LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.

Betaalbare zorg voor iedereen?

Peiling eindigde op 15 nov 2011 00:57

Ja, betaalbaar voor iedereen
3
14%
Ja, en het kabinet betaald de extra's maar uit eigen zak
2
9%
Nee, liever gratis want we hebben het allemaal nodig
2
9%
Nee, het kabinet heeft gelijk
2
9%
Nee, op basis van inkomen
12
55%
Ik betaal geen zorg (meer)
1
5%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 22

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vogels schreef:
menzis verwacht 20 tot 30 euro premie verhoging per maand
Niet per maand, maar per jaar! Wel goed lezen, natuurlijk.
Inderdaad per jaar. Eigenlijk te idioot voor woorden dat zo'n kleine verhoging zo opgeblazen wordt in het nieuws. Volgens mij is het minder dan in vorige jaren.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door bprosman »

wat een gel.l
Inderdaad, DAAR wordt je nou zwanger van :wink:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door sephora30 »

bprosman schreef:
dat ik maar met mn medicijnen ga stoppen want die 220 euro waar moet ik dat in hemelsnaam van doen
"Chronisch medicijngebruik" blijft ook voor veel medicijnen gewoon vergoed worden. En anders helpt afvallen vaak beter als "maagzuurremmers".
?????????????????????????? :shock:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik zal me even verduidelijken... voor veel patienten blijft chronisch medicijn gebruik nog gewoon vergoed worden. Een van de voorbeelden in het nieuws van medicijnen die NIET meer vergoed zouden gaan worden is de "maagzuurremmer", reflux onstaat vaak bij overgewicht . Twee losstaande items dus.

@Manondoris, kun jij me aangeven voor welke chronische ziekte de pil voorgeschreven wordt dan behalve een incidenteel hormoongeval ?

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door frenchy »

voor veel patienten blijft chronisch medicijn gebruik nog gewoon vergoed worden
.....nadat ze eerst verrekend worden met het eigen risicio. Dat is wat eerder bedoeld werd.
Wel is er een compensatie mogelijk via het CAK.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door bprosman »

.....nadat ze eerst verrekend worden met het eigen risicio.
Wat is daar mis mee ? Dat is nu ook al.

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door frenchy »

bprosman schreef:
.....nadat ze eerst verrekend worden met het eigen risicio.
Wat is daar mis mee ? Dat is nu ook al.
Sephore schrijft dat ze maar met de chronische medicatie stopt omdat het te duur wordt om 220 eu zelf te betalen. Jouw reactie hierop is: "Chronisch medicijngebruik" blijft ook voor veel medicijnen gewoon vergoed worden

Dat klopt. Maar nadat ze eerst verrekend worden met het eigen risico. Dus ze zal toch eerst de eerste 220 eu zelf moeten betalen.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door DJM »

Ja, en het kabinet betaald de extra's maar uit eigen zak.


Wat een domme vraagstelling zeg.
Waar denkt T.S. dat de belasting naartoe gaat?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door bprosman »

@Frenchy,
Dat klopt. Maar nadat ze eerst verrekend worden met het eigen risico. Dus ze zal toch eerst de eerste 220 eu zelf moeten betalen.
Ja vandaar mijn opmerking , "dat is nu ook al" of heeft ze vandaag de dag geen eigen risico ? (lijkt me sterk). Bovendien... ook deze 220 Eu eigen risico is per JAAR.

