Mijn BeBook ervaring
Geplaatst: 21 nov 2011 09:58
Op 1 oktober 2011 bestelde ik bij de webwinkel van de Bijenkorf een BeBook Club voor 130 euro.
Deze werd naar mij verzonden op 6 oktober en ik ontving hem op 7 oktober. Vervolgens heb ik hem 16 uur opgeladen.
Ik heb de reader aangezet en de mogelijkheden bekeken en er boeken op gezet. De standby tijd ingesteld op 15 minuten. Ik lees elke avond een paar bladzijden voor het slapen gaan. Dit ging een paar avonden goed.
Op 19 oktober wil hem weer aan zetten en hij doet niks meer. Hij gaat even aan en dan weer uit. De batterij blijkt leeg te zijn terwijl ik zeker weet dat de vorige avond slechts 1 batterij streepje leeg was.
Ik snap het niet en leg hem dus aan de lader en doe de BeBook weer aan. Dan verschijnen er strepen op het beeld die niet meer weg gaan. Ik heb dan maximaal 2 uur in de reader gelezen.
Ik email op 20 oktober met de Bijenkorf. Op 24 oktober krijg ik antwoord. Zij raden aan om het artikel binnen 30 dagen te retourneren met pakbon. Ik vraag of dit gratis kan en waarom die 30 dagen termijn aangezien dat voor retourneren van artikelen is die nog niet geopend zijn.
Op 25 oktober krijg ik reactie terug: “Ik vind het vervelend dat de BeBook gebreken vertoont. Voor zover mij bekend zijn er over het betreffende artikel geen eerdere klachten gemeld, wat uiteraard niet wegneemt dat een dergelijk gebrek niet mag voorkomen. U kunt met een artikel dat gebreken vertoont, ook als u het in onze webshop heeft gekocht, naar een filiaal van uw keuze gaan. Op de verkoop afdeling kunnen onze deskundige collega’s het artikel bekijken, het probleem beoordelen en samen met u een passende oplossing zoeken. De 30 dagen is om het artikel te retourneren.”
Omdat hij kapot is kan ik hem dus niet opsturen maar moet ik langs komen. Maar ik bestel hem niet voor niks bij een webwinkel ik woon namelijk ver weg van welke stad dan ook.
Op 27 oktober ga ik naar de Bijenkorf in Arnhem. Dit kost mij in totaal 2,5 uur, en zo’n 10 euro aan parkeer- en benzinekosten.
Daar werken twee dames op de klantenservice. Ze gaan bellen. De BeBook kan gerepareerd worden. Maar dan moeten zij hem opsturen en moet ik hem ophalen bij een filiaal. Ik maak bezwaar omdat me dat opnieuw uren en geld kost. Ik heb niet voor niets bij een webwinkel iets gekocht. Waarom dien ik dan naar filialen te rijden waar ik nooit kom?
Ik krijg dan een emailadres van BeBook en moet daar mijn klacht omschrijven. Dan kan ik hem zelf opsturen en sturen ze hem terug. Dan gaat het opsturen me wel geld kosten want als de Bijenkorf hem opstuurt kost het niks. Ik accepteer dit onder protest omdat de laatste optie me in ieder geval minder tijd en geld kost maar ik vind de service waardeloos voor een artikel van die prijs dat maximaal 3 uur gewerkt heeft.
Dan ga schrijf ik op 29 oktober een email naar [email protected]. Ik krijg op 1 november antwoord dat ze het vreemd vinden dat de Bijenkorf dit niet afhandelt en of ik een foto kan sturen.
Ik leg de zaak uit en krijg een bericht terug: “Bedankt voor het sturen van de foto, het lijkt erop dat het scherm 'doorgebrand' is. Dit valt gewoon onder de garantievoorwaarden en aangezien het zo snel na de aankoop geconstateerd is zullen wij de reader voor u omruilen voor een nieuw exemplaar.”
Ik rij op 2 november naar het Postkantoor, kan gelukkig gratis parkeren maar dien 7 euro te betalen voor de verzending van het pakket. Dit kost me dus in totaal zo’n 45 minuten en 7 euro.
