LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Administratiekosten bij een boete

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door Gizmo© »

JtC schreef:Het antwoord is al meerdere malen gegeven: betalen.
Precies. :wink:

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Pennetjee schreef:Een verkeersboete, verkeerd geparkeerd.
In dat geval, betalen dan maar, dit is een bestuurlijke boete, er kan zonder meer beslag worden gelegd op al uw spulletjes...
Als het nou de Viva was, of de Okki, maar helaas.

Wellicht kan Maxiem u behulpzaam zijn bij uw klacht richting de Nationale Ombudsman. :lol:

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door JtC »

De Okki :lol: Leuk blad trouwens, voor de kleintjes.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

adSolvendum schreef:Hebben we het over een 'boete' van de Viva omdat u het abbonnementsgeld te laat hebt betaald?
Dit roddelblad lees ik niet :lol:

Desalniettemin en is reeds geschreven, boete op acceptgiro is INCL de 6 euri admin kosten.......persoonlijk vindt ik dit gewoonweg een schofterige manier om te verhogen maar das een andere discussie.

Heb je de accept betaald of zelf overgeschreven?

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Teunbosseman schreef:persoonlijk vindt ik dit gewoonweg een schofterige manier om te verhogen
Eens, maar we, dus ook TS, hebben het er maar mee te doen...

Het was kennelijk een overtreding, dus geen parkeerbelasting, maar een wet-Mulder feitje, en dus het CJIB.
Het CJIB heeft geen enkel gevoel voor humor, noch houden zij rekening met mogelijke leesblindheid aan de zijde van de beboette, dus gevalletje jammer maar helaas, er zal betaald moeten worden.
Leergeld zullen we dan maar zeggen...

De 50 euro bevreemd mij wel enigszins, sinds naar ik meen 1 juli dit jaar is het bij eerste aanmaning 50% van het openstaande, voor die datum was het 25%. Het kan natuurlijk zijn dat de overtreding van voor 1 juli stamde, en er ook nog eens schaamteloos naar het eerste bovenliggende veelvoud van 10 wordt afgerond.
Weet iemand dat?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door JtC »

Absoluut, de boetes van overheid(sinstanties) zijn werkelijk buitensporig. Maar net wat je aangeeft, betalen moeten we. Het wordt duidelijk meegedeeld, dus je kon het verwachten.

phuls
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2012 01:33

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door phuls »

Mag je je boete ook (binnen de betalingstermijn) in termijnen betalen? Dus bijvoorbeeld een boete van € 30 in 45 dagelijkse termijnen van € 0,67?
En kan ik dan de € 0,15 die ik teveel heb betaald terugvorderen?
Mag ik administratiekosten (ik dacht aan € 6) in rekening brengen als die € 0,15 niet binnen een redelijke termijn van - zeg - 30 dagen is terugbetaald?
Als ik de termijnen gewoon overmaak, naar het goede rekeningnummer, met vermelding van relevante gegevens - maar niet gebruikmakend van de acceptgiro - is dat dan voldoende? Ik neem toch aan dat die computers bij het CJIB alles automatisch kunnen optellen en verwerken?
En als dan de administratiekosten van €6 door 3 van mijn vrienden worden betaald, binnen de betalingstermijn en met vermelding van de belangrijkste gegevens, maar in 3 x 8 termijnen van €0,25 en niet met de acceptgiro, mag dat ook? Of ben ik verplicht zelf alles in een keer te betalen met de acceptgiro?

Ik wil erg graag op tijd mijn boete betaald hebben voor 4 km te hard rijden op een 5 baans snelweg, maar ik heb er een hekel aan om alles in een keer zelf te moeten betalen. En €6 voor een acceptgiro vind ik veel, dus ik maak liever gewoon over.

Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

phuls schreef:Mag je je boete ook (binnen de betalingstermijn) in termijnen betalen? Dus bijvoorbeeld een boete van € 30 in 45 dagelijkse termijnen van € 0,67?
En kan ik dan de € 0,15 die ik teveel heb betaald terugvorderen?
Mag ik administratiekosten (ik dacht aan € 6) in rekening brengen als die € 0,15 niet binnen een redelijke termijn van - zeg - 30 dagen is terugbetaald?
Als ik de termijnen gewoon overmaak, naar het goede rekeningnummer, met vermelding van relevante gegevens - maar niet gebruikmakend van de acceptgiro - is dat dan voldoende? Ik neem toch aan dat die computers bij het CJIB alles automatisch kunnen optellen en verwerken?
En als dan de administratiekosten van €6 door 3 van mijn vrienden worden betaald, binnen de betalingstermijn en met vermelding van de belangrijkste gegevens, maar in 3 x 8 termijnen van €0,25 en niet met de acceptgiro, mag dat ook? Of ben ik verplicht zelf alles in een keer te betalen met de acceptgiro?

Ik wil erg graag op tijd mijn boete betaald hebben voor 4 km te hard rijden op een 5 baans snelweg, maar ik heb er een hekel aan om alles in een keer zelf te moeten betalen. En €6 voor een acceptgiro vind ik veel, dus ik maak liever gewoon over.

Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee.

Denk niet dat iemand ervaring hiermee heeft of heeft aangedurfd om te doen wat jij zegt....wellicht kan s voor jou om de eerste te zijn en de uitslag hier te zetten ??

Mij staat bij dat op de voormalige site tuftufclub.com je diverse brieven kon downloaden nav een boete. Aangezien hier toen veelvuldig gebruik van werd gemaakt, werd destijds diegene die continue deze brieven stuurde beschuldigd van bewuste vertraging van het justitiele apparaat en kreeg hier of een waarschuwing voor of een extra bekeuring, dat weet ik niet meer.

Geef je dus weining kans dat dit gaat lukken, daarbij is de 6,- niet voor het versturen van de accept maar admin kosten.......een uitermate schofterige manier om een boete te verhogen. Weer een paar mio extra voor de schatkist.

!! Bermgraaiers !!

the_hurricane
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:55

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door the_hurricane »

voor zover ik weet mag je de bon wel in termijnen betalen zolang je dit maar doet binnen de betalingstermijn. je kunt het natuurlijk altijd even navragen bij het CJIB.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

the_hurricane schreef:voor zover ik weet mag je de bon wel in termijnen betalen zolang je dit maar doet binnen de betalingstermijn. je kunt het natuurlijk altijd even navragen bij het CJIB.

Denk dat ieder weldenkend mens het antwoord van CJIB wel kan raden.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door Jefdus »

Teunbosseman schreef:Geef je dus weining kans dat dit gaat lukken, daarbij is de 6,- niet voor het versturen van de accept maar admin kosten.......een uitermate schofterige manier om een boete te verhogen. Weer een paar mio extra voor de schatkist.

!! Bermgraaiers !!
De overheid zal toch ergens geld vandaan moeten krijgen voor een verantwoorde begroting. Persoonlijk heb ik dan liever dat ze wat extra ophalen bij mensen die willens en wetens verkeersovertredingen begaan dan dat ze overall weer eens belastingen gaan verhogen...

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Jefdus schreef:
Teunbosseman schreef:Geef je dus weining kans dat dit gaat lukken, daarbij is de 6,- niet voor het versturen van de accept maar admin kosten.......een uitermate schofterige manier om een boete te verhogen. Weer een paar mio extra voor de schatkist.

!! Bermgraaiers !!
De overheid zal toch ergens geld vandaan moeten krijgen voor een verantwoorde begroting. Persoonlijk heb ik dan liever dat ze wat extra ophalen bij mensen die willens en wetens verkeersovertredingen begaan dan dat ze overall weer eens belastingen gaan verhogen...

Niet mee eens !!! Lekker makkelijk zeggen zo.....pleur maar een paar pleuro's erboven op onder de noemer administrative verhoging.

