LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Etienne1964
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2011 10:27

Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Etienne1964 »

Ik rij al 22 jaar schadevrij en dacht intussen een mooie buffer schadevrije jaren te hebben opgebouwd. Echter begin dit jaar had ik een lichte aanrijding met lakschade. Mijn fout en de tegenpartij heeft de schade laten repareren. De kosten zijn vergoed door Unigarant/ANWB Autoverzekeringen.
Toen ik het daaropvolgende polisblad zag schrok ik enorm. Ik had nog maar 4 schadevrije jaren over. Na 1 schade met 700 Euro spuitwerk waren 18 schadevrije jaren verdampt. Ik vond dit onredelijk en buiten verhouding. Daarom heb ik de ANWB gevraagd of er geen fout gemaakt was.
De ANWB verwijst naar hun voorwaarden waarin staat dat je nooit meer dan 9 schadevrije jaren kunt opbouwen en na 1 schade ga je terug naar trede 5 hetgeen 4 schadevrije jaren representeert.
Ik ben van mening dat de ANWB haar eigen voorwaarden onjuist toepast, maar de ANWB staat niet open voor discussie. Ik heb intussen een juridisch traject opgestart.
Waarschuwing voor iedereen met veel schadevrije jaren: Sluit geen autoverzekering af bij Unigarant/ANWB of verlaat deze verzekeraar zo snel mogelijk. Ze hebben een leuke commercial waarin ze claimen een mooie dekking te hebben voor schade in het gladde winterweer, maar vertellen er niet bij wat de consequenties zijn.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Denk dat het bij iedere verzekering zo is maar je kan
zelf een no-claim verzekering extra afsluiten voor een paar eurootjes en
dan was dit niet gebeurd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door ciske »

Dat is bij elke verzekering zo, dan moet je de voorwaarden goed lezen.

MAXIEM

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

ciske

In elk geval is dat bij de verzekeraars Univé en Ohra niet zo!

Maxiem.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door witte angora »

De ANWB, en geen enkele verzekering, ken een trede van 22 jaren of meer. Er zit een maximum aan, inderdaad.

Wat je overigens ook kunt doen, is kijken wat je nu extra aan premie moet betalen, en dat afzetten tegen het schadebedrag. Dikke kans (we hebben het hier over 700 euro) dat het schadebedrag lager ligt dan de hogere premie over een aantal jaren. Voor die situaties is er een mogelijkheid om binnen een bepaalde termijn het uitbetaalde bedrag aan de verzekeraar terug te betalen, je houdt dan je schadevrije jaren met de oorspronkelijke korting.
Laatst gewijzigd door witte angora op 16 nov 2011 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Etienne1964
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2011 10:27

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Etienne1964 »

ciske schreef:Dat is bij elke verzekering zo, dan moet je de voorwaarden goed lezen.
Bij mijn nieuwe verzekeraar in ieder geval niet :D
Mooie dooddoener altijd die algemene voorwaarden. Niemand, behalve de opsteller, kent de valkuilen tot je er in trapt.
Gelukkig bent u zo onderlegt dat u alle implicaties van alle voorwaarden direct inziet. Ik ben helaas niet zo kundig op dit gebied :oops: en met mij vele andere Nederlanders. Voor die mensen is mijn advies bedoeld :wink:

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit even in de polisvoorwaarden van de ANWB te kijken, helaas kan ik de tabel van de bonus/malusladder hier niet neerzetten, maar hier vindt je hem:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/verzeke ... 01-09-.pdf

De hoogste trede is voor 11 of meer schadevrije jaren. En wat leert deze tabel ons?

Bij 1 schade ga je naar BM 12, dat zijn 8 schadevrije jaren. Dan heb je nog steeds een korting van 80%.
Bij 2 schades ga je naar BM 8, dat zijn 4 schadevrije jaren, dan krijg je een korting van 60%.
Bij 3 schades ga je naar BM 4, dat zijn 0s schadevrije jaren, dan is er een korting van 35%.

Bij één schade houdt je dus dezelfde korting als dat je geen schades zou hebben gehad. Dus als je zegt dat je naar trede 4 gaat, dan heb je blijkbaar meer dan één schade geclaimd.

Dan staat er nog een kleine opmerking onderaan: Na 4 of meer schades in één verzekeringsjaar wordt de bonus/malus-trede 1. Blijkbaar loopt een verzekeringsjaar niet synchroon met een kalenderjaar, maar begint het te tellen vanaf de dag van afsluiten/verlengen tot dezelfde datum een jaar later.
Laatst gewijzigd door witte angora op 16 nov 2011 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Etienne1964
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2011 10:27

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Etienne1964 »

witte angora schreef:De ANWB, en geen enkele verzekering, ken een trede van 22 jaren of meer. Er zit een maximum aan, inderdaad.

