berta12 schreef:Ik ben al 58 dus weinig zicht op werk en heb GEEN familie meer in NL waar ik opgevangen zou kunnen worden vandaar mijn vraag of er een regelgeving is
Voor zover ik weet is er géén opvangregeling. Je kunt hoogstens aanspraak maken op de bijstand als je tenminste nog Nederlander bent, anders ook dat niet. Zonder enige sociale binding en met een inkomen op bijstandsnivo is Nederland géén leuk land om in te wonen - ik hoop dat je dat hebt meegewogen in je op heimwee gebaseerde verhaal.
Het Nederland waar jij "heimwee" naar hebt, bestaat niet meer. Weet niet waar je woont en hoe lang al maar remigreren naar Nederland is uit alle oogpunten bijna net zo moeilijk als emigreren uit Nederland. Je enige pluspunt is de taal en zelfs die is enigzins veranderd.
Ik had zeker de eerste paar jaar moeite met de kranten, het journaal - wist niet wie de spelers waren in de politiek, waar het over ging en waarom belangrijke dingen belangrijk waren. Voelde me vreemdeling in mijn geboorteland - dat gaat over door bijvoorbeeld contacten op de werkplek en nieuwe vriendschappen.
Oude vrienden zijn er niet meer of hebben een nieuw leven opgebouwd - je zult een sociaal leven van de grond af moeten opbouwen en nogmaals, op bijstandsnivo kan je dat gevoeglijk vergeten en zal je de rest van je levende jaren uitzitten in eenzaamheid, kou en honger op een mini-appartementje in een probleemwijk.
De bovenstaande regeling noemen we de WEKH (Wet Eenzaamheid, Kou en Honger).
Zonder familie, zonder vrienden is terugkeren naar Nederland géén optie, m.i.