Pagina 1 van 1

Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 24 okt 2011 16:46
door senfre
Als IT-er (systeem ontwikkelaar) en nota bene o.a. ook voor smartphones, weet ik hoeveel dataverkeer er geweest is tijden onze reis naar het BL. In dit geval tijdens onze reis naar de US weet ik het zeker, want daarvoor heb ik en mijn vrouw de dataroaming uitgezet.
Ondanks dat, heb ik volgens de KPN toch 12mb (je leest het goed: TWAALF MB) dataverkeer gehad a EUR 202,-
Deze kosten staan in de eerste plaats natuurlijk buiten elke realiteit. Of anders gezegd, de kosten staan totaal niet in verhouding met de geboden dienst.
Ter vergelijking: het duurste glasvezelabonnement kost per maand de helft.
De KPN heeft ook toegegeven dit bewijs niet te kunnen leveren, maar toch blijven ze halsstarrig en berekenen ze de kosten, ook al weten ze dat ik met mijn firma zal overstappen naar een andere provider. Over visie gesproken.

Het is omdat ik geen tijd heb voor een juridische weg (eigenlijk niemand in de IT). Maar anders had ik dit voor laten komen bij de rechter en weet zeker dat ik dit zou winnen. Het is te absurd voor woorden dat dit soort praktijken door "gerenommeerde" bedrijven als KPN worden gebezigd.

Ik had begrepen dat zulke taferelen "achter de rug" zouden zijn... Helaas, ze zijn weer terug en de reden hoef ik waarschijnlijk niet de duiden...

Re: Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 24 okt 2011 16:56
door henk51
Ondanks dat, heb ik volgens de KPN toch 12mb (je leest het goed: TWAALF MB) dataverkeer gehad a EUR 202,-
Ik neem aan dat je als IT expert een verbruiks app geinstalleerd hebt op je smartphone? Wat geeft die voor verbruik aan?

12 mb is niet zoveel
Online radio luisteren (per minuut) 1,00 mb
Foto downloaden / uploaden 2,00 mb
PowerPoint document openen/ versturen 3,00 mb
Muziek (MP3) downloaden/ uploaden 4,00 mb
Videostreaming (p/min) in lage resolutie 8,00 mb
2 minuten video en je zit er al overheen.
gr Henk

Re: Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 24 okt 2011 17:11
door dhc
TWAALF MB) dataverkeer gehad a EUR 202
1 MB kost €202,-? Is dus een totaal van €2424,-?

zou ik voor procederen, tijd of geen tijd:)

Je kunt natuurlijk ook een aangetekende brief sturen met de eis dat KPN het verbruik wettelijk aantoont. Kunnen ze dat niet, en dat schrijf je, zou ik ze vriendelijk melden de vordering te betwisten en een rechtsgang met vertrouwen tegemoet ziet.
Maar dat hoef ik een IT'er toch niet uit te leggen?

Re: Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 24 okt 2011 22:08
door GJvdZ
dhc schreef:
TWAALF MB) dataverkeer gehad a EUR 202
1 MB kost €202,-? Is dus een totaal van €2424,-?

zou ik voor procederen, tijd of geen tijd:)

Je kunt natuurlijk ook een aangetekende brief sturen met de eis dat KPN het verbruik wettelijk aantoont. Kunnen ze dat niet, en dat schrijf je, zou ik ze vriendelijk melden de vordering te betwisten en een rechtsgang met vertrouwen tegemoet ziet.
Maar dat hoef ik een IT'er toch niet uit te leggen?
De kans dat er een fout in het billing systeem zit is uitermate klein. Dit wordt regelmatig ge-audit. Verkeerde financieele informatie staat bijna gelijk aan zelfmoord voor een beursgenoteerde onderneming (zie bijvoorbeeld Ahold een paar jaar terug, of Enron).

Bij wijzigingen in het netwerk gaat de meeste tijd zitten in het testen van de billing systemen. Dat kan soms wel een jaar duren.

Re: Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 25 okt 2011 11:36
door senfre
Het is EUR 202,- voor 12 mb. Dus dat is net te weinig om te procederen.
Daarnaast er is totaal geen data connectie geweest, dus is er geen dataverkeer geweest, dus er valt niets te berekenen....
En nee je hoeft geen datameter of whatever te installeren om NIETS te meten.
Iedereen mag hier op schieten, KPN kan het tegendeel niet bewijzen.

