LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie bij Apple

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:Ook zo'n goeie bak: de plasmaschermen waren net uit, en gelijk werd er aangegeven dat die een gemiddelde levensduur van 5 jaar dient te bezitten.
Wat een giller!
Dat ding is net op de markt, of de organisaties gaan al gelijk aangeven dat de gemiddelde levensduur bezit van 5 jaar.
Kan dus nooit, of ze moeten uit de toekomst komen.
Heb je wel eens gehoord van laboratorium tests en stresstests. Denk je dat ikea dat een stoel op de markt brengt eerst 20 jaar heeft lopen testen alvorens 20 jaar garantie op die stoel te durven geven?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:[Een praktijk situatie:
Een harde schijf crashed na 2,5 jaar. De koper helemaal over de ****, omdat de waardevolle gegevens verloren zijn gegaan. Inderdaad vervelend, maar de koper is ook over de ****, omdat die koper riep dat die harde schijf niet binnen 5 jaar kapot behoorde te gaan, waardoor die koper ook geen reserve kopie gemaakt had. Waarom een reserve kopie van de bestanden maken als de consument vanuit mag gaan dat die harde schijf binnen 5 jaar niet kapot behoort te gaan?
Wat een BS. Alsof de consument zou worden wijsgemaakt dat je niet hoeft te backuppen omdat een harde schijf normalitair volgens de consumentenbond 5 jaar mee moet gaan. Dit is echt de omgekeerde wereld.
Het is de praktijk!

Als de consumentenorganisaties zeggen dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan, hoef je toch geen crash van die harde schijf binnen die 5 jaar te verwachten?

Dat is wel de verwachting die de consument krijgt.
Gebaseerd op gebakken lucht.

En mij maar beschuldigen dat ik lieg, bedrieg, oplicht en de consument op het verkeerde been zet!

Daar wordt ik echt zo moe van.

Ik geef alleen aan hoe de wetgeving in elkaar zit en ik geef daarnaast aan hoe het in de praktijk is.

Kan ik als detaillist de keiharde garantie geven dat een harde schijf gedurende 5 jaar niet zal crashen?
Nee?
Dan kan de consument niet het recht worden gegeven dat die recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging als die harde schijf buiten zijn schuld om kapot gaat.

Als de fabrikant en winkelier aangeven dat een product maar 1 jaar garantie bezit en waarna men de goede werking niet meer kan garanderen, moeten de consumentenorganisaties niet de consument op het verkeerde been zetten en valse verwachting geven dat die consument ervan uit mag gaan dat het betreffend product gedurende 5 jaar probleemloos zal functioneren.

Al die uitspraken omtrent normale verwachting, verwachte levensduur, gemiddelde levensduur, komen van die organisaties af die de uitspraken van fabrikant en winkelier naast zich neer leggen en een eigen mening er op na houden.

Dat is pas misleiding.

Normaal gebruik?
Dat is dat het product volgens de handleiding of gebruiksaanwijzing wordt gebruikt welke door de fabrikant is opgesteld en verstrekt, met de uitspraken van de fabrikant omtrent producteigenschappen.

Het belangrijkste is dat als de koper al zijn wensen en eisen aan de verkopende partij mededeelt het product wordt uitgezocht die het beste bij die wensen en eisen past. Uitgaand van de bovenstaande omschrijving van gebruik, eigenschappen en kwaliteit die door de fabrikant is verstrekt. Gaan beide partijen daarmee akkoord, is er een juridische overeenkomst tot stand gekomen. Waar beide partijen aan dienen te houden.
Het product moet die eigenschappen bezitten welke volgens die overeenkomst dient te bezitten.

Zo is het in de wetgeving bepaald en niet anders.