Ik vraag nog wel door naar de oorzaak van het probleem en krijg van BeBook het volgende antwoord: “Het 'doorbranden' gebeurd eigenlijk zelden maar wanneer het gebeurd is altijd wanneer de reader wordt opgestart of afgesloten met een minimale accuspanning. Als de reader dus enkele dagen in standby ligt er er een kans dat hij door de interne accu de batterij leeg trekt en hierdoor probeert af te sluiten. De nieuwste software voorkomt dat u de reader kan doorstarten met een te lage accuspanning. Wanneer u de reader voor langere tijd niet gebruik raden wij u aan om de reader uit te zetten en niet in stand by te laten.”
Overigens had ik al een software check gedaan en de reader had op dat moment de nieuwste software!
Op 16 november heb ik nog geen nieuwe reader ontvangen dus ik vraag de status na. Ik krijg een bericht dat hij de dag daarvoor verzonden is. Helaas heeft men hem met GLS verzonden en die leggen het pakket dus niet op het postkantoor neer. Ik moet dus bellen voor een nieuwe afspraak. Dit nummer kost 1 euro.
Ik kan hem dan de volgende dag ophalen in een dorp bij ons in de buurt. Dit kost me 1 uur op en neer rijden en ongeveer 4 euro benzinekosten.
Het blijkt dat ik niet zoals beloofd een nieuwe reader heb gekregen maar dat hij gerepareerd is. Ik email naar BeBook om mijn teleurstelling daarover te uiten en te vragen hoeveel garantie er op de reparatie zit maar tot op heden heb ik daar geen reactie op ontvangen.
Op 17 november leg ik de reader om 18.00 uur direct aan de lader om geen enkel risico te nemen. De volgende dag haal ik hem daar om 10.00 uur vanaf. Ik zet er weer boeken op. Wijs geworden schakel ik niet meer de standby functie in maar programmeer hem zo dat hij na een kwartier uitschakelt. Ik controleer tot 3 maal toe of hij inderdaad na een kwartier uitschakelt en dat is het geval.
Ik gebruik de e-reader ’s avonds om 2 bladzijden te lezen en de batterij is helemaal vol. Ik leg hem weg.
Twee dagen later (weer ’s avonds voor het slapen gaan) pak ik hem weer op en wil hem inschakelen (ik weet namelijk niet beter dan dat hij automatisch uit is gegaan)
Hij start op er verschijnen heel veel strepen in beeld en hij schakelt weer uit! Ik leg hem onmiddellijk een hele nacht aan de lader. De volgende ochtend doet hij niks meer. Als ik op het aan-knopje druk dan gaat het blauwe lampje branden maar hij gaat niet meer aan. Het scherm doet niks meer en er zijn wederom strepen op te zien.
Dus wat ik heb ik nu? Een opnieuw doorgebrand scherm en een kapotte batterij?
Ik vind de BeBook een zeer ondeugdelijk product. Ik heb er 130 euro voor betaald. Ik heb hem in totaal 3,5 uur in gebruik gehad met zelfs een reparatie tussendoor.
Ik heb er inmiddels al 6 uur uur ergernis aan gespendeerd met emailen, bellen, op en neer rijden, pakjes ophalen en pakjes afgeven. Dat is meer dan dat ik hem heb kunnen gebruiken!
En naast de 130 euro voor de aanschaf heb ik nu ook al meer dan 20 euro extra uitgegeven aan verzendkosten, benzine- en parkeerkosten.
En nu zit ik met een BeBook met wederom strepen op het scherm die helemaal niks meer doet.
Buiten dat is het ontzettend lastig dat er nergens te zien is of de batterij überhaupt aan het laden is. Je mag hem niet inschakelen bij lage accuspanning omdat dan het scherm doorbrandt maar dat is nergens aan te zien. Je mag de BeBook dus niet ingeschakeld aan de lader leggen en als je hem uitgeschakeld aan de lader legt dan heb je geen enkel idee hoe het met de accuspanning staat.
En hij heeft wel een standby-functie maar eigenlijk mag je die niet gebruiken om kans op problemen te voorkomen.
Hoe kun je het dan als gebruiker ooit goed doen?
