LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
woedje5
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:55

Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door woedje5 »

Ben al heel lang klant bij Eneco,maar ben in 2009 door een te opdringerige colporteur overgestapt naar NUON(nooit meer trouwens).Ik besloot vanwege mijn tevredenheid "toen nog wel" bij ENECO,terug te gaan.

Nu heb ik mijn jaarnota 2011 ontvangen en zag tot mijn verbazing dat ik maar liefst 606,49 terug mag betalen.
Na gebeld te hebben werd mij verteld dat het niet aan mijn verbruik lag want die zat onder het gemiddelde.
Vervolgens heb ik geïnformeerd naar de hoogte van de transportkosten en of die voor iedereen (Stadsverwarming) hetzelfde is.Het antwoord hierop was ja.
Niet dus,er blijkt na vergelijking met de overige bewoners in mijn complex wel degelijk verschil te zitten in de kosten.
Zo ook in de energiebelasting,meterhuren.Tot zelfs in de administratiekosten.

Om deze belachelijke nota ook nog eens goed te praten ontving ik een brief met daarin ter informatie dat deze te wijten was aan de extreem koude winter van 2010.
Het maakt niet uit wat je maandelijks betaald aan voorschotten,we mogen ervoor opdraaien dat men op niet al te lange termijn de jaarnota's wilt afschaffen en nu via de klanten zo veel mogelijk wil binnenhalen.
Jammer dat we in een land leven waar een ieder klaagt maar braaf betaald zonder te weten dat je een oor wordt aangenaaid.

Het verschil in de afwijkende bedragen (die voor iedereen hetzelfde zou moeten zijn) mag dan wel niet groot zijn,maar bereken eens hoeveel dat alsnog is over het hele klantenbestand.

Als het aan mij ligt mogen ze wat mij betreft warmte afsluiten,meter verwijderen want dat zal mij nu al ruim 350,00 schelen.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste woedje5,

Ik lees dat u ontevreden bent over de jaarnota die u van ons ontvangen heeft omdat we bij u andere bedragen rekenen dan bij bewoners uit uw omgeving. Dit is voor u onbegrijpelijk en u heeft het gevoel dat we u een oor aan naaien.

Ik vind het jammer dat dit gevoel bij u leeft. Het is zeker niet onze bedoeling u het idee te geven dat we verschillende tarieven hanteren onder onze klanten. Ik kijk graag samen met u naar de jaarnota om de onduidelijkheden met u te bespreken. Als u dit op prijs stelt, stuurt u dan uw klantgegevens naar mij via [email protected].

Ik zie uw reactie graag tegemoet,

Kelly, medewerkster Eneco

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste woedje5,

Wij hebben uw e-mail inmiddels in goede orde ontvangen en in behandeling genomen.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Kelly, hoop dat je hier ook laat weten hoe het mogelijk is dat de kosten
niet voor iedereen hetzelfde zijn.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door kiz »

Chocomelk schreef:@ Kelly, hoop dat je hier ook laat weten hoe het mogelijk is dat de kosten
niet voor iedereen hetzelfde zijn.
Daar kan je lang op wachten, dat gaat Kelly niet doen. Onder aan elk tarievenblad voor Warmte staat de volgende disclaimer:
In de diverse leveringsgebieden van Eneco komen verschillende technische situaties voor of gelden andere afspraken over de verrekening van het tapwatertoestel. Deze wijken af van de
standaardlevering van warmte en daarmee van de standaardtarieven warmtelevering. De afwijkende tarieven kunt u terugvinden op www.eneco.nl/tarieven
Op eneco.nl/tarieven ga je ook geen verdere specificatie vinden; zie hier zo'n tarievenblad en probeer maar te achterhalen wat je aan vaste kosten voor Warmte betaalt als je een wél een warmtewisselaar voor warmtapwater in je meterkast hebt en wat je betaalt als je die niet in je meterkast hebt.

barentas
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2011 15:29

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door barentas »

ENECO????? met meneer holleder de grootste oplichters van nederland!!!!!!!

