LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] auto total loss niet verzekert

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
domdom
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2011 14:44

auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door domdom »

vandaag aanrijding gehad nu is mijn auto afgesleept
en total loss
wat dus niet mijn schuld is
nu belde ik mijn verzekering
die zeggen je bent niet meer verzekert vanaf 5 oktober waarvan ik dus niets wist
wat nu ?

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door pima »

Tegenpartij draait voor de schade op als hij verantwoordelijk is voor de aanrijding. De boete die je krijgt voor het onverzekerd rijden is echter geheel voor eigen rekening (in dit is een forse).

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat is een gevalletje pech hebben.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door BBCS »

pima schreef:Tegenpartij draait voor de schade op als hij verantwoordelijk is voor de aanrijding.
Als beide partijen verzekerd zijn.
In de praktijk is het zo (corrigeer me als ik het mis heb) dat de verzekeringsmaatschappijen onderling gaan bekvechten wie er betalen moet en wie er schuld heeft.
Als één partij niet verzekerd is, kunnen die onderhandelingen niet plaatsvinden (als ik het niet mis heb).
Dan kan het goed zijn dat de rekening aan de niet verzekerde wordt gepresenteerd.
pima schreef:De boete die je krijgt voor het onverzekerd rijden is echter geheel voor eigen rekening (in dit is een forse).
En de verzekering keert niets uit.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:
pima schreef:Tegenpartij draait voor de schade op als hij verantwoordelijk is voor de aanrijding. De boete die je krijgt voor het onverzekerd rijden is echter geheel voor eigen rekening (in dit is een forse).
En dan maar hopen dat ook deze niet onverzekerd rijdt :mrgreen:

En hopen, dat je deze persoon dan niet tegen komt.
Ach ja, het is weekend. :lol: :lol:

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door witte angora »

die zeggen je bent niet meer verzekert vanaf 5 oktober waarvan ik dus niets wist
wat nu ?
Hoe kan het nu dat je dat niet wist? Je krijgt sinds kort ieder jaar bericht dat de verzekering verlengd gaat worden.

Je vraag: "wat nu?" is simpel te beantwoorden: je zult zelf voor de kosten op moeten draaien. Het is te hopen dat er niet iemand in het ziekenhuis terecht is gekomen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door Emmy75 »

witte angora schreef:Hoe kan het nu dat je dat niet wist?
wa het is weekend.
Prettig weekend.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door witte angora »

Emmy75 schreef:
witte angora schreef:Hoe kan het nu dat je dat niet wist?
wa het is weekend.
Prettig weekend.
Jij ook een fijn weekend.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door ronald g »

die zeggen je bent niet meer verzekert vanaf 5 oktober waarvan ik dus niets wist
wat nu ?
Helaas pindakaas, met een onverzekerde auto mag je niet aan het verkeer deelnemen zelfs op de openbare weg parkeren is strafbaar. De tegenpartij voert een logische redenering aan, jij mocht niet rijden met een onverzekerde auto en bent bij voorbaat schuldig, sterker nog de tegenpartij kan ook nog gaan claimen. En je wist echt wel dat je onverzekerd rond reed. "Ik wist het niet" is geen sterk argument.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

[***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Emcede
Berichten: 303
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door Emcede »

Wat een boel onzin-reacties!

Er zijn eigenlijk twee punten/problemen die je moet aanpakken:
1. De aanrijding. Als de tegenpartij aansprakelijk is, zal die verzekeraar je schade betalen. Het is daarvoor niet nodig dat je zelf verzekerd bent; er zijn tenslotte heel veel mensen die geen all risk verzekering hebben. En met je eigen WA-verzekering heb je in dit geval niets te maken. Heb je een tussenpersoon of rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan in. Zo niet, bel met de verzekeraar van de tegenpartij en zoek uit wat ze van je verwachten om de schade te regelen.

2. Het niet verzekerd zijn. Zoek uit hoe dat komt en waarom je hier niets van wist. Totdat je auto van jou naam is afgeschreven ben je zelf verantwoordelijk voor de verzekering (de WA-verzekering van je auto), ook nu hij total loss is. Het is wél vreemd dat je zelf niet wist dat je niet meer verzekerd was...

