LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OPEL Nederland weigert haar navigatiesytemen up te daten

Andere onderwerpen over auto en vervoer
PJ 66

OPEL Nederland weigert haar navigatiesytemen up te daten

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Je koopt een gloednieuwe Opel (mei 2010) met daarbij een navigatiesyteem cd 60/80 van ruim 1200 euro. Hoewel cd's en dvd's eigenlijk al weer sterk verouderd zijn heb ik er toen toch voor gekozen. Het kaartsysteem wordt verzorgd door NAVTEQ.

Nu heb ik begrepen van NAVTEQ dat evt. updates alleen worden uitgevoerd als OPEL Nederland hier opdracht voor geeft. Echter OPEL Nederland blijft in gebreken. De laatste kaart dateert alweer van mei 2010. Na bijna 18 maanden zit ik met een sterk verouderde kaart. Opel Ned. reageert niet op mijn mails maar ik heb wel een systeem gekocht van ruim 1200 euro.

Navteq kan verder niets doen. :evil:

Teunbosseman
Contacteer:

Re: OPEL Nederland weigert haar navigatiesytemen up te daten

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Je gloednieuwe auto dateerd van mei 2010 en je kaartmateriaal van je navigatie ook van mei 2010.
Typfoutje wellicht ? is je auto niet van mei 2011?

Zal geen links doorsturen maar behalve dat elk automerk achter loopt met up to date kaartmateriaal zijn nieuwe cd / dvd 's ook nog eens schrikbarend duur.
Maar google er eens op en als je zelf beetje handig bent, kun je ze downloaden ( supercode veelal benodigd )

Of bezoek een zwarte markt oid........wordt het ter plekke voor je gedaan voor +- 100 euri.

Maar ben het met je eens dat niet moet kunnen.

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Dat is enigszins raar. Je hoort bij een navigatiesysteem waarbij ook updates horen ( bij het totaalbedrag ) gewoon de service te hebben om deze updates ook te krijgen.
Erg raar dat Navteq pas gaat updaten als Opel daarvoor opdracht geeft. Opel koopt immers die navigatie ook gewoon bij Navteq in en het lijkt mij dat de rechten op updates hetzelfde blijven.
Nog eens goed uitzoeken hoe dat dus zit en anders Opel in gebreke stellen.

PJ 66

Van NAVTEQ kreeg ik de volgende mail:

Onze excuses voor het ongemak. NAVTEQ levert de kaartdatabase aan verschillende systeemfabrikanten, onder andere voor uw navigatie systeem.

De fabrikant van uw systeem betrekt bij ons op een bepaald moment een database voor het product dat zij gaan maken. Het maken van de kaart kost tijd, vaak 6-9 maanden.

Helaas kunnen wij het maken van de nieuwe versie niet bespoedigen doordat de systeemfabrikant het eindproduct maakt, wij leveren de kaartdatabase. Nogmaals onze excuses voor het ongemak. Wij hopen dat de nieuwe versie spoedig beschikbaar komt.

Opel blijft dus ernstig in gebreken en dit duurt nu al 18 maanden!

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Dan dus maar het illegale circuit in! :mrgreen:

stronkstronk

Ongelezen bericht door stronkstronk »

Laatste Navteq Opel cd60/80 is Benelux - Opel Delphi CD v.2010/2011 en kost 139,--. Kaarten van Opel lopen altijd ruim 9 maanden achter. Deze kan je kopen. Opel levert niet gratis updates voor je navigatie systeem.

PJ 66

Illegaal kan alleen als er ooit een originele versie van is en die is er dus niet, maar Opel moet gewoon opdracht geven en leveren. Je koopt een produkt waar iets bij hoort. 1+1 is 2 Zo zit het nu eenmaal in elkaar. Maar ik krijg het idee dat Opel denkt, we zijn bezig met SD kaartjes dus alle andere "oudere"systemen zijn voor ons niet meer interessant. Dus laat de klant maar keihard vallen.

Die kaart van 2010/2011 heb ik dus en is van mei 2010. Niks 2011

Teunbosseman
Contacteer:

PJ 66 schreef:Illegaal kan alleen als er ooit een originele versie van is en die is er dus niet, maar Opel moet gewoon opdracht geven en leveren. Je koopt een produkt waar iets bij hoort. 1+1 is 2 Zo zit het nu eenmaal in elkaar. Maar ik krijg het idee dat Opel denkt, we zijn bezig met SD kaartjes dus alle andere "oudere"systemen zijn voor ons niet meer interessant. Dus laat de klant maar keihard vallen.

Die kaart van 2010/2011 heb ik dus en is van mei 2010. Niks 2011

Das niet geheel waar. Diverse dvd's van andere merken ( blauwe punkten ) werken prima met andere systemen ( mercedes, bmw, ford en ja ook opel )

Google is je vriend....

Beaubrigges

Ongelezen bericht door Beaubrigges »

Heb nieuwe Opel Corsa Touch en COnnect (okt 2011), hier ook verouderde kaart, hij is de weg kwijt op de A2 Utrecht op de A2 Eindhoven en rondweg Eindhoven om maar iets te noemen, wordt bij dealer op de hoogte gebracht van al jaren probleem met verouderde kaarten. Verwijst naar Opel Nederland, maar die schijnen volgens diverse internet forums je nog steeds van kastje naar muur te sturen.

