LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkeerde meterstanden bij Greenchoice, hoe bewijzen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Shanne
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2011 16:37

Verkeerde meterstanden bij Greenchoice, hoe bewijzen?

Ongelezen bericht door Shanne »

Zit al een tijd bij Greenchoice en ben hierover heel tevreden. Echter ben pas verhuist en daardoor kreeg ik een Eindafrekening. De Eindafrekening is voor een bedrag van 1800,- euro. Daar ben ik behoorlijk van geschrokken, 6 maanden ervoor heb ik nog van Greenchoice bijna 600 euro teruggehad, en mijn verbruik was in die 6 maanden, 17x zoveel. Voor een huishouden van 2 personen, vond ik dat raar. Naar aanleiding van de afrekening, heb ik de vorige afrekening ermee vergeleken en contact gehad met Greenchoice, uitgelegd dat het waarschijnlijk niet klopt. (alhoewel ik wel mijn verhuizing door had gegeven, ben ik blijkbaar vergeten de meterstanden van de eindopname door te geven. (dom) Ik kon ze alsnog sturen via de mail, dan zou er een correctie gedaan worden (werd geschat)

Ook heeft de medewerker me aangeraden om een verzoek in te dienen om uit te zoeken bij de Netbeheerder waarom de standen zo afwijken. Echter nu is het bedrag afgeschreven van mijn rekening. Ik dus bellen met Greenchoice, kreeg een medewerker aan de lijn, probleem uitgelegd, en deze medewerker vertelde mij dat als hij dat zo zag, waarschijnlijk er een foutieve meterstand is doorgegeven in 2010. En min of meer dat ik daar verantwoordelijk voor bent.

Alhoewel hij heel geduldig mij alles heeft uitgelegd, is het voor mij helemaal niet zo logisch dat de fout bij mij zou zitten, hij zegt dat je meteen kan zien dat de vorige eindstand niet kan kloppen. (dat zie ik dus niet) In ieder geval ik kan nu een mail gaan sturen om te vragen of het mogelijk is om een regeling voor dit bedrag te treffen. Toch zit het me dwars, want wie zegt dat ik idd de meterstanden verkeerd heb doorgegeven, dit wordt automatisch aangenomen. hoe verweer ik mij.... ik wil een klacht indienen, want ik wilhet uitgezocht hebben, maar ben ook bang voor represailles, ik wil tenslotte ook een regeling anders heb ik een groot probleem. Toch zit het mij niet lekker. Kan dit zomaar, ben je als simpele klant bij voorbaat degene die de fout heeft gemaakt?

Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben?

Groet,
Shanne

mikalya
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2011 02:51

Re: Verkeerde meterstanden bij Greenchoice, hoe bewijzen?

Ongelezen bericht door mikalya »

Hallo Shanne,

Helaas is het bij mij ook overkomen dat ze de meterstanden geschat hebben.
Of ze het geschat hebben of dat jij dat zelf doorgegeven hebt kun je opvragen bij je netbeheerder.
Greenchoice werkt niet mee als het gaat om het corrigeren van meterstanden.
Tenminste dit is mijn ervaring.
Probeer erachter te komen wat de juiste meterstanden zijn en ga naar de geschillencommissie energie en water.
www.degeschillencommissie.nl
Helaas ben je dan wel snel een jaar verder.
Wij zijn ook naar de geschillencommissie gegaan en uiteindelijk hebben we de rechtzaak gewonnen.
Let wel: schrijf eerst een bezwaar of klachtenbrief en geef Greenchoice de kans om de meterstanden aan te passen.
Je kunt voor een voorbeeldbrief kijken op: http://www.consuwijzer.nl/Voorbeeldbrie ... ng_energie
Als je je eindstanden niet weet kun je misschien in overleg met de nieuwe bewoners gaan wat hun beginstand was, dan heb je direct je eindstanden.

Succes!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Verkeerde meterstanden bij Greenchoice, hoe bewijzen?