Re: Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 25 okt 2011 23:06
door dhc
12mb (je leest het goed: TWAALF MB) dataverkeer gehad a EUR 202,-
je schrijft toch heel duidelijk à €202,-. Dat betekent 1 MB voor €202,-.
Is dus €2424,-.

Zo'n slimme It'er ben je dus niet als je niet weet hoe je het te incasseren bedrag moet omschrijven...

Maakt je verhaal meteen een stuk ongeloofwaardiger....

Re: Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 26 okt 2011 15:08
door Umad
dhc schreef:
12mb (je leest het goed: TWAALF MB) dataverkeer gehad a EUR 202,-
je schrijft toch heel duidelijk à €202,-. Dat betekent 1 MB voor €202,-.
Is dus €2424,-.

Zo'n slimme It'er ben je dus niet als je niet weet hoe je het te incasseren bedrag moet omschrijven...

Maakt je verhaal meteen een stuk ongeloofwaardiger....
Zon zeur ben je dus ook. Mijn god wat een onzin. à kan ook betekenen .. voor .. Waarbij de eerste eenheid het totaal aangeeft. Nou blij?
Bovendien word nergens aangegeven dat hij een slimme IT' er is, slechts IT' er. Aanname van de bovenste plank. Maakt jou NOG ongeloofwaardiger dan we al gewend waren.

Re: Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 26 okt 2011 18:48
door Hatertje
dhc schreef: Je kunt natuurlijk ook een aangetekende brief sturen met de eis dat KPN het verbruik wettelijk aantoont. Kunnen ze dat niet, en dat schrijf je, zou ik ze vriendelijk melden de vordering te betwisten en een rechtsgang met vertrouwen tegemoet ziet.
Maar dat hoef ik een IT'er toch niet uit te leggen?
Zie de algemene voorwaarden van KPN:

Voor de bepaling van de verschuldigde bedragen zijn de gegevens van KPN beslissend, tenzij wordt aangetoond dat deze gegevens niet juist zijn. KPN dient bij de vaststelling van deze gegevens de zorgvuldigheid in acht te nemen die daarbij verlangd mag worden.

Het is dus aan de consument om aan te tonen dat de gefactureerde bedragen niet juist zijn.

Re: Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 26 okt 2011 20:33
door dhc
Umad schreef:
dhc schreef:
12mb (je leest het goed: TWAALF MB) dataverkeer gehad a EUR 202,-
je schrijft toch heel duidelijk à €202,-. Dat betekent 1 MB voor €202,-.
Is dus €2424,-.

Zo'n slimme It'er ben je dus niet als je niet weet hoe je het te incasseren bedrag moet omschrijven...

Maakt je verhaal meteen een stuk ongeloofwaardiger....
Zon zeur ben je dus ook. Mijn god wat een onzin. à kan ook betekenen .. voor .. Waarbij de eerste eenheid het totaal aangeeft. Nou blij?
Bovendien word nergens aangegeven dat hij een slimme IT' er is, slechts IT' er. Aanname van de bovenste plank. Maakt jou NOG ongeloofwaardiger dan we al gewend waren.
beste Umad: toen ik op school zat werd er nog echt Nederlandse les gegeven en was het voor iedere leerling duidelijk dat "à' staat voor "per stuk".
Ik zal jou niet kwalijk nemen dat jij dat niet geleerd hebt.....wellicht zat je hier toen nog niet op school...
TS laat tussen de regels door blijken een heel slimme jongen te zijn...als hij niet duidelijk kan maken welke kosten hij moet betalen val je voor mij door de mand.
En beste Umad, kun je verder aangeven in welk topc jij je geloofwaardigheid hebt geopenbaard? Ik kan ze namelijk niet vinden.....

Re: Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 26 okt 2011 20:42
door trebelski
Umad schreef:Maakt jou NOG ongeloofwaardiger dan we al gewend waren.
Wie is ''we'' ? Praat lekker voor jezelf want als er 1 ongeloofwaardig en (vaak) nog beledigend op de koop toe is ben jij dat wel.

