LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Atkins Dieet: Klein Onderzoek

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.

Het Atkins dieet is, zoals dr. Katan zegt, inderdaad moeilijk vol te houden

Jazeker, ik heb altijd honger
0
Geen stemmen
Jazeker, het dieet is saai en niet lekker
0
Geen stemmen
Valt wel mee. Ik volg het wanneer ik het nodig vind en stop weer wanneer ik op mijn streefgewicht ben
0
Geen stemmen
Welnee, het is juist makkelijk vol te houden omdat je geen honger hebt
2
20%
Welnee, het is juist makkelijk en het is nog heerlijk ook !
8
80%

Totaal aantal stemmen: 10

Ed25

Atkins Dieet: Klein Onderzoek

Ongelezen bericht door Ed25 »

Hoi,

Ik heb vandaag de uitzending over het Atkins dieet gezien. Goede uitzending. Helaas konden de dietiste en Dr. Katan aan het eind zonder tegenwoord hun mijns inziens ongefundeerde uitingen doen. Dit gebeurt helaas overal in de media. Aan het einde van het programma of artikel mogen zogenaamde experts hun verhaaltje houden. Dit verhaaltje is echter gebaseerd op medische (on)logica. Van vet wordt je dik lijkt inderdaad erg logisch, maar als je er de studies op naslaat, blijkt er niets van te kloppen. Verzadigde vetten (boter, dierlijk vet, kokosvet) slecht ? Net zo'n (on)logisch fabeltje.

Ik twijfel bij beiden of ze het boek zelfs gelezen hebben en of ze snappen *waarom* dit dieet werkt. Ze gingen dan ook nergens inhoudelijk in op het dieet.

Als ze met argumenten komen dat "90% van de mensen het niet vol houdt na 6 maanden", dan slaat dat natuurlijk helemaal nergens meer op. Er is nooit een onderzoek hiernaar geweest en de kracht van het Atkins dieet is juist dat het zo *makkelijk* vol te houden is, wat de meneer in het publiek ook beaamde.

Het verhaal over het "feit" dat verzadigde vetten slecht zouden zijn en de cholesterol zouden verhogen is al helemaal ongefundeerd. Zelfs in medische studieboeken is te vinden dat de echte oorzaak bij koolhydraten te vinden is. Zie http://www.ahoa.org.au/medical/contradictions.html .
Zowel de dietiste als de zogenaamd wetenschappelijke Dr. Katan spreken dus de boeken tegen waar ze waarschijnlijk zelf les uit gehad hebben. Triest.

Recente studies wijzen juist uit dat verzadigde vetten veel gezonder zijn dan de fragiele meervoudig onverzadigde vetten (maisolie, zonnebloemolie, etc). Zie o.a. http://www.ahoa.org.au/optimal/fats.html .

Andere interessante artikelen zijn te vinden op http://www.newtreatments.org/ en veel meer op http://www.newtreatments.org/sites en http://www.newtreatments.org/nlsites.

-------
Klein onderzoek
-------
Bij deze wil ik een klein onderzoek/enquete starten:

Vul deze vragen in en voeg ze toe in een reply op dit bericht:

1. Hoe lang volgt u het Atkins dieet (of bent u gestopt) ?
2. Kunt u het moeilijk volhouden ?
3. Is uw cholesterol gedaald of gestegen ?
4. Is uw bloeddruk gedaald of gestegen ?
5. Voelt u zich energieker en lekkerder in uw vel of juist niet ?
6. Heeft u bijna nooit meer honger ?
7. Voelt u zich emotioneel stabieler en kunt u beter tegen stress ?
8. Slaapt u beter of slechter ?
9. Als u meer vet eet dan normaal, merkt u dan dat u weer aankomt ?
10. Kent u iemand die ook goede resultaten met het dieet heeft ?

Uit dit kleine onderzoek zal met grote waarschijnlijkheid blijken dat de uitspraken van beide "experts" kant noch wal raken. De uitspraken van een dietiste zijn nog tot daar aan toe, maar van een Dr. uit Wageningen vind ik het op zijn minst ongepast.

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ben benieuwd..
Mvgr,

Ed
Laatst gewijzigd door Ed25 op 21 okt 2003 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

erik-an

Re: Atkins Dieet: Klein Onderzoek

Ongelezen bericht door erik-an »

Ed, je hebt gelijk.
De grote levensmiddelenindustrie, grote sponsor van het voedingscentrum zit hier achter. jammer inderdaad dat zelfs een wetenschapper zo ongenuaceerd zijn verhaal kon doen.
Groeten Erik (The Best of health.)

