| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bigpoint laat ook kinderen betalen door te bellen
-
blackraven
Bigpoint laat ook kinderen betalen door te bellen
Ik bleek opeens een telefoonrekening van honderden euro's te hebben doordat mijn 13 jarige zoontje naar Bigpoint's telefoonnummer belde om "diamanten" voor zijn "Pirate Storm" boot te kopen.
Heeft iemand anders ook zoiets meegemaakt - en heeft iemand enig idee welke aanpak eventueel zou kunnen werken om het geld terug te krijgen?
Heeft iemand anders ook zoiets meegemaakt - en heeft iemand enig idee welke aanpak eventueel zou kunnen werken om het geld terug te krijgen?
Re: Bigpoint laat ook kinderen betalen door te bellen
blackraven schreef:Ik bleek opeens een telefoonrekening van honderden euro's te hebben doordat mijn 13 jarige zoontje naar Bigpoint's telefoonnummer belde om "diamanten" voor zijn "Pirate Storm" boot te kopen.
Wat denk je zelf?
Weet Bigpoints, dat de beller een 13 jarige jongen is ?Neen.
Dus je zou de gemaakte kosten moeten betalen.
De eventuele aanpak is simpel, om zoonlief niet meer te laten bellen.
Gaat dit om een soort credits kopen voor online spellen ?
Als ouder kunt u de overeenkomst van de minderjarige vernietigen omdat deze minderjarig is. Dit artikel op de Tros Radar site verschaft meer nuttige informatie over het kopen van credits door kinderen bij online spelletjes en wat u kunt doen.
Daarnaast kunt u informatie inwinnen bij juridisch loket waar een eerste advies meestal gratis is.
Als ouder kunt u de overeenkomst van de minderjarige vernietigen omdat deze minderjarig is. Dit artikel op de Tros Radar site verschaft meer nuttige informatie over het kopen van credits door kinderen bij online spelletjes en wat u kunt doen.
Daarnaast kunt u informatie inwinnen bij juridisch loket waar een eerste advies meestal gratis is.
@Emmy75
Het kan toch ook een meerderjarige gebeld hebben, en wil nu alles teruggedraaid hebben.
Het kan toch ook een meerderjarige gebeld hebben, en wil nu alles teruggedraaid hebben.
@secondadvies,
Wij weten niet wat bigpoints wel en niet allemaal weet.
Deze jongen koopt iets om toe te voegen aan het account. Mogelijk dat in de accountgegevens wel ooit een geboortedatum is ingevuld dus het is best mogelijk dat ze weten dat het om een account van een kind gaat.
Deze jongen koopt iets om toe te voegen aan het account. Mogelijk dat in de accountgegevens wel ooit een geboortedatum is ingevuld dus het is best mogelijk dat ze weten dat het om een account van een kind gaat.
@emmy75Emmy75 schreef:@secondadvies,
Bigpoints weet de accountnaam, het e-mail adres en het geboortedatum.
Met de voorwaarden gaat deze akkoord, mits hij 18 jaar, dus meerderjarig is.
Een account van een kind , op een online platform!!
Duidelijk heeft vader/moeder een account aangemaakt, of zoonlief heeft verkeerde informatie verstrekt.
Is dat zo vreemd ? Zo gek is dat helemaal niet op een spelletjes site. Zoek maar eens op habbo hotel. En zo gek is dat ook niet op een chatsite voor kids. Of op hyves en facebook.. enzenz.secondadvies schreef:Een account van een kind , op een online platform!!![]()
Da's een boute aanname.secondadvies schreef:Duidelijk heeft vader/moeder een account aangemaakt, of zoonlief heeft verkeerde informatie verstrekt.
Is dat zo vreemd ? Zo gek is dat helemaal niet op een spelletjes site. Zoek maar eens op habbo hotel. En zo gek is dat ook niet op een chatsite voor kids. Of op hyves en facebook.. enzenz.Emmy75 schreef:
secondadvies schreef:Duidelijk heeft vader/moeder een account aangemaakt, of zoonlief heeft verkeerde informatie verstrekt.
Da's een boute aanname.[/quote]
Zo, dat is een foute aanname.
Hoe komt het kind dan aan een account?
Wie heeft het anders gedaan?
Geld krijg je niet terug want het is nooit te bewijzen wie er gebeld heeft.
En waarom noem je een 13-jarige zoonTJE
En waarom noem je een 13-jarige zoonTJE
Kind zelf misschien ?secondadvies schreef:Wie heeft het anders gedaan?
Kinderen van 13 jr. zijn inderdaad 'slim' genoeg om een fake geboortedatum in te vullen. Als ze eerst hun werkelijke datum invullen en een bericht op het scherm krijgen 'geen toegang, geen 18jr', gaan ze rekenen welk jaartal ze wel in kunnen vullen om door te kunnen gaan.Emmy75 schreef:Kind zelf misschien ?secondadvies schreef:Wie heeft het anders gedaan?
