Pagina 1 van 1

Auto (garantie)

Geplaatst: 25 nov 2011 07:26
door FamRenz
Hallo,

Ik ben al eerder hier zeer goed geholpen op dit forum (bedankt!), dus nogmaals een vraag.

Collega van mij heeft 11 maanden geleden auto gekocht.
Nu heeft hij (eerdere mankementen zelf betaald bij de garage zijn; 1 cilinder kapot, nieuwe banden, en de rest van een grote beurt zeg maar).. nu is de ketting van de distributieriem (aandrijfas ofzo) kapot, en de dealer (die heeft gecontroleerd) heeft gezegd dat het 2.500 euro gaat kosten.

Is dit (met bijv. rechtsbijstand), nog terug te verhalen op de verkoper? (Moet hij dus wachten met het te laten repareren?)..

Re: Auto (garantie)

Geplaatst: 25 nov 2011 08:19
door Dirkie
Aangenomen dat het geen nieuwe auto was, dan is het redelijk normaal dat er onderhoudskosten gemaakt moeten worden. En daar vallen de genoemde kosten onder. En het hangt er vanaf hoelang er garantie op gegeven werd.
En een gebroken distributie riem/snaar/ketting is inderdaad een forse reparatie, vandaar dat dit onderdeel bij een bepaalde kilometerstand preventief vervangen wordt. Even aangenomen dat het onderhoud altijd goed uitgevoerd is bij de merk dealer en dat de kilometerstand voor het vervangen van de riem nog lang niet bereikt is, dan zou je collega kunnen proberen om (een deel van de) kosten onder coulance te laten vallen. De dealer zou dit via de importeur kunnen regelen. Het argument is namelijk dat de riem aan slijtage onderhevig is en daarom volgens een voorgeschreven schema van de importeur/fabrikant vervangen moet worden. Voor andere onderdelen, die slijten, geld namelijk geen preventieve vervanging (bv. banden, lampen enz enz). Deze worden pas vervangen als ze versleten/kapot zijn.

Re: Auto (garantie)

Geplaatst: 25 nov 2011 08:55
door bert4321
Collega van mij heeft 11 maanden geleden auto gekocht.
Nu heeft hij (eerdere mankementen zelf betaald bij de garage zijn; 1 cilinder kapot, nieuwe banden, en de rest van een grote beurt zeg maar).. nu is de ketting van de distributieriem (aandrijfas ofzo) kapot, en de dealer (die heeft gecontroleerd) heeft gezegd dat het 2.500 euro gaat kosten.
Gaat het om een ketting of een riem? Een ketting is onderhoudsvrij (of zou dat moeten zijn). Deze is ook niet te inