd gedacht vroeger, @!#!@ it, ik betaal gewoon niet, dan maar beide ten onder..maar ja
Ze werkt niet echt mee, ik denk dat ze net als de andere schulden gewoon mij alles laat betalen.
Kan ik haar via een schriftelijk/ rechtelijk bevel dwingen om voor die 50% schuld garant te laten staan.
Ik heb ook altijd gedacht vroeger, @!#!@ it, ik betaal gewoon niet, dan maar beide ten onder..maar ja
Dat ligt er aan wie t verkoopt, als je het zelf verkoopt dan los je de hypotheek af , kom je te kort dan is dat je restschuld en zullen de hypotheekhouders hiervoor aansprakelijk gesteld gaan worden.Wat gebeurt er daadwerkelijk op het moment dat het huis verkocht wordt.
Betaal je je hypotheek niet meer dan komt er een gedwongen verkoop en word je huis per opbod verkocht door de bank. Zelfde verhaal, bij een restschuld (die er bij een gedwongen verkoop bijna altijd is) zullen de hypotheekhouders aansprakelijk gesteld worden.
Duidelijk verhaal, termijn zal z`n 2 maanden na verkoop zijn schat ik?
De restschuld is te hoog als ik hem nu voor de vraagprijs verkoop.
+ ik krijg geen lening meer. Of biedt dezelfde hypotheekverstrekker mij gelijk een nieuw aanbod om de restschuld af te betalen?
De restschuld is te hoog als ik hem nu voor de vraagprijs verkoop.
+ ik krijg geen lening meer. Of biedt dezelfde hypotheekverstrekker mij gelijk een nieuw aanbod om de restschuld af te betalen?
mobby schreef:Hoe kom ik nu zo min mogelijk de pineut uit deze zaak (huis)
Als ik jou was zou ik de schuldsanering op de hoogte brengen. Het blijkt dat zij mede-eigenaar is van een woning.
Je kunt namelijk zonder medewerking van haar ( indien de woning 50/50 ) op naam staat, de woning niet zelf verkopen. Je hebt dan twee handtekeningen nodig.
Zij gaat toch niet meewerken, als er dan toch een schuld is, dient zij deze ook te betalen. Dus jammer voor haar, terug naar af en dokken.
Het is vanuit jou perspectief een vrij duidelijk, maar niet prettig, verhaal.
Jullie hebben samen een huis en samen een hypotheek. De bank kan het geld bij elk van jullie beiden komen opeisen. Dat jullie onderling een geschil hebben en dat zij 'haar' deel niet aan jou betaalt, daar staat de bank buiten.
Dus stel dat jullie onderling afspreken dat zij de helft van de huidige schuld moet betalen en dan van alles af is (ik noem maar wat), dan is dat een overeenkomst tussen jullie tweeën. De bank hoeft zich daar niets van aan te trekken. En zal dat ook niet, want op dit moment kunnen ze gewoon de volledige schuld bij elk van jullie tweeën vorderen. Die mogelijkheid gaan ze natuurlijk niet zomaar laten vervallen.
Ook als jij zegt: nu heb ik wel genoeg betaald, het is tijd dat mijn ex eens betaalt, dan heeft de bank daar geen boodschap aan. Zodra er niet betaald wordt, kunnen zij bij jullie beiden de gemiste lasten vorderen. Dat betekent dat ze op termijn ook beslag op jou zaken kunnen gaan leggen, waarschijnlijk kunnen ze dan zelfs op termijn een deel van je inkomen vorderen. Als jou inkomen hoog genoeg is om (een redelijk deel van) de lasten te voldoen, dan zullen ze dat eerder doen dan een executieveiling waarbij ze gegarandeerd tienduizenden euro's verlies maken. Het kan dan dus zijn dat je in een situatie komt waarin de bank langdurig een deel van je inkomen inpikt. En dat de bank ook geen zin meer heeft om jou op wat voor manier dan ook tegemoet te komen.
Verkopen zonder dat je een oplossing voor de restschuld hebt is ook geen oplossing. De bank moet voor verkoop immers ook akkoord geven en als ze dat niet doen, dan zal de notaris je huis niet kunnen verkopen.
Voorlopig is de enige oplossing dus het huis voor de te hoge vraagprijs te koop laten staan, zo veel mogelijk sparen voor de restschuld en dat (evt. na de schuldsanering van je ex) proberen op je ex terug te vorderen en wellicht tijdelijk het huis verhuren. Daar moet de bank wel akkoord mee gaan, maar als je de situatie uitlegt (met de verhouding tussen schuld en woningwaarde) en een duidelijk plan hebt om de top van de hypotheek zo snel mogelijk af te lossen, en daar ook het geld van de verhuur voor te gebruiken, dan denk ik dat de bank wellicht wel akkoord gaat. Of misschien dat de medewerker zegt dat het officieel niet mag en dat hij het ook niet mag goedkeuren, maar dat ze er wel voor kunnen zorgen dat er geen controle plaatsvindt...