Maar het is wel 'knap' om zonder dat TS er weet van heeft, voor honderden euro's te kopen. Dan ben je nog wel even bezig met bellen lijkt me.
Dit staat in de voorwaarden:
1.1.3 Door de aanmelding voor het gebruik van de spellen en/of de diensten bevestigt de gebruiker uitdrukkelijk (i) meerderjarig en handelsbekwaam te zijn en (ii) in het geval, dat hij/zij nog minderjarig is, toestemming van de wettelijke vertegenwoordiger te hebben.
Misschien niet de fraaiste constructie (bij andere sites wordt een account pas actief als het is goedgekeurd door de ouders, maar een kind kan natuurlijk makkelijk een fake email adres aanmaken daarvoor) maar de voorwaarden zijn wel duidelijk.
1.1.3 Door de aanmelding voor het gebruik van de spellen en/of de diensten bevestigt de gebruiker uitdrukkelijk (i) meerderjarig en handelsbekwaam te zijn en (ii) in het geval, dat hij/zij nog minderjarig is, toestemming van de wettelijke vertegenwoordiger te hebben.
Misschien niet de fraaiste constructie (bij andere sites wordt een account pas actief als het is goedgekeurd door de ouders, maar een kind kan natuurlijk makkelijk een fake email adres aanmaken daarvoor) maar de voorwaarden zijn wel duidelijk.
Zelfs met dit in de voorwaarden is het nog steeds mogelijk dat het kind een account heeft aangemaakt met de juiste gegevens en dat ouders toestemming hebben gegeven aan het kind voor een gratis account om gratis spelletjes te kunnen spelen.GJvdZ schreef:Dit staat in de voorwaarden:
Dit wil nog niet zeggen dat ze het kind ook toestemming hebben gegeven om dingen te kopen voor dat account. In dat geval zou bigpoints zich er van moeten vergewissen dat het kind toestemming heeft voor deze aanschaf. Bigpoints had op 10 vingers na kunnen tellen dat dit geen gebruikelijke aanschaf is voor een 13-jarige en had dan kunnen (moeten) weten dat er van toestemming geen sprake was.
Maar als de ouders toestemming geven voor het aanmaken van een account om gratis spelletjes te spelen, kunnen ze zich ook afvragen waarom een leeftijdsgrens van 18 vereist is. Zich informeren hoe het er toe gaat op die site. Wat de (on)mogelijkheden zijn.
Emmy75 schreef:
Zelfs met dit in de voorwaarden is het nog steeds mogelijk dat het kind een account heeft aangemaakt met de juiste gegevens en dat ouders toestemming hebben gegeven aan het kind voor een gratis account om gratis spelletjes te kunnen spelen.
Dit wil nog niet zeggen dat ze het kind ook toestemming hebben gegeven om dingen te kopen voor dat account. In dat geval zou bigpoints zich er van moeten vergewissen dat het kind toestemming heeft voor deze aanschaf. Bigpoints had op 10 vingers na kunnen tellen dat dit geen gebruikelijke aanschaf is voor een 13-jarige en had dan kunnen (moeten) weten dat er van toestemming geen sprake was.
Hoe is het om de rest van de algemene voorwaarden te lezen, dan zijn jouw aannames namelijk niet van toepassing.
Google doet wonderen, heb ik vandaag nog gelezen!
Ik doe geen aannames ik geef alleen een mogelijke andere verklaring hoe een en ander in zijn werk kan zijn gegaan, met de nadruk op kan. TS heeft namelijk helemaal geen mededeling gedaan over het totstandkomen van het account. Dit kan TS een mogelijkheid bieden de ovk te vernietigen.secondadvies schreef:Hoe is het om de rest van de algemene voorwaarden te lezen, dan zijn jouw aannames namelijk niet van toepassing.![]()
Google doet wonderen, heb ik vandaag nog gelezen!
Dat ouders dan het account moeten hebben aangemaakt of de zoon verkeerde informatie moet hebben gegeven tijdens het aanmaken van het account is vooralsnog een aanname. Ik besef dat de kans op het laatste zeer wel waarschijnlijk is, maar het is nog geen vaststaand feit.
In het begin van dit topic had ik de AV overigens al gelezen. Overigens AV (in het algemeen) zijn lang niet altijd heilig en deze kunnen zo maar eens bedingen bevatten die niet rechtsgeldig zijn.
Dit is geen aanname maar een feit.Emmy75 schreef:
Dat ouders dan het account moeten hebben aangemaakt of de zoon verkeerde informatie moet hebben gegeven tijdens het aanmaken van het account is vooralsnog een aanname. Ik besef dat de kans op het laatste zeer wel waarschijnlijk is, maar het is nog geen vaststaand feit.
