LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dexia en Aegon zijn nog doorlopend in overtreding (09-12-200

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
el

Dexia en Aegon zijn nog doorlopend in overtreding (09-12-200

Ongelezen bericht door el »

Het Financieele Dagblad
Dexia en Aegon zijn nog doorlopend in overtreding met de effectenregelgeving bij het bewaken van de zorgplicht bij hun aandelenleasecontracten. Volgens de Autoriteit Financiële Markten is de saldibewakingplicht ook van toepassing bij effectenlease. Dit betekent dat aanbieders als Dexia en Aegon contracten binnen vijf dagen moeten beëindigen van cliënten die over onvoldoende geld beschikken en geen extra zekerheden kunnen bieden. Dexia en Aegon zijn het hiermee oneens en zeggen de regel niet op te volgen.

2002-12-09 "Dexia en Aegon blijven in overtreding"

gappie

Re: Dexia en Aegon zijn nog doorlopend in overtreding (09-12-200

Ongelezen bericht door gappie »

El,

Je haalt altijd leuke zaken naar boven.

gappie.

Art

Ongelezen bericht door Art »

Is het niet mogelijk om op grond van deze informatie je effecten-lease-overeenkomst te vernietigen en al het ingelegde geld van Dexia terug te vorderen?
Kan Sara hier iets zinnigs over zeggen? Wat kan deze uitspraak van AFM concreet voor ons betekenen? Ik ben benieuwd...

(Bedankt voor je geweldige bijdrage, "gappie".)

Hans

Ongelezen bericht door Hans »

Art,
Overtreding van de effectenregelgeving is juridisch te beschouwen als een zg. onrechtmatige daad of (soms) als wanprestatie. Ik denk dat aandelenleasegedupeerden er geen belang bij hebben dat posities nu worden gesloten. Dit betekent dat aandelen en opties worden verkocht en dat de restschuld per direct ontstaat. Leasedeelnemers met een contract dat nog een relatief groot aantal jaren loopt, kunnen nu tenminste nog enige hoop houden dat de aandelenkoersen ooit weer aantrekken. Overigens als de AFM vindt dat Aegon en Dexia de regelgeving overtreden kunnen ze door de AFM een flinke boete worden opgelegd.

Art

Dank je voor je antwoord Hans, maar ik bedoel het anders.
Is het mogelijk om op grond van de uitspraak van AFM je al afgelopen overeenkomst eenzijdig op te heffen, op een dergelijke manier waarop de eegaleasers dat hebben gedaan? Met andere woorden, kan ik tegen Dexia zeggen "Ik heb geen restschuld / jullie hebben geen vordering op mij, want AFM heeft jullie opgedragen om overeenkomsten van mensen die het niet kunnen opbrengen - zoals ik - te beeindigen. Dus bij deze verklaar ik mijn overeenkomst niet-rechtsgeldig en dus opgeheven, en eis ik mijn spaargeld terug."
Sarah?

Art

"opheffen" = "vernietigen"

Gesloten