Pagina 1 van 1

Okapi Telecom

Geplaatst: 17 okt 2003 15:58
door Jasper van der Drift
Geachte heer/mevrouw,

Ik mail u naar aanleiding van de zeer slechte service die een telefoonmaatschappij mij en mijn vriendin heeft geleverd. Het gaat hier om Okapi Telecom in Haarlem. Zij verzorgen de telefonie in de studentenflats van Stadswonen in Rotterdam. Dit doen zij sinds 1 januari 2003. Na een hectisch begin, waarbij zeer hoge foutieve rekeningen werden verstuurd, is het daarna niet veel beter geweest. De hele studentenflat waar mijn vriendin woont kon een hele dag niet bellen door een storing. De dagen daarna konden mijn vriendin en haar huisgenoot nog steeds niet bellen door een storing, die veroorzaakt werd door een fout van Okapi Telecom. Na enkele telefoontjes was er nog steeds geen telefoonverkeer mogelijk. Na 17 ! dagen was er eindelijk telefoonverkeer mogelijk. Een telefoontje naar Okapi of nu echt alles in orde was, bracht de boosheid weer naar boven, aangezien hun reactie was dat we niet moesten zeuren omdat de klacht was verholpen. Ook restitutie op het maandbedrag was niet mogelijk. Dat was niet gebruikelijk. Men moet tegenwoordig kennelijk ook betalen voor een service die niet geleverd wordt. Verder is het zo dat het bedrijf eenzijdig de tarieven heeft verhoogd (ze zijn nu dus duurder dan KPN), er alleen automatisch incasso mogelijk is en de studenten vastzitten aan Okapi aangezien er een boete betaald moet worden aan hen als men naar een andere aanbieder wil. Ook ADSL dat wordt aangeboden door Okapi Telecom heeft nooit goed gewerkt en dan te bedenken dat dat 45 euro per maand kost en er een borg betaald dient te worden van 300 euro voor het in 'bruikleen' hebben van een kastje. Deze gang van zaken is zeer nadelig voor studenten maar zij kunnen niet veel anders. Okapi heeft begin 2003 de telefonie overgenomen van Stadswonen en bewoners werden gedwongen hier gebruik van te maken. Toen promoten ze zich nog met het feit dat ze goedkoper waren dan KPN, maar ze hebben deze tarieven dus verhoogd. Zouden jullie hier aub aandacht aan kunnen besteden want de meeste studenten zitten met de handen in het haar. De site van Okapi is www.okapi-telecom.nl

Met vriendelijke groeten,

Jasper van der Drift

Re: Okapi Telecom

Geplaatst: 17 mei 2006 20:31
door 't Leidsche Veem
Onderstaand schrijven aan de Radar-redactie van 17-05-06 is het vervolg op de door J. vd Drift geschetste treurige voorgeschiedenis.
:roll:

Geachte redactie,

Als vertegenwoordiger van de 281 bewoners van 't Leidsche Veem op de Wilhelminapier in R'dam zie ik het als mijn taak u dit schrijven te zenden. Mijn vraag aan u is of u onderstaand beschreven situatie wellicht eerder bent tegengekomen uit meldingen van particulieren en/of hier wellicht een bericht op uw site of iets dergelijks van gemaakt kan worden.

't Leidsche Veem is een pand voor studenten en starters van verhuurder Stadswonen (voorheen Stichting Studenten Huisvesting Rotterdam), voortaan te noemen: Sw.
In ons pand bevindt zich een telefooncentrale. Deze wordt beheerd door Studententelefonie, een bedrijf onder de holding van Ttg. Voorheen beheerde telecom-bedrijf Okapi de centrale en de daaraan gerelateerde diensten. Ongeveer anderhalf jaar geleden bleek Okapi niet langer in staat aan haar betalingsverplichtingen te voldoen en werd zij zonder bericht vooraf aan bewoners failliet verklaard. Dit resulteerde in het feit dat vele bewoners en ook het kantoor van Sw zelf een dag niet bereikbaar waren. De daaropvolgende dag zijn de eerste drie cijfers van alle nummers veranderd en had Ttg de dienstverlening op zich genomen.

Voorgenoemde bedrijven hebben of hadden een monopoliepositie in alle Sw-panden waar zich een telefooncentrale bevindt en zijn aangewezen door de verhuurder om telefonie- en Dsl-diensten (snel internet) te mogen verlenen aan de bewoners. Stadswonen zelf incassert maandelijks onder de noemer telefoon als servicekostenpost een bedrag á Eur 15,- en bekostigt daarmee naar eigen zeggen het onderhoud van de telefooncentrale.
Studententelefonie had op haar beurt de Dsl-dienstverlening uitbesteed aan Scarlet. Destijds hebben velen van onze bewoners de Radar-uitzending gezien waarin de reguliere internet-dienstverlening van Scarlet kritisch tegen het licht werd gehouden. De manier waarop particulieren worden behandeld was, zacht uitgedrukt, nogal schrijnend.