Heb er de balen van dat ik veel extra betaal wat niet up to date is en ik zelf niet kan laten updaten. Als zou ik er voor willen betalen! Dat wil ik natuurlijk niet want het systeem heeft me al honderden euro's extra gekost! En ik vind dat dit in de garantie hoort te vallen als binnen een maand of 2 blijkt dat je nieuwe ingebouwde navigatie kaarten bevat die erg verouderd zijn!

Heeft Radar hier al iets mee gedaan???

Hartelijke groet.
Brigitte

PJ 66

Zou mooi zijn als Radar daar een keer wat mee deed, maar ze hebben het liever over woekerpolissen terwijl dit al jarenlang een probleem is. De klant heeft recht op een deugelijk produkt dus ook een update op zijn tijd. Helaas is dat ook weer niet geregeld in de wet. Maar het produkt wordt wel weer ondeugelijk na een jaar. Mijn laatste update is al vanaf mei 2010. Dus dik 19 maanden oud. Opel en Navteq hebben een probleem en de klant zoekt het maar uit.

Overigens rond Utrecht had ik ook problemen. Kan best zijn dat daar iets aan de hand is maar als ik daar heen rijd heb ik meestal problemen.

Suzanne 326

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Het lijkt mij toch niet dat u iedere keer wanneer er ergens in Europa een weg is veranderd of bijgekomen is en dit opnieuw moet worden ingevoerd dat u hier maar gratis over kunt beschikken.

Met navigatiesystemen is het nou eenmaal zo dat deze in grote getalen worden geproduceerd met de op dat moment voorhanden zijnde updates echter zijn deze bij het moment van productie alweer verouderd.

Heb net een BMW 3serie aangeschaft en volgend jaar komt de nieuwe uit, ga dan naar de BMW dealer om hem te laten updaten? dacht het niet.

PJ 66

Suzanne 326 schreef:Het lijkt mij toch niet dat u iedere keer wanneer er ergens in Europa een weg is veranderd of bijgekomen is en dit opnieuw moet worden ingevoerd dat u hier maar gratis over kunt beschikken.

Met navigatiesystemen is het nou eenmaal zo dat deze in grote getalen worden geproduceerd met de op dat moment voorhanden zijnde updates echter zijn deze bij het moment van productie alweer verouderd.

Heb net een BMW 3serie aangeschaft en volgend jaar komt de nieuwe uit, ga dan naar de BMW dealer om hem te laten updaten? dacht het niet.
Het gaat om het volgende Suzanne. Een update bij TomTom is gemiddeld 6 maanden. Opel kan zeggen dat ze dat om de 8 maanden a 1 jaar doen. Lijkt me ook redelijk, maar 19 maanden is niet meer redelijk en rijdt je met verouderd materiaal.

Teunbosseman
Contacteer:

Je rijdt ten alle tijden met verouderd materiaal opdat de navigatiesystemen pas naderhand worden aangepast.......hier en daar zal een uitzondering zijn, collega rijdt in Spanje en TT geeft een route aan waarvan de weg nog niet eens klaar is :lol:

Wat de autodealers zouden moeten doen naar mijn mening, is zoals TT doet bij nieuw gekochte modellen een laatste kaart garantie geven.

Daarbij denk ik dat radar er "iets" aan gaat doen als er veel meer klachten zijn zoals de woekerpolissen oid.
Schakel je rechtsbijstand in of de consumentenbond oid.

Of als je echt niet verder komt, bezoekje zwarte markt

PJ 66

Het gaat er puur om dat je een nieuw produkt koopt maar veel te laat wordt bijgewerkt. Kijk dat het systeem wat verouderd is, ook bij een nieuwe kaart is niet het punt. Het gaat erom wanneer je een update moet krijgen. Na 6 maanden, een jaar of 2 jaar. Wat is redelijk. Daar gaat het om.

Teunbosseman
Contacteer:

Daarom zou een passelijke oplossing zijn --> laatste kaartmateriaal garantie.

Nieuwe auto's willen nog wel eens een aktie krijgen met bv executive pakket oid waarbij je een navigatiesysteem voor weinig krijgt welke reeds verouderd is waardoor ook kaartmateriaal verouderd is.

PJ 66

We zitten alweer 20 maanden ver. Navteq/Opel blijven in gebreken. Werkelijk te schandalig voor woorden. Ook Consuwijzer levert weinig op. De wetgeving is buitengewoon zwak in dit soort zaken. :evil: :evil: :evil:

Laatste oude update is mei 2010

Teunbosseman
Contacteer:

PJ 66 schreef:We zitten alweer 20 maanden ver. Navteq/Opel blijven in gebreken. Werkelijk te schandalig voor woorden. Ook Consuwijzer levert weinig op. De wetgeving is buitengewoon zwak in dit soort zaken. :evil: :evil: :evil:

Laatste oude update is mei 2010

En dat terwijl ik enige dagen geleden alweer het laatste kaartmateriaal van q4 2011 hebt gedownload en geinstalleerd op mn PDA hehehehehe.

Zou niet moeten, maar als je zoals TS oude zooi krijgt dan zoek je vanzelf wel in het zwarte circuit naar andere mogelijkheden.

PJ 66

Als het te lang duurt doe ik dat ook. Ze maken het er zelf naar.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

PJ 66 schreef:Als het te lang duurt doe ik dat ook. Ze maken het er zelf naar.

Ik vraag mij af, waarom je dan niet eerder naar een .... oplossing gezocht hebt.
Zolang had ik niet gewacht.
We zitten alweer 20 maanden ver

PJ 66

Weet zo gauw niet wat erin kan :wink:

Gesloten