Wat een ontzettend ondeugdelijk apparaat is dit voor zo’n prijs.
Deze werd naar mij verzonden op 6 oktober en ik ontving hem op 7 oktober. Vervolgens heb ik hem 16 uur opgeladen.
Ik heb de reader aangezet en de mogelijkheden bekeken en er boeken op gezet. De standby tijd ingesteld op 15 minuten. Ik lees elke avond een paar bladzijden voor het slapen gaan. Dit ging een paar avonden goed.
Op 19 oktober wil hem weer aan zetten en hij doet niks meer. Hij gaat even aan en dan weer uit. De batterij blijkt leeg te zijn terwijl ik zeker weet dat de vorige avond slechts 1 batterij streepje leeg was.
Ik snap het niet en leg hem dus aan de lader en doe de BeBook weer aan. Dan verschijnen er strepen op het beeld die niet meer weg gaan. Ik heb dan maximaal 2 uur in de reader gelezen.
Ik email op 20 oktober met de Bijenkorf. Op 24 oktober krijg ik antwoord. Zij raden aan om het artikel binnen 30 dagen te retourneren met pakbon. Ik vraag of dit gratis kan en waarom die 30 dagen termijn aangezien dat voor retourneren van artikelen is die nog niet geopend zijn.
Op 25 oktober krijg ik reactie terug: “Ik vind het vervelend dat de BeBook gebreken vertoont. Voor zover mij bekend zijn er over het betreffende artikel geen eerdere klachten gemeld, wat uiteraard niet wegneemt dat een dergelijk gebrek niet mag voorkomen. U kunt met een artikel dat gebreken vertoont, ook als u het in onze webshop heeft gekocht, naar een filiaal van uw keuze gaan. Op de verkoop afdeling kunnen onze deskundige collega’s het artikel bekijken, het probleem beoordelen en samen met u een passende oplossing zoeken. De 30 dagen is om het artikel te retourneren.”
Omdat hij kapot is kan ik hem dus niet opsturen maar moet ik langs komen. Maar ik bestel hem niet voor niks bij een webwinkel ik woon namelijk ver weg van welke stad dan ook.
Op 27 oktober ga ik naar de Bijenkorf in Arnhem. Dit kost mij in totaal 2,5 uur, en zo’n 10 euro aan parkeer- en benzinekosten.
Daar werken twee dames op de klantenservice. Ze gaan bellen. De BeBook kan gerepareerd worden. Maar dan moeten zij hem opsturen en moet ik hem ophalen bij een filiaal. Ik maak bezwaar omdat me dat opnieuw uren en geld kost. Ik heb niet voor niets bij een webwinkel iets gekocht. Waarom dien ik dan naar filialen te rijden waar ik nooit kom?
Ik krijg dan een emailadres van BeBook en moet daar mijn klacht omschrijven. Dan kan ik hem zelf opsturen en sturen ze hem terug. Dan gaat het opsturen me wel geld kosten want als de Bijenkorf hem opstuurt kost het niks. Ik accepteer dit onder protest omdat de laatste optie me in ieder geval minder tijd en geld kost maar ik vind de service waardeloos voor een artikel van die prijs dat maximaal 3 uur gewerkt heeft.
Dan ga schrijf ik op 29 oktober een email naar [email protected]. Ik krijg op 1 november antwoord dat ze het vreemd vinden dat de Bijenkorf dit niet afhandelt en of ik een foto kan sturen.
Ik leg de zaak uit en krijg een bericht terug: “Bedankt voor het sturen van de foto, het lijkt erop dat het scherm 'doorgebrand' is. Dit valt gewoon onder de garantievoorwaarden en aangezien het zo snel na de aankoop geconstateerd is zullen wij de reader voor u omruilen voor een nieuw exemplaar.”
Ik rij op 2 november naar het Postkantoor, kan gelukkig gratis parkeren maar dien 7 euro te betalen voor de verzending van het pakket. Dit kost me dus in totaal zo’n 45 minuten en 7 euro.
