LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ontslag zonder echte reden

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
robbie55

ontslag zonder echte reden

Ongelezen bericht door robbie55 »

wie kan mij helpen?

ik ben onlangs ontslagen omdat ik 1 keer niet ben komen opdagen op mijn werk opdat ik oprecht dacht vrij te zijn.

ik had een contract van een jaar en die is nu voortijdig ontbonden door de werkgever.
heb ik nu recht op een ontslagvergoeding?

alvast bedankt.

Robbie

newmikey

Re: ontslag zonder echte reden

Ongelezen bericht door newmikey »

robbie55 schreef:wie kan mij helpen?

ik ben onlangs ontslagen omdat ik 1 keer niet ben komen opdagen op mijn werk opdat ik oprecht dacht vrij te zijn.

ik had een contract van een jaar en die is nu voortijdig ontbonden door de werkgever.

alvast bedankt.

Robbie
Robbie,

Gebaseerd op één feit, veel aannames en géén kennis van wat er allemaal werkelijk nog meer is gebeurd kan niemand daar iets zinnigs over zeggen.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

newmikey schreef:Robbie,

Gebaseerd op één feit, veel aannames en géén kennis van wat er allemaal werkelijk nog meer is gebeurd kan niemand daar iets zinnigs over zeggen.
Eens.

Het enige dat ik kan zeggen is: wint u eens advies in bij een juridisch loket, eerste advies daar is doorgaans gratis. Hou er dan wel rekening mee dat u zoveel mogelijk open kaart speelt over alle (mogelijk) relevante zaken. Dan zal het advies ook beter afgestemd zijn op de situatie.

Dit klinkt als een ontslag wegens dringende redenen oftewel een 'staande voetje'.

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

De eerste vraag die aan de orde is of het ontslag terecht of ontertecht is. Het bovenstaand advies over het juridisch loket kan ik daarbij onderstrepen. En speel daarbij open kaart.

Het ligt voor de hand dat als u in uw recht staat, uw baan gewoon terug krijgt.

Vergoeding zou ook kunnen, maar dan moet uw werkgever wel meewerken. Zelfs als een rechter de hoogte van een vergoeding bepaald heeft uw werkgever van de rechter bijna altijd de mogelijkheid om het onsstag alsnog in te trekken.

Gezien uw contract zou ook niet om een hele hoge vergoeding gaan.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Lijkt me sterk dat een werkgever dat doet gebaseerd op 1 feit. Meestal is er dan meer aan de hand.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

alvast bedankt.

Robbie
Ontbinding van een arbeidsovereenkomst vindt plaats door de kantonrechter of nadat het UWV een ontslagvergunning heeft afgegeven. Is daarvan sprake, of is er eigenlijk sprake van ontslag op staande voet?

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Ik kan me ook niet voorstellen dat, als je altijd goed je werk gedaan hebt, die ene keer vergissen direct de aanleiding is geweest tot ontslag.
Als er al een werkgever zou zijn wie dat WEL zo zou doen, zou ik daar in elk geval niet meer voor willen werken.

Volgens mij vertel je niet het hele verhaal en speelt er meer.
Daarnaast, kon de werkgever jou op die dag niet even bellen van "waar blijf je"?
Wat is tevens de reden dat je oprecht dacht dat je vrij was? Dat is sowieso erg slordig en is mij werkelijk nog nooit overkomen!

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

Was dit nog in je proeftijd??? eerste 2 maanden.

Emmy75

gtp schreef:Was dit nog in je proeftijd??? eerste 2 maanden.
TS gaf aan dat het om een jaarcontract ging. Als er een proeftijd overeengekomen is, mag deze geen 2 maanden zijn maar hooguit 1 maand.

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Emmy75 schreef:TS gaf aan dat het om een jaarcontract ging. Als er een proeftijd overeengekomen is, mag deze geen 2 maanden zijn maar hooguit 1 maand.
Volgens mij is deze constatering niet juist. 2 maanden is voor zover ik weet toegestaan.

Emmy75

Daan_1978 schreef:
Emmy75 schreef:TS gaf aan dat het om een jaarcontract ging. Als er een proeftijd overeengekomen is, mag deze geen 2 maanden zijn maar hooguit 1 maand.
Volgens mij is deze constatering niet juist. 2 maanden is voor zover ik weet toegestaan.
Bij contract voor onbepaalde tijd: 2 maanden.
Bij contract voor bepaalde tijd van minimaal 2 jaren: 2 maanden.
Bij contract voor bepaalde tijd korter dan 2 jaren: 1 maand.
Art. 7:652 lid 3 en 4.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

BW Het is wel tweederde of driekwart dwingend recht.

gtp

Bij wet zijn de proeftijden geregeld, cao kan daar een uitzondering op maken (deze gaan voor de wet) dus een werkgever heeft hier geen invloed op.
Ben benieuwd naar antwoord van ts op de vraag was het ontslag in de proeftijd?

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alvast bedankt.