Ongelezen bericht door Shine »

De Eindafrekening is voor een bedrag van 1800,- euro. Daar ben ik behoorlijk van geschrokken, 6 maanden ervoor heb ik nog van Greenchoice bijna 600 euro teruggehad, en mijn verbruik was in die 6 maanden, 17x zoveel.
Alhoewel ik wel mijn verhuizing door had gegeven, ben ik blijkbaar vergeten de meterstanden van de eindopname door te geven. (dom) Ik kon ze alsnog sturen via de mail, dan zou er een correctie gedaan worden (werd geschat)

Ik dus bellen met Greenchoice, kreeg een medewerker aan de lijn, probleem uitgelegd, en deze medewerker vertelde mij dat als hij dat zo zag, waarschijnlijk er een foutieve meterstand is doorgegeven in 2010. En min of meer dat ik daar verantwoordelijk voor bent.
Toch zit het me dwars, want wie zegt dat ik idd de meterstanden verkeerd heb doorgegeven, dit wordt automatisch aangenomen.
Toch zit het mij niet lekker. Kan dit zomaar, ben je als simpele klant bij voorbaat degene die de fout heeft gemaakt?
De consument is zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van meterstanden. Zowel bij een verhuizing (oud en nieuw adres) alsook ten behoeve van de jaarafrekening. 1x Per drie jaar dient er een meteropnemer langs te komen voor opname van de meterstanden t.b.v. jaarfrekening.
Het is duidelijk dat u geen meterstanden hebt doorgeven ten behoeve van de jaarafrekening en ook gene meterstanden hebt doorgegeven ten behoeve van de eindafrekening ten gevolge van uw verhuizing. En hier, hoe bot het ook mag klinken bent u zelf inderdaad verantwoordelijk voor en valt u dit zelf te verwijten.
Indien er geen meterstanden doorgegeven worden dan gaat de netbeheerder een schatting maken. Aan de hand daarvan maakt de leverancier vervolgens zijn jaar- of eindafrekening op.

In uw verhaal lijkt het 't kip en ei verhaal.
Ten tijde van uw jaarafdrekening, 6 maanden geleden, hebt u € 600,- terug gekregen. Klaarblijkelijk vond u dit normaal, want u hebt hierop geen actie ondernomen om te kijken hoe het komt dat u zo'n hoog bedrag terug hebt gekregen. U had toen al naar meterstanden kunnen kijken of die wel klopten.
Als de meterstanden toen te laag waren geschat, krijg je dat vroeg of laat alsnog gepresenteerd. In uw geval dus bij de eindfactuur. 6 Maanden later.
U geeft aan dat u hebt nagelaten de verhuis eindmeterstanden door te geven. Indien u de daadwerkelijke eindstanden ten tijde van de sleuteloverdracht hebt of kunt achterhalen, moet u die doorgeven aan de leverancier. Het is mogelijk dat de leverancier -terecht- een bewijsstuk eist. Veelal een papier waarop de meterstanden staan vermeld vergezeld van handtekening van oude/nieuwe bewoner of de huismeester die de eindcontrole heeft gedaan (indien huurwoning). Hebt u foto's gemaakt zijn die een prima bewijslast.
Mocht er een groot verschil tussen de gebruikte en daadwerkelijke eindmeterstanden zijn, dan moet Greenchoice een correctie op u eindafrekening doorvoeren.
Echter, aan het feit dat u ten tijde van de jaarafrekening zo'n giga bedrag hebt teruggekregen, ongetwijfeld ten gevolge van geschatte (te lage) meterstanden, maar u wel de energie hebt verbruikt, ontkomt u er niet aan om dat verbruik middels de eindfactuur te betalen.
Vandaar mijn opmerking: lijkt het kip en ei verhaal.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Verkeerde meterstanden bij Greenchoice, hoe bewijzen?

Ongelezen bericht door berend12 »

Bij verhuizen of switchen altijd foto`s maken van je energiemeters.
Zie ook dit topic

barbarita
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2011 18:41

Re: Verkeerde meterstanden bij Greenchoice, hoe bewijzen?

