LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkeerde laptop gekocht, doos al bij het vuilnis.

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Fabje189

Verkeerde laptop gekocht, doos al bij het vuilnis.

Ongelezen bericht door Fabje189 »

Hallo,

Mijn broertje heeft een laptop bij Dynabyte gekocht. Omdat we deze al thuis had uitgezocht hebben we deze op hun computer (achter de toonbank) aangewezen. In dit proces is iets fout gegaan en nu heeft mijn broertje een verkeerde laptop thuis.

Omdat hij dit zelf niet door had is dit al een nu 3 dagen geleden (di 13-09). De doos ligt al bij het vuilnis en hij heeft de computer al 3 dagen in gebruik.

We hebben nu dynabyte direct gebeld en we moeten langskomen met de laptop. Wat kunnen we nu (nog) doen? En hebben we nog rechten? Of moeten we maar alles slikken wat dynabyte ons voor serves wilt geven. Wat heel zuur is.

newmikey

Re: Verkeerde laptop gekocht, doos al bij het vuilnis.

Ongelezen bericht door newmikey »

Fabje189 schreef:Hallo,

Mijn broertje heeft een laptop bij Dynabyte gekocht. Omdat we deze al thuis had uitgezocht hebben we deze op hun computer (achter de toonbank) aangewezen. In dit proces is iets fout gegaan en nu heeft mijn broertje een verkeerde laptop thuis.

Omdat hij dit zelf niet door had is dit al een nu 3 dagen geleden (di 13-09). De doos ligt al bij het vuilnis en hij heeft de computer al 3 dagen in gebruik.

We hebben nu dynabyte direct gebeld en we moeten langskomen met de laptop. Wat kunnen we nu (nog) doen? En hebben we nog rechten? Of moeten we maar alles slikken wat dynabyte ons voor serves wilt geven. Wat heel zuur is.
Hoezo "alles slikken wat dynabyte ons voor serves wilt geven."? Zij hebben toch helemaal niets maar dan ook niets fout gedaan in dit geval?

Als ze je willen helpen mag je wel op je blote knietjes de vloer van de winkel schoonlikken want dat zou echt groots zijn! Maar rechten, nee die heb je niet in dit geval.
Laatst gewijzigd door newmikey op 16 sep 2011 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Rickyman

Ongelezen bericht door Rickyman »

Het hangt erg ervan af wat op je bon staat, staat daar type X en je hebt type x afgerekend en gehad dan wordt het moeilijk. Dan had je het zelf beter moeten controleren.
Heb je op je bon echter x staan en je hebt y gehad dan heb je een punt. Alleen is de laptop die je nu hebt zonder doos bijna onverkoopbaar. Stom ook om de doos zo snel weg te doen. Paar weekjes bewaren kan geen kwaad. Stel dat je laptop na een week stukgaat dan ruilt geen winkel hem om zonder doos.
Dan is het nog van belang, welke prijs je hebt betaald. Als de aangewezen laptop 499 kost en op je bon staat er een van 479 dan had je zelf al direct aan de bel moeten trekken. Maar veel mensen denken dan hee dat is mazzel ze vergissen zich in de prijs, maar dat kan ook deze situtatie op leveren. Al met al ben ik erg bang voor een goede afloop, want die ontbrekende doos wordt een hekel punt.

Rick
Oh ja, recht heb je niet in deze tenzij je keihard kan bewijzen dat de verkoper je willens en wetens iets anders heeft meegegeven

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Hoe krijg je het in vredesnaam voor elkaar om al 3 hele dagen op een laptop te werken welke de verkeerde is???
Zelfde model met andere specs of een compleet andere laptop?

Als het een zelfde model, maar andere spec is terwijl je bijvoorbeeld wel meer hebt betaald voor betere specs, heb je volgens mij gewoon recht op de juiste. Met of zonder doos.

Maar alsnog vreemd dat je het nu pas ontdekt.....

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

In principe geldt bij een koop in een winkel: koop = koop. Eventueel ruilen van het artikel is een gunst van de winkelier en zeker geen recht van de consument.

Het is inderdaad wel van belang wat op de bon (factuur of wat dan ook staat). Als er een ander product geleverd is dan daar opstaat, kunt u zich beroepen op het feit dat de laptop niet aan de overeenkomst voldoet en zou deze omgewisseld kunnen worden (ook zonder doos).

