LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANWB wegenwacht voorwaarden 2012 zijn gewijzigd!

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Mon!que

ANWB wegenwacht voorwaarden 2012 zijn gewijzigd!

Ongelezen bericht door Mon!que »

Hier volgt mijn verhaal met betrekking tot ons probleem met de ANWB:

Wij zijn al vanaf onze eerste auto (meer dan 30 jaar) lid van de wegenwacht voor Pechhulp in Nederland. Hierbij hadden we Europadekking afgesloten en sinds we een caravan hebben (ongeveer 17 jaar) ook een aanhangwagensupplement. Ook hadden we de laatste jaren woonplaatsservice en vervangend vervoer voor Nederland en voor Europa.

Afgelopen voorjaar hebben we een nieuwe, vrij zware, caravan gekocht en deze is verzekerd bij de ANWB. Ook onze beide auto's zijn (All risk) verzekerd bij de ANWB en we hadden al jaren een doorlopende reisverzekering bij de ANWB.

Wij vonden het erg prettig om alles bij de ANWB te hebben, ook al zijn er aanbieders waar het goedkoper kan. Wij vertrouwen de ANWB en hebben ook een keer pech gehad tijdens de vakantie en waren toen erg blij dat we onze vakantie verder konden met een vervangende auto.

Wij hebben nu een opel Omega stationwagen en een Burstner Belcanto 535TS caravan. Wanneer ik de maximaal toegestane gewichten van beiden bij elkaar optel komen we Boven de 3.500 KG uit.

Ongeveer 10 dagen geleden las ik toevallig op een forum dat de ANWB m.i.v 1 januari de voorwaarden voor Europa hulp met aanhangwagensupplement gaat veranderen. (Hier hebben we geen enkel officieel schrijven van de ANWB over ontvangen!)

We hebben geen recht meer op hulp op vakantie omdat onze combinatie zwaarder is dan 3.500 KG.

Ik las dit op dit forum: http://www.kck-forum.nl/index.php?id=1786

Eerst konden we het niet geloven want het staat ook niet echt in de voorwaarden. Daar staat nl. letterlijk:

"Aanhangwagen Service Buitenland
Alle hulp zoals wij hebben beschreven bij wegenwacht Europa Service, maar dan voor een toercaravan, bagagewagen, trailer of vouwwagen die u tijdens uw reis uit Nederland achter uw voertuig meeneemt (met een totaal samengesteld belast gewicht tot 3.500 kg)."

En als ik dit lees staat hier volgens mij letterlijk dat de caravan in totaal niet zwaarder mag zijn dan 3.500 kg.

Deze uitleg wordt nog verder versterkt door het feit dat achterin het bestand met de voorwaarden voor 2012 ,onder het kopje "Wat bedoelen wij met" de volgende definitie wordt gegeven voor een Aanhangwagen:

"Aanhangwagen
De achter uw voertuig meegenomen toercaravan, bagagewagen, trailer of vouwwagen met een totaal samengesteld belast gewicht tot 3.500 kg. In het buitenland geldt dat de aanhangwagen uit Nederland is meegenomen."

Nu ben ik geen taalkundige, maar volgens bij staat er dat een aanhangwagen het ding is wat we achter onze auto vanuit NL hebben meegenomen en dat ding mag in totaal niet meer wegen dan 3.500 Kg

Mijn man en ik vinden het heel erg vervelend, wij willen graag goed verzekerd op reis kunnen met onze combinatie en hadden juist alles bij de ANWB omdat als er dan onverhoopt iets zou gebeuren we slechts te maken zouden hebben met 1 organisatie voor het afhandelen van de hulpverlening en de eventuele schade.

Wij vragen ons af waarom deze nieuwe regel is ingesteld? Ook zijn we best bereid om meer premie te betalen voor het feit dat we een zwaardere combinatie rijden.
Als we maar bij de ANWB kunnen blijven!

Onze reisverzekering, wegenwacht Europadekking en aanhangwagensupplement
hebben we nu maar opgezegd in afwachting van verder toelichting van de kant van de ANWB.

Op de volgende fora op het internet, wordt hierover ook volop gediscussieerd:

http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=60707

http://www.kck-forum.nl/index.php?id=1786

http://www.camping-frankrijk.nl/forum/t ... 7&p=1&pp=1

http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.p ... b331a6386a

En lopen de meningen ook uiteen over de uitleg van de nieuwe tekst in de voorwaarden.

Alvast hartelijk dank voor een verduidelijking, advies, toelichting of oplossing voor dit geheel.

grun

Re: ANWB wegenwacht voorwaarden 2012 zijn gewijzigd!

Ongelezen bericht door grun »

Mon!que schreef: "Aanhangwagen
De achter uw voertuig meegenomen toercaravan, bagagewagen, trailer of vouwwagen met een totaal samengesteld belast gewicht tot 3.500 kg. In het buitenland geldt dat de aanhangwagen uit Nederland is meegenomen."