Ongelezen bericht door barbarita »

Ben in 2007 overgestapt van RWE naar Greenchoice met vrij veel gezeur, want Greenchoice wilde alleen maar van geschatte meterstanden uitgaan en niet corrigeren op basis van de meterstanden, die ik zelf had genoteerd en doorgegeven. Er bleek toch een tamelijk groot verschil tussen de schatting en de werkelijke meterstanden te zitten en ik wilde niet voor gas wat ik nog niet gebruikt had aan RWE een hoger tarief betalen, daar ik juist overgestapt was vanwege het betere tarief bij Greenchoice.
Na veel gezeur en het argument van Greenchoice dat ze volgens de richtlijnen dit niet hoefden te doen, het conflict bij de Geschillencommissie aangemeld. Een aantal maanden verder met een nieuwe meterstand kwam Greenchoice tot de ontdekking dat mijn doorgegeven meterstand toch wel de juiste was en is er een correctie geweest zodat ik een aanzienlijk bedrag van RWE terugkreeg en het gas aan Greenchoice betaalde tegen een lager tarief, wat me toch ruim100 euro scheelde. Het geeft wel veel gezeur en gedoe en uiteindelijk heeft Greenchoice me ook de 25 euro te betalen bij aanhangig maken van klacht terugbetaald.

Toch vind ik de policy van Greenchoice onbegrijpelijk om in principe van geschatte meterstanden uit te gaan, terwijl je zelf wel de goede meterstand kan doorgeven.
Ook met de jaarlijkse afrekening gebeurt dit niet, alleen als je zelf op het idee komt om toch maar zelf de meterstand door te geven. Dit had ik met opzet gedaan omdat ik wist dat ik een aantal maanden op reis was geweest gedurende de koude winter van afgelopen jaar en dus wel wat terug kon verwachten.
Ze maken dan wel een jaarafrekening op basis van de opgegeven meterstanden, maar in de begeleidende brief stond "Normaal ontvangen wij de jaarlijkse meterstand van uw netbeheerder Liander Noord-Holland. Deze keer hebben wij van u de meterstand ontvangen via de telefoon of de meterkaart."
Ze gaan dan van geschatte meterstanden op basis van jaarlijks gebruik uit. Als je dan een jaar heel weinig gebruikt, dan betaal je eigenlijk vooruit aan Greenchoice daardoor.

barbarita
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2011 18:41

Re: Verkeerde meterstanden bij Greenchoice, hoe bewijzen?

Ongelezen bericht door barbarita »

Lees net bericht dat Greenchoice een boete heeft gehad van 7,2 miljoen (!) euro heeft gehad van de NMa voor het benadelen van klanten bij overstappen!
"De 2 oprichters van Greenchoice zijn opgestapt." Hoop dat we deze boete niet in hogere prijzen gaan merken???

MAXIEM

Re: Verkeerde meterstanden bij Greenchoice, hoe bewijzen?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Info:

@@@

Goed nieuws voor de consument..................................................................., maar niet voor de bestaande greenchoice klanten!!!

vr 16 dec 2011, 08:13 | 0 reacties Megaboete Greenchoice -

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft energieleverancier Greenchoice een boete opgelegd van 7,2 miljoen euro. Het bedrijf heeft jarenlang te laat of helemaal geen eindafrekeningen verstuurd aan consumenten die hun leveringsovereenkomst hebben beëindigd. Dat maakte de NMa vrijdag bekend.
Het gaat in de meeste gevallen om consumenten die geld terug moesten krijgen. Alle benadeelde consumenten hebben alsnog hun eindafrekening ontvangen en hebben hun geld teruggekregen. Greenchoice neemt in overleg met de NMa maatregelen om herhaling te voorkomen, aldus de mededingingsautoriteit.

Maxiem.

marco156
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2012 10:53

Re: Verkeerde meterstanden bij Greenchoice, hoe bewijzen?