Wat je overigens ook kunt doen, is kijken wat je nu extra aan premie moet betalen, en dat afzetten tegen het schadebedrag. Dikke kans (we hebben het hier over 700 euro) dat het schadebedrag lager ligt dan de hogere premie over een aantal jaren. Voor die situaties is er een mogelijkheid om binnen een bepaalde termijn het uitbetaalde bedrag aan de verzekeraar terug te betalen, je houdt dan je schadevrije jaren met de oorspronkelijke korting.
Dank je wel voor de tip, maar ik heb het al opgelost.
Door alle voertuigen bij de nieuwe verzekeraar onder te brengen hou ik ook op de "schadeauto" toch de maximale no-claim. Ik kan bij mijn nieuwe verzekeraar tot 25 schadevrije jaren opbouwen. 1 Schade geeft een terugval naar 19 schadevrije jaren hetgeen nog steeds de maximale no-claim geeft. Dit zonder extra verzekeringen en kosten :D
De overige voorwaarden zijn trouwens ook beduidend beter dan bij de ANWB bij gelijke (of zelfs lagere) premie. Wellicht toch een idee om de verzekeringen eens te gaan benchmarken? (mooi Nederlands woord :wink: )

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door ciske »

MAXIEM schreef:ciske

In elk geval is dat bij de verzekeraars Univé en Ohra niet zo!

Maxiem.

Ik ben 2 jaar geleden met de gladheid een keer tegen een andere auto gegleden en ging er bij Univé echt wel een paar jaar op achteruit.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Etienne

Ik weet niet hoe je het gedaan hebt, maar van je openingspost klopt geen fluit, ik hoop niet dat je je nieuwe verzekeraar verkeerde informatie hebt verstrekt, want dan wordt je gegarandeerd teruggefloten.

En dan kom je hier opnieuw huilie-huilie doen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door ciske »

Ik kan bij mijn nieuwe verzekeraar tot 25 schadevrije jaren opbouwen. 1 Schade geeft een terugval naar 19 schadevrije jaren hetgeen nog steeds de maximale no-claim geeft. Dit zonder extra verzekeringen en kosten
De overige voorwaarden zijn trouwens ook beduidend beter dan bij de ANWB bij gelijke (of zelfs lagere) premie. Wellicht toch een idee om de verzekeringen eens te gaan benchmarken? (mooi Nederlands woord )


toch denk ik dat dit niet klopt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Etienne1964 schreef:
Dank je wel voor de tip, maar ik heb het al opgelost.
Door alle voertuigen bij de nieuwe verzekeraar onder te brengen hou ik ook op de "schadeauto" toch de maximale no-claim. Ik kan bij mijn nieuwe verzekeraar tot 25 schadevrije jaren opbouwen. 1 Schade geeft een terugval naar 19 schadevrije jaren hetgeen nog steeds de maximale no-claim geeft. Dit zonder extra verzekeringen en kosten :D
De overige voorwaarden zijn trouwens ook beduidend beter dan bij de ANWB bij gelijke (of zelfs lagere) premie. Wellicht toch een idee om de verzekeringen eens te gaan benchmarken? (mooi Nederlands woord :wink: )
Heel vreemd dat de nieuwe verzekeraar je gewoon de ouder schadevrije jaren terug geeft.
Bij welke verzekering zit je nu dan waar je tot 25 schadevrije jaren kan opbouwen ?

En waarom niet gewoon een no-claim garantie afgesloten dan had je nu ook niet hoeven overstappen.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Byob »

En toch klopt er iets niet in het verhaal.

TS heeft 22 schadevrije jaren, en zal dus op trede 15 staan volgens de b/m ladder. Bij een schuldschade wordt deze trede verlaagd naar 12, dat is -3. Dan zou dat volgens de lijst 8 schadevrije zijn, en geen 4.

Ik weet niet hoe Unigarant/ANWB daar dan mee omgaat, maar menig maatschappij zou nu bij beeindiging niet die 8 maar (22-3) 19 schadevrije jaren gaan bevestigen. Als het er maar 8 zijn is dat natuurlijk oneerlijk. Volgens mij heeft overigens Interpolis ook dit systeem...

Het sluiten van een b/m beschermer zou ook niets uit mogen maken, de terugval vindt altijd plaats conform de b/m ladder. Echter worden er extra treden toegevoegd om wel op dezelfde positie te blijven.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door witte angora »

TS heeft 22 schadevrije jaren, en zal dus op trede 15 staan volgens de b/m ladder. Bij een schuldschade wordt deze trede verlaagd naar 12, dat is -3. Dan zou dat volgens de lijst 8 schadevrije zijn, en geen 4.
Daarom denk ik dat er meer dan één schade is geclaimd. Hij heeft ofwel twee schades geclaimd, en komt dan op BM-trede 8 met 4 schadevrije jaren, ofwel drie schades, en komt dan op 0 schadevrije jaren en BM-trede 4.

En inderdaad, niet de BM-trede wordt doorgegeven, maar het aantal schadevrije jaren. Maar als er inderdaad meer dan één schade is geclaimd, dan komt TS nooit op 19 uit, maar aanzienlijk minder.

Maar daar komt hij vanzelf wel achter.

Etienne1964
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2011 10:27

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Etienne1964 »

Huilie-huilie doen? :D Zit ik nu op het Sesamstraat forum? :? Nee, toch niet. Wel grappig te lezen dat niet iedereen dat niveau ontgroeit is. Blijkbaar is niet iedereen volwassen genoeg om met respect voor elkaar in een forum informatie uit te wisselen. Dat is toch niet te veel gevraagd?