Velen zijn het met mij niet eens, omdat het bovenstaande gegeven niet overeenkomt met wat de diverse organisaties weergeven.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:[De enige die de eigenschappen van het product bepaald is de fabrikant. Het is aan de consument of die met die eigenschappen akkoord gaat of niet. Gaat die daar niet mee akkoord, dient die koper dat product niet te kopen.
Nope je draait het weer om. Als de fabrikant een goed levert moet hij zorgen dat dat goed deugdelijk is en moet hij zorgen dat zo'n ding een behoorlijke tijd mee gaat. Kan hij dat niet dan moet hij dat ding niet op de markt brengen. Het is de plicht van de verkoper. Jij draait de zaken alsmaar om omdat jij garantie tot de deur levert.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:Ook zo'n goeie bak: de plasmaschermen waren net uit, en gelijk werd er aangegeven dat die een gemiddelde levensduur van 5 jaar dient te bezitten.
Wat een giller!
Dat ding is net op de markt, of de organisaties gaan al gelijk aangeven dat de gemiddelde levensduur bezit van 5 jaar.
Kan dus nooit, of ze moeten uit de toekomst komen.
Heb je wel eens gehoord van laboratorium tests en stresstests. Denk je dat ikea dat een stoel op de markt brengt eerst 20 jaar heeft lopen testen alvorens 20 jaar garantie op die stoel te durven geven?
Geloof je het zelf?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:[De enige die de eigenschappen van het product bepaald is de fabrikant. Het is aan de consument of die met die eigenschappen akkoord gaat of niet. Gaat die daar niet mee akkoord, dient die koper dat product niet te kopen.
Nope je draait het weer om. Als de fabrikant een goed levert moet hij zorgen dat dat goed deugdelijk is en moet hij zorgen dat zo'n ding een behoorlijke tijd mee gaat. Kan hij dat niet dan moet hij dat ding niet op de markt brengen. Het is de plicht van de verkoper. Jij draait de zaken alsmaar om omdat jij garantie tot de deur levert.
Ik draai er helemaal niet om heen.
olaf79 schreef:Als de fabrikant een goed levert moet hij zorgen dat dat goed deugdelijk is en moet hij zorgen dat zo'n ding een behoorlijke tijd mee gaat.
Geen woord van waar.

En kap toch met die levensduur tabellen!

olaf79 schreef:Kan hij dat niet dan moet hij dat ding niet op de markt brengen. Het is de plicht van de verkoper. Jij draait de zaken alsmaar om omdat jij garantie tot de deur levert.
Hou toch op met die valse beschuldigingen.

Ik geef geen garantie gedurende de verwachte levensduur die door de consumentenorganisaties is opgesteld.

Daarbij:
Een winkelier is niet verplicht om garantie te verstrekken.

Lees zelf eens de wetboeken en kom daarmee eens inhoudelijk op in, in plaats van steeds anderen na te praten!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:Het is de praktijk!
Als de consumentenorganisaties zeggen dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan, hoef je toch geen crash van die harde schijf binnen die 5 jaar te verwachten?.
En dus hoef je niet te backuppen. Als je al iemand kent die zo suf is dat te denken, is dat moeilijk de CB te verwijten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
olaf79 schreef:
BBCS schreef:Ook zo'n goeie bak: de plasmaschermen waren net uit, en gelijk werd er aangegeven dat die een gemiddelde levensduur van 5 jaar dient te bezitten.
Wat een giller!
Dat ding is net op de markt, of de organisaties gaan al gelijk aangeven dat de gemiddelde levensduur bezit van 5 jaar.
Kan dus nooit, of ze moeten uit de toekomst komen.
Heb je wel eens gehoord van laboratorium tests en stresstests. Denk je dat ikea dat een stoel op de markt brengt eerst 20 jaar heeft lopen testen alvorens 20 jaar garantie op die stoel te durven geven?
Geloof je het zelf?
Jij niet dan? Jij denkt dat goederen ongetest de markt op worden gesodemieterd. Het is prima mogelijk te voorspellen hoe lang een product mee zal gaan ook als die nieuw is. Netzo als dat men ook weet dat een vliegtuig luchtwaardig is nog voordat dat ding 1 meter lucht gezien heeft. Dat heet productontwikkeling.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:Daarbij:
Een winkelier is niet verplicht om garantie te verstrekken.
En dat is de 24e miljardste keer dat je dat beweert. En het is gewoon niet waar. Het grote probleem met jou is dat je het begrip garantie niet begrijpt en blijft geloven dat de fabrieks of handelsgarantie de enige consumentenrecht is. Je weet van alle voorgaande 34 pagina's dat dat niet zo is.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Wie begint hier toch telkens weer over die levensduurtabellen?
Diegenen die het voor de voeten worden geworpen heb ik het woord nog niet zien gebruiken, nog enig referentie naar iets dergelijks.