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door ronald g »

Complete onzin! dacht het niet, je mag met een onverzekerde auto niet aan het verkeer deelnemen, dus ook al ben je niet schuldig alle schade is voor eigen risico. De wet is daar helder in, elk kentekenplichtig voertuig dient verzekert te zijn als deze zich op de openbare weg bevindt. Voldoe je niet aan die eis ben je in overtreding. Dan kun je onschuldig wezen maar je had met het voertuig niet op die plaats mogen zijn, ergo dan was de schade niet ontstaan. Simpel toch!

Emcede
Berichten: 303
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door Emcede »

ronald g schreef:Complete onzin! dacht het niet, je mag met een onverzekerde auto niet aan het verkeer deelnemen, dus ook al ben je niet schuldig alle schade is voor eigen risico. De wet is daar helder in, elk kentekenplichtig voertuig dient verzekert te zijn als deze zich op de openbare weg bevindt. Voldoe je niet aan die eis ben je in overtreding. Dan kun je onschuldig wezen maar je had met het voertuig niet op die plaats mogen zijn, ergo dan was de schade niet ontstaan. Simpel toch!
Wie roept er nu onzin... Je mag inderdaad niet met een onverzekerde auto rijden. Maar als jij met je onverzekerde auto voor het rode verkeerslicht stilstaat en er rijdt jou iemand van achter aan, moet die gewoon de schade betalen. Daar is de wet heel helder in....Voor het onverzekerd rijden kun je een boete krijgen, maar dat staat verder los van de aansprakelijkheid en schaderegeling.

Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

Een onverzekerd voertuig mag per definitie niet op de openbare weg.
Doe je het wel en er gebeurd er dan wat, tja.

Succes

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door witte angora »

Even opgezocht (lang leve google)

http://www.monetos.nl/verzekeringen/aut ... g/ongeval/
Wanneer men zelf wordt aangereden door iemand met een onverzekerde auto keert het waarborgfonds het aan schade opgelopen bedrag uit. Het waarborgfonds verhaalt daarna de schade weer op de onverzekerde partij. Het waarborgfonds krijgt geld van alle autoverzekeringen in Nederland, dit betekent dat eigenlijk iedereen die een autoverzekering heeft enigszins betaalt voor de financiering van het waarborgfonds. In het geval dat men wel verzekerd is en een ongeluk veroorzaakt, wordt de aangerichte schade aan de andere partij altijd vergoedt door de verzekering. Of de eigen schade wordt vergoed ligt aan welke verzekering men heeft afgesloten.
Het is in Nederland strafbaar om onverzekerd te blijven rijden met een auto. Hiervoor kan men een boete krijgen of in ergere gevallen kan ook het rijbewijs ingevorderd worden.
Er staat meer, maar dat is in deze kwestie niet relevant.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door ronald g »

Maar als jij met je onverzekerde auto voor het rode verkeerslicht stilstaat en er rijdt jou iemand van achter aan, moet die gewoon de schade betalen
Hu hoe kom je daar dan als de auto niet aan het verkeer mag deelnemen. En een schorsing van de verzekering komt niet als een donderslag bij heldere hemel dan ben je al gewaarschuwd middels brieven en de laatste nog aangetekend ook. Ik wist het niet! gaat niet op, ik rij lekker door en betaal later wel als de rekening boven op ligt is eerder het geval.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door witte angora »

Beter lezen, pindakaaspotje. Dit gaat over twee dingen: degene die zonder verzekering rijdt, wat voor hem/haar de consequenties kunnen zijn, namelijk een boete en eventueel intrekking van het rijbewijs.

Tweede is dat de schade van de andere partij altijd vergoed wordt, dus ook als die andere partij niet verzekerd is. Dus, volgens deze link, krijgt TS zijn schade vergoed.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door ronald g »

Hallo Ts is de onverzekerde partij, rijd doodleuk onverzekerd rond en een ander die wel verzekerd is veroorzaakt schade. Ts had niet eens op die plaats mogen zijn.

Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: auto total loss niet verzekert

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

TS krijgt geen hulp van zijn verzekering, want die heeft hij niet.
Hij zal het dus zelf moeten opnemen tegen de verzekering van de tegenpartij.
Die zullen er alles aan doen om niets uit te hoeven keren.
Het wegenwaarborgfonds keert ook niet uit, dan moet je zelf verzekerd zijn (en dus meebetaald aan dat fonds).

Ik denk/vermoed dat je rechtshulp,een advocaat o.i.d. in de arm zult moeten nemen om de tegenpartij te kunnen overtuigen om uit te keren.
Dat laatse kan wel even duren overigens (als je ze zover krijgt).

De boete is overigens 380 euro.

Gesloten