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door frenchy »

pfffffff bprosman :?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door sephora30 »

@bprosman,

Het gaat er toch ook niet om of medicijnen wel of niet vergoed worden (heb ik het niet over gehad) het gaat om de eigen bijdrage :idea:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik lees nu dat Frenchy dat inderdaad ook al gezegd heeft :D

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door sephora30 »

bprosman schreef:@Frenchy,
Dat klopt. Maar nadat ze eerst verrekend worden met het eigen risico. Dus ze zal toch eerst de eerste 220 eu zelf moeten betalen.
Ja vandaar mijn opmerking , "dat is nu ook al" of heeft ze vandaag de dag geen eigen risico ? (lijkt me sterk). Bovendien... ook deze 220 Eu eigen risico is per JAAR.
Nu is het 170

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:Scootmobiels zijn behoorlijk prijzig, die mogen wat mij betreft vergoed blijven worden tot een maximum jaarinkomen en/of bepaald vermogen. Of eigen bijdrage hiervoor inkomensafhankelijk maken tot bepaald jaarinkomen en boven maximum helemaal geen vergoeding meer.
In heel veel (zo niet alle) gemeenten is al een eigen bijdrage ingevoerd op hulpmiddelen via de Wmo.
Voor hoge inkomens heeft het dus geen zin om het via de gemeente (Wmo) aan te vragen, want de eigen bijdrage is dan zo hoog, dat je het hulpmiddel alsnog zelf betaalt.
In veel gemeenten was voor minima een regeling dat zij géén eigen bijdrage betaalden, omdat dit domweg niet uitkan.
Helaas hebben de gemeenten zelf nu ook een tekort, en dus moet ik volgend jaar van mijn bijstand gaan betalen voor mijn huishoudelijke hulp, verhoogd toilet, beugels in het toilet en mijn douchestoel.
Tel daar bij op de stijging van het eigen risico, wat bij mij binnen 1 week al op is, de stijging van de premies, de daling van de huur- en zorgtoeslag en ik ben volgend jaar mei failliet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door bprosman »

Nu is het 170
(220-170)/12 = 4.16 Euro per maand :?
dus moet ik volgend jaar van mijn bijstand gaan betalen voor ,verhoogd toilet, beugels in het toilet en mijn douchestoel.
Ja je eigen risico zou dan 4.16 Euro per maand omhoog gaan :? Heb je dan ook ieder jaar een verhoogd toilet, beugels en douchestoel nodig ?

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door kiz »

bprosman schreef:Ik zal me even verduidelijken... voor veel patienten blijft chronisch medicijn gebruik nog gewoon vergoed worden. Een van de voorbeelden in het nieuws van medicijnen die NIET meer vergoed zouden gaan worden is de "maagzuurremmer", reflux onstaat vaak bij overgewicht . Twee losstaande items dus.
Maagzuurremmers worden vaak voorgeschreven om de maag te beschermen tegen bijwerkingen van andere medicijnen (zoals NSAID's). Maar er wordt geen uitzondering gemaakt: het wordt niet meer vergoed, punt.
bprosman schreef:@Manondoris, kun jij me aangeven voor welke chronische ziekte de pil voorgeschreven wordt dan behalve een incidenteel hormoongeval ?
IJzergebreksanemie als gevolg van hypermenorroe. Vaak wordt in dat geval een hormoonspiraal voorgeschreven, maar voor de vergoeding wordt dit gelijkgesteld met "de pil".

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door bprosman »

IJzergebreksanemie als gevolg van hypermenorroe. Vaak wordt in dat geval een hormoonspiraal voorgeschreven, maar voor de vergoeding wordt dit gelijkgesteld met "de pil".
En hoeveel procent van de gevallen hebben we het hier dan over ?
Maagzuurremmers worden vaak voorgeschreven om de maag te beschermen tegen bijwerkingen van andere medicijnen (zoals NSAID's). Maar er wordt geen uitzondering gemaakt: het wordt niet meer vergoed, punt.
Valt onder chronisch gebruik (>6 maanden en op recept) en wordt nog steeds vergoed, punt. Bovendien is er ook nog de WTCG.

Maagzuurremmers worden wel vergoed in de volgende situaties:

U gebruikt deze medicijnen op voorschrift van de arts langer dan 6 maanden (chronisch gebruik). U betaalt deze medicijnen zelf als u ze de eerste keer bij de apotheek ophaalt. Daarna worden ze volledig vergoed.