Voor uw info; ik heb alle correspondentie en kopiën van de polissen aan de nieuwe verzekeraar overlegt. Die vond het een onredelijke gang van zaken en is mij tegemoet gekomen. Alleen konden ze niets doen aan de registratie in Roy Data.

Overigens wel dapper dat u zonder alle feiten te kennen, gebaseerd op een zeer korte omschrijving van de gang van zaken, conclusies probeert te trekken. Daarbij slaat u de plank volledig mis. Het feiten zoals omschreven in dit forum zijn verre van volledig, maar wel degelijk correct.

Het onderwerp is door allerlei reacties behoorlijk vertroebelt. Daarom nu even een korte samenvatting van waar het nu WEL om gaat:
*Kijk op uw polis en bepaal het aantal schadevrije jaren dat u hebt opgebouwd.
*Kijk in de voorwaarden van uw polis bij het bonus /malus systeem.
*Als u veel meer jaren hebt opgebouwd dan de tabel omschrijft:
*Realiseer u dan dat u heel veel opgebouwde jaren zult kwijtraken bij een geclaimde schade. (Zoals bij de ANWB/Unigarant)
*Als u dat geen probleem vindt hoeft u niets te doen.
*Vindt u dat wel een probleem; ga dan verzekeraars vergelijken. Diverse maatschappijen laten het aantal opgebouwde jaren oplopen tot 25.

Ik heb uiteindelijk geen financiële schade geleden, maar het heeft wel extra werk opgeleverd om een goede oplossing te vinden. Om anderen dit te besparen heb aandacht voor dit onderwerp gevraagd op dit forum. Een ieder is vrij deze informatie te gebruiken dan wel te negeren. :wink:


witte angora schreef:@ Etienne

Ik weet niet hoe je het gedaan hebt, maar van je openingspost klopt geen fluit, ik hoop niet dat je je nieuwe verzekeraar verkeerde informatie hebt verstrekt, want dan wordt je gegarandeerd teruggefloten.

En dan kom je hier opnieuw huilie-huilie doen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@Etienne1964,

Wellicht kunt u de volgende optie eens bekijken. Bij de meeste verzekeraars is het mogelijk om tot een jaar na dato de schade terug te betalen en wordt het aantal schade-vrije jaren hersteld. Ik las in de OP dat de schade niet zo heel groot was. Mogelijk is dit een goedkopere oplossing dan zoveel jaren zoveel meer premie te betalen.

Vervolgens kunt u eens rondkijken naar een betere verzekering met betere voorwaarden en een no-claim beschermer.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens wel dapper dat u zonder alle feiten te kennen, gebaseerd op een zeer korte omschrijving van de gang van zaken, conclusies probeert te trekken.
Ik baseer me op de cijfers die in de openingspost staan, en wat in de voorwaarden van de anwb staat. En daar zit nogal een verschil in. De omschrijving mag dan kort zijn, de cijfers zijn duidelijk. Dat je niet op het verschil in die cijfers in gaat, is ook duidelijk.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Byob »

Overigens wel dapper dat u zonder alle feiten te kennen, gebaseerd op een zeer korte omschrijving van de gang van zaken, conclusies probeert te trekken. Daarbij slaat u de plank volledig mis. Het feiten zoals omschreven in dit forum zijn verre van volledig, maar wel degelijk correct.
De feiten zijn mij ook duidelijk, en de voorwaarden ook, als het klopt wat u schrijft in de openingspost, zou ik het zaak vinden dat de ANWB de boel of goed uitlegd aan u, of dat u ze wijst op een door hun gemaakte fout, want ze passen dan de voorwaarden niet juist toe...

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ik vind het verhaal ook heel onduidelijk, bovendien worden schadevrije jaren en BM tredes steeds door elkaar heen gebruikt....

Ik bedoel iemand kan op 19 tredes (BM ) staan en 0 schadevrije jaren hebben
(Bijvoorbeeld iemand die eerst heel lang schadevrij gereden heeft en nu de laatste 3 jaar ieder jaar een schade meld met inzet van No claim beschermer)

De nieuwe verzekeraar KAN en MAG geen schadevrije jaren terug geven, hij kan wel op basis van uw verhaal een hoge korting geven dus veel BM tredes.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Extreme bonus terugval bij ANWB Autoverzekeringen

Ongelezen bericht door Byob »

@ Leojes30

Inderdaad, schadevrije jaren en treden worden vaak door elkaargehaald, en mede door die no claim beschermer (of hoe een maatschappij het maar noemt), is er nogal wat onduidelijkheid over dat aantal schadevrije jaren.

Jammer is ook dat veel maatschappij niet even het aantal schadevrije jaren op een polis vermeld zodat dat ook bij klant duidelijker kan worden.

Als de layout van de polis bij ANWB hetzelfde is als die van Unigarant zou dat aantal schadevrije jaren hierop wel vermeld moeten staan.

Gesloten