Willens en wetens is niet altijd het geval hoor, forums vol met voorbeelden hoe de bermgraaier te werk gaat.....of is de bonnenquota al vergeten soms ?
diverse bekeuringen ben ik helemaal mee eens, verhogen ook goed....maar gaat hier om de extra admin kosten waarvan ik vindt dat dit een asociale schofterige verhoging is.

Als de overheid hun begroting niet op order heeft zou ik adviseren dat zij hun schoolgeld gaan terughalen want ze hebben liggen snurken tijdens diverse lessen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door dhc »

Administratieve sanctie voor verkeersovertredingen
De meeste verkeersovertredingen vallen onder de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (de wet Mulder). De officier van justitie hoeft dan niet naar de rechter, maar kan zelf een sanctie opleggen d.m.v. een beschikking. Dit is een brief waarin staat welke overtreding is gepleegd, hoe hoog de sanctie is en binnen welke termijn de sanctie betaald moet worden.

De inning van de sanctie gebeurt namens de officier van justitie door het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Wanneer de sanctie niet tijdig in z’n geheel wordt voldaan, wordt de oorspronkelijke sanctie verhoogd met 50%. Binnen 4 weken nadat de aanmaning is toegezonden, dient de sanctie inclusief verhoging te zijn betaald. Wanneer de sanctie wederom niet tijdig in z’n geheel is betaald, wordt het verschuldigde bedrag verhoogd met 100% van de oorspronkelijke sanctie inclusief de eerdere verhoging.

Een voorbeeld:
Er wordt een sanctie opgelegd van € 100. Deze wordt net niet op tijd bijgeschreven op de bankrekening van het CJIB. Betrokkene is van mening dat wel op tijd betaald is en weigert de volgende verhogingen te betalen.


1e verhoging 50% van € 100 = € 50
2e verhoging 100% van € 100 + 100% van € 50 = € 150
Totaal € 200


Op de vervaldatum dient het bedrag op de rekening van het CJIB bijgeschreven te zijn. Uitstel of een betalingsregeling is niet mogelijk.

Wanneer betrokken de sanctie wederom niet betaalt heeft de officier van justitie de keus tussen verhaal met dwangbevel en verhaal zonder dwangbevel. Hierover verderop meer. Mocht ook dit niet lukken, dan heeft de officier van justitie nog de volgende dwangmiddelen (de sanctie vervalt hiermee niet):

•maximaal 1 week gijzelen (gevangenis), via een verzoek bij de kantonrechter;
•maximaal 4 weken het rijbewijs innemen;
•voor maximaal 4 weken de auto buiten gebruik stellen.

Indien de sanctie niet betaald wordt kan de auto op kosten van betrokkene in bewaring worden genomen. Pas wanneer de sanctie en alle kosten zijn betaald krijgt men de auto weer terug. Wanneer na 12 maanden de auto nog niet is opgehaald, mag deze worden verkocht of vernietigd.

bron: www. schuldinfo.nl

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door Eva369 »

ik wil ook nog even ingaan op de reden voor die 6 euro administratiekosten, dat is omdat ze wanbetalers moeten opsporen. als iedereen netjes zijn bekeuring optijd betaalde was er niets aan de hand.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Administratiekosten bij een boete

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Eva369 schreef:ik wil ook nog even ingaan op de reden voor die 6 euro administratiekosten, dat is omdat ze wanbetalers moeten opsporen. als iedereen netjes zijn bekeuring optijd betaalde was er niets aan de hand.

En hoe kom je hierbij ????? Opsporen van wanbetalers hahahahaha wat een onzin zeg.

Als iedereen zich netjes aan de regels waren er geeb bekeuringen en dan pas zou er niets aan de hand zijn.

Hier wat leesvoer.

http://www.vrijspreker.nl/wp/2009/06/ad ... sten-cjib/


en hier de uitleg hoe de 6 euri is opgebouwd.

http://www.cjib.nl/Actueel/Nieuwsberich ... ening.aspx

Dus geheel niks nada njet te maken met opsporen van wanbetalers.

Gesloten