Waardeloze firma
Waardeloze medewerkers
Waardeloze eindnota's

Waag eens een belletje naar het nma die weten wel raad met die oplichters!!

woedje5
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:55

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door woedje5 »

Ik heb idd nog steeds geen reactie gehad op mijn verzoek een correctie-nota te maken,maar de termijn betaling van de jaarnota zal ongetwijfeld op tijd worden afgeschreven.

Ik blijf erbij dat het niet klopt en hoop dat men eindelijk ophoud met elkaar tegen te spreken.
@kiz,dank voor de verwijzing en ik hoop dat ze ook het lef hebben openbaar te maken waarom ook zij gebruik maken van de valse voorwendselen en je pas op het moment dat je in de problemen komt op die kleine vervelend lettertjes wijzen.

Ik vertrouw geen enkel energie maatschappij meer,want NUON heeft mij ook een kunstje geflikt.
Eerst betalen ze je onderverbruik uit,en op het moment dat ik aangaf terug te gaan naar deze (inmiddels geen haar beter).
Mocht ik ook even 562,00 terug betalen.
Was daar in April pas mee klaar en nu dit.

Waardeloos gewoon.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door Shine »

Stadsverwarming:
Hierin hebt u geen vrije keuze, maar zit u vast aan de leverancier die de stadsverwarming verzorgd in uw gebied. M.a.w.: voor dit product is het godsonmogelijk dat u ooit van leverancier bent gewisseld. Indien Eneco de verzorger is van uw stadsverwarming (eventueel ook warm tapwater), dan kreeg u ten tijde dat u bij Nuon zat (op ditzelfde adres) gewoon een rekening van Eneco voor stadswarmte (en indien van toepassing tapwater). Nuon is ten aanzien van dit/deze product(en) totaal geen partij.
Nuon kan alleen een partij zijn geweest m.b.t. elektriciteit.
Hoe komt het dat er verschillende warmtetarieven zijn?
Voordat een warmtenet wordt aangelegd, maken de gemeente en de projectontwikkelaars die de woning bouwen afspraken met het energiebedrijf.

Eneco is ontstaan uit diverse lokale energiebedrijven waaronder REMU, Energie Delfland. Deze bedrijven hebben ieder hun eigen afspraken gemaakt, waardoor verschillende tarieven zijn ontstaan. Daarnaast heeft elke gemeente en iedere projectontwikkelaar andere wensen over de aanleg van het warmtenet en de kwaliteit van de warmte installatie. Ook deze verschillende wensen leiden tot verschillende warmtetarieven.
Onderstaande link geeft weer hoeveel verschillende mogelijkheden er zijn t.a.v. het principe warmte.
http://thuis.eneco.nl/groene-energie/warmte/
Daaruit kun je ook afleiden dat je hebt 'warmte en warmte'. Afhankelijk van welk principe/soort, hoort daar het bijbehorende prijskaartje bij met daarbij nog eens in welke regio/gemeente/stadsdeel etc. het ligt. Kortom, nogal wat factoren.
Woedje schreef op 22-10-2011:
Ik heb idd nog steeds geen reactie gehad (..)
Kom op zeg. Op woensdag 19 oktober geeft Kelly aan uw e-mail ontvangen te hebben en in behandeling genomen te hebben. Zoals u zich zult kunnen voorstellen zal Kelly een en ander moeten gaan uitzoeken. Na het uitgezochte zal ze u vast contacteren.
Kelly is een mens en het is best mogelijk dat ze een dagje vrij is. In het weekend is Kelly, zoals zovelen gelukkig ook vrij. Ik ervaar het als nogal kinderachtig om amper 2 dagen later te gaan roepen dat u nog niets gehoord heeft.
Geef iemand ook even de tijd om een en ander uit te zoeken.


@ Barentas:
Een lekker kort door de bocht, nietszeggend schrijven van uw hand. Dat, mijn inziens kant noch wal slaat.

woedje5
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:55

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door woedje5 »

@shine,bent u aandeelhouder o.i.d?
dat ik aangeef nog niets gehoord te hebben wil niet zeggen dat ik daar niet op ga wachten!!!.
Heb enkel maar aangegeven dat wanneer wij als consument moeten betalen dat allemaal heel correct en snel moet.