Iemand van deze personen moet toch het account aangemaakt hebben, of was het een vreemdeling.
Ik laat mij graag verbeteren, als jij een andere mogelijkheid hebt.
Wat de AV betreft, hebben de ouders, deze bij het aanmaken van het account geaccepteerd.
Heeft zoon het account aangemaakt, is het valsheid in geschrifte, want hij is nog geen 18 jaar.
In de AV staat ook, als de minderjarige dingen koopt, heeft hij/zij de toestemming van zijn ouders gekregen.
Naderhand zeggen, deze AV zijn misschien niet rechtsgeldig, vind ik te ver gezocht.
-
blackraven
Hij heeft (denkt hij) zijn werkelijke geboortedatum ingevuld - en natuurlijk heeft hij de algemene voorwaarden niet gelezen.
Bij het kopen van de diamanten verschijnt er echter een scherm waarin gevraagd wordt of hij toestemming heeft van zijn ouders - en daar heeft hij op "ja" geklikt. En nee, natuurlijk had ik geen toestemming gegeven.
Hij heeft zo'n half uur per keer gebeld (à 80 cent per minuut), maar dan soms meerdere keren per dag.
Bij het kopen van de diamanten verschijnt er echter een scherm waarin gevraagd wordt of hij toestemming heeft van zijn ouders - en daar heeft hij op "ja" geklikt. En nee, natuurlijk had ik geen toestemming gegeven.
Hij heeft zo'n half uur per keer gebeld (à 80 cent per minuut), maar dan soms meerdere keren per dag.
Met zijn werkelijke geboortedatum kan hij met zijn 13 jaren geen account aanmaken, want dan wordt hij geweigerd.blackraven schreef:Hij heeft (denkt hij) zijn werkelijke geboortedatum ingevuld - en natuurlijk heeft hij de algemene voorwaarden niet gelezen.
Wat het kopen van diamanten betreft, heb ik dit in een van mijn vorige posts aangehaald, ofwel sommige hier dit niet willen begrijpen.
Mijn kinderen hebben een DS en een Wii, maar op een online speelsite komen zij niet, behalve waar alle spelen gratis zijn en niets gekocht kan/mag worden.
Internet is leuk ook voor kinderen,zolang de ouders ook controleren, wat zij doen en welke site zij bezoeken.
@secondavies,
In een eerdere post geeft u aan dat het aanmaken van het account op een van de volgende wijzen moet zijn gegaan:
A. ouders hebben account aangemaakt
B. kind heeft account aangemaakt en hiermee 'valsheid in geschrifte' gepleegd.
Ik zeg er is nog een derde mogelijkheid:
C. kind heeft zelf account aangemaakt met juiste gegevens + had toestemming voor het gratis account.
Dat er ook nog andere mogelijkheden zijn, laat ik voor het gemak verder even buiten de discussie. Volgens u zijn er geen andere mogelijkheden dan A en B, daarom zeg ik dat dat een aanname is. Er hoeft helemaal geen sprake te zijn van een valse voorstelling van zaken.
Met de werkelijke geboortedatum kan wel degelijk een account aangemaakt worden als het vinkje maar aangeklikt wordt van de algemene voorwaarden.
Uit de vervolgpost blijkt dat er bij de aankoop van de diamanten gevraagd is of deze 13-jarige toestemming had. Hier gaf hij foute informatie op. Bigpoints had er niet zomaar vanuit mogen gaan dat dit klopt. Voor honderden euro's dit soort dingen kopen is niet gebruikelijk voor een 13-jarige. De overeenkomst kan door de ouders vernietigt worden.
In een eerdere post geeft u aan dat het aanmaken van het account op een van de volgende wijzen moet zijn gegaan:
A. ouders hebben account aangemaakt
B. kind heeft account aangemaakt en hiermee 'valsheid in geschrifte' gepleegd.
Ik zeg er is nog een derde mogelijkheid:
C. kind heeft zelf account aangemaakt met juiste gegevens + had toestemming voor het gratis account.
Dat er ook nog andere mogelijkheden zijn, laat ik voor het gemak verder even buiten de discussie. Volgens u zijn er geen andere mogelijkheden dan A en B, daarom zeg ik dat dat een aanname is. Er hoeft helemaal geen sprake te zijn van een valse voorstelling van zaken.
Met de werkelijke geboortedatum kan wel degelijk een account aangemaakt worden als het vinkje maar aangeklikt wordt van de algemene voorwaarden.
Uit de vervolgpost blijkt dat er bij de aankoop van de diamanten gevraagd is of deze 13-jarige toestemming had. Hier gaf hij foute informatie op. Bigpoints had er niet zomaar vanuit mogen gaan dat dit klopt. Voor honderden euro's dit soort dingen kopen is niet gebruikelijk voor een 13-jarige. De overeenkomst kan door de ouders vernietigt worden.