Astridk

Ongelezen bericht door Astridk »

1. Hoe lang volgt u het Atkins dieet (of bent u gestopt) ? 4 weken

2. Kunt u het moeilijk volhouden ? nee, het is makkelijk vol te houden

3. Is uw cholesterol gedaald of gestegen ? nog niet laten onderzoeken

4. Is uw bloeddruk gedaald of gestegen ? hetzelfde gebleven, was altijd al goed

5. Voelt u zich energieker en lekkerder in uw vel of juist niet ? ja ik voel me veel energieker en zit veel lekkerder in mijn vel

6. Heeft u bijna nooit meer honger ? Ik heb aan 3 maaltijden genoeg en heb weinig of geen behoefte aan tussendoortjes

7. Voelt u zich emotioneel stabieler en kunt u beter tegen stress ? Ja ik voel me emotioneel stukken beter en kan stress veel beter aan

8. Slaapt u beter of slechter ? beter dan normaal

9. Als u meer vet eet dan normaal, merkt u dan dat u weer aankomt ?nee

10. Kent u iemand die ook goede resultaten met het dieet heeft ? nee

Even een toevoeging:
Ik ben diabetes type 2 patient en mijn bloedsuikerwaardes zijn gedaald van gemiddeld 17mmol naar gemiddeld 5,5 mmol.
Ik ben in 4 weken 10 kilo afgevallen. Al na 3 dagen dieet zag ik mijn bloedsuikerwaardes dalen naar onder de 8.
Ik gebruik vanaf de 4e dag Atkins geen medicijnen meer voor de diabetes. Ik heb het nu keurig onder controlle.
Voor mij wordt Atkins mijn lifestyle!

DePatatBakker

Ongelezen bericht door DePatatBakker »

:!: Ik heb nooit aan dieeten gedaan en ben ook niet te dik, weeg volgens de Koteletindex (even voor het gemak maar zo genoemd) goed. Echter deze meneer eet uit zichzelf nauwelijks Marsen, chips en drinkt eveneens geen Cola e.d. Ik had tot gisteren nooit gehoord van dit dieet.

Ik ben dol op koken en heb mede daarom een leuke keuken aangeschaft. Industrieel ingericht met industriele kookapparaten. Groot, basic van vormgeving en stevig. Zo ook mijn frituur. U begrijpt het al... ik sta minstens 1 keer per week te frituren en soms wel twee keer per week. Ik eet daarbij ECHT SCHANDALIGE HOEVEELHEDEN mayonaise.

Het verbaasde mij dat ik daarbij in 1 week ongeveer 1 1/2 tot 2 kilo iedere keer weer afviel. Toegegeven ik sport wel minsten 3 keer per week en eens in de week weeg ik mezelf electronisch (nauwkeurig).

Door alle media hype besef je dat je NIET iedere week 2 keer patat moet eten dus heb ik zo nu en dan sabatical weeks (so to speak). Minder vet meer groenten, pasta en bruin brood (MET DEZELFDE hoeveelheid beweging)........ RESULAAT MEER DAN 1 1/2 kilo zwaarder.

Vervolgens een uitzending bekeken waarbij de gasten NIET inhoudelijk op de stof in durven te gaan. De discussie verplaats zich naar het type vet alsmede hart en vaatziekten terwijl de discussie om het "afvallen met vet" ging. De aanwezige dame van het voedingscentrum gaat ijskoud door met de decennia oude stelling dat je vet moet mijden (en gaat niet in op het feit dat vet eten NIET perse vet OPNEMEN betekent.)

Bekende discussie. Was 10jaar geleden precies hetzelfde met eieren. Daar zat immers cholesterol in dus als je dat at kreeg je dat binnen en werd dat door je lichaam opgenomen en vastgehouden. Dit blijkt inmiddels ook een fabeltje. Iets eten is niet per definitie vasthouden. Invloed die organen als maag, darm en gal hebben evenals ECHT goede beweging worden mijns insziens volledig onderschat.

De Patatbakker:
1mtr80, 78Kilo.

Hans B

Ongelezen bericht door Hans B »

1. Hoe lang volgt u het Atkins dieet (of bent u gestopt) ? 3 maanden

2. Kunt u het moeilijk volhouden ? nee, geen probleem

3. Is uw cholesterol gedaald of gestegen ? nog niet getest

4. Is uw bloeddruk gedaald of gestegen ? niet laten testen

5. Voelt u zich energieker en lekkerder in uw vel of juist niet ? Ik voel mij super, maar dat komt ook doordat ik er veel beter uit zie.