U gebruikt maagzuurremmers in injectievorm. Deze worden volledig vergoed vanwege de hoge prijs.

Het gaat hier om voorgenomen beleid. De ingangsdatum is 1 januari 2012. De inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en de Eerste Kamer en publicatie in het Staatsblad.

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door frenchy »

a je eigen risico zou dan 4.16 Euro per maand omhoog gaan
Zo kun je het niet stellen, eigen risico betaal je niet per maand, is berekend op jaarbasis.
Als jij in januari veel zorg uit de basisverzekering nodig hebt, moet je het ook al meteen betalen. Een ander maakt er geen gebruik van.

Maar dat weet je allemaal wel, je bent gewoon wat aan het zoeken om commentaar op te geven. Ben benieuwd naar je volgende post....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door bprosman »

Zo kun je het niet stellen, eigen risico betaal je niet per maand, is berekend op jaarbasis.
Als jij in januari veel zorg uit de basisverzekering nodig hebt, moet je het ook al meteen betalen. Een ander maakt er geen gebruik van.
In jouw geval misschien wel maar dat ligt aan je verzekeringsmaatschappij. De mijne schat dat in (weet dat ook uit historie) en smeert dat netjes over het jaar uit. Aan het einde van het jaar krijg je dan netjes een eindafrekening.
Maar dat weet je allemaal wel, je bent gewoon wat aan het zoeken om commentaar op te geven. Ben benieuwd naar je volgende post....
Nee, wat me alleen opvalt is dat er aankondigingen geweest zijn.. de "rode" partijen komen meteen met doemscenario's waardoor de "chronische patient" meteen in de stress schiet terwijl de soep waarschijnlijk lang zo heet niet is...
Laatst gewijzigd door bprosman op 18 sep 2011 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Betaalbare zorg VOOR IEDEREEN?

Ongelezen bericht door kiz »

bprosman schreef:
IJzergebreksanemie als gevolg van hypermenorroe. Vaak wordt in dat geval een hormoonspiraal voorgeschreven, maar voor de vergoeding wordt dit gelijkgesteld met "de pil".
En hoeveel procent van de gevallen hebben we het hier dan over ?
De incidentie van hypermenorroe is in de leeftijdsgroepen van 15 tot 24 jaar, 25 tot 44 jaar en 45 tot 64 jaar respectievelijk 3,5, 8,4 en 7,6 per 1000 vrouwen per jaar.
bprosman schreef:
Maagzuurremmers worden vaak voorgeschreven om de maag te beschermen tegen bijwerkingen van andere medicijnen (zoals NSAID's). Maar er wordt geen uitzondering gemaakt: het wordt niet meer vergoed, punt.
Valt onder chronisch gebruik (>6 maanden en op recept) en wordt nog steeds vergoed, punt. Bovendien is er ook nog de WTCG.
NSAID's worden niet per definitie chronisch gebruikt. En derhalve de maagzuurbescherming ook niet. Daarmee vervalt ook je verwijzing naar de WTCG. Je toevoeging "op recept" is flauwekul, want zelfzorggeneesmiddelen worden überhaupt nooit vergoed.
bprosman schreef:Maagzuurremmers worden wel vergoed in de volgende situaties:

U gebruikt deze medicijnen op voorschrift van de arts langer dan 6 maanden (chronisch gebruik). U betaalt deze medicijnen zelf als u ze de eerste keer bij de apotheek ophaalt. Daarna worden ze volledig vergoed.

U gebruikt maagzuurremmers in injectievorm. Deze worden volledig vergoed vanwege de hoge prijs.

Het gaat hier om voorgenomen beleid. De ingangsdatum is 1 januari 2012. De inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en de Eerste Kamer en publicatie in het Staatsblad.
Evengoed blijft gehandhaafd dat, ook als medicijnen volledig vergoed worden, deze nog steeds eerst verrekend worden met het (wederom hogere) eigen risico.

Gesloten