Onlangs ben ik via eBay / Paypal het slachtoffer geworden van een gast die de zaak belazerd (zie http://www.ripoffreport.com/internet-fr ... -52201.htm), en niet alleen mij. Hij komt ermee weg omdat het om internationale zendingen gaat (per boot vanwege het gewicht) en je als snel over de claim-/feedbacktermijn heen gaat van PayPal en eBay. Zijn feedbackscore poetst hij op door - naast de dure wijnkoelunits - kleine prularia te verkopen. Inmiddels heb ik al 4 namen van mede slachtoffers en dat is volgens mij het topje van de ijsberg. De dader gebruikt dezelfde tactiek door track&trace-codes af te geven voor pakketten die uiteindelijk op een heel ander plaats in de wereld terechtkomen. Ik heb de gast in de VS geprobeerd te laten dagvaarden (een alleraardigste politieagent daar heeft mijn zaak behartigd) maar hij is zelfs onvindbaar voor de politie! Het adres waarmee hij bij eBay en PayPal geregistreerd staat (en opgevraagd is door de politie via een dwangbevel) is van een postbuswinkel waar ze hem niet kennen. Ik heb eBay en PayPal van alle mogelijke bewijzen voorzien. PayPal geeft aan dat zij het recht voorbehouden binnen 180 kalenderdagen na transactiedatum alsnog een claim te openen indien zij meerdere klachten ontvangen over een bepaalde verkoper. Maar tot nu toe geen actie. Hoeveel bewijs moet je hebben denk ik dan!
Mijn vraag: zijn eBay en PayPal strafbaar (of te vervolgen) als zij een podium bieden voor gasten die aantoonbaar strafbare feiten plegen en daar verder geen actie op ondernemen (en daarmee willens en wetens andere mensen ook slachtoffer van laten worden)? In de VS is internetfraude een 'federal crime' en wordt hard aangepakt. En een bank is immers ook strafbaar als een crimineel via hun instituut geld witwast.... Hoe zit het dan met PayPal?
Is er daarnaast überhaupt een advocatencollectief wat het durft op te nemen tegen het 'machtige' eBay en PayPal in bovenstaande situatie? Ik kan hen in ieder geval van voldoende bewijzen voorzien ('brandbrieven' (mails) naar ebay en PayPal en hun zoetsappige reactie van 'heel vervelend (zgn. begripvol) maar helaas kunnen we niets meer voor u betekenen (smack!)'. Hoezo? Jullie hebben toch bankgegevens (= adresgegevens) van meneer?) en als ik even flink aan de boom schud denk ik dat ik ook nog wel aan namen van andere slachtoffers kom. En het laatste niet alleen van mijn oplichter. Internetfora staan er vol van....
Jullie mening graag! (s.v.p. alleen over de inhoud en geen koe in de kont kijken)
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zijn eBay en PayPal strafbaar door fraudeurs te beschermen?
-
Re: Zijn eBay en PayPal strafbaar door fraudeurs te beschermen?
Als je via paypal met een creditcard hebt betaald, kun je proberen je geld terug te vorderen via je creditcardverstrekker, tot 180 dagen geloof ik. Deze zijn hier over het algemeen een stuk makkelijker in dan paypal
-
Ik had altijd als preferente betaalmethode bij PayPal de credit card aangevinkt maar om één of andere dubieuze redenen is dat automatisch gewijzigd in betaling met directe overboeking via betaalrekening. En omdat er altijd bij betaling zo'n maestro/C-card tekentje staat was de druk op de knop sneller dan dat ik besefte dat ik anders had willen betalen. Lullig maar waar. Ik kreeg dat overigens van meer mensen te horen.
-
- Contacteer:
Kort: Ja dat is mogelijk.
Maar nu de maar:
Om dit te doen zul je dat in de VS aanhangig moeten maken.
Paypal klungelt wel vaker - maar hier in Nederland is justitie er niet op ingesteld - vandaar de VS.
Zoek een goede advocaat aldaar, en begin daar je zaak.
Als je inderdaad bewijs hebt, maak je best nog wel eens een kans.
Formeel is het 'aiding and abetting' (oftewel medeplichtigheid) - en zeker als men niets doet na meerdere meldingen is dat al snel 'beyond reasonable doubt'.
Maar nu de maar:
Om dit te doen zul je dat in de VS aanhangig moeten maken.
