Pagina 1 van 1

Liander - nieuwe meter, dubbele transportkosten

Geplaatst: 13 okt 2011 16:49
door Kimou
In de zomer van 2010 ontving ik een brief dat onze electrameter vervangen moest worden. Ik heb een afspraak gemaakt, en in december heeft de monteur keurig zijn werk gedaan. Dacht ik. Totdat ik vanmiddag de eindafrekening van Nuon ontving. In plaats van 300 euro transportkosten, moet ik ineens bijna 700 euro betalen! Navraag bij Nuon leerde me dat we een 3x35 Ampere meter hebben gekregen, waar we voorheen een 3x25 Ampere meter hadden.

Uiteraard heb ik meteen Liander gebeld, omdat we ten eerste niet zelf om een nieuwe meter hebben gevraagd, ten tweede niet zijn geïnformeerd over het plaatsen van een andersoortige meter en ten derde dat daar extra (enorm hoge!) kosten aan verbonden zouden zijn. Nu komt er binnenkort opnieuw een monteur langs (kost me natuurlijk ook weer een vrije dag) om te bekijken waarom dit op deze manier is opgelost. Ik weiger namelijk deze kosten te betalen. Zijn er meer mensen met deze ervaring? En hoe is dat afgehandeld?

Re: Liander - nieuwe meter, dubbele transportkosten

Geplaatst: 13 okt 2011 22:31
door dirkib
Het is niet de meter die bepaald welke aansluitwaarde je hebt, maar het zijn de hoofdzekeringen die meestal verstopt zijn in een verzegeld kastje apart onder je meter. Daar zitten (in jou geval) drie zekeringen die 25A kunnen zijn, of 35A. Het plaatsen van een andere meter heeft in beginsel niets te maken met het wijzigen van deze hoofdzekeringen en daarmee de aansluitwaarde. Wel moet voor het vervangen van de meter dat verzegelde kastje met hoofdzekeringen opengemaakt worden en de hoofdzekeringen er uit gehaald worden, dan staat er namelijk geen spanning meer op de draden van de meter.

Omdat die zekeringen in een verzegeld kastje zitten, kan je zelf niet kijken welke waarde ze hebben. Liander stuurt daarvoor dus een monteur langs om te kijken wat je er echt voor zekeringen in hebt zitten.

Als het 25A hoofdzekeringen blijken te zijn, moet Liander dat rechtzetten in hun administratie en hun rekening corrigeren.

Als er 35A hoofdzekeringen in blijken te zitten moet je dat door die monteur direct terug laten zetten naar 25A zekeringen. Aan Liander moet je aangeven dat je niet beter wist dat je een 3x25A aansluitwaarde had omdat dat altijd op de rekeningen stond. Je hebt zelf nooit verzocht om zwaardere zekeringen en dus een andere aansluitwaarde. Zelfstandig mogen ze de aansluitwaarde ook niet zomaar verhogen door bijvoorbeeld bij die meterwisseling zwaardere zekeringen in te draaien.

Ik ga er wel van uit dat je een normale huisaansluiting hebt en dat je geen bijzondere stroomverbruikers hebt (naast wasmachine, wasdroger, afwasmachine, elektrische kookplaat en oven) waarvoor je een zwaardere aansluiting nodig zou hebben.

Re: Liander - nieuwe meter, dubbele transportkosten

Geplaatst: 14 okt 2011 11:44
door Webcare Liander
Geachte Kimou,

Goed om te horen dat er inmiddels een afspraak staat gepland met een monteur van Liander. Hopelijk kunnen wij deze fout snel voor u herstellen. Als ik iets voor u kan betekenen hoor ik het graag van u. Excuses voor het ontstane ongemak.

Met vriendelijke groet,


Medewerker Liander Netbeheer

Re: Liander - nieuwe meter, dubbele transportkosten

Geplaatst: 14 okt 2011 13:44
door Kimou
Beste medewerker van Liander,

Dank voor uw reactie, al heb ik daar als klant nu weinig aan, mosterd na de maaltijd. Ik vind het zeer klantonvriendelijk om zonder overleg een alternatieve meter te plaatsen, waardoor de klant ook nog eens op (niet geringe) kosten wordt gejaagd. Het is dat ik de jaarafrekening nu kan betalen, maar anders zou er ook nog eens een betalingsachterstand bij Nuon op mijn naam komen te staan door dit hele gedoe. Ik moet eerst zelf aantonen dat de fout niet bij mij ligt (mij werd door de klantenservice verweten dat ik het vast zelf had aangevraagd!). Ik vind het werkelijk de omgekeerde wereld.

Ik hoop dan ook van harte dat ik slechts een van de incidentele gevallen ben, en dat dit niet de gangbare handelswijze is binnen Liander.