Bestaan dergelijke tabellen wel? Zo ja, waar kan ik die vinden?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

adSolvendum schreef:Wie begint hier toch telkens weer over die levensduurtabellen?
Diegenen die het voor de voeten worden geworpen heb ik het woord nog niet zien gebruiken, nog enig referentie naar iets dergelijks.

Bestaan dergelijke tabellen wel? Zo ja, waar kan ik die vinden?
Nooit gezien. Misschien heeft de consumentbond wel zo iets als richtlijn maar volgens mij nooit officieel gepubliceerd.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door WillemV »

adSolvendum schreef:Wie begint hier toch telkens weer over die levensduurtabellen?
Wellicht ten overvloede, BBCS :wink:
Diegenen die het voor de voeten worden geworpen heb ik het woord nog niet zien gebruiken, nog enig referentie naar iets dergelijks.
Inderdaad.
Bestaan dergelijke tabellen wel? Zo ja, waar kan ik die vinden?
Ik heb deze gevonden (onder ‘Office en gaming’ vallen pc’s, laptops enz. *):
http://www.uneto-vni.nl/index.asp?direc ... onsumenten
Klik linksboven op "Detailhandel voor particulieren" en daarna op "Gebruiksduurverwachting" (deze club heeft het onmogelijk, in ieder geval heel moeilijk gemaakt om deze tabel hier, of waar dan ook, te kunnen quoten. Ik heb er in ieder geval geen zin meer in om het te proberen).

Opvallend dat deze tabel van de UNETO-VNI vandaan komt, de belangenbehartigingsclub van BBCS (vandaar de extreem korte 'levensduren' :wink:) en niet van een 'consumentenorganisatie' zoals BBCS pleegt te beweren.

* BBCS
Dus jouw belangenorganisatie vindt dat PC's, laptops, notebooks, tablet pc’s, e-books, gameconsoles, beamers, monitors, printers en andere randapparatuur een vergelijkbare levensduur hebben. Ongeacht het merk en/of de prijs. Hoe verklaar je dat? Vanuit de consumentenwetgeving?

Nog een opvallend detail uit de tabel van deze elektroboeren. Onder de groep 'Beeld' zijn televisies opgenomen met een gemiddelde gebruiksduur van 5 jaar. Bij de groep 'Office en gaming' vallen weer de monitors met een gemiddelde levensduur van 2 jaar. Het moet niet gekker worden. Technisch gezien is een (flatscreen) TV vergelijkbaar met een (flatscreen) monitor. Ook qua gebruiksduur. Wat een flutlijstje is dit zeg. Een rechter zal hier gehakt van maken. Maar het geeft in ieder geval de mentaliteit van de branche, inclusief BBCS, t.o.v. de consument weer. Immers, dit lijstje staat op de site van UNETO-VNI in het onderdeel 'Consumenten', dus bedoeld voor consumenten.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door SimonleBon »

BBCS schreef: Ik geef alleen aan hoe de wetgeving in elkaar zit en ik geef daarnaast aan hoe het in de praktijk is.
Nee jij geeft alleen aan hoe jij denkt dat de wet in elkaar zit, en dat is anders dan hoe de rechters, overheidsinstellingen, consumentenorganisaties etc de wet interpreteren.

Zoals als ik al eerder zei, je vertoont narcistische trekken, voegt niets aan de discussie toe, komt constant met je Gamma accuboor op de proppen en blijft alsmaar als een hol vat je mening in veelvoud spuien.