Onze bewoners welke klant van Scarlet zijn of waren herkenden de manier van handelen ook. Helaas maakte Scarlet er bijvoorbeeld een gewoonte van om nooit terug te bellen nadat dit werd toegezegd, lukraak mensen af te sluiten, vreemde bedragen te incasseren en regelmatig van klantenservice-nummer te wisselen (wel waren dit steeds betaalde 0900-nummers). Ook liet de snelheid en beschikbaarheid van de dienst ernstig te wensen over. Snelheid bevond (en bevindt) zich geregeld onder de 56k (snelheid wanneer men over een analoge telefoonlijn inbelt). Het is meerdere malen voorgekomen dat de dienst dagen achtereen in het geheel niet te gebruiken was. Het toppunt vormde een uitval gedurende 13 dagen.
Op klachten (telefonisch en geschreven) werd niet of nauwelijks gereageerd. In dit kader is er vorige zomer vanuit onze bewonersvertegenwoordiging een klachtbrief verzonden welke door dertig van onze bewoners is ondertekend. Deze zou nooit bij Scarlet zijn aangekomen. In goed vertrouwen hadden wij de brief helaas niet aangetekend verzonden.
Het deponeren van klachten bij Sw betreffende Scarlet had evenmin zin, zo bleek. Sw bleef volhouden niets met Scarlet te maken te hebben en kon dus ook niets met klachten.

Naast de mogelijkheid om van bovengenoemde diensten gebruik te maken was er in het verleden (tot ongeveer anderhalf jaar geleden) wel een alternatief. Men kon een Kpn-lijn aanvragen welke via de centrale naar de woning werd doorgelust. Helaas waren ook hiervan de kosten bijzonder hoog (het merendeel van onze bewoners is student). Maar nog spijtiger is het feit dat het nu al geruime tijd niet meer mogelijk is om zo'n lijn te krijgen. De nieuwe slogan "Kpn sluit je aan" gaat dus voor bewoners in de Sw-panden niet op. Kpn wijst wat betreft de reden van het niet kunnen aansluiten naar Sw, deze wijst terug naar Kpn. Ook wordt de naam van Ttg in dit verhaal herhaaldelijk genoemd, zij onderhoudt immers de centrale waarover de Kpn-lijnen binnen zouden komen.
Zoals u begrijpt zijn de bewoners van ons pand de gebeten hond en staan zij nog steeds grotendeels met lege handen. Erg treurig natuurlijk als je huurt bij een huisvester welke naar buiten toe pretendeert de ideale studentenhuisvester te zijn.

Een probleem wat de situatie recentelijk nog nijpender heeft gemaakt is het feit dat Scarlet haar klanten in de Sw-panden nu op de hoogte heeft gebracht van het feit dat zij de samenwerking met Sw per 1 juli 2006 beeindigt (!). Dit is des te opmerkelijker vanwege het feit dat Sw altijd volhield niets met Scarlet van doen te hebben. Scarlet meldt in haar betreffende schrijven dat haar huidige klanten nu alvast naar een nieuwe provider kunnen gaan zoeken. Uit bovengenoemd begrijpt u wel dat dit dus helaas niet aan de orde is. Sw zegt in haar reactie op de huidige stand van zaken in de gehele situatie dat zij "er ook niets aan kan doen op dit moment" en dat ze hard bezig is met een alternatief. Dit alternatief werd al ruim twee jaar geleden aan de bewonersvertegenwoordigers gepresenteerd en zou glasvezelinternet zijn. Zoals met een aantal dingen die de verhuurder roept is het credo "eerst zien, dan geloven". Tot op de dag van vandaag is er nog immer geen goede oplossing en zinkt de moed een boel bewoners in de schoenen.
:(
In afwachting van uw antwoord,

Voorz. Bewonersvertegenwoordiging
't Leidsche Veem
Wilhelminapier R'dam

Re: Okapi Telecom

Geplaatst: 17 mei 2006 22:46
door ehltech
waarom boycotten jullie met zijn allen door niet te bellen !

Re: Okapi Telecom

Geplaatst: 18 mei 2006 00:24
door 't Leidsche Veem
Qua extern bellen wordt er door het merendeel van onze bewoners al met mobiele telefoon gebeld. :roll:
Intern bellen is gratis (één vd weinige voordelen van zo'n centrale), daar betaal je dus ook deels die eur 15,- voor. :?
Maargoed, die centrale is natuurlijk al sinds lange her afgeschreven.