6. Heeft u bijna nooit meer honger ? Nee hoor, wel geniet ik meer van mijn eten. Al dat suiker is achteraf gezien soms ook maar zonde van de smaak.

7. Voelt u zich emotioneel stabieler en kunt u beter tegen stress ? Ik denk het wel.

8. Slaapt u beter of slechter ? Misschien wel beter, maar ik sliep altijd wel aardig hoor.

9. Als u meer vet eet dan normaal, merkt u dan dat u weer aankomt ?Nee, ik eet zelfs heel veel vet. Veel creme fraise en olijfolie. En flinke klont roomboter in de pan. Heerlijk!!!!

10. Kent u iemand die ook goede resultaten met het dieet heeft ? Mijn zus doet het ook sinds 3 weken, ze is ook heel enthousiast. Ze sport er ook veel bij, en ze gaat als een trein.

Laat ze het nu maar eens echt goed onderzoeken want,
Atkins changed my life... In een heel korte tijd ook.. Dus Atkins forever..

CarinB

Ongelezen bericht door CarinB »

drie maanden

Absoluut niet

Ik heb een chronische ziekte waardoor mijn cholesterol al voor het dieet verhoogd was. Dus deze regel gaat (nog) niet voor mij op. Dat weet ik pas volgende maand.

gedaald 115/75

Ik voel me prima

[/b]Honger is uit de tijd van de calorieën :) [/b]

Zo ver heb ik nog niet gedacht

[/b] Ik slaap altijd wel lekker [/b]

[/b] Nee niets van gemerkt, juist als ik meer koolhydratn eet gaat mijn weegschaal soms raar doen [/b]

Tientallen in een forum op het net

Ik wil nog even de aantekening maken dat de voedingsdeskundigen aan het eind bij Radar over Atkins zeiden dat mensen dit dieet niet vol kunnen houden en na 1 of 2 jaar weer op hun oude gewicht zitten en dan op zoek gaan naar een ander dieet. Dit ligt niet aan het Atkins dieet maar aan de wilskracht van de mensen zelf. Als men na het dieet weer tomeloos gaat schrokken zal men van elk dieet t.z.t. weer aankomen!! Ook van een zg. gezond dieet. Er bestaan geen wonderdieëten, toegegeven, maar er bestaat wel één dieet dat ontzettend makkelijk vol te houden is en dat dieet vind ik niet in de schijf van vijf (of vier) maar in de low carbs!!![/b]

winny_x

Ongelezen bericht door winny_x »

Geplaatst op 21 Oct 2003 22:57 door Ed25

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi,

Ik heb vandaag de uitzending over het Atkins dieet gezien. Goede uitzending. Helaas konden de dietiste en Dr. Katan aan het eind zonder tegenwoord hun mijns inziens ongefundeerde uitingen doen. Dit gebeurt helaas overal in de media. Aan het einde van het programma of artikel mogen zogenaamde experts hun verhaaltje houden. Dit verhaaltje is echter gebaseerd op medische (on)logica. Van vet wordt je dik lijkt inderdaad erg logisch, maar als je er de studies op naslaat, blijkt er niets van te kloppen. Verzadigde vetten (boter, dierlijk vet, kokosvet) slecht ? Net zo'n (on)logisch fabeltje.

Ik twijfel bij beiden of ze het boek zelfs gelezen hebben en of ze snappen *waarom* dit dieet werkt. Ze gingen dan ook nergens inhoudelijk in op het dieet.

Als ze met argumenten komen dat "90% van de mensen het niet vol houdt na 6 maanden", dan slaat dat natuurlijk helemaal nergens meer op. Er is nooit een onderzoek hiernaar geweest en de kracht van het Atkins dieet is juist dat het zo *makkelijk* vol te houden is, wat de meneer in het publiek ook beaamde.

Het verhaal over het "feit" dat verzadigde vetten slecht zouden zijn en de cholesterol zouden verhogen is al helemaal ongefundeerd. Zelfs in medische studieboeken is te vinden dat de echte oorzaak bij koolhydraten te vinden is. Zie http://www.ahoa.org.au/medical/contradictions.html .
Zowel de dietiste als de zogenaamd wetenschappelijke Dr. Katan spreken dus de boeken tegen waar ze waarschijnlijk zelf les uit gehad hebben. Triest.