Jullie hebben samen een huis en samen een hypotheek. De bank kan het geld bij elk van jullie beiden komen opeisen. Dat jullie onderling een geschil hebben en dat zij 'haar' deel niet aan jou betaalt, daar staat de bank buiten.
Dus stel dat jullie onderling afspreken dat zij de helft van de huidige schuld moet betalen en dan van alles af is (ik noem maar wat), dan is dat een overeenkomst tussen jullie tweeën. De bank hoeft zich daar niets van aan te trekken. En zal dat ook niet, want op dit moment kunnen ze gewoon de volledige schuld bij elk van jullie tweeën vorderen. Die mogelijkheid gaan ze natuurlijk niet zomaar laten vervallen.
Ook als jij zegt: nu heb ik wel genoeg betaald, het is tijd dat mijn ex eens betaalt, dan heeft de bank daar geen boodschap aan. Zodra er niet betaald wordt, kunnen zij bij jullie beiden de gemiste lasten vorderen. Dat betekent dat ze op termijn ook beslag op jou zaken kunnen gaan leggen, waarschijnlijk kunnen ze dan zelfs op termijn een deel van je inkomen vorderen. Als jou inkomen hoog genoeg is om (een redelijk deel van) de lasten te voldoen, dan zullen ze dat eerder doen dan een executieveiling waarbij ze gegarandeerd tienduizenden euro's verlies maken. Het kan dan dus zijn dat je in een situatie komt waarin de bank langdurig een deel van je inkomen inpikt. En dat de bank ook geen zin meer heeft om jou op wat voor manier dan ook tegemoet te komen.
Verkopen zonder dat je een oplossing voor de restschuld hebt is ook geen oplossing. De bank moet voor verkoop immers ook akkoord geven en als ze dat niet doen, dan zal de notaris je huis niet kunnen verkopen.
Voorlopig is de enige oplossing dus het huis voor de te hoge vraagprijs te koop laten staan, zo veel mogelijk sparen voor de restschuld en dat (evt. na de schuldsanering van je ex) proberen op je ex terug te vorderen en wellicht tijdelijk het huis verhuren. Daar moet de bank wel akkoord mee gaan, maar als je de situatie uitlegt (met de verhouding tussen schuld en woningwaarde) en een duidelijk plan hebt om de top van de hypotheek zo snel mogelijk af te lossen, en daar ook het geld van de verhuur voor te gebruiken, dan denk ik dat de bank wellicht wel akkoord gaat. Of misschien dat de medewerker zegt dat het officieel niet mag en dat hij het ook niet mag goedkeuren, maar dat ze er wel voor kunnen zorgen dat er geen controle plaatsvindt...
Dat vind ik nu iets om je in deze situatie het minst druk over te maken. Lekker vroeg thuis zijn, en iedere dag geconfronteerd worden met een restschuld van 33k lijkt me erger.mobby schreef: Zou een optie zijn, maar dan heb ik wel extra 2 uur reistijd per dag.
Kweenie: Echt top dat je er de tijd en moeite voor neemt z`n lang antwoord te geven. Waardeer het ten zeer.
Ik ga denk ik alle tips en advies van je opvolgen.
Want ik denk dat dat het juiste is te doen in mijn huidige situatie.
Heb je toevallig ook tip over hoe ik het geld kan terugvorderen van mijn ex? Incassobureau`s helpen volgens mij toch alleen maar bedrijven.
GJvDZ
Het is niet alleen dat, ik kan het huis niet behouden, want mijn ex had ook al een advocaat op mij afgestuurd. Los daarvan ik wil natuurlijk ook niet meer in het huis vanwege bovenstaande redenen en meer.
Ik ga denk ik alle tips en advies van je opvolgen.
Want ik denk dat dat het juiste is te doen in mijn huidige situatie.
Heb je toevallig ook tip over hoe ik het geld kan terugvorderen van mijn ex? Incassobureau`s helpen volgens mij toch alleen maar bedrijven.
GJvDZ
Het is niet alleen dat, ik kan het huis niet behouden, want mijn ex had ook al een advocaat op mij afgestuurd. Los daarvan ik wil natuurlijk ook niet meer in het huis vanwege bovenstaande redenen en meer.