LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Defecte ov-chipkaarten, goudmijn voor TLS?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Rataplan333
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2011 16:39

Defecte ov-chipkaarten, goudmijn voor TLS?

Ongelezen bericht door Rataplan333 »

Geachte forumleden,
Ik heb na 3 maanden overgestapt te zijn op de ov-chipkaart 2 defecte anonieme ov-chipkaarten liggen. Ik reis weinig, 2 tot 4 keer per maand, maar beide reageerden na 3 of 4 keer reizen nergens meer op. Ze zijn in perfecte staat, niet verbogen en juist gebruikt. Zowel de oplaadautomaat als bij de NS balie, waar men de kaarten getest heeft, wordt geen kaart onder de lezer gedetecteerd; volkomen defect. Met andere kaarten nooit problemen gehad, tot de geldigheidsduur.

Ook ik heb 2 formulieren bij het GVU loket meegekregen, waarop staat dat alleen het tegoed wordt teruggestort. Niet de 7,50 voor de kaart zelf (zoals eerder in topics aangegeven).
0900-0980 zegt, na navraag, dat er geen enkele vorm van garantie, op welke ov-chipkaart ook, zit. (Wat het product, gezien de winstmarges, tot een goudmijn voor Trans Links Systems (TLS) maakt. Productiekosten 0,35 euro, verkoop 7,50, tel uit je winst. TLS is met zulke marges zelfs gebaat bij inferieure producten. Hoe meer niet meer werken, kassa).
Het risico wordt volledig bij de klant gelegd.

Bij het GVU loket waren er 4 mensen voor mij, en allemaal met defecte ov-chipkaarten. Kijk ik op internet dan ben ik onthutst door de gigantische hoeveelheid mensen met defecte ov-chipkaarten. ik zie verhalen van mensen die de ov-chipkaart kopen, opladen, zo de bus inlopen en de kaart blijkt niet te werken. Weg 7,50.

Nu vraag ik me af: er hoort toch volgens de wet een minimale garantie op een nieuw product wat je koopt te zitten? Zo kunnen ze alles wel als ov-chipkaart verkopen voor 7,50 ... mits de klant maar gelooft dat het een ov-chipkaart is: visitekaartjes, pennen, plakjes ham, broodje kroket, wcpapier. "Probeert u het eens hiermee?", en als het niet werkt, jammer dan.

Dit kan zo niet, zeker niet omdat je gedwongen wordt ermee te reizen.
Ik zou graag willen weten of iemand en als ja, hoe die persoon die 7,50 euro van het blijkbaar inferieure product, teruggekregen heeft. Ik wil ook graag weten hoe lezers van dit forum denken over een product wat nieuw verkocht wordt, maar waar geen enkele vorm van garantie ook, op gegeven wordt. (Volgens mij mag dit niet volgens de Warenwet, zelfs op een pen van 20 eurocent zit garantie)

jhoest
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:53

Re: Defecte ov-chipkaarten, goudmijn voor TLS?

Ongelezen bericht door jhoest »

Hallo,

op de site van ovloket.nl (opgezet door Rover) kwam ik het volgende tegen:


Defecte OV-chipkaart toch vergoed


02-09-2011



Een inwoonster van Haarlem kocht een anonieme OV-chipkaart bij de plaatselijke Primera-winkel. Op deze kaart zette ze gelijk 10 euro reissaldo. In totaal moest ze 17,50 euro afrekenen. Diezelfde middag wilde ze met de bus mee. Daar constateerde de buschauffeur van Connexxion dat de kaart kapot was. De chauffeur adviseerde haar om naar de winkel terug te gaan. Dit deed zij nog diezelfde dag. De winkel regelde voor haar een klachtenformulier en dit kon zij samen met haar defecte kaart opsturen naar Klantenservice OV-chipkaart. Na een week kreeg zij een brief van de Klantenservice OV-chipkaart dat haar kaart beëindigd was en dat de 10 euro reissaldo op haar rekening zou worden overgemaakt. Vervolgens nam zij contact op om te vragen of zij de aanschafkosten van 7,50 euro ook terug zou krijgen. Klantenservice OV-chipkaart verwees haar daarvoor naar Connexxion. Bij Connexxion zei men: Mevrouw, wij rijden alleen bussen en meer niet. Een nieuw telefoontje naar Klantenservice OV-chipkaart leverde niks op. Vervolgens schakelde ze ons in omdat ze van mening was dat het niet terecht is dat je als reiziger zelf een nieuwe kaart moet kopen als je kaart op de dag van aanschaf kapot blijkt te zijn. Dat waren wij met haar eens. Wij namen contact op met onze contactpersoon bij Klantenservice OV-chipkaart. In eerste instantie meldde men ons dat mevrouw toch echt terug moest naar het verkooppunt of naar de vervoerder. Maar na nog een dringende oproep van onze zijde berichtte men ons dat men de zaak herzien had en uit coulance mevrouw 7,50 euro zou vergoeden. De aanhouder wint, zullen we maar zeggen


[ https://www.ovloket.nl/?ac=Newsviewer-6 ... tNewsItems ]

Ik lees inderdaad ook veel over de ellende rond defecte kaarten. Mijn dochter, schoolgaand, heeft net haar eerste kaart gekregen, omdat nu ook qbus geen strippenkaarten meer accepteerd. Direct bij de eerste keer gebruik doet hij het al niet en moet ze maar even een enkele reis kaartje van 4 euro kopen, anders mag ze niet mee!
Een fatsoenlijk alternatief is er niet.
Een bus later gaat mijn zoon met de bus, blijkt in de bus geen lezer te zitten, en mag zo mee. Wat een gedoe.
Ga morgen maar informeren, ze zullen wel zeggen dat het 7,50 kost, belachelijk.

Volgens mij is het wettelijk geregeld dat je als leverancier producten of diensten aan een consument levert, dan moet je daarop garantie geven. Ben benieuwd of jij je 7,50 nog terugkrijgt

Gesloten