Is hetzelfde product afgeleverd als op de verkoopbon staan en deze ook afgerekend dan wordt het een heel lastig verhaal, omdat het bijna onmogelijk is om aan te tonen dat u een andere laptop wilde kopen.

Nu is het inderdaad een beetje vreemd dat een andere laptop exact hetzelfde kost. Dus daar had inderdaad een alarmbel af moeten gaan indien de prijs niet overeen kwam met hetgeen u wilde aanschaffen. Ik neem wel even aan dat de laptop op zijn minst van hetzelfde merk is, want het lijkt me stug dat dat 3 dagen onopgemerkt blijft.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarschijnlijk heeft de verkoper recht op een schadevergoeding voor het ontbreken van die doos. Verder heb je gewoon dezelfde rechten als met doos. Is er een offerte geven of heb je het product direct uit de schappen gehaald?

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:Waarschijnlijk heeft de verkoper recht op een schadevergoeding voor het ontbreken van die doos. Verder heb je gewoon dezelfde rechten als met doos. Is er een offerte geven of heb je het product direct uit de schappen gehaald?
Waarom heeft de verkoper recht op een schadevergoeding ?

Je wijst laptop A aan, je krijgt laptop A en 3 dagen later kom je tot de ontdekking dat je eigenlijk laptop B eigenlijk wilde hebben.

Sorry hoor, maar je bent in dit geval op coulance aangewezen en niks anders !

alfatrion

In die situatie geld koop is koop, maar ik begreep juist dat de koper A aanwees en B kreeg. De mate van bewijsbaarheid is dan nog een punt.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Omdat we deze al thuis had uitgezocht hebben we deze op hun computer (achter de toonbank) aangewezen. In dit proces is iets fout gegaan en nu heeft mijn broertje een verkeerde laptop thuis.
Je hebt de laptop aangewezen op hun pc.
De afgerekende prijs was ook hetzelfde als de door u thuis uitgezochte Laptop? Zo nee had er meteen al een belletje moeten gaan rinkelen,en had je dat even moeten aangeven in de winkel ook al was hij een stukje goedkoper dus niet denken zo dat is snel verdiend niets zeggen.

gr Henk

Leo The Emperor

In die situatie geld koop is koop, maar ik begreep juist dat de koper A aanwees en B kreeg. De mate van bewijsbaarheid is dan nog een punt.
Ja dat staat ook enigzins onduidelijk in de posting. IK heb dit zo gelezen dat TS de computer zelf heeft aangewezen en dus ook heeft gekregen.

( het kan natuurlijk goed zijn dat computers uiterlijk hetzefde zijn , maar dat het verschil alleen aan de binnenkant zit)

Fabje189

Ongelezen bericht door Fabje189 »

Ik heb de PC uitgezocht via een lijst op hun PC achter de balie. En ik ben ervan overtuigd dat ik de juiste laptop heb aangewezen (via de site kom ik steeds uit op de door mij gekozen notebook via de stappen die de verkoper daar heeft gemaakt). Voor de rest heb ik er mij niet meer mee bemoeid tot vandaag (ik woon niet thuis). Toen zei mijn broertje ineens, ja het is ook een 17 inch laptop. Terwijl ik een 15 inch laptop had uitgezocht.

Ik was ook enorm verbaasd dat hij niet direct iets heeft gedaan. Fout ligt dus bij hem op dit punt. Maar zelf ben ik niet er zeker van of de persoon achter de balie wel de juiste laptop heeft afgegeven (ik was hier zelf niet bij, maar kan best begrijpen dat de consument een controlerende rol heeft).

Mevrouw I.

Ongelezen bericht door Mevrouw I. »

Fabje189 schreef:Ik heb de PC uitgezocht via een lijst op hun PC achter de balie. En ik ben ervan overtuigd dat ik de juiste laptop heb aangewezen (via de site kom ik steeds uit op de door mij gekozen notebook via de stappen die de verkoper daar heeft gemaakt). Voor de rest heb ik er mij niet meer mee bemoeid tot vandaag (ik woon niet thuis). Toen zei mijn broertje ineens, ja het is ook een 17 inch laptop. Terwijl ik een 15 inch laptop had uitgezocht.

