LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ID kaart gratis.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
leoverdi

ID kaart gratis.

Ongelezen bericht door leoverdi »

Vier weken geleden heeft mijn zoon een nieuwe ID kaart aangevraagd. Nu heeft de Hoge Raad besloten dat een ID kaart gratis moet zijn. Is het mogelijk voor mijn zoon om dat geld terug te vragen en zo ja hoe?

the_hurricane

Re: ID kaart gratis.

Ongelezen bericht door the_hurricane »

gewoon bezwaar indienen bij de gemeente, dat moet je doen namelijk binnen 6 weken na aanvraag.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

ik las op teletex dat mensen tot 6 wk geleden hun geld terug krijgen ,wij zelf hebben 2 nieuwe id kaarten op 17 juli gekregen ,dus we zullen er net buiten vallen .ik las ook dat het per gemeente kan gaan verschillen ,geld terug vanaf 1 aug en 28 juli heb ik ook gelezen .ging om de gemeentes groesbeek en arnhem.

DJM

Ongelezen bericht door DJM »

manondoris schreef:ik las op teletex dat mensen tot 6 wk geleden hun geld terug krijgen ,wij zelf hebben 2 nieuwe id kaarten op 17 juli gekregen ,dus we zullen er net buiten vallen .ik las ook dat het per gemeente kan gaan verschillen ,geld terug vanaf 1 aug en 28 juli heb ik ook gelezen .ging om de gemeentes groesbeek en arnhem.

Gemeente Amsterdam gaat zelfs tot een jaar terug.
Daar hoef je verder niets voor te doen, dat regelen ze zelf.

DJM

Ongelezen bericht door DJM »

Volgens de wet mag er geen belasting worden geheven op documenten die de staat verplicht stelt. De Hoge Raad stelt nu dat een identiteitskaart een zuiver verplicht document is. Daarom moet de kaart volledig gratis beschikbaar zijn, gemeenten mogen ook geen administratiekosten doorberekenen.

Ik vind het trouwens wel heel vreemd want er worden toch kosten gemaakt.
Dus gratis is zoiets niet maar de schijn wordt nu wel gewekt en dat vind ik een kwalijke zaak.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Vraag me even af of de gemeenten een termijn van 6 weken (van de normale bezwaartermijnen) mogen hanteren. Indien er geen rechtsgrond blijkt te bestaan voor het betalen van leges voor een ID-kaart zou men kunnen concluderen dat het om een onverschuldigde betaling gaat. Deze zou men langer mogen terugvorderen dan 6 weken.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

DJM schreef:
manondoris schreef:ik las op teletex dat mensen tot 6 wk geleden hun geld terug krijgen ,wij zelf hebben 2 nieuwe id kaarten op 17 juli gekregen ,dus we zullen er net buiten vallen .ik las ook dat het per gemeente kan gaan verschillen ,geld terug vanaf 1 aug en 28 juli heb ik ook gelezen .ging om de gemeentes groesbeek en arnhem.

Gemeente Amsterdam gaat zelfs tot een jaar terug.
Daar hoef je verder niets voor te doen, dat regelen ze zelf.
Zullen de parkeertarieven binnenkort wel weer hoger worden....

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

GJvdZ schreef:

Ohja ergens halen ze dat geld wel weer terug hoor.
Hoop dat Nederland massaal een ID gaat halen. :wink:

ruitenheer

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Emmy75 schreef:Vraag me even af of de gemeenten een termijn van 6 weken (van de normale bezwaartermijnen) mogen hanteren. Indien er geen rechtsgrond blijkt te bestaan voor het betalen van leges voor een ID-kaart zou men kunnen concluderen dat het om een onverschuldigde betaling gaat. Deze zou men langer mogen terugvorderen dan 6 weken.
Ja, die termijn mogen ze aanhouden. In het verleden is het wel gebeurt dat de Hoge Raad een belastingverordening van een gemeente "vernietigde", bijvoorbeeld omdat de verordening niet goed was bekendgemaakt. Deze vernietiging had alleen gevolgen voor degene die de beroepsprocedure voerde, degenen met een lopende procedure en de enkeling die nog bezwaar kon aantekenen tegen de aanslag zelf.