Als TS aangeeft systeemontwikkelaar te zijn zou je juist mogen verwachten dat hem dat niet overkwam, maar goed.

Re: Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 26 okt 2011 21:56
door leeuwin68
Hai Senfre
je moet heel even de site van Vodafone bekijken. Bij telfort heeft mijn zoon het ook mee gemaakt. Was in Frankrijk, kreeg een bericht dat hij dan op de 56 euro zat, en internet eruit werd gezet. Als hij hem wel wilde, moest hij daar het smsje beantwoorden. Stond duidelijk in sms en op de website tot 56 euro.
We kregen bericht dat hij zo 150 euro moest betalen. wij hebben gebeld dat hij het smsje niet beantwoord heeft, en wij kregen het bedrag terug, na eerst te hebben betaald.
volgens mij is dit bij iedere provider hoor.

en trouwens Telfort is perfect, leuke prijzen, goed ontvangst en vodafone onvriendelijke klantenservice, althans hebben wij mee gemaakt he. Een ander kan juist positiever zijn.

succes!!

Re: Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 26 okt 2011 22:38
door dhc
volgens mij is dit bij iedere provider hoor.
Nee dus.....

Re: Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 27 okt 2011 07:45
door Hatertje
leeuwin68 schreef:Hai Senfre
je moet heel even de site van Vodafone bekijken. Bij telfort heeft mijn zoon het ook mee gemaakt. Was in Frankrijk, kreeg een bericht dat hij dan op de 56 euro zat, en internet eruit werd gezet. Als hij hem wel wilde, moest hij daar het smsje beantwoorden. Stond duidelijk in sms en op de website tot 56 euro.
We kregen bericht dat hij zo 150 euro moest betalen. wij hebben gebeld dat hij het smsje niet beantwoord heeft, en wij kregen het bedrag terug, na eerst te hebben betaald.
volgens mij is dit bij iedere provider hoor.

en trouwens Telfort is perfect, leuke prijzen, goed ontvangst en vodafone onvriendelijke klantenservice, althans hebben wij mee gemaakt he. Een ander kan juist positiever zijn.

succes!!
Het versturen van die sms is overigens alleen verplicht binnen de EU. Aangezien de TS in Amerika was heeft hij die sms niet ontvangen. Providers verdienen op deze manier natuurlijk ontzettend veel geld.

Re: Onterechte buitensporige kosten dataverkeer buitenland KPN

Geplaatst: 06 mar 2012 11:08
door natonaty1968
Onlangs ongeveer hetzelfde meegemaakt. In december een weekeinde naar Dublin geweest, 1 keer gebruik gemaakt van dataroaming en slechts weinig mb's gebruikt (nog geen 10)... er worden maar liefst 9 dagen in rekening gebracht van 12,50 per stuk.
Daarna eind december/begin januari een weekje naar Egypte. Vaak moeten proberen om internetverbinding te krijgen, is op 3 dagen gelukt, maar ook slechts weinig mb's verbruikt... er worden nu 8 dagen in rekening gebracht van 12,50 per stuk.
Opmerkelijk detail: op 6 januari waren we terug in Nederland, staat op de factuur dat er op 8 januari nog internetverbinding is geweest vanuit Egypte!
Meerdere keren gebeld met de klantenservice, specificatie opgevraagd, maar ook die boden geen uitsluitsel. Weer gebeld met de klantenservice, wordt me verteld dat er in hun systeem staat dat er nog meer pogingen zijn gedaan om verbinding te maken met internet en ook al is dat niet gelukt, wordt toch 12,50 per dag in rekening gebracht. Ja, zo lust ik er nog wel een.
Een klacht gestuurd via e-mail naar KPN en gisteren bericht gekregen. Ik krijg alle onterechte kosten gecrediteerd. Het is goed opgelost zo hoor, maar wat me hieraan ergert is de hoeveelheid tijd en ergernis me dit kost, steeds maar weer bellen met de klantenservice. Het systeem klopt gewoon niet en als ik de verschillende fora bekijk, bestaat dit probleem dus al langer. Als ze dat nou eens zouden oplossen, scheelt het de consument ergernis en tijd en hen ook tijd (en dus kosten).