LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gekort op bijstands uitkering

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
ghostklen

gekort op bijstands uitkering

Ongelezen bericht door ghostklen »

ook wij zitten helaas in een bijstands uitkering (wet investeren jongeren in dit geval).

nu hebben we een brief gekregen van de gemeente dat we 50% gekort zijn op de uitkering omdat we volgens hun geen inlichtingen hebben verstrekt.
zoals je al verwachten zou, er zijn wel inlichtingen verstrekt, zelfs in een persoonlijk gesprek.

nu is mijn vraag : mag je zomaar gekort worden op je bijstands uitkering, je zit dan toch onder het bijstands niveau (en zou toch tot dat bedrag aangevuld moeten worden)?

bvd.

sephora30

Re: gekort op bijstands uitkering

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ja, als je je niet aan de regels houdt mag je gekort worden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

ghostklen schreef:ook wij zitten helaas in een bijstands uitkering (wet investeren jongeren in dit geval).

nu hebben we een brief gekregen van de gemeente dat we 50% gekort zijn op de uitkering omdat we volgens hun geen inlichtingen hebben verstrekt.
zoals je al verwachten zou, er zijn wel inlichtingen verstrekt, zelfs in een persoonlijk gesprek.

nu is mijn vraag : mag je zomaar gekort worden op je bijstands uitkering, je zit dan toch onder het bijstands niveau (en zou toch tot dat bedrag aangevuld moeten worden)?

bvd.
Ja, je mag gekort worden. Wat je kunt doen, maar dat zal vanmiddag al te laat zijn, is zo gauw mogelijk zien te achterhalen om wat voor inlichtingen het gaat.

Maar als het goed is weet je dat al, normaal gesproken krijg je een inlichtingenformulier dat je in moet vullen, compleet met kopieën van bewijsstukken, en als er dingen ontbreken, krijg je in eerste instantie een brief waarin gevraagd wordt alsnog de ontbrekende inlichtingen te verstrekken, met een lijstje om welke documenten dat gaat.

Dus ik zou zeggen: doe dat zo gauw mogelijk. Desnoods maandagochtend om 9.00 uur, zo gauw ze open gaan.

ghostklen

zoals ik gezegd heb, ik heb alle bewijs stukken gekopieerd en ingeleverd, en ook mondeling tijdens een gesprek aangegeven waarom ik bij die werkgever gestopt ben, (omdat de werkgever het niet nodig vond om door te gaan, *uitzendbureaus je heb er niets aan*)
die uitzendbaan was in juli en de uitkering waarop gekort is geworden betreft de maand augustus.

ik heb ook al gebeld vandaag en dit alles doorgegeven om dan maar niet te zwijgen over het bezwaar dat ik ingediend heb waarin ook staat dat er niet geluisterd is geworden naar mijn kant van het verhaal welke gewoon bij het UZB gecontroleerd kan worden omdat het ook zo gegaan is.

wat kunnen we nog meer doen dan telefonisch contact en een schriftelijk bezwaar schrift ?

witte angora

dat er niet geluisterd is geworden naar mijn kant van het verhaal
Vraag naar hun kant van het verhaal, oftewel: welke bewijsstukken hebben ze nog nodig.

Het gaat er niet om wat jij belangrijk vindt, het gaat er om wat zij belangrijk vinden.

Nog een tip: als je werk bij een uitzendburo ophoudt, zeg dan niet dat je gestopt bent, maar dat het een tijdelijk contract was dat niet verlengd werd. Dat is het zo goed als altijd namelijk via een uitzendburo, niets nieuws onder de zon.

Als je daarentegen zegt dat je gestopt bent, zou je onbedoeld wel eens de boodschap uit kunnen dragen dat je zelf het initiatief genomen hebt om daar weg te gaan, en dat is voor een uitkering natuurlijk uit den boze. In het eerste geval heb je namelijk recht op uitkering, in het tweede geval niet, of met een flinke strafkorting.
Laatst gewijzigd door witte angora op 16 sep 2011 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

ghostklen

heb ik gedaan, en ik heb de gevraagde bewijs stukken ook overhandigd ;)
dus ik zie het hele probleem niet in waarom ze gekort hebben.

witte angora

ghostklen schreef:heb ik gedaan, en ik heb de gevraagde bewijs stukken ook overhandigd ;)
dus ik zie het hele probleem niet in waarom ze gekort hebben.
Sja, in dat geval weet ik het ook niet, tenzij het een kwestie is van wat ik later in mijn vorige bericht heb bijgeschreven (ik wist niet dat je tijdens het schrijven al zou reageren)

sephora30

Hebben ze ook gezegd specifiek welke info je dan niet zou hebben doorgegeven.