Zodra iemand hier met feiten op de proppen komt, antwoord je niet en pluk je een stukje tekst uit een verhaal. Je leest wat je wil lezen en heb geen juridische kennis, noch heb je juridische kennis ingewonnen (bijv jurist).

Kortom: Je kaapt en vergalt onderwerpen met je verkondigde onzin en vormt geen zinnige bijdrage aan het onderwerp.

Apple profileert zich als A-merk en daarom zou je als gebruiker een langere levensduur van haar producten mogen verwachten.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Recent voorbeeld van de leeskunsten van BBCS:
BBCS schreef:
olaf79 schreef:Nope je draait het weer om. Als de fabrikant een goed levert moet hij zorgen dat dat goed deugdelijk is en moet hij zorgen dat zo'n ding een behoorlijke tijd mee gaat. Kan hij dat niet dan moet hij dat ding niet op de markt brengen. Het is de plicht van de verkoper. Jij draait de zaken alsmaar om omdat jij garantie tot de deur levert.
Ik draai er helemaal niet om heen.
olaf79 schreef:Als de fabrikant een goed levert moet hij zorgen dat dat goed deugdelijk is en moet hij zorgen dat zo'n ding een behoorlijke tijd mee gaat.
Geen woord van waar.

En kap toch met die levensduur tabellen! ?
Ik zie nergens een verwijzing door olaf79 naar "levensduur tabellen"
Er omheen draaien is wezenlijk wat anders dan iets omdraaien.

Het begrip 'levensduurtabel' is een samenstelling, kijk hier even BBCS, misschien leer je nog eens wat. Om de wet juist te kunnen interpreteren is het wel vereist de Nederlandse taal en het juridisch jargon te beheersen.

De 'redelijk te verwachten levensduur' is door de meeste mensen wel in te schatten.

Genoeg gezegd.

alfatrion
Berichten: 21930
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door alfatrion »

SimonleBon schreef:Het begrip 'levensduurtabel' is een samenstelling, kijk hier even BBCS, misschien leer je nog eens wat. Om de wet juist te kunnen interpreteren is het wel vereist de Nederlandse taal en het juridisch jargon te beheersen.
Wijzen op het spatie gebruik vind ik een beetje flauw. Ik denk overigens dat objectiviteit veel belangrijker is dan het jargon beheersen. Ook wanneer je het verschil tussen een vonnis en een arrest niet weet, kun je tot goede conclusies komen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

WillemV schreef:
adSolvendum schreef:Wie begint hier toch telkens weer over die levensduurtabellen?
Wellicht ten overvloede, BBCS :wink:
Diegenen die het voor de voeten worden geworpen heb ik het woord nog niet zien gebruiken, nog enig referentie naar iets dergelijks.
Inderdaad.
Bestaan dergelijke tabellen wel? Zo ja, waar kan ik die vinden?
Ik heb deze gevonden (onder ‘Office en gaming’ vallen pc’s, laptops enz. *):
http://www.uneto-vni.nl/index.asp?direc ... onsumenten
Klik linksboven op "Detailhandel voor particulieren" en daarna op "Gebruiksduurverwachting" (deze club heeft het onmogelijk, in ieder geval heel moeilijk gemaakt om deze tabel hier, of waar dan ook, te kunnen quoten. Ik heb er in ieder geval geen zin meer in om het te proberen).

Opvallend dat deze tabel van de UNETO-VNI vandaan komt, de belangenbehartigingsclub van BBCS (vandaar de extreem korte 'levensduren' :wink:) en niet van een 'consumentenorganisatie' zoals BBCS pleegt te beweren.

* BBCS
Dus jouw belangenorganisatie vindt dat PC's, laptops, notebooks, tablet pc’s, e-books, gameconsoles, beamers, monitors, printers en andere randapparatuur een vergelijkbare levensduur hebben. Ongeacht het merk en/of de prijs. Hoe verklaar je dat? Vanuit de consumentenwetgeving?

