| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vraagje aan Sara Etty
-
Margriet
Vraagje aan Sara Etty
Beste Sara,
Als eerste wil ik je bedanken voor al je hulp, steun en adviezen die je aan ons gedupeerden geeft!
Ik zit zelf met het volgende. In April 2000 begon ik met de WVD. In April 2001 hebben mijn vriend en ik een huis gekocht. Tijdens de onderhandelingen met de bank (voor hypotheek) hoorden wij voor het eerst dat er bij BKR een schuld openstond ( van legio lease). Wij schrokken hier enorm van. Omdat ik toen op dat moment 2 contracten had lopen (ook legio bespaarplan), heeft mijn vriend de toen nog nog openstaande termijnen van de WVD in één keer betaald aan legio lease. Dat was een bedrag van ongeveer 11.000 gulden. Wij dachten dat dan de openstaande schuld bij BKR afgelost zou zijn. Dit was dus niet het geval!
Nu is mijn vraag: hadden wij, toen we de openstaande termijnen van de WVD al voldaan hadden in 2001, toen meteen daarna bericht van Legio Lease moeten krijgen over of wij nu een restschuld hadden of bij moesten betalen? Of maakt dat helemaal niets uit?
Ik hoop dat jij mij hier iets over kunt vertellen.
Groeten van Margriet
Als eerste wil ik je bedanken voor al je hulp, steun en adviezen die je aan ons gedupeerden geeft!
Ik zit zelf met het volgende. In April 2000 begon ik met de WVD. In April 2001 hebben mijn vriend en ik een huis gekocht. Tijdens de onderhandelingen met de bank (voor hypotheek) hoorden wij voor het eerst dat er bij BKR een schuld openstond ( van legio lease). Wij schrokken hier enorm van. Omdat ik toen op dat moment 2 contracten had lopen (ook legio bespaarplan), heeft mijn vriend de toen nog nog openstaande termijnen van de WVD in één keer betaald aan legio lease. Dat was een bedrag van ongeveer 11.000 gulden. Wij dachten dat dan de openstaande schuld bij BKR afgelost zou zijn. Dit was dus niet het geval!
Nu is mijn vraag: hadden wij, toen we de openstaande termijnen van de WVD al voldaan hadden in 2001, toen meteen daarna bericht van Legio Lease moeten krijgen over of wij nu een restschuld hadden of bij moesten betalen? Of maakt dat helemaal niets uit?
Ik hoop dat jij mij hier iets over kunt vertellen.
Groeten van Margriet
-
Dubio
Re: Vraagje aan Sara Etty
Hallo Margriet, ik ben dan wel niet Sara maar ik weet wel het antwoord op je vraag. Met het volstorten van de termijnen heb je nog niks aan de leasesom afgelost. Je hebt alleen de rente voor de leasesom vooruit betaald. LL kon toen nog niet beoordelen of bij einde contract er een restschuld zou zijn. Heel veel mensen zagen dat toen al wel aankomen maar daar dachten ze het trekt wel weer aan. Nou we hebben het gezien met die Legiolullen.
-
Jean
Toch klopt het niet....toendertijd kon Legio/labouchere de vermelding bij het BKR nog weghalen nadat er vooruit was betaald aan rente.....in feite was er geen "last" meer te betalen. Helaas doen ze het nu niet meer. Het verzoek had toen wel van jou of jouw adviseur moeten komen......
-
ek
Ze hebben in het verleden alleen de melding bij het BKR aangepast werd mij schriftelijk door Legio/Dexia medegedeeld toen wij 2 contracten vol hebben "volgestort". Dit moesten wij ook doen i.v..m het verkrijgen van eenHypotheek. Nu twee jaar later moet ik naast mijn hypotheek ook weer de maandelijkse "rente" voor de 2 contracten betalen!
-
Margriet 2
Dan noem ik mezelf dus Margriet 2.
Sara Etty, leef je nog?
Sara Etty, leef je nog?
-
Sara Etty
Ja hoor, ik leef nog, nou ja, min of meer gezien de hitte.