Robbie
1 keer per ongeluk niet op je werk komen is geen valide reden voor een ontbinding van een jaarcontract, laat staan een ontslag op staande voet.

Je kunt er gewoon op staan dat je het jaarcontract mag afmaken bij deze werkgever, in ieder geval dat je de volledige periode van het jaarcontract betaald krijgt.

Dit wordt alleen anders als je in de proeftijd bent ontslagen, dan is het ontslag wel valide. Het is immers een proeftijd waarbij beide partijen per direct kunnen besluiten te stoppen.

Het kan eventueel ook nog zo zijn dat er een opzegtermijn voor tussentijdse opzegging in het contract staat, en dat de werkgever daar gebruik van kan maken.

Lees eerst dus je contract eens goed door, bepaal of je nog in de proeftijd bent of dat er tussentijds opgezegd kan worden, en neem dan indien van toepassing actie (via de rechtswinkel/ vakbond o.i.d) richting werkgever

Ik ga er wel vanuit dat je niks verzwegen heb en dat het ontslag inderdaad op deze ene keer verzaken is gebaseerd

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Robby, verklaar je nader. Je stelt een vraag maar verder is het koffiedik kijken. Bij één keer een miscommunicatie wordt je niet op staande voet ontslagen. Die ontslagvergoeding kun je schudden.

Emmy75

gtp schreef:Bij wet zijn de proeftijden geregeld, cao kan daar een uitzondering op maken (deze gaan voor de wet) dus een werkgever heeft hier geen invloed op.
In een CAO zijn vaak veel dingen geregeld die gunstiger zijn voor de werknemer. Echter een CAO mag nooit in strijd zijn met de wet. De wet gaat boven de CAO. Anders zou men in een CAO ook minder vakantiedagen kunnen afspreken of een lager loon dat het minimumloon, dit is echt niet toegestaan.
alfatrion schreef:BW Het is wel tweederde of driekwart dwingend recht.
De exacte verhouding ken ik niet precies. Ik dacht overigens wel dat bij het arbeidsrecht over het algemeen niet ten nadele van de werknemer afgeweken mag worden. Volgens mij vanwege de achterliggende gedachte dat de partijen betrokken bij de overeenkomst doorgaans niet gelijkwaardig zijn.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75 schreef:Ik dacht overigens wel dat bij het arbeidsrecht over het algemeen niet ten nadele van de werknemer afgeweken mag worden.
Alles in het BW is van regelend recht tenzij je een wetsartikel kunt vinden waaruit iets anders is af te leiden. In dit geval staat in het zelfde artikel onder welke omstandigheden er in het nadeel van de werknemer mag worden afgeweken. Voor de regeling van de vakantiedagen staat achter aan de afdeling een artikel dat het tot half-dwingend recht maakt.

gtp

Bobby55, waar blijf je antwoord op de vraag; hoelang was je in dienst?

Emmy75,de ene keer schrijf je dit en dan weer dat,erg verwarrend, maar de cao bepalingen gaan wel boven de wet deze zijn nooit nadeliger voor de werknemer dan de wettelijke. BV de wet schrijft voor jaar contract 2 maanden proeftijd en de cao 1 maand het laatste is geldend.

Emmy75

gtp schreef:Emmy75,de ene keer schrijf je dit en dan weer dat,erg verwarrend, maar de cao bepalingen gaan wel boven de wet deze zijn nooit nadeliger voor de werknemer dan de wettelijke. BV de wet schrijft voor jaar contract 2 maanden proeftijd en de cao 1 maand het laatste is geldend.
In dit hypotetische voorbeeld zou u gelijk hebben. Overigens heb ik niet gezegd dat u in een dergelijk geval geen gelijk zou hebben. Met dien verstande dat de wet over jaarcontracten zegt dat de proeftijd ten hoogste 1 maand bedraagt.

Ik schreef dat een CAO nooit in strijd mag zijn met de wet, is dit wel het geval dan gaat de wet altijd voor op de CAO. Ik vond dat u niet zomaar kunt stellen dat een CAO altijd boven de wet gaat en daar reageerde ik op.

Ik zal dit proberen uit te leggen aan de hand van het volgende voorbeeld. Stel volgens de wet heeft werknemer A recht op 20 vakantiedagen.
Bij CAO 1 is geregeld dat de werknemer A 25 vakantiedagen heeft. Dat is in het voordeel van de werknemer en is dus toegestaan. Dan gaat CAO boven de wet.
Bij CAO 2 is geregeld dat de werknemer A 16 vakantiedagen heeft. Dit is in strijd met de wet, niet toegestaan en gaat wet boven CAO.
Hier vind ik niets verwarrends aan.

Overigens u schrijft: deze zijn nooit nadeliger voor de werknemer dan de wettelijke Volgens mij begon in mijn verhaal al met: In een CAO zijn vaak veel dingen geregeld die gunstiger zijn voor de werknemer.
Wat is daar anders aan dan ?

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

TS is al weer aan het werk ? :mrgreen:

Gesloten