Recente studies wijzen juist uit dat verzadigde vetten veel gezonder zijn dan de fragiele meervoudig onverzadigde vetten (maisolie, zonnebloemolie, etc). Zie o.a. http://www.ahoa.org.au/optimal/fats.html .

Andere interessante artikelen zijn te vinden op http://www.newtreatments.org/ en veel meer op http://www.newtreatments.org/sites en http://www.newtreatments.org/nlsites.

-------
Klein onderzoek
-------
Bij deze wil ik een klein onderzoek/enquete starten:

nu 6 weken

nee juist helemaal niet

weet ik niet ben gisteren bij de huisarts geweest die juist het atkins dieet aanrade en die vond het niet meteen noodzakelijk om dit na te kijken omdat hij het bij zich zelf heeft gedaan en vertelde dat zijn cholosterol en vetten nog nooit zo laag zijn geweest en al was het iets horen was het geen reden om te stoppen

niet bekend

ik heb me nog nooit zo fit gevoeld

honger ? wat is dat ?

ja veel beter

ook veel beter

nee hoor fde koolhydraten zijn de boosdoeners niet het vet

ja de persoon in kwestie die op aanraden van onze huisart is begonnen met het dieet dezepersoon had zwaar overgewicht en wilde een maagbandje plaatsen op aanraden van onze huisarts is hij met atkins begonnen ,via hem ben ik er ook mee begonnen deze persoon is in 2 weken tijd 7 kg afgevallen en voelt zich super

zoals ik zei, wij treffen het dat wij een huisarts hebben die volkomen achter dit dieet staat en het zelfs heeft aangeraden en het ook heeft uitgeprobeerd simpel weg om de reden als hij patienten iets aanraad wil hij zeker weten of het werkt, waren alle huisartsen maar zo, :)

Josi Vincken

Ongelezen bericht door Josi Vincken »

Wie kan mij helpen ik ben op zoek naar het dieet van atkins. Hier op Belgie nergens te vinden. Ik heb diabetes type twee en slaap zo'n 12 tot 15 uur per dag iedere keer als ik koolhydraten binnen gekregen heb. en daar wil ik vanaf

gerben

Ongelezen bericht door gerben »

1. Hoe lang volgt u het Atkins dieet (of bent u gestopt) ? 22jan2003
2. Kunt u het moeilijk volhouden ? neen
3. Is uw cholesterol gedaald of gestegen ? gedaald
4. Is uw bloeddruk gedaald of gestegen ? gelijk gebleven
5. Voelt u zich energieker en lekkerder in uw vel of juist niet ? energieker
6. Heeft u bijna nooit meer honger ? ja
7. Voelt u zich emotioneel stabieler en kunt u beter tegen stress ? ja
8. Slaapt u beter of slechter ? slechter vanwege vele drinken dus plassen.
9. Als u meer vet eet dan normaal, merkt u dan dat u weer aankomt ? nee
10. Kent u iemand die ook goede resultaten met het dieet heeft ? velen op de fora

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

1. Hoe lang volgt u het Atkins dieet (of bent u gestopt) ? 12 weken
2. Kunt u het moeilijk volhouden ? integendeel. Heel makkelijk
3. Is uw cholesterol gedaald of gestegen ? nog niet gemeten
4. Is uw bloeddruk gedaald of gestegen ? nog niet gemeten
5. Voelt u zich energieker en lekkerder in uw vel of juist niet ? Veeeeeeel energieker..!!
6. Heeft u bijna nooit meer honger ? nee. als ik trek krijg eet ik wat
7. Voelt u zich emotioneel stabieler en kunt u beter tegen stress ? Ja, zeker weten
8. Slaapt u beter of slechter ? beter
9. Als u meer vet eet dan normaal, merkt u dan dat u weer aankomt ? nee, integendeel eigenlijk

En als je wilt weten hoeveel mijn man en ik samen al afgevallen zijn in die 12 weken........ 25 kilo. Hij 15 en ik 10 :D
jazeker...!! Meerdere :)
[/b]

Nynke

Ongelezen bericht door Nynke »