Wat in eek keer betaald werd betreft bij mijn weten gewoon de vooruitbetaalde rente over het krediet. Indien dat zo is, los je daarmee het krediet zelf dus niet af en blijft de schuld staan. Dit kun je nakijken in het contract.
Groet, Sara
Wat in eek keer betaald werd betreft bij mijn weten gewoon de vooruitbetaalde rente over het krediet. Indien dat zo is, los je daarmee het krediet zelf dus niet af en blijft de schuld staan. Dit kun je nakijken in het contract.
Groet, Sara
-
Margriet 2
Beste Sara Etty,
Ik heb mijn overeenkomst nog eens goed doorgenomen. En bij punt 5 lees ik: Zodra lessee al datgene aan legio lease heeft betaald wat hij haar krachtens deze lease-overeenkomst en de daarbij behorende bijzondere voorwaarden effecten lease verschuldigd is of zal worden, is lessee automatisch en van rechtswege eigenaar van de waarden geworden.
Sara, hoe moet ik dit interpreteren?
Ik heb mijn overeenkomst nog eens goed doorgenomen. En bij punt 5 lees ik: Zodra lessee al datgene aan legio lease heeft betaald wat hij haar krachtens deze lease-overeenkomst en de daarbij behorende bijzondere voorwaarden effecten lease verschuldigd is of zal worden, is lessee automatisch en van rechtswege eigenaar van de waarden geworden.
Sara, hoe moet ik dit interpreteren?
-
Dubio
He Margriet2
Als je al je maandtermijnen voldaan hebt ben je eigenaar geworden van de waarden die ontstonden door de verkoop van de aandelen te verminderen met het aankoopbedrag: de restschuld dus.
Als je al je maandtermijnen voldaan hebt ben je eigenaar geworden van de waarden die ontstonden door de verkoop van de aandelen te verminderen met het aankoopbedrag: de restschuld dus.
-
Sara Etty
Gezien je eerdere uiteenzetting moet je dus concluderen dat je nog niet alles hebt betaald wat op grond van het contract betaald moet worden.
-
Dubio
Bij vouruitbetaalde rente is het contract pas afgelopen als ook LL aan zijn verplichtingen heeft voldaan: 3x een pakket kopen, en dat dan nog een jaar laten staan.
-
Margriet 2
Sara,
In mijn overeenkomst staat bij nr. 11 op de achterkant:
In geval van tussentijdse beëindiging door lessee zal de vordering van lessee bestaan in een bedrag gelijk aan de verkoopwaarde van de waarden verminderd met een bedrag gelijk aan de contante waarde van het onbetaalde restant van de totaal overeengekomen leasesom, tenzij anders is overeengekomen.De contante waarde wordt berekend overeenkomstig het bepaalde in artikel 7A: art. 1576e lid 2 bw.
Sara, toen wij in 2001 aan alle betaaltermijnen voldaan hadden, hadden wij van Legio Lease bericht moeten krijgen over een eventuele restschuld van dat moment?
In mijn overeenkomst staat bij nr. 11 op de achterkant:
In geval van tussentijdse beëindiging door lessee zal de vordering van lessee bestaan in een bedrag gelijk aan de verkoopwaarde van de waarden verminderd met een bedrag gelijk aan de contante waarde van het onbetaalde restant van de totaal overeengekomen leasesom, tenzij anders is overeengekomen.De contante waarde wordt berekend overeenkomstig het bepaalde in artikel 7A: art. 1576e lid 2 bw.
Sara, toen wij in 2001 aan alle betaaltermijnen voldaan hadden, hadden wij van Legio Lease bericht moeten krijgen over een eventuele restschuld van dat moment?
-
Sara Etty
nee, want het contract liep toen nog waarmee nog niet duidelijk was wie wat aan wie moest uitkeren. DE aandelen kunnen immers altijd alle kanten uit. Pas na afloop van het contract wordt bekeken en berekend wat er nog betaald moet worden. Zo werkt de constructie.