geen aanmaning, direct incassobureau
Geplaatst: 09 sep 2011 13:29
Wat ik nu weer meemaak bij IZA: als je ooit 1x te laat bent geweest met het betalen van een factuur, krijg je de volgende keer zonder kennisgeving gelijk een incassobureau op je dak met een hoop extra kosten!
Wat schetst mijn verbazing: in de voorwaarden bij IZA - en overigens bij ALLE andere zorgverzekeringen - vond ik dit: "Als u als verzekeringnemer al bent aangemaand voor niet-tijdige betaling van premie, wettelijke bijdragen, eigen risico, eigen bijdragen of kosten, hoeft IZA Zorgverzekeraar bij niet-tijdig voldoen van een hierop volgende factuur u niet afzonderlijk schriftelijk aan te manen."
Het kan best wel eens voorkomen dat je een week te laat bent met betalen. En het ging hier echt niet om twee op elkaar volgende facturen, er zat geruime tijd tussen. Om dan zonder waarschuwing gelijk een incassotraject op te starten, en alle volgende rekeningen ook via dat incassobureau te laten lopen (waarmee je dus niet eens te laat KUNT zijn met betalen want ze bestonden bij aanvang van het traject nog niet), vind ik erg kort door de bocht en bijzonder klantonvriendelijk. Als ik dit als ZZP-er doe bij mijn klanten, dan ben ik die gelijk kwijt. Zorgverzekeraars kunnen dit zeker maken omdat je verplicht klant bij ze bent!
Ik ben ertegen in verweer gekomen, ik ga echt geen incassokosten betalen over nieuwe facturen die IZA zo nodig via het incassobureau wil laten lopen. Hebben ze daar aandelen ofzo? Maar tot nu toe geven ze geen krimp.
Heeft een van jullie dit ook al eens aan de hand gehad, en wat was de uitkomst daarvan?
Wat schetst mijn verbazing: in de voorwaarden bij IZA - en overigens bij ALLE andere zorgverzekeringen - vond ik dit: "Als u als verzekeringnemer al bent aangemaand voor niet-tijdige betaling van premie, wettelijke bijdragen, eigen risico, eigen bijdragen of kosten, hoeft IZA Zorgverzekeraar bij niet-tijdig voldoen van een hierop volgende factuur u niet afzonderlijk schriftelijk aan te manen."
Het kan best wel eens voorkomen dat je een week te laat bent met betalen. En het ging hier echt niet om twee op elkaar volgende facturen, er zat geruime tijd tussen. Om dan zonder waarschuwing gelijk een incassotraject op te starten, en alle volgende rekeningen ook via dat incassobureau te laten lopen (waarmee je dus niet eens te laat KUNT zijn met betalen want ze bestonden bij aanvang van het traject nog niet), vind ik erg kort door de bocht en bijzonder klantonvriendelijk. Als ik dit als ZZP-er doe bij mijn klanten, dan ben ik die gelijk kwijt. Zorgverzekeraars kunnen dit zeker maken omdat je verplicht klant bij ze bent!
Ik ben ertegen in verweer gekomen, ik ga echt geen incassokosten betalen over nieuwe facturen die IZA zo nodig via het incassobureau wil laten lopen. Hebben ze daar aandelen ofzo? Maar tot nu toe geven ze geen krimp.
Heeft een van jullie dit ook al eens aan de hand gehad, en wat was de uitkomst daarvan?