Ik heb net dit verhaal naar '
[email protected]' gemaild.
Ben benieuwd...
Beste heer of mevrouw,
Middels dit schrijven wil ik de zeer dubieuze wervingsactiviteiten van de Vriendenloterij aan de kaak stellen.
Ik kreeg van verschillende kanten de afgelopen maand krasloten cadeau van de Vriendenloterij "Win je rijk".
Met daaronder de tekst:
Bedragen tot 10.000 netto.
Ontdek wat uw code waard is:
1. Heeft u een wincode gevonden?
2. Ga naar www.vriendenloterij.nl/rijk en activeer uw wincode
3. Speel mee met een (extra) lot in de VriendenLoterij en ontdek wat u wint.
De kaart ziet er uit als een ‘gratis’ kraslot en suggereert impliciet ook dat je meteen iets ‘gewonnen’ zou hebben.
Maar er blijkt uit deze kaart nergens dat je éérst een automatische incasso aan moet gaan van 11 Euro per trekking alvorens je überhaupt te weten komt wat je dan gewonnen zou hebben.
Na het krassen kwam er 'vanzelfsprekend' een wincode tevoorschijn bij alle 4 de kaarten.
Echter zijn ze zo slim dat je niet kan zien om welk bedrag het gaat.
Hiervoor moet je dus naar
www.vriendenloterij.nl/rijk en daar je wincode activeren.
Na het activeren ben je er echter nog niet.
De volgende tekst verschijnt dan namelijk:
U weet het bijna..
Speel mee met een lot en ontdek direct wat u wint:
Gefeliciteerd! U heeft een wincode gevonden en dat betekent dat uw kaart gegarandeerd geld waard is.
Dat kan € 15,-, € 50,-, € 250,-, € 1.000,- of zelfs € 10.000,- NETTO zijn.
Speel mee met een lot à € 11,- per trekking en u weet het direct. Er zijn 14 trekkingen per jaar en u kunt opzeggen op ieder gewenst moment.
Nou had ik dit beter moeten lezen, want er staat dat ik dus minstens 11 euro kwijt ben om te zien wat ik gewonnen zou hebben.
Echter werd ik doordat de tekst begint met “Gefeliciteerd! U heeft een wincode gevonden en dat betekent dat uw kaart gegarandeerd geld waard is.” op het verkeerde been gezet.
Dit suggereert namelijk een onconditionele winst en niets bleek minder waard.
Dit is overigens in mijn optiek misleiding, want het lot is niet gegarandeerd geld waard.
Zonder acceptatie van de automatische incasso á 11 Euro per keer voor onbepaalde tijd is het immers NIETS waard!
Verder meld de tekst dat er 14 trekkingen per jaar zijn en dat je op kan zeggen op ieder moment.
Er staat echter NIET expliciet dat je een automatische incasso aangaat voor onbepaalde tijd!
Daaronder staat in het klein de tekst:
Ja, ik ben 18 jaar of ouder en ga meespelen met de VriendenLoterij.
De Loterij mag de inleg per (extra) lot per trekking van mijn rekening afschrijven.
Ik kan opzeggen wanneer ik wil en ga akkoord met het deelnemersreglement.
Nou staat er in de 2e zin weldegelijk dat ze van mijn rekening mogen afschrijven en dus is dit wederom een les voor mij betreffende alles GOED lezen.
Echter blijkt na een beetje googelen dat veel meer mensen in deze suggestieve aanpak trappen.
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 9&t=113034
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 9&t=104630
Na het doorklikken volgt deze melding:
Uw gewonnen geldbedrag wordt automatisch binnen 5 weken nadat de eerste incasso is afgeschreven overgemaakt op uw rekening
Kortom, de prijs kost inderdaad minstens 11 euro, mits het idd lukt om meteen na de eerste incasso op te zeggen…
Enfin, ik wil dit ongedaan te maken en bel met de Vriendenloterij op nummer 020-5737507.
Daar kreeg ik een uiterst getrainde dame aan de lijn, die alsof het een bandje was mij vertelde dat ze alles zéér betreurde, maar dat ze niets voor me kon doen.
Ik zou het betaalde nummer moeten bellen en daar zouden ze me acuut kunnen helpen door alles ongedaan te maken.
Dus ik bel alsnog naar 09003001400
Om mij te kunnen helpen had de vrouw mijn rekeningnummer nodig.
Ik gaf dit langzaam en luid en duidelijk, maar toch vroeg ze tot wel 5 keer om het nummer om vervolgens met de vraag te komen wanneer ik mijn gegevens had opgegeven.
Ik gaf aan dat dit 15 minuten geleden is.
Hierop kwam meteen terug dat dat te vroeg was en dat ik morgen, of beter nog het einde van de week terug moest bellen.
Nou werk ik zelf in de ICT en weet ik dat dergelijke gegevens na invoer in de database er ook meteen weer uit op te vragen zijn.
Het heeft dus véél weg van tijdrekkerij en bewust dwarsbomen en dat lijkt mij ook logisch aangezien een automatische incasso ook ongeveer twee dagen nodig heeft om uitgevoerd te worden.
Nog belangrijker is dat hun stelling dat je kan opzeggen wanneer je wil ook niet juist is.
Dit kan pas ná een aantal dagen en ik durf te wedden dat dit altijd minstens ná de éérste incasso is!
Dan lijkt het mij dat ze dit ook expliciet dienen te melden!
Er blijkt ook een online opzeggingsformulier te zijn, welke verstopt zit achter de voor de hand liggende pagina
https://www.vriendenloterij.nl/Opzeggen.htm waar géén melding wordt gemaakt van een opzegformulier.
Dit formulier is pas te vinden als je klikt op meer informatie. Dan kom je hier:
https://www.vriendenloterij.nl/Opzeggen ... oterij.htm
Echter kan je óók hier niet opzeggen vóór de eerste incasso.
Tot op dat moment werd mij alleen gemeld dat mijn mobiele nummer mijn lotnummer zou zijn.
Ook dit blijkt niet de hele waarheid.
Het lotnummer is je 06 nummer én twee letters, die pas via de éérste automatische incasso naar mij worden gecommuniceerd…
Ik stuur u dit relaas omdat ik deze partij bij u aan de kaak wil stellen.
Waarschijnlijk opereert de vriendenloterij langs of op de grenzen van de wet, maar van goed fatsoen is geen sprake en suggestie viert hoogtij!
Wilt u alstublieft ons behoeden tegen onze onoplettendheid en een dergelijke partij tot de orde roepen?