Nu ben ik geen taalkundige, maar volgens bij staat er dat een aanhangwagen het ding is wat we achter onze auto vanuit NL hebben meegenomen en dat ding mag in totaal niet meer wegen dan 3.500 Kg
Mijn interpretatie is dat met 'totaal samengesteld belast gewicht' auto plus caravan (dus massa en laadvermogen van beiden) bedoeld wordt. Maar ook ik ben geen taalkundige.

Mon!que

Maar de auto alleen (zonder aanhangwagen en zonder aanhangwagensupplement) mag ook al maximaal 3.500kg wegen:

Uit de voorwaarden:
"Welke voertuigen helpen wij?
U heeft recht op pechhulp voor een personenauto, kampeerauto of motorfiets, op
voorwaarde dat het voertuig niet zwaarder is dan 3.500 kg en een rijbewijs in de
categorie A of B verplicht is. Pechhulp geldt ook voor busjes of bestelauto’s die niet
commercieel worden gebruikt en voor brommobielen."

Het is toch logisch dat een combinatie vaak zwaarder is (of mag zijn) dan 3.500kg. Er zullen nu heel veel combinaties niet meer te verzekeren zijn. Hier moet toch een alternatief voor geboden worden!

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Overleg eens met de ANWB zelf, het beste is dat m.i. in de winkel, daar weten ze precies hoe het zit, en als ze er niet uit komen, dan kunnen ze altijd nog contact opnemen met het hoofdkantoor waar je bij staat. Daar kunnen ze je een passend alternatief bieden, als het nodig is, terwijl je alle tijd hebt om even te overleggen.

Mon!que

Ik heb al heel uitgebreid contact gehad met de ANWB en daar is me door verschillende mensen bevestigd, dat er geen hulp meer word verleend aan combinaties die zwaarder zijn dan 3.500kg.

De ANWB kan ook geen alternatief bieden via een supplement of een aanvulling op de reisverzekering. Je staat gewoon in de kou!

witte angora

Het is toch logisch dat een combinatie vaak zwaarder is (of mag zijn) dan 3.500kg.
Je mag dat logisch vinden, maar ik snap de ANWB wel. Met dit soort gewichten moet er nogal wat aan apparatuur op weg gestuurd worden om pechhulp te verlenen, zoals extra grote lepelwagens en zo, dat is niet meer te financieren.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Mon!que schreef:Ik heb al heel uitgebreid contact gehad met de ANWB en daar is me door verschillende mensen bevestigd, dat er geen hulp meer word verleend aan combinaties die zwaarder zijn dan 3.500kg.

De ANWB kan ook geen alternatief bieden via een supplement of een aanvulling op de reisverzekering. Je staat gewoon in de kou!
Combinaties zijn:
combinatie
een samenstel bestaande uit een motorvoertuig en een aanhangwagen, of een geleed voertuig bestaande uit een motorvoertuig waaraan een oplegger is gekoppeld
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/NL/combinatie

Dus jouw auto en aanhanger/caravan mag samen niet meer dan 3500 kg
wegen.
De redenen daarvoor, weet ik helaas niet, alleen, dat je boven de 3500 kg rijbewijs BE moet hebben.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

secondadvies schreef:De redenen daarvoor, weet ik helaas niet, alleen, dat je boven de 3500 kg rijbewijs BE moet hebben.
Dat laatste kan ook deel van de oorzaak/verklaring zijn. Bij repatriëring van het voertuig mag niet zomaar elke iedereen deze combinatie besturen. Hoe lang is het alweer geleden dat mensen standaard BE kregen bij slagen voor het rijexamen ?
De verklaring van wa zou ook best plausibel kunnen zijn.

Mon!que

Wij hebben alletwee BE rijbewijs. Maar wie weet is dat dan de reden. Het is in elk geval voor het eerst dat ik iemand iets hoor zeggen dat een reden zou kunnen zijn.

Wat witte angora schrijft, dat het niet te repatrieren is, lijkt me niet. Ze kunnen wel een auto van maximaal 3.500 meenemen. Dan moet het ook lukken om een auto van 2.100 en apart een caravan van 1.700 mee te nemen.

We betalen tenslotte voor de auto en apart voor het aanhangwagensupplement. En ik wil best meer betalen voor een "zwaar" aanhangwagensupplement, als ik maar verzekerd kan blijven van pechhulp en vervangend vervoer in Europa.

Maar nu is er helemaal niks meer mogelijk!

Emmy75

Mon!que schreef:Wij hebben alletwee BE rijbewijs.
Indien dit al een van de argumenten is, is het niet zo relevant dat u beiden BE-rijbewijs heeft. Het gaat erom dat als iemand anders (van de ANWB of ingehuurd door .. ) om wat voor reden dan ook het voertuig zou moeten terugrijden naar NL dan zou deze een BE-rijbewijs moeten hebben.

Mon!que

Emmy75 schreef:Indien dit al een van de argumenten is, is het niet zo relevant dat u beiden BE-rijbewijs heeft.
Nee, hoor. Dit was niet als argument bedoeld. Slechts een mededeling. Ik begrijp dat je bedoelt dat het om de chaffeur gaat die de combinatie terug moet rijden.