He Ed,

ik wil je niet tegen het hoofd stoten, maar de uitspraken van dr. Katan kloppen zeer zeker wel zijn gebaseerd op medisch onderzoek. Je zal het misschien niet weten, maar dr. Katan is een docent op de Wageningen Universiteit (en daar studeer ik ook) en dat is DE universiteit en HET researchcentrum waar aspecten van voeding worden onderzocht. Ik zou graag weten hoe jij er bij komt dat die uitspraken niet kloppen.
Je noemt een paar sites waar je je informatie vandaan hebt, maar denk eraan dat niet alles wat op internet staat klopt. Wat daar (www.ahoa.org.au) geschreven staat over verzadigde vetten is gewoon niet waar. Er worden schijnverbanden gelegd; er staat bijvoorbeeld dat men veel dierlijke verzadigde vetten moet eten omdat die ook in moedermelk zitten. Het is echter niet zo dat je in de loop van je leven op elk moment dezelfde hoeveelheid en verhouding in voedingsstoffen nodig hebt, dus om de behoefte van een pasgeboren kind te vergelijken met die van een volwassene is te gek voor woorden.
En zie jij ergens bronnen van onderzoek staan bij hun uitspraken? Het eerste wat je leert op de universiteit wanneer je informatie moet zoeken of zelf onderzoeksliteratuur schrijft, is dat je de bronnen erbij moet zetten. Waarschijnlijk zijn deze uitspraken echter niet te onderbouwen met werkelijk medisch onderzoek vandaar dat de bronnen er niet bij staan.

Ik hoop (voor je eigen gezondheid) dat je dit wel in overweging neemt, want teveel verzadigde vetten eten is echt niet zo gezond als je denkt.
Trouwens, ik beweer niet dat het dieet niet werkt, want dat kan heel prima; zoals dr. Katan al zei, heb je minder snel honger en eet je vanzelf minder.

Ik moet wel zeggen dat ik het leuk vind dat je er een soort van onderzoekje bij doet, want dat vind ik toch wel interessant om te lezen. (alhoewel het natuurlijk niet een medisch verantwoord onderzoek is)

Vr. Gr.

Nynke

Ed25

Ongelezen bericht door Ed25 »

Hoi Nynke,

Leuk om een reactie te krijgen van een studente uit Wageningen. Zelf studeer ik informatica in Utrecht. Dat heet natuurlijk niets met voeding of geneeskunde te maken, maar ik heb de laatste drie jaren flink wat onderzoek gedaan in mijn eigen tijd.

Je zegt dat alles wat Katan gezegd heeft gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek. Dat is niet de hele waarheid. Het is gebaseerd op zijn interpretatie van de onderzoeksresultaten. Ik trek eerlijk gezegd hele andere conclusies uit veel onderzoeken.

Ten eerste zijn er recent zeer goede onderzoeken gedaan naar de effecten van een dieet rijk aan verzadigde vetten *EN* arm aan koolhydraten op de cholesterolwaarden, de triglyceriden, de insulinewaarden, etc. Een aantal studies zijn aan Poolse universiteiten uitgevoerd, maar zijn naar mijn weten helaas nog niet vertaald in het Engels. Referenties kan je vinden in het boek "Homo Optimus" van Dr. Kwasniewski uit Polen. Het boek heb ik helaas even uitgeleend, maar ik kan de referenties binnenkort wel geven. Een andere goede studie is uitgevoerd in de VS. Meer daarover hieronder.

Ten tweede zijn er (naast bovenstaande studies) geen of weinig objectieve studies gedaan naar de effecten van verzadigde vetten in de *AFWEZIGHEID* van koolhydraten. Hoe kan je het effect van vetten meten als je tegelijk nog veel zetmelen en suikers blijft eten ? Je meet dan de effecten van de vetten in een omgeving met insuline en hoge bloedsuikers. Onmogelijk dus om hier iets uit te concluderen. Het punt is namelijk dat een combinatie van vetten met koolhydraten (zetmelen,suikers) altijd slecht is, en dat is nu precies wat we in het Westen eten.

Zodra je veel koolhydraten eet, krijg je veel insuline in je bloed. Als je dan vet gaat eten (of het nou verzadigd is of niet), dan kan je lichaam die niet goed verwerken en dan krijg je negatieve effecten in het lichaam. Om vet goed te verbranden mag er namelijk niet teveel insuline aanwezig zijn. Insulin en glucagon zijn namelijk antagonistisch in het lichaam. Dit is overigens waarom het Atkins dieet werkt: Geen koolhydraten --> Geen insuline --> *Wel* glucagon --> *Wel* vetverbranding..
Zodra je veel koolhydraten eet, krijg je veel insuline --> *Geen* glucagon --> *Geen* vetverbranding.

Recente 6-maanden studies met een redelijke groep personen tonen aan dat de cholesterolwaarden en de triglyceriden dalen bij mensen die het Atkins dieet volgen, dus in de *afwezigheid* van koolhydraten in het dieet.