Wellicht zijn ze zelf stukken kwijtgeraakt, is mij een paar maanden geleden nl ook overkomen. (gelukkig hebben ze ze wel teruggevonden en de fout toegegeven).

ghostklen

sephora30 schreef:Hebben ze ook gezegd specifiek welke info je dan niet zou hebben doorgegeven.

Wellicht zijn ze zelf stukken kwijtgeraakt, is mij een paar maanden geleden nl ook overkomen. (gelukkig hebben ze ze wel teruggevonden en de fout toegegeven).
ja , de reden waarom ik gestopt ben bij mijn vorige werkgever, ik heb dit mondeling doorgegeven in een persoonlijk gesprek met mijn contact persoon van het uwv.

sephora30

Oke dan heb je dat doorgegeven aan het uwv, maar heb je het ook aan de sociale dienst doorgegeven.

ghostklen

sephora30 schreef:Oke dan heb je dat doorgegeven aan het uwv, maar heb je het ook aan de sociale dienst doorgegeven.
ik dacht van wel, maar schijnbaar is er tussen uwv en SD geen onderling contact. (zo blijkt maar weer dat overheids organen totaal niet samen werken.)

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ghostklen schreef:
sephora30 schreef:Oke dan heb je dat doorgegeven aan het uwv, maar heb je het ook aan de sociale dienst doorgegeven.
ik dacht van wel, maar schijnbaar is er tussen uwv en SD geen onderling contact. (zo blijkt maar weer dat overheids organen totaal niet samen werken.)
Ik dacht van wel ???
Je hebt een uitkering van sociale dienst en niet van het uwv dus ben
je verplicht dat daar te melden, doe je dat niet dan word je gekort.

ghostklen

ik geloof dat ik na het gesprek gebeld had mt die van de SD vandaar ik dacht.

Chocomelk

ghostklen schreef:ik geloof dat ik na het gesprek gebeld had mt die van de SD vandaar ik dacht.
Is het niet zo dan zit je dus echt fout.
Die informatie ben je dus verplicht om te verstrekken maar neem
aan dat je daar ook nog om gevraagd bent voordat ze over gingen tot korten ?

ghostklen

Chocomelk schreef:
ghostklen schreef:ik geloof dat ik na het gesprek gebeld had mt die van de SD vandaar ik dacht.
Is het niet zo dan zit je dus echt fout.
heb netjes op de brief geantwoord en daar ook nogmaals ingezet wat er gevraagd was (incl bewijs stukken) dus ik kan me niet voorstellen dat er nog iets ontbreekt.

sephora30

Tja, dan kan ik ook niet anders zeggen dan dat het je eigen fout is.

Heb je al uitgelegd dat je dacht dat die persoon van het uwv het door zou geven aan de sociale dienst. Dus dat het om een misverstand gaat.

Soos en uwv zijn 2 verschillende dingen.

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Het verhaal wordt steeds maffer. Elke keer als iemand iets zegt, verdraai je jouw eigen verhaal.
Te wazig om verder op in te gaan als je het mij vraagt....

Chocomelk

ghostklen schreef:
heb netjes op de brief geantwoord en daar ook nogmaals ingezet wat er gevraagd was (incl bewijs stukken) dus ik kan me niet voorstellen dat er nog iets ontbreekt.
Waarschijnlijk ontbreken er nog dingen anders hadden
ze je niet zomaar gekort.
En aan WIE heb je dat verstuurd ?

ghostklen

sephora30 schreef:Tja, dan kan ik ook niet anders zeggen dan dat het je eigen fout is.

Heb je al uitgelegd dat je dacht dat die persoon van het uwv het door zou geven aan de sociale dienst. Dus dat het om een misverstand gaat.

Soos en uwv zijn 2 verschillende dingen.
heb ik geprobeerd, en normaal wordt het onderling ook doorgegeven alleen deze keer is er wat " mis" gegaan

mja bezwaar al ingediend ... daar maar op wachten he.

Chocomelk

Je kan niet van hen verwachten dat ze het onderling
allemaal doorgeven, zijn en blijven 2 aparte instanties/afdelingen binnen
de gemeente.
Je bent hiervoor zelf voor verantwoordelijk.

Maar wat is nu de werkelijke reden dat je gekort bent, omdat je gestopt
bent met werken en dat ze daar de reden van wilden weten ?

Gesloten