the_hurricane

Ongelezen bericht door the_hurricane »

trouwens de id kaart is alleen gratis vanaf 14 jaar, vanaf die leeftijd geldt een id plicht. voor kinderen jonger dien je nog gewoon te betalen.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

the_hurricane schreef:trouwens de id kaart is alleen gratis vanaf 14 jaar, vanaf die leeftijd geldt een id plicht. voor kinderen jonger dien je nog gewoon te betalen.
dit is al een tijdje niet meer ,tot 9 jaar koste het hier 9 euro en 12 t/m18 12.50 euro ,vanaf 18 jaar gewoon 45 euro.

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

vraagje: ik lees dat er een run is op IDkaarten, hebben al die mensen dan een verlopen kaart of iets dergelijks? Ik bedoel, je haalt toch enkel zo'n ding als de oude verlopen is?

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

marnix schreef:vraagje: ik lees dat er een run is op IDkaarten, hebben al die mensen dan een verlopen kaart of iets dergelijks? Ik bedoel, je haalt toch enkel zo'n ding als de oude verlopen is?
Je begrijpt het niet, de kaart is nu gratis, ik ga er ook eentje halen ondanks dat ik al een paspoort heb.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

seconds-out schreef:
marnix schreef:vraagje: ik lees dat er een run is op IDkaarten, hebben al die mensen dan een verlopen kaart of iets dergelijks? Ik bedoel, je haalt toch enkel zo'n ding als de oude verlopen is?
Je begrijpt het niet, de kaart is nu gratis, ik ga er ook eentje halen ondanks dat ik al een paspoort heb.
Ook ik ga er eentje halen, makkelijker om mee te nemen dan een paspoort.

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

aha, je kunt ze dus beide hebben.
Achja, Nederlanders en gratis he!

seconds-out

marnix schreef:aha, je kunt ze dus beide hebben.
Sterker nog, je kunt er zelfs drie hebben..ik heb ook nog een rijbewijs die als I-D geaccepteerd wordt. :mrgreen:

GJvdZ

Chocomelk schreef:
GJvdZ schreef:

Ohja ergens halen ze dat geld wel weer terug hoor.
Hoop dat Nederland massaal een ID gaat halen. :wink:
Ik niet eigenlijk....

En dat dat geld ergens vandaan moet komen is natuurlijk ook logisch. Gratis bestaat immers niet.

GJvdZ

marnix schreef:aha, je kunt ze dus beide hebben.
Inderdaad een ziekelijke eigenschap. En volgend jaar op dit forum weer komen zeuren als de gemeentelijke lasten weer omhoog gaan.

seconds-out

GJvdZ schreef:
En dat dat geld ergens vandaan moet komen is natuurlijk ook logisch. Gratis bestaat immers niet.
Ja natuurlijk gaan andere belastingen omhoog, de overheid gaat dat heus niet zelf betalen.
Denk dat het verrekend wordt met de prijzen van paspoorten en rijbewijzen.
Het grote voordeel van een gratis ID is dat nu iedereen er eentje kan krijgen, zelfs de allerarmsten...dat scheelt weer veel onnodige boetes.
Maar ook die gemiste inkomens worden weer gecompenseerd door hogere boetes uit te delen bij andere overtredingen. :mrgreen:

mzuri

Ongelezen bericht door mzuri »

Chocomelk schreef:
seconds-out schreef:vraagje: ik lees dat er een run is op IDkaarten, hebben al die mensen dan een verlopen kaart of iets dergelijks? Ik bedoel, je haalt toch enkel zo'n ding als de oude verlopen is?
Ook ik ga er eentje halen, makkelijker om mee te nemen dan een paspoort.
Mee eens, nog niet eens zozeer voor mezelf (ik laat het bij mijn paspoort) maar voor school en uitgaande kinderen zeker!

Gesloten