Pagina 1 van 1

motor screens defect na 5 jaar (zonwering)

Geplaatst: 14 nov 2011 13:11
door mfm
We hebben 5 jaar geleden buiten zonwering laten aanbrengen in de vorm van screens, voor een pui van ca 4 meter breed, in 3 delen met afstandsbediening.
Nu reageert de motor niet meer voor 1 van de 3 delen en er is iemand van het bedrijf langs geweest en de conclusie was dat de motor kapot is en we een nieuwe nodig hebben. Op mijn vraag of dat 'normaal' is, dat zo'n motor al na 5 jaar de geest geeft kreeg ik een vaag antwoord (waarbij het erop neerkomt dat we gewoon een nieuwe motor moeten kopen). Prijs voor de motor incl. montage zou iets van 280,- tot 300,- euro zijn.

Ik heb inmiddels een lijst op internet gevonden waarbij je de 'economische levensduur' van bruin- en witgoed artikelen kunt opzoeken, zodat je kunt zien met welke levensduur een bedrijf rekening houdt voor evt. bijdrage in reparatiekosten, ook als de officiƫle garantie al afgelopen is. Maar zonwering en screens staan er niet bij.

Ik moet de bon nog opzoeken, maar ik herinner me dat we een enorm bedrag betaald hebben voor die screens, en we hebben ook op andere plekken in huis zonwering van deze firma laten aanbrengen. Op de een of andere manier zegt mijn gevoel me, dat het niet kan kloppen dat we nu een nieuwe motor moeten kopen en dat we deze kosten toch ergens met de leverancier zouden moeten delen.

Iemand ervaring hiermee, of een tip? Bij voorbaat dank!

Re: motor screens defect na 5 jaar (zonwering)

Geplaatst: 18 nov 2011 09:47
door superkoe
5 jaar is misschien wat snel, maar wie weet hoe vaak de motor heeft gedraaid. Ik denk dat als je er een zaak van zou maken, dat je weinig kans maakt. De prijs van 280 tot 300 euro is normaal.

Maar: vaak gaat het om een paar kapotte condensatoren. Dus als je zelf handig bent, of je buurman, haal je zelf die motor er uit en vervang je de defecte onderdelen. Zelf verwijderen en via internet een nieuwe scoren, kan ook nog wel eens een hoop geld schelen.

Re: motor screens defect na 5 jaar (zonwering)

Geplaatst: 18 nov 2011 09:57
door BBCS
Ik word dit soort discussies toch behoorlijk moe.

Er zijn organisaties die maar blijven beweren dat een product een x tijd probleemloos mee moet gaan en dat het product binnen die x tijd niet kapot behoort te gaan. Gaat het product toch kapot, dat men dan afvraagt: is het normaal dat het defect al zo snel optreedt.

Al die organisaties berusten hun meningen en uitspraken op hun eigen mening en wat zij vinden wat het zou moeten zijn.
Men vergeet daarbij wel de gebruiksintensiteit en gebruiksfrequentie mee te nemen.

Re: motor screens defect na 5 jaar (zonwering)

Geplaatst: 18 nov 2011 21:58
door mfm
Ik snap het argument van intensiteit van het gebruik wel, maar dat speelt hier niet (we hebben zelfs een half jaar in het buitenland gewoond nadat de screens er een paar maanden zaten. Naar mijn idee in ieder geval geen overmatig gebruik ...

Ik heb ondertussen contact gehad met de firma die die buismotoren maakt en hoorde daar dat ze die 5 jaar niet zo strikt nemen, en men raadde me aan om de leverancier de motor te laten nakijken door de fabrikant. Misschien was het te repareren zeiden ze. Ik moet alleen nog goed zoeken naar de aankoopbon, die niet in het 'bonnenbakje' ligt. Stom ook van ons dat we het niet meteen aangemeld hebben toen de motor ermee stopte, maar het was in de zomer (misschien nog zelfs binnen die 5 jaar), en toen was er van alles gebeurd in de familie (sterfgeval), en het melden en de winkel bellen werd even uitgesteld.

Als ik de bon heb ga ik het zeker nog proberen bij de winkel. En ik zal een positief resultaat ook hier melden.

Bedankt voor de reacties!