Ik vraag nog wel door naar de oorzaak van het probleem en krijg van BeBook het volgende antwoord: “Het 'doorbranden' gebeurd eigenlijk zelden maar wanneer het gebeurd is altijd wanneer de reader wordt opgestart of afgesloten met een minimale accuspanning. Als de reader dus enkele dagen in standby ligt er er een kans dat hij door de interne accu de batterij leeg trekt en hierdoor probeert af te sluiten. De nieuwste software voorkomt dat u de reader kan doorstarten met een te lage accuspanning. Wanneer u de reader voor langere tijd niet gebruik raden wij u aan om de reader uit te zetten en niet in stand by te laten.”
Overigens had ik al een software check gedaan en de reader had op dat moment de nieuwste software!
Op 16 november heb ik nog geen nieuwe reader ontvangen dus ik vraag de status na. Ik krijg een bericht dat hij de dag daarvoor verzonden is. Helaas heeft men hem met GLS verzonden en die leggen het pakket dus niet op het postkantoor neer. Ik moet dus bellen voor een nieuwe afspraak. Dit nummer kost 1 euro.
Ik kan hem dan de volgende dag ophalen in een dorp bij ons in de buurt. Dit kost me 1 uur op en neer rijden en ongeveer 4 euro benzinekosten.
Het blijkt dat ik niet zoals beloofd een nieuwe reader heb gekregen maar dat hij gerepareerd is. Ik email naar BeBook om mijn teleurstelling daarover te uiten en te vragen hoeveel garantie er op de reparatie zit maar tot op heden heb ik daar geen reactie op ontvangen.
Op 17 november leg ik de reader om 18.00 uur direct aan de lader om geen enkel risico te nemen. De volgende dag haal ik hem daar om 10.00 uur vanaf. Ik zet er weer boeken op. Wijs geworden schakel ik niet meer de standby functie in maar programmeer hem zo dat hij na een kwartier uitschakelt. Ik controleer tot 3 maal toe of hij inderdaad na een kwartier uitschakelt en dat is het geval.
Ik gebruik de e-reader ’s avonds om 2 bladzijden te lezen en de batterij is helemaal vol. Ik leg hem weg.
Twee dagen later (weer ’s avonds voor het slapen gaan) pak ik hem weer op en wil hem inschakelen (ik weet namelijk niet beter dan dat hij automatisch uit is gegaan)
Hij start op er verschijnen heel veel strepen in beeld en hij schakelt weer uit! Ik leg hem onmiddellijk een hele nacht aan de lader. De volgende ochtend doet hij niks meer. Als ik op het aan-knopje druk dan gaat het blauwe lampje branden maar hij gaat niet meer aan. Het scherm doet niks meer en er zijn wederom strepen op te zien.
Dus wat ik heb ik nu? Een opnieuw doorgebrand scherm en een kapotte batterij?
Ik vind de BeBook een zeer ondeugdelijk product. Ik heb er 130 euro voor betaald. Ik heb hem in totaal 3,5 uur in gebruik gehad met zelfs een reparatie tussendoor.
Ik heb er inmiddels al 6 uur uur ergernis aan gespendeerd met emailen, bellen, op en neer rijden, pakjes ophalen en pakjes afgeven. Dat is meer dan dat ik hem heb kunnen gebruiken!
En naast de 130 euro voor de aanschaf heb ik nu ook al meer dan 20 euro extra uitgegeven aan verzendkosten, benzine- en parkeerkosten.
En nu zit ik met een BeBook met wederom strepen op het scherm die helemaal niks meer doet.
Buiten dat is het ontzettend lastig dat er nergens te zien is of de batterij überhaupt aan het laden is. Je mag hem niet inschakelen bij lage accuspanning omdat dan het scherm doorbrandt maar dat is nergens aan te zien. Je mag de BeBook dus niet ingeschakeld aan de lader leggen en als je hem uitgeschakeld aan de lader legt dan heb je geen enkel idee hoe het met de accuspanning staat.
En hij heeft wel een standby-functie maar eigenlijk mag je die niet gebruiken om kans op problemen te voorkomen.
Hoe kun je het dan als gebruiker ooit goed doen?
Wat een ontzettend ondeugdelijk apparaat is dit voor zo’n prijs.