(Maar wel is de kans kleiner dat we een chaffeur nodig hebben, omdat we alletwee BE hebben.)

Emmy75

Mon!que schreef:(Maar wel is de kans kleiner dat we een chaffeur nodig hebben, omdat we alletwee BE hebben.)
Tja dat is per individueel geval dus verschillend en zouden ze voor elk geval een apart product met aparte voorwaarden moeten maken. Dat is niet echt een haalbare kaart.

Bovendien kan er altijd wat ernstigs gebeuren met 1 van de 2 waardoor de ander niet in staat is de combi uren en kilometers terug te rijden.

Mon!que

We dwalen nu wel een beetje af...

Ik wil gewoon verzekerd kunnen zijn (zoals we dat al jaren waren) van pechhulp en indien nodig vervangend vervoer voor een auto met een aanhangwagen tijdens vakanties binnen Europa. En dan het liefst bij de ANWB, die vertrouwen we en daar hebben we ook onze autoverzekering en caravanverzekering.

Maar m.i. 2012 kan dat ineens niet meer! :shock:

Emmy75

Ik kan me best voorstellen dat dit de anwb een hoop klanten gaat kosten dus is het afwachten of ze dit toch niet weer gaan herzien.

Ik heb geen flauw idee hoe deze mensen dit zouden moeten oplossen. Bieden ze echt totaal geen alternatief? Is er geen concurrent die het wel aanbied? Uiteindelijk kan een product dat niet te koop is niet gekocht worden.

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

Er zijn nog andere hulpdiensten die bij een verzekeringsmaatschappij verbonden zijn.B.V verzekering auto en caravan plus hulp dienst(geselecteerde BOVAG) via Voogd & Voogd via het intermediar.(tevens een stuk goedkoper en ook goed) ook betere betalings mogelijkheden (per mnd-kwartaal-hlf jaar)
succes.

Mon!que

In de voorwaarden (http://www.bovagpechhulp.nl/files/bovag ... aarden.pdf)
van de BOVAG Pechhulp staat ondermeer het volgende:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
1.1 Motorrijtuig
De personenauto respectievelijk bedrijfswagen (met een totaal belast gewicht
tot 3.500 kg), waarvan de eigenaar beschikt over BOVAG Pechhulp.
1.2 Aanhangwagen
De achter het voertuig voor de reis aangekoppelde toercaravan, vouwwagen
of bagagewagen (met een totaal samengesteld belast gewicht tot
3.500 kg) welke in Nederland is geregistreerd en niet vanuit het buitenland
is meegenomen.

Ik weet nog niet hoe de BOVAG deze termen interpreteert, ik zal ze zo eens bellen.
Maar ik vrees dat we hier ook niks aan hebben. Er staat nl ook:

1.9 Hulpverlener
Uitvoerder van BOVAG Pechhulp is Mondial Assistance, Postbus 9444,
1006 AK Amsterdam, Poeldijkstraat 4, 1059 VM Amsterdam.

En in de voorwaarden van Mondial Assistance PechHulp
(https://www.mondial-assistance.nl/Mondi ... ?prod=MAPH)
staat onder het kopje
Artikel 9. Algemene uitsluitingen
Geen recht op hulp c.q. vergoeding van de kosten van hulpverlening en/of schade bestaat:

ondermeer
9.37. Indien de totale massa van het Voertuig en aangekoppelde (geladen) aanhangwagen meer bedraagt dan 3.500 kg.

witte angora

Ik denk dat het heel simpel is. De uiterste grenzen, ook al is het theoretisch, volgens dit verhaal, zijn: een auto die 3500 kilo weegt, met een aanhanger van 0 kilo. Andersom is dan: Een auto van 0 kilo, en een aanhanger van 3500 kilo. En dan heb je alle mogelijke combinaties die daar tussen zitten, steeds met een maximum van 3500 kilo voor voertuig en aanhanger samen.

Mon!que

Ik heb net de BOVAG pechhulp gesproken en daar wordt met grote stelligheid bevestigd, dat de grens van 3.500 bij hun geldt voor de auto en dan nogmaals apart voor de caravan. Dus een auto mag maximaal 3.500 wegen en een aanhanger mag ook maximaal 3.500 wegen.

Wij geven de ANWB nog even de tijd, om met een oplossing en verklaring te komen. Anders melden we ons aan bij de BOVAG.

Emmy75

Mon!que schreef:Ik heb net de BOVAG pechhulp gesproken en daar wordt met grote stelligheid bevestigd, dat de grens van 3.500 bij hun geldt voor de auto en dan nogmaals apart voor de caravan. Dus een auto mag maximaal 3.500 wegen en een aanhanger mag ook maximaal 3.500 wegen.
Vreemd vind in dit wel, want dat is niet zoals ik het zou lezen uit de voorwaarden.

Mon!que

Ja, ik vind het ook vreemd. Met alleen een mondelinge toezegging van een klantenservicemedewerker, durf ik ook nog niet aan te melden.

Gesloten