Kan jij dan nog steeds beweren dat het door verzadigde vetten komt ? Ik denk het niet. Ze eten meer verzadigde vetten en hun cholesterolwaarden en triglyceridenwaarden *dalen*.

Een aantal pro-low-carb studies is hier te vinden: http://www.lowcarb.ca/newsmenu/researchfor.html

Een contra-low-carb studies is hier te vinden: http://www.lowcarb.ca/newsmenu/research-against.html

Hier kan je een voorbeeld vinden van de "grote" effectiviteit van het verminderen van verzadigde vetten en cholesterol in het dieet op de cholesterolwaarden in het bloed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov:80/entrez/q ... t=Abstract

CONCLUSION: Dietary changes are effective in achieving modest lowering of LDL cholesterol over 3 y

Een verschil van -3.23 mg/dL tussen de twee groepen.
Weinig indrukwekkend zou ik zeggen. Is dat nu een significant verschil ? Denk het niet. Weet jij betere voorbeelden te vinden ?
Daarnaast toont dit niet aan dat het komt door de kleinere hoeveelheid verzadigde vetten. Misschien komt het wel door het minderen van de hoeveelheid vet in totaal. Zoals ik al zei: Een dieet met vet en koolhydraten combineert niet goed.

Kijken we echter naar het low-carb onderzoek, dan zien we:
Serum total cholesterol level decreased 11 +/- 26 mg/dL (P = 0.006), low-density lipoprotein cholesterol level decreased 10 +/- 25 mg/dL (P = 0.01), triglyceride level decreased 56 +/- 45 mg/dL (P <0.001), high-density lipoprotein (HDL) cholesterol level increased 10 +/- 8 mg/dL (P <0.001), and the cholesterol/HDL cholesterol ratio decreased 0.9 +/- 0.6 units (P <0.001).

Het zou nu raar zijn om nu nog steeds vast te houden aan het "feit" dat het eten van verzadigde vetten de cholesterolwaarden verhoogt of dat het eten van cholesterol de cholesterolwaarden verhoogt.

Uitspraken als "dit is DE universiteit en HET research centrum" doen me eerlijk gezegd niet veel. Eerlijk gezegd geven die me alleen een negatieve indruk. Ik krijg dan het idee van hoogleraren die denken alles te weten en niet bereid zijn om hun verouderde ongefundeerde denkbeelden te staven aan de werkelijkheid en de moderne studies die hun oude ideeen tegenspreken.

Ken je het verhaal van de Chinese theemeester ?
Er wil iemand les nemen bij een meester van de theeceremonie. De meester demonstreert het ritueel. Daarbij schenkt hij een kopje thee in voor de student. Hierbij blijft hij schenken tot de kop overstroomt. Eerst durft de student niks te zeggen. Uiteindelijk zegt hij dan toch: "Maar meester, de kop stroomt over". De meester reageert als volgt: "*Dit* is de les: Om iets te kunnen leren moet je hoofd leeg zijn, net als deze theekop".
Als je hoofd vol is (als je denkt alles reeds te weten) kan je niets leren.

Het is geen toeval dat de meest revolutionaire uitvindingen/ontdekkingen in een bepaald vakgebied gedaan worden door mensen die daar zelf oorspronkelijk niet voor opgeleid zijn. Hun kop is namelijk nog relatief leeg.

Dr. Katan heeft nergens inhoudelijk gereageerd op het Atkins Dieet. Hij gaat direct voorbij aan de resultaten die hij net daarvoor op het fimpje gezien heeft. Ik vraag me daarom sterk af of hij het boek gelezen heeft.

Ik hoop dat jouw hoofd nog niet vol is en dat je ook wat onderzoek wil doen. Ik kan je dan aanraden het laatste boek van Atkins te lezen en tevens het boek "Homo Optimus" van Dr. Kwasniewski. Zie http://www.wgp.com.pl/Homooptimus.html

Tevens raad ik je aan "The Cholesterol Myths" te lezen: http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm

Een goede student(e) hoort niet direct alles klakkeloos over te nemen van de docenten, ook al zijn dat hoogleraren. Enig zelfonderzoek kan echt geen kwaad, zeker wanneer blijkt dat de hoogleraar zelf dit grotendeels achterwege laat.