Nog een opvallend detail uit de tabel van deze elektroboeren. Onder de groep 'Beeld' zijn televisies opgenomen met een gemiddelde gebruiksduur van 5 jaar. Bij de groep 'Office en gaming' vallen weer de monitors met een gemiddelde levensduur van 2 jaar. Het moet niet gekker worden. Technisch gezien is een (flatscreen) TV vergelijkbaar met een (flatscreen) monitor. Ook qua gebruiksduur. Wat een flutlijstje is dit zeg. Een rechter zal hier gehakt van maken. Maar het geeft in ieder geval de mentaliteit van de branche, inclusief BBCS, t.o.v. de consument weer. Immers, dit lijstje staat op de site van UNETO-VNI in het onderdeel 'Consumenten', dus bedoeld voor consumenten.
In ieder geval gaat de UNETO-VNI uit van ten minste 2 jaar. Dat is al stukken meer dan Apple.

De uneto geeft echter niet aan hoe zij aan hun jaartallen komen.

Alleen gaat de Uneto uit van gebruiksduur en niet levensduur. Dat lijkt me niet juist want ik gebruik een mobiele telefoon kort omdat ik na 2 jaar toch weer een nieuwe krijg van de telco. Dat zegt niks over de levensduur van zo'n apparaat.
Daarnaast het hele rideltje over afschrijving en bijdragen in de reparatiekosten is achterhaald door o.a. uitspraken van de rechter en de consumentenautoriteit.

MAXIEM

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

(even terug naar de kern van de zaak)

Samenvattend: de EU-consument heeft bij het afsluiten van een koopovereenkomst binnen de EU altijd recht op een deugdelijk produkt. Als dat produkt bij normaal gebruik defekt raakt binnen de eerste 2 jaar na aankoop, dan kan de koper met dat defecte produkt terug gaan naar de verkoper en eisen dat het produkt gerepareerd wordt, danwel (als reparatie te kostbaar of niet mogelijk is) vervangen wordt, danwel (als vervangen ook niet mogelijk is) dat de koop alsnog ontbonden wordt. Dit is het basisrecht dat elke consument uit de EU heeft. In het verlengde daarvan ligt het recht op een deugdelijk produkt in Nederland ook na afloop van de eerste twee jaar na aankoop. Dat (aanvullend) recht is dan onder meer afhankelijk van de kwaliteit van het produkt en de redelijke verwachtingen die je als koper mag hebben van een produkt. Als voorbeeld kun je stellen, dat als de lagers bij een Miele wasmachine bij normaal gebruik binnen 3 jaar kaduk zijn, dan voldoet dat produkt niet aan de gerechtvaardige verwachtingen van de koper. En daar zit nu net het probleem in dit kikkerland. In feite hebben alle produkten die je in Nederland kunt kopen een individuele kwaliteit en een daarbij horende verwachting en dan is het toepassen van het gemiddelde levensduurprincipe echt geen werkbare en werkende regeling.

Maxiem.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Dus jouw belangenorganisatie vindt dat PC's, laptops, notebooks, tablet pc’s, e-books, gameconsoles, beamers, monitors, printers en andere randapparatuur een vergelijkbare levensduur hebben. Ongeacht het merk en/of de prijs. Hoe verklaar je dat? Vanuit de consumentenwetgeving?
Dat is niet mijn belangenorganisatie.

Men stelt inderdaad die termijnen op 5 jaar (waar heb ik dat meer gezien?), maar men zegt ook dat het voor de verkopende partij niet uitvoerbaar is.

Ik ben het zeker niet eens met die gasten, omdat een Sweex en Trust niet de dezelfde kwaliteit en duurzaamheid bezitten als een Logitech.
Ongeacht het merk en/of de prijs.
Ronduit bezopen.
printers en andere randapparatuur een vergelijkbare levensduur hebben.
Een printer is een printer?

Dus van een printer die €39,95 kost mag je hetzelfde verwachten als een printer die €1400,- kost?

De ene is geschikt voor een paar afdrukken per keer, terwijl de andere geschikt is voor hoge oplages in een zeer korte tijd.
Die kun je niet met elkaar vergelijken. Doet men dat wel, dan vergelijkt men appels en peren met elkaar (onder de noemer: fruit).