Paypal klungelt wel vaker - maar hier in Nederland is justitie er niet op ingesteld - vandaar de VS.
Zoek een goede advocaat aldaar, en begin daar je zaak.
Als je inderdaad bewijs hebt, maak je best nog wel eens een kans.
Formeel is het 'aiding and abetting' (oftewel medeplichtigheid) - en zeker als men niets doet na meerdere meldingen is dat al snel 'beyond reasonable doubt'.
-
eBay en Paypal doen he-le-maal niets voor je. Paypal heeft Algemene Voorwaarden (de kleine lettertjes) van maar liefst 58 pagina's A4 formaat.
Die hebben ze om zich aan alle kanten in te dekken tegen welke schadeclaim dan ook. Om problemen te voorkomen moet je je Paypalbetalingen altijd met een creditcard doen. Je kan dan vaak binnen 180 dagen je geld terughalen via je creditcarduitgever. Bijvoorbeeld bij oplichting of faillissement van de verkoper (een recent voorbeeld is webwinkel Joba op dit forum, waar iemand via VISA alsnog een Paypalbetaling vergoed kreeg).
Bij elke betaling moet je telkens handmatig je creditcard selecteren als betalingsbron. Doe je dat niet, dan haalt Paypal het geld van je bankrekening. Paypal wil helemaal niet dat je met creditcard betaalt, omdat ze dan het risico lopen van terugbetalingen door VISA (die Paypal vervolgens weer moet vergoeden aan VISA). En Paypal moet voor elke transactie aan VISA een percentage betalen. Daarom maken ze het je moeilijk. Bij jouw transactie is dit fout gegaan. En dat was voor Paypal ook precies de bedoeling.
Zelf heb ik de politie in Duitsland een tijdje terug ingeschakeld inzake een oplichter in Duitsland. Het bleek een 14-jarige jongen te zijn. Ik kreeg een brief van een rechtbank in Duitsland waarin mij werd meegedeeld dat deze persoon niet vervolgd kon worden gezien die leeftijd. Je mag je pas op eBay inschrijven wanneer je 18 bent. Ik heb het hele verhaal doorgegeven aan eBay. Ze waren niet geïnteresseerd. Het account is niet geschorst en bestaat nog steeds. eBay en Paypal zijn puur en alleen in geld geïnteresseerd.
In jouw zaak kun je crazeenydriver uit NY misschien eens om hulp vragen:
http://www.youtube.com/user/crazeenydri ... ZNlRCgswKg
Die hebben ze om zich aan alle kanten in te dekken tegen welke schadeclaim dan ook. Om problemen te voorkomen moet je je Paypalbetalingen altijd met een creditcard doen. Je kan dan vaak binnen 180 dagen je geld terughalen via je creditcarduitgever. Bijvoorbeeld bij oplichting of faillissement van de verkoper (een recent voorbeeld is webwinkel Joba op dit forum, waar iemand via VISA alsnog een Paypalbetaling vergoed kreeg).
Bij elke betaling moet je telkens handmatig je creditcard selecteren als betalingsbron. Doe je dat niet, dan haalt Paypal het geld van je bankrekening. Paypal wil helemaal niet dat je met creditcard betaalt, omdat ze dan het risico lopen van terugbetalingen door VISA (die Paypal vervolgens weer moet vergoeden aan VISA). En Paypal moet voor elke transactie aan VISA een percentage betalen. Daarom maken ze het je moeilijk. Bij jouw transactie is dit fout gegaan. En dat was voor Paypal ook precies de bedoeling.
Zelf heb ik de politie in Duitsland een tijdje terug ingeschakeld inzake een oplichter in Duitsland. Het bleek een 14-jarige jongen te zijn. Ik kreeg een brief van een rechtbank in Duitsland waarin mij werd meegedeeld dat deze persoon niet vervolgd kon worden gezien die leeftijd. Je mag je pas op eBay inschrijven wanneer je 18 bent. Ik heb het hele verhaal doorgegeven aan eBay. Ze waren niet geïnteresseerd. Het account is niet geschorst en bestaat nog steeds. eBay en Paypal zijn puur en alleen in geld geïnteresseerd.
In jouw zaak kun je crazeenydriver uit NY misschien eens om hulp vragen:
http://www.youtube.com/user/crazeenydri ... ZNlRCgswKg