Om me tegen het hoofd te stoten zal je dus met wat meer moeten komen :wink:

Mvgr,

Ed

Eddy Huisman

Ongelezen bericht door Eddy Huisman »

Iets langer dan een jaar

Welnee, makkelijker kan niet

Gedaald

Gelijk gebleven

Energieker

Klopt ;)

Reken maar

Beter, en ik hoef minder te slapen

Welnee, vaak val ik dan meer af

Al eens op het forum van www.atkinsdieet.nl geweest? :P

idefixe

Ongelezen bericht door idefixe »

Geplaatst op: 21 Oct 2003 22:57 Onderwerp: Atkins Dieet: Klein Onderzoek

Hoi,

-------
Klein onderzoek
-------
Ik heb het in het voorjaar 6 weken gevolgd en ben 7 kg afgevallen; ook mijn hypo's waren weg. Op dit moment verkeer ik in fase 4.

Integendeel - ik heb heerlijk gegeten en nooit trek/honger gehad. Ongestraft groenten smoren in heel veel boter is toch feest? :-)
Sla aanmaken met een beetje azijn (of citroensap) en een overdosis goede olijfolie valt door geen enekel magere variant te evenaren. Tja, en dan heb ik het nog niet eens gehad over een ossenhaasje met bearnaise of paling in het groen....

Is laag gebleven

Hetzelfde gebleven

Wel lekkerder, energieker niet per definitie - bij een grote sportprestatie miste ik de input van snelle Kh's

Honger? Ha, echt niet!

Geen verschil

Geen verschil

Nee, het vet heeft geen invloed - afvallen lijkt door vet eten selfs sneller te gaan...

Ja, diverse mensen.

agora

Ongelezen bericht door agora »

Leuk initiatief !

Nu al 4 maanden, en voor de rest van mijn leven

Ik doe geen enkele inspanning, dus die vraag is overbodig.

Gelijk gebleven

Onbekend

Veel meer energie, nooit nog namiddagdipjes en fitter.

Neen ik heb HELEMAAL nooit meer honger. Als je honger krijgt moet je eten. Ik laat het zo ver niet komen :wink:

Dat heb ik niet gemerkt...

Veel dieper (dus beter) en veel minder (nog 5u per nacht)

Neen. Meer vet = dieper in ketose en meer afvallen. De ketosticks bewijzen dat.

Kijk eens op onze weegresultaten http://atkins.be
Sommigen vallen heel veel af, anderen minder. Maar ze vallen wel allemaal af ...

groet, Jan.

nein

Ongelezen bericht door nein »

bijna 3 maanden, en voor altijd volhouden

geen moeite, wel even leren wat ik wel en niet mag!

is goed, 4.0

geen idee hoe het voor atkins was, maar afgelopen week was ie perfect

nooit meer moe na het eten, lekkerder in mn vel omdat ik al 13 kilo kwijt ben en een confectiemaat kleiner heb!

Honger? Tuurlijk wel, maar dan ga ik gewoon lekker atkins-proof eten!
Trek in tussendoortjes? Bijna nooit meer.

Geen verschil..

Net zo als voor atkins, geen slaapproblemen.

Nee.

Ja! Veel :D

Es

Ongelezen bericht door Es »

11 weken
helemaal niet, het is erg gemakkelijk en er zijn zat producten om uit te kiezen en lekker ook
dat weet ik niet, maar het zal me niets verbazen als het gedaald is, ik voel me iig stukken beter dan voorheen
zie mijn antwoord bij vraag 3
het heeft even geduurd maar ik voel me veel beter, heb meer energie, noem maar op, ik slaap beter, geen dips meer, voorheen had ik meer slechte dan goede dagen, nu heb ik meer goede dan slechte dagen, fantastisch gewoon!
bijna nooit? helemaal nooit! alleen af en toe lekkere trek, en dat valt heeeeel goed op te lossen met atkins
zeker weten!
veel beter, kheb ook minder slaap nodig nu
juist niet, door meer vet te eten val ik weer af
kijk maar eens op bv het forum van www.atkinsdieet.nl of op het forum van www.atkinsdieet.isgezond.nl of op de mailgroep http://groups.yahoo.com/group/atkinsdieet/ daar vind je een legio aan voorbeelden :lol:

Nog een aanvulling van mezelf: ik heb PCOS, 1 van de belangrijkste redenen waarom ik ben gaan low-carben. Geen enkel ander dieet heeft mij ooit geholpen, zelfs niet het dieet van een dietiste van het voedingscentrum. Atkins is het 1e waar ik eindelijk mee afval en me onwijs veel beter mee voel. Ik val wel heeel langzaam af, maar ik val af en ik voel me goed en dat is voor mij heel belangrijk. Ik voel me zelfs zo goed hiermee dat ik afgelopen maandag weer begonnen ben met werken!!! :lol:

Voor meer info over PCOS: http://groups.msn.com/PCOSNederland

Esterella

cordevrieze

Ongelezen bericht door cordevrieze »

Ik heb eerst - sedert november 1999 - zo'n 3 jaar het Hellerprogramma gevolgd, ook een koolhydraatarmdieet. Daarna ben ik overgeschakeld op Dr. Atkins.