Ongelezen bericht door marco156 »

Ik heb 2 februari aanstaande een rechtszaak om eigenlijk hetzelfde:

Ik ben in november 2010 verhuisd en in januari overgestapt van greenchoice naar Nuon.
Ik kreeg van greenchoice een eindafrekening waar ik voor de 60 dagen dat ik er woonde 147,68 euro moest bijbetalen,terwijl wij op petroleum stoken zouden wij in 60 dagen 537 kuub gas hebben verbruikt.
Na controle bleek de beginmeterstand op de eindafrekening nog 1 kuub boven de werkelijke meterstand op dat moment te staan,en de eindstand dus 538 kuub hoger.
Duidelijk dus dat de meterstanden niet konden kloppen.
Direct contact opgenomen met Greenchoice,en het kwam erop neer dat zij niet over de meterstanden gingen maar Enexis,dus daar kon ik een correctie aanvragen,of ik kon het gewoon betalen en terugvragen van mijn huidige leverancier.
Maar het leek mij heel onterecht om Greenchoice te betalen voor gas wat ik niet verbruikt had en dit terug te krijgen van Nuon,dan zouden ze mij betalen voor gas dat ik niet had afgenomen.
Ik heb dus per mail aan greenchoice gemeld dat ik ging proberen het van nuon terug te vragen,maar dat ik pas zou betalen als het geld op mijn rekening zou staan,dit omdat ik dat geld gewoonweg niet kon betalen.
Na lang gebakkelij met diverse partijen werd er (door een toevallig geplande 3 jaarlijkse meterstandcontrole) door enexis vastgesteld dat de meterstand inderdaad te hoog geschat was (dit ondanks dat ik bij de overstap mijn meterstand aan Nuon had doorgegeven,en dit stond bij hen ook geregistreerd).
Hierop heeft enexis mijn meterstand gecorrigeerd in het toegankelijk meetregister,maar ondanks dat vertikte Greenchoice mij het verschil terug te betalen.
Echter omdat mijn stand in het register wel was aangepast heeft nuon mij inderdaad het verschil uitbetaald op mijn rekening.
Zoals beloofd heb ik daarop de rekening van Greenchoice,zij het onder protest, toch betaald, dit was op 23-11-2011.
En vervolgens viel er 2 januari dit jaar een dagvaarding op de deurmat waarin stond dat ik NIET betaald zou hebben !!.
Maar gelukkig rammelt de dagvaarding aan alle kanten en kan ik alle dingen bewijzen zoals ze werkelijk zijn,dit omdat ik alles via de mail geregeld heb.
Ik heb dit ook gemeld aan Greenchoice,Webcasso (het incassobureau van Greenchoice) en het deurwaarderkantoor dat de dagvaarding geregeld heeft.
Hierop hebben ze niet gereageerd,dus de dagvaarding gaat gewoon door.
Dit is voor mij dan echter wel de aanleiding om een schadeloosstelling te eissen voor de vele uren en mijn energie die er in zijn gaan zitten.
Dus in plaats van de "lullige" 147,68 euro die Greenchoice geist heeft (en onterecht nog ontvangen heeft ook) zullen ze een gepeperde rekening tegemoet kunnen zien.
Het is alleen triest dat de grote bedrijven waar wij min of meer afhankelijk van zijn de gewone consument zo kleineren en in een hoekje drukken.
Uiteraard zal ik na 2 Februari de uitkomst van de rechtszaak hier vermelden.
Voor zover ik weet is het een openbare hoorzitting.
Hij zal op donderdag 2 februarie 2012 plaatsvinden in de rechtbank in Groningen,dus als mensen ook problemen hebben met Greenchoice bent u van harte welkom wat mij betreft.

Met vriendelijke groet Marco Westerborg

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Verkeerde meterstanden bij Greenchoice, hoe bewijzen?

Ongelezen bericht door flepp »

Al die mooie reclames ten spijt niet doen, na de beloofde kortings termijn wordt op dat moment het prijs niveau daar aan gepast door de prijs vechters.
Wakker worden laat je niet in de maling nemen.

Gesloten