In de wetenschap dat ik met mensen te maken heb en er van alles en nog wat kan gebeuren,wacht ik dan ook rustig op een reaktie.Wat je andersom kan vergeten.

De afspraken die men onderling maakt,zijn niet mijn probleem.Ik ben ook maar een leek.

Het enige wat ik hier (en met mij nog vele anderen) aangeef is dat men tegenwoordig maar prijsstijgingen invoert,en ergens maar een prijskaartje aan hangt en in bureaucratische termen hier uitleg aan geeft.
Ik ben een geen wanbetaler,en wil dan ook niet uitgebuit worden.

Ik blijf me dan ook nog steeds aansluiten bij de mening van barentas.

Wellicht bent u in een positie Kelly hierin te troosten.

Vervreemdeling
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 apr 2011 19:59

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door Vervreemdeling »

woedje5 schreef:@shine,bent u aandeelhouder o.i.d?
dat ik aangeef nog niets gehoord te hebben wil niet zeggen dat ik daar niet op ga wachten!!!.
Heb enkel maar aangegeven dat wanneer wij als consument moeten betalen dat allemaal heel correct en snel moet.

In de wetenschap dat ik met mensen te maken heb en er van alles en nog wat kan gebeuren,wacht ik dan ook rustig op een reaktie.Wat je andersom kan vergeten.

De afspraken die men onderling maakt,zijn niet mijn probleem.Ik ben ook maar een leek.

Het enige wat ik hier (en met mij nog vele anderen) aangeef is dat men tegenwoordig maar prijsstijgingen invoert,en ergens maar een prijskaartje aan hangt en in bureaucratische termen hier uitleg aan geeft.
Ik ben een geen wanbetaler,en wil dan ook niet uitgebuit worden.

Ik blijf me dan ook nog steeds aansluiten bij de mening van barentas.

Wellicht bent u in een positie Kelly hierin te troosten.
Altijd grappig om te lezen dat men een ander beschuldigt een aandeelhouder te zijn als een forumlid het een keer opneemt voor iemand.
Ik snap best dat je gefrustreerd bent over de gang van zaken, maar het is wel degelijk 'jouw probleem'. Immers, toen je in je huidige huis bent gaan wonen, wist je (als het goed is) v.d. aanwezigheid v.h. warmtenet. Het is dan jouw plicht als consument/nieuwe bewoner om daar zelf informatie over in te winnen. Toen had je ook kunnen weten dat er verschillende warmtetarieven zijn, zoals je kunt terugvinden op de site die Shine heeft gegeven.

PS) ik lees lange tijd mee op dit forum, en Shine is één van de beste (ervarings)deskundigen op het gebied van Energie! ;-)

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door kiz »

Vervreemdeling schreef:Immers, toen je in je huidige huis bent gaan wonen, wist je (als het goed is) v.d. aanwezigheid v.h. warmtenet. Het is dan jouw plicht als consument/nieuwe bewoner om daar zelf informatie over in te winnen. Toen had je ook kunnen weten dat er verschillende warmtetarieven zijn, zoals je kunt terugvinden op de site die Shine heeft gegeven.
Beetje flauwekul-argument.
Toen ik in mijn huidige huis kwam wonen ben ik een contract aangegaan met Stamin, moest "internet voor iedereen" nog worden uitgevonden en was nog niets van de energiemarkt vrijgegeven.
Een paar decennia en fusies later valt dit inmiddels onder Eneco, is de warmte-markt niet vrijgegeven en krijg ik sinds een paar jaar ineens een extra vastrecht voor de warmwaterinstallatie voor de kiezen omdat dit (kennelijk) in onze regio tussen (een van de rechtsvoorgangers van) Eneco en een gemeente zo is afgesproken. Dat stond destijds echt niet in de voorwaarden van de Stamin waar ik mee heb ingestemd hoor... O ja, en over de mogelijkheid om kostenloos een contract te ontbinden bij een wijziging ten nadele van de consument zullen we het maar niet hebben he? Want die mogelijkheid is volstrekt theoretisch.

woedje5
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:55

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door woedje5 »

@ kiz, :D :D.