Ik kan het probleemloos volhouden. Volhouden is niet eens het juiste woord, want het is niet echt een inspanning.

Onbekend

Onbekend

Ik voel me stukken beter, maar zou me nog wel wat energieker willen voelen.

Ik kan tegenwoordig op normale tijdstippen eten. Heb geen vreetbuien vlak voor het slapen gaan meer.

Ja

Ik slaap beter, en kan wat makkelijker vroeger opstaan. Ik word alleen nog niet topfit wakker.

9. Als u meer vet eet dan normaal, merkt u dan dat u weer aankomt?
Atkins is geen vetdieet, maar een eiwitrijkdieet waarbij je niet bang hoeft te zijn voor vet. Dat is toch een tikkie anders. Ik eet probleemloos mijn portie "vet", dat verzadigd lekker en ik kom er niet van.

10. Kent u iemand die ook goede resultaten met het dieet heeft?
Mijn buurman valt af als een speer en voelt zich er hartsikke goed bij.

Met vriendelijke groet,

Cor
........................................................................

DE ATKINS DIËTEN
Website: http://groups.yahoo.com/group/De_Atkins_Dieten/
E-mail: [email protected]

Nog een website: www.atkinsdieet.isgezond.nl
E-mail supportgroep: http://groups.yahoo.com/group/atkinsdieet/
........................................................................

bollie

Ongelezen bericht door bollie »

Ik doe Atkins al vanaf April 2003
je hebt geen honger, maar als je zoals ik van Magnums houd en van dik brood met pindakaas dan is het toch wel eventjes afzien.
Ik ben afgevallen maar blijf toch steken rond 70kg wat met mijn lengte
van 1.65 toch iets teveel is. Ik fiets ook nog zo'n 100km's per week, maar daar schijn je toch niks mee te verliezen hoewel ik nooit dikke wielrenners zie.
Mijn bloeddruk is al jaren 80/120 dus niks mis mee. En is niks lager met Atkins, mijn cholestrol is 4.5 en is dat ook al jaren.
Ik voel me iets energieker, misschien omdat ik niet zo krampachtig mijn buik hoef in te houden.
Ik vind het gewoonweg a-sociaal dat met al het overwicht in Nederland het Atkins-dieet niet serieuzer genomen wordt.
Aan studente Nynke zou ik willen zeggen, is Wageningen niet een Landbouw Universiteit????. zo ja, dan weet jouw docente waarschijnlijk meer van koeien dan van mensen. Vergeet ook eventjes niet dat Dr. Akins een hartspecialist was.

Nou zo kannie wel weer.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ben na 4 maanden gestopt.

Op zich was het wel vol te houden.

Onbekend

Onbekend

Ik voelde me een wrak. Heb nooit eerder in mijn leven last gehad van hoofdpijnen, spierpijnen en obstipatie. Na 2 maanden kreeg ik te horen dat 'dit erbij hoorde' en dat ik 'even moest doorbijten'. Na 4 maanden vond ik het welletjes. Ik was niet eens in staat de straat uit te fietsen!

Had inderdaad nooit honger.

Nee. Kon niets hebben, was chagerijnig en emotionieel incontinent!

Sliep heel vast en werd s ochtends in een nat bed wakker (van het zweten)

9. Als u meer vet eet dan normaal, merkt u dan dat u weer aankomt?
Nee

10. Kent u iemand die ook goede resultaten met het dieet heeft?
Alleen op de korte termijn, ik ken niemand die het langere tijd (meer dan een jaar) heeft volgehouden. De verloren kilo's zaten er binnen no-time weer aan.
Veel mensen gesproken die ook last hadden van de 'bijwerkingen', toch een beetje gek dat ik daar hier niemand over hoor..

Voor mij was het eens maar nooit meer. Ik heb teveel respect voor mijn lichaam om het op deze manier naar god te helpen.
Waarmee ik overigens niet zeg dat het voor iedereen deze gevolgen heeft! Wie weet werkt het voor jou wel.

Gesloten