Pagina 1 van 1
Dealer annuleert levering, kan dit?
Geplaatst: 27 sep 2011 22:37
door Mar3
Zaterdag een nieuwe auto besteld bij een dealer in bepaalde kleur. Verkoper en ik beide orderbevesting ondertekend waar de kleur en prijs duidelijk in vermeld staat. Alleen nu kan de juiste kleur niet geleverd worden. Of ik moet een andere kleur kiezen of de deal gaat niet door. De auto in de juiste kleur kan kennelijk niet voor het einde van de maand geleverd worden en anders loopt de dealer de kortingsactie mis. En dus kan de auto dan niet geleverd worden voor de afgesproken prijs. En ik heb maar een halve dag om een beslissing te maken.
Nu vraag ik mij af kan de dealer zomaar van de verkoop afzien, ondanks dat wij beiden hebben getekend?
Bovag voorwaarden staat het volgende:
Artikel 4 - Prijswijzigingen/stijging
1. Wijzigingen in belastingen, accijnzen en dergelijke heffingen van overheidswege worden zowel in
de vast als in de niet-vast overeengekomen prijs van zowel nieuwe als gebruikte auto’s te allen
tijde doorberekend.
2. Onverminderd het bepaalde in artikel 6 lid 1 mogen naast de evengenoemde wijzigingen tevens
prijsstijgingen als gevolg van wijzigingen in fabrieks- en/of importeursprijzen en in valutakoersen in de
niet-vast overeengekomen prijs van nieuwe auto’s worden doorberekend.
De koper heeft na kennisgeving van deze wijziging het recht de overeenkomst te ontbinden ingeval de
verhoging van de bedongen prijs door de verkoper plaatsvindt na het sluiten van de overeenkomst.
De ontbinding dient binnen tien dagen na die kennisgeving plaats te vinden.
Re: Dealer annuleert levering, kan dit?
Geplaatst: 27 sep 2011 23:24
door v.d.Heyden
Ik zou, als ik u was, deze vraag even bij de juridische afdeling van de BOVAG neerleggen.
v.d.Heyden
Re: Dealer annuleert levering, kan dit?
Geplaatst: 27 sep 2011 23:40
door dhc
anders loopt de dealer de kortingsactie mis
Ja, en wat heeft U daar mee te maken? Volgens mij is dat niet Uw probleem en valt dit onder de noemer ondernemersrisico.
U heeft een koopovereenkomst en dealer dient deze na te komen. U heeft een koop gesloten en dealer dient te leveren, dat ie dat niet deze maand kan is toch niet zo'n heel erg groot probleem?
Re: Dealer annuleert levering, kan dit?
Geplaatst: 27 sep 2011 23:42
door Emmy75
In artikel 3 staat dat het o.a. volgende onderdeel moet zijn van de overeenkomst:
de prijs van de auto op het moment van de koop en verkoop, met de aanduiding of de prijs een vast of een niet-vast overeengekomen prijs is;
Staat er dus ergens in de overeenkomst dat het om een 'vast overeengekomen' prijs gaat of om een 'niet-vast overeengekomen' prijs? Volgens de Bovag voorwaarden mag er van de 'niet-vast overeengekomen' prijs wel afgeweken worden, waarbij de koper het recht van ontbinden heeft. Over de 'vast overeengekomen' prijs wordt verder niet meer gesproken.
Tot zover de voorwaarden.
Blijft de vraag over of dit wettelijk wel allemaal redelijk is wat daar staat. Kennelijke fouten mogen altijd gecorrigeerd worden, waarbij de koper de overeenkomst mag ontbinden. Vraag is dus of de prijs zo dusdanig afwijkt dat dit een kennelijke fout moet zijn (vb een TV voor 100,- zien staan die toch echt zo'n 1200,- moet kosten) of dat u mag aannemen dat het een redelijke prijs is voor het product (vb auto van 20.000 zou eigenlijk 21.000 moeten zijn). Ik noem hier even opzettelijk een paar extremen. In dat laatste voorbeeld mag een verkoper dat zeker niet zomaar doen, ook al zou er in de Bovag voorwaarden wat anders staan vermeld.
U kunt in die halve dag toch wel een paar dingen doen:
- Bellen met Bovag zelf en kijken wat die vinden / zeggen. Bij voorkeur iemand die meer weet te vertellen over de Bovag voorwaarden.
- Bellen met
juridisch loket, eerste advies is meestal gratis.
- Bellen met Consuwijzer.
Re: Dealer annuleert levering, kan dit?
Geplaatst: 28 sep 2011 10:40
door Mar3
Nou ik heb inderdaad contact ondernomen met Consuwijzer en de Bovag.
Bovag vertelde dat de dealer dit verhaal had moeten aangeven op het moment dat het contract werd ondertekend en dit hadden ze niet gedaan. Dus wanneer ik het er niet mee eens was moest ik dit aangeven en dan konden zij beide partijen gaan horen en zou het al met al een lang verhaal worden.
Consuwijzer had ook alles uitgezocht en belde mij terug. Zij vertelden mij ook dat er een afspraak was gemaakt die nagekomen moest worden. Ik kon dus aangeven bij de dealer dat ik het er niet mee eens was en dat ik wilde dat ze de afspraak nakwamen en gewoon leverden. Zeker ook omdat voor mij de datum niet uitmaakt en op het contract staat geen datum aangegeven alleen zo spoedig mogelijk leveren. Konden ze dit niet doen dat moest ik een schriftelijke brief schrijven en dit alles hier in aangeven. Maar dan zou het dus ook een lang verhaal worden.
Maar gelukkig belt de dealer mij vanochtend terug dat zij ook naar de importeur hadden gebeld en het verhaal hebben uitgelegd. Nu kan de auto wel in de juiste kleur en voor de afgesproken prijs worden geleverd, alleen dan een paar weken later.
Al met al even een heel gedoe, maar ik ben ontzettend blij met de oplossing.
Je staat als consument dus kennelijk wel in je recht en de dealer kan niet zomaar een levering annuleren na ondertekening. Jullie allemaal bedankt voor het snel reageren.
Re: Dealer annuleert levering, kan dit?
Geplaatst: 28 sep 2011 13:44
door Emmy75
Gelukkig heeft de dealer het uit zichzelf al keurig opgelost. Indien u bij de dealer had moeten aangeven in uw recht te staan, had het toch nog wel eens een langer verhaal kunnen worden. Dat hoeft nu niet en is wel zo prettig.
Ach, u heeft inderdaad wat gedoe ondervonden maar waarschijnlijk wel weer iets geleerd in dit verhaal en wie weet waar dat nog eens goed voor kan zijn.
Re: Dealer annuleert levering, kan dit?
Geplaatst: 28 sep 2011 13:57
door bianca82
blij dat de dealer dit heeft opgelost (vermoed dat hij al nattigheid voelde?)
het zou wat zijn als je al iets ondertekend heb dat het stopgezet wordt.. wij als klanten mogen het niet dan zou het raar zijn als de dealer het wel mag..
zou wat zijn.. of anders had ik nu honderden euro's extra moeten betalen omdat de btw korting bij bouwbedrijven al voorbij is... terwijl we het contract al hadden getekend voor de btw korting afgelopen was.
wij krijgen van het bedrijf gewoon de korting omdat het een bedrijfsrisico was