En voor de anderen die menen beschuldigt te worden,of het voor een ander op willen nemen.
Ik merk het wel als jullie een keer een poot wordt uitgedraaid.
Ben niet met mijn beklag op dit forum gekomen om aan kat en muis spelletjes mee te doen.

woedje5
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:55

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door woedje5 »

Nog even een paar cijfertjes:

Werkelijk verbruik gas,elektriciteit,warmte van 01-10-'10 tot 01-10-'11.
759,59 euro.

Alle overige kosten 1447,30 euro.
-2x meterhuur
-2x vastrecht
-transportkosten
-energiebelasting
-lease van middeleeuwse geiser

En in deze kosten (energiebelasting daar gelaten) zitten bij alle bewoners in mijn omgeving verschillen in de berekeningen van genoemde.
Ongeacht de hoogte van hun maandelijkse termijnbetaling.

Dit zou betekenen dat ik voor een één-oudergezin ruim 184,00 per maand zou moeten betalen en dan nog voorzichtiger moeten zijn met het verbruik dan ik nu al was!!!!!!???
Ben benieuwd wat ik dan zou moeten betalen als we met een echte strenge winter te maken zouden krijgen.

Vervreemdeling
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 apr 2011 19:59

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door Vervreemdeling »

kiz schreef:
Vervreemdeling schreef:Immers, toen je in je huidige huis bent gaan wonen, wist je (als het goed is) v.d. aanwezigheid v.h. warmtenet. Het is dan jouw plicht als consument/nieuwe bewoner om daar zelf informatie over in te winnen. Toen had je ook kunnen weten dat er verschillende warmtetarieven zijn, zoals je kunt terugvinden op de site die Shine heeft gegeven.
Beetje flauwekul-argument.
Toen ik in mijn huidige huis kwam wonen ben ik een contract aangegaan met Stamin, moest "internet voor iedereen" nog worden uitgevonden en was nog niets van de energiemarkt vrijgegeven.
Een paar decennia en fusies later valt dit inmiddels onder Eneco, is de warmte-markt niet vrijgegeven en krijg ik sinds een paar jaar ineens een extra vastrecht voor de warmwaterinstallatie voor de kiezen omdat dit (kennelijk) in onze regio tussen (een van de rechtsvoorgangers van) Eneco en een gemeente zo is afgesproken. Dat stond destijds echt niet in de voorwaarden van de Stamin waar ik mee heb ingestemd hoor... O ja, en over de mogelijkheid om kostenloos een contract te ontbinden bij een wijziging ten nadele van de consument zullen we het maar niet hebben he? Want die mogelijkheid is volstrekt theoretisch.

Jouw situatie is blijkbaar anders dan die van TS, maar ik had het dan ook tegen de TS, en niet tegen jou. :)

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door Shine »

Het verschil, kan dit ontstaan door de leasegeiser?
Misschien huurt niet iedereen en geiser? Daarnaast zijn er verschillen in geisers, net zoals je dit in CV-ketels hebt met daarbij behorende verschillende prijsplakkertjes.
Hebt u dit goed met de verschillende buren onder de loep genomen?

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Eneco en hun belachelijke jaarnota's

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Nog even een paar cijfertjes:
Werkelijk verbruik gas,elektriciteit,warmte van 01-10-'10 tot 01-10-'11.
759,59 euro.
Alle overige kosten 1447,30 euro.
Moet hier (1.447,30) de heffingskorting ( - € 318,61) nog van af?
In mijn situatie betaal ik voor levering € 261,86 (incl. vaste kosten leveringsbedrijf) voor elektriciteit en 930,56 (incl. vaste kosten leveringsbedrijf) voor gas.
Daar staat “tegenover” aan netwerkkosten 267,58 (capaciteitstarief elektriciteit en gas), aan meterkosten 42,08 en 532,48 (na aftrek 316,61 heffingskorting) aan energiebelasting.
Totale kosten: € 1192,42 aan levering en 842,14 aan overige kosten. Indien van de 1.447,30 nog de heffingskorting af zou moeten komen de bedragen ongeveer overeen met de mijne, alleen omgekeerd mbt het leveringsbedrijf en het netwerkbedrijf. :o

Gesloten