Een tip:
In de praktijk is het zo dat binnen een productgroep de kwaliteit, betrouwbaarheid enz. tussen de merken en types wel degelijk verschillen en sterk uit elkaar liggen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat (aanvullend) recht is dan onder meer afhankelijk van de kwaliteit van het produkt en de redelijke verwachtingen die je als koper mag hebben van een produkt.
De wetgever heeft bepaald: op grond van de koopovereenkomst, met daarbij de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers.

Als die partijen aangeven dat zij de goede werking garanderen van 2 jaar, en het product gaat 5 jaar probleemloos mee, kan men daar geen rechten aan ontlenen dat het product 5 jaar probleemloos mee moet gaan.

Als voorbeeld kun je stellen, dat als de lagers bij een Miele wasmachine bij normaal gebruik binnen 3 jaar kaduk zijn, dan voldoet dat produkt niet aan de gerechtvaardige verwachtingen van de koper.


Met alle respect, maar het gezeik is heel vaak dat men een budget product koopt (bijvoorbeeld: Bauknecht) en aan dat product gaat men dezelfde kwaliteit en duurzaamheid koppelen als van een Miele.
Dat kan natuurlijk nooit.

Als een wasmachine GEMIDDELD! 5 jaar meegaat, dan is dat niet: de wasmachine gaat probleemloos 5 jaar mee, maar de wasmachine gaat tussen de 2 en de 8 jaar mee, inclusief reparaties en normale slijtage.

Van ieder merk en type verschillen de kwaliteit, duurzaamheid enz.
Dat is niet op één grote hoop te gooien.

Het is niet: de productsoort is een wasmachine.
Het is namelijk: de productgroep is een wasmachine.
Product soort is: wasmachine van merk x en type y.
de redelijke verwachting
Waar is die op gebaseerd?
Volgens de wetboeken: de koopovereenkomst met daarbij de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers.

Ik heb ook wel eens gelezen:

Een Miele heeft een garantie van 5 jaar. Bauknecht heeft een garantie van 2 jaar.
Aangezien Miele 5 jaar garantie geeft, mag je van die Bauknecht ook uitgaan van 5 jaar garantie.

Dat kan dus nooit.

MAXIEM

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door MAXIEM »

BBCS

Gelukkig zitten wij twee op dezelfde lijn. De huidige consumentenwetgeving in dit kikkerland is een draak met 7 koppen.

Groeten, Maxiem.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

SimonleBon schreef:
Het begrip 'levensduurtabel' is een samenstelling, kijk hier even BBCS, misschien leer je nog eens wat.
Een samenstelling is het zeker: 3 zelfstandige naamwoorden: leven - duur - tabel.
Zou het levensduur tabel zijn, dan is levensduur een bijvoeglijk naamwoord van tabel.

Echter gaat het om een totaal zelfstandige naamwoord, waarvan levensduur geen bijvoeglijke betekenis heeft: dan wel aan elkaar.
Het woord: levensduurtabel is dan wel correct.

Zou het wel los moeten zijn, dan spreekt men:

- onderzee boot
- blinde darm ontsteking (of blindedarm ontsteking)
- arbeidstijd verkorting.

De juiste schrijfwijze:
- onderzeeboot
- blindedarmontsteking
- arbeidstijdverkorting

De regel is:

Bij samengestelde woorden dienen de woorden als het maar enigszins mogelijk is aan elkaar.
Uitzonderingen vormen bijvoorbeeld woorden als radio-omroep en
penicilline-injecties, waar twee klinkers die samen één klank kunnen vormen, naast elkaar komen te staan.


SimonleBon schreef:De 'redelijk te verwachten levensduur' is door de meeste mensen wel in te schatten.
Waarop gebaseerd:?
- Uitspraken verkopende partij en zijn voorverkopers
- consumentenorganisaties
- eigen mening

En weer wordt bij de redelijk te verwachten levensduur één getal toegekend voor de gehele productgroep, ongeacht merk/type/aanschafprijs. :cry:

Gesloten