Ik was ook enorm verbaasd dat hij niet direct iets heeft gedaan. Fout ligt dus bij hem op dit punt. Maar zelf ben ik niet er zeker van of de persoon achter de balie wel de juiste laptop heeft afgegeven (ik was hier zelf niet bij, maar kan best begrijpen dat de consument een controlerende rol heeft).
Ik weet niet exact hoe het systeem van Dynabyte werkt (ik lees iets over aanwijzen, afgeven?) maar als je niet kunt aantonen dat zij hier in de fout zijn gegaan, denk ik dat je er bij moet neerleggen dat je broertje het gewoon met deze laptop moet doen.

Tenzij Dynabyte in een enorm gulle staat is en een dijk van een klantenservice heeft, maar dat lijkt me stug.

Leo The Emperor

Ik moet zeggen dat het er niet echt duidelijker op wordt.

Je wijst op de PC bij Dynabite een bepaald type laptop aan wat je graag wilt hebben, en zoals je zelf aangeeft je bent er redelijk zeker van dat je het goede type hebt aangewezen.

Er lijkt te staan dat de laptop niet op voorraad was, maar dat je broer die een paar dagen later heeft opgehaald. Je geeft immers aan dat je er niet bij was toen de laptop werd afgegeven.

Heb je dan na het uitkiezen niet een orderbevestiging gekregen waarop het type en de prijs staat ?
Heb je niks hoeven aan te betalen ?

Heb je bij het ophalen niet een factuur ontvangen waarop het type en prijs staat ?

Kortom wat niet duidelijk is of de verkoper een verkeerde laptop heeft afgeleverd, of dat je een verkeerde laptop hebt aangewezen.

Alleen als je het eerste kunt aantonen, heb je een recht tot omruiling.

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

Leo The Emperor schreef: [( het kan natuurlijk goed zijn dat computers uiterlijk hetzefde zijn , maar dat het verschil alleen aan de binnenkant zit)[/i]
Weet niet wat ik van het verhaal van TS moet denken maar het is op zijn minst dom om de doos gelijk weg te gooien en dan niet te zien dat je een 15 inch hebt gekocht en een 17 inch geleverd krijgt! Dat zie je toch direct lijkt mij en niet 3 dagen later of vraag ik nu teveel eigen inbreng van TS. :wink:
fabje189 schreef...Ik heb de PC uitgezocht via een lijst op hun PC achter de balie. En ik ben ervan overtuigd dat ik de juiste laptop heb aangewezen (via de site kom ik steeds uit op de door mij gekozen notebook via de stappen die de verkoper daar heeft gemaakt). Voor de rest heb ik er mij niet meer mee bemoeid tot vandaag (ik woon niet thuis). Toen zei mijn broertje ineens, ja het is ook een 17 inch laptop. Terwijl ik een 15 inch laptop had uitgezocht.

alfatrion

Fabje189 schreef:Ik heb de PC uitgezocht via een lijst op hun PC achter de balie. En ik ben ervan overtuigd dat ik de juiste laptop heb aangewezen (via de site kom ik steeds uit op de door mij gekozen notebook via de stappen die de verkoper daar heeft gemaakt). Voor de rest heb ik er mij niet meer mee bemoeid tot vandaag (ik woon niet thuis). Toen zei mijn broertje ineens, ja het is ook een 17 inch laptop. Terwijl ik een 15 inch laptop had uitgezocht.
We willen weten hoe de overeenkomst tot stand is gekomen. Zonder die informatie kan niemand van ons een goede inschatting maken. Heeft je broertje de overeenkomst gesloten of alleen maar opgehaald? Is er een offerte of factuur waar iets anders opstaat?
Fabje189 schreef:Ik was hier zelf niet bij, maar kan best begrijpen dat de consument een controlerende rol heeft.
Er rust geen verplichting om aan de balie te controleren of je wel het juiste product hebt meegekregen.

TheLD

Ongelezen bericht door TheLD »

Je hebt hem gebruikt, en de doos mist. Het is nu dus duidelijk een tweedehands produkt.

Als ik in de supermarkt pindakaas aanwijs aan een medewerker, thuis kom een paar boterhammen ermee smeer en vervolgens zie dat het Calvé is ipv Euroshopper ga ik toch ook niet retour supermarkt.

En stop eens met die onzin van "er rust geen controlerende rol" etc etc. Als je iets koopt, dan kijk je toch even op de kassabon en op de doos wat je meeneemt. Met dit soort argumenten neem je elke vorm van verantwoordelijkheid weg bij mensen.
Maar zelf ben ik niet er zeker van of de persoon achter de balie wel de juiste laptop heeft afgegeven

Hier haal ik uit dat wel de juiste is gefactureerd (model op factuur is identiek aan model uitgeleverd). Indien het andersom was geweest dan heeft de verkoper nml duidelijk een fout gemaakt. Dat zou de TS weten, ik neem aan dat ie de factuur kan lezen :lol:

alfatrion

TheLD schreef:Je hebt hem gebruikt, en de doos mist. Het is nu dus duidelijk een tweedehands produkt.
De doos is te vervangen. En de paar dagen dat de laptop gebruikt is verhinderd niet dat de verkoper deze voor de aankoopprijs kan verkopen. En al zou dat wel zou zijn dan is dat voor risico van de verkoper.
TheLD schreef:Als ik in de supermarkt pindakaas aanwijs aan een medewerker, thuis kom een paar boterhammen ermee smeer en vervolgens zie dat het Calvé is ipv Euroshopper ga ik toch ook niet retour supermarkt.
Maar om andere redenen.
TheLD schreef:En stop eens met die onzin van "er rust geen controlerende rol" etc etc. Als je iets koopt, dan kijk je toch even op de kassabon en op de doos wat je meeneemt. Met dit soort argumenten neem je elke vorm van verantwoordelijkheid weg bij mensen.
Een consument heeft geen verplichting om te controleren of er is afgeleverd conform de overeenkomst, in de zin dat daarmee het risico van non-conforme levering overgaat op de koper. Een dergelijk verweer is gedoemd om te falen, zeker als er nog geen twee maanden zijn verstreken na de levering.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

alfatrion schreef: De doos is te vervangen. En de paar dagen dat de laptop gebruikt is verhinderd niet dat de verkoper deze voor de aankoopprijs kan verkopen. En al zou dat wel zou zijn dan is dat voor risico van de verkoper.
Dat is voor een winkelier nog niet zo makkelijk en zijn veel kosten aan verbonden. Een laptopdoos is meestal voorbedrukt door de fabrikant met een sticker van typenummer e.d. Bovendien is de doos vaak verzegeld. Als ik in een winkel een laptop zou kopen en er is aan de doos "geknoeid" zou ik die niet meer willen tegen de nieuwprijs.

Het apparaat heeft inmiddels de pre-installatie ook doorlopen waardoor bepaalde instellingen reeds vastgelegd zijn. Dus zou de winkelier dit ook weer moeten herstellen. Misschien is het apparaat wel geregistreerd, dus zal ook die weer teruggedraaid moeten worden.

Het is inderdaad nog steeds gissen hoe de ovk tot stand is gekomen.

Indien A is aangewezen, echter B is geleverd, betaald en B staat ook op de kassabon / afleverbon (oid). Dan is het voor TS heel lastig om aan te tonen dat dit niet de intentie was. Aangezien ruilen een gunst is van de winkelier en geen recht van de consument is het best mogelijk dat dit soort artikelen zijn uitgesloten van ruiling.

Indien A is aangewezen, echter B is geleverd terwijl A is betaald en op de bon staat. Dan heeft TS m.i. een punt en kan deze omruiling eisen.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Vind het een beetje warrig verhaal met tegenstrijdigheden:
Omdat we deze al thuis had uitgezocht hebben we deze op hun computer (achter de toonbank) aangewezen. In dit proces is iets fout gegaan en nu heeft mijn broertje een verkeerde laptop thuis.
Ik heb de PC uitgezocht via een lijst op hun PC achter de balie
Fout ligt dus bij hem op dit punt. Maar zelf ben ik niet er zeker van of de persoon achter de balie wel de juiste laptop heeft afgegeven (ik was hier zelf niet bij,

Overal Ik en we maar later was TS er weer niet bij beetje raar verhaal.

gr Henk

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

alfatrion schreef:
De doos is te vervangen. En de paar dagen dat de laptop gebruikt is verhinderd niet dat de verkoper deze voor de aankoopprijs kan verkopen. En al zou dat wel zou zijn dan is dat voor risico van de verkoper.
Hoe zie je dat voor je om zo'n doos te vervangen? Die dingen worden in Azie gemaakt en komen ingepakt en al naar Europa. Ik denk dat zelfs de importeur geen losse dozen heeft liggen.

Verder is het natuurlijk onzin dat je een gebruikte laptop voor de aankoopprijs kan doorverkopen. Doet de winkelier dat wel, dan is het wachten op een nieuw topic hier van een klagende consument die een gebruikte laptop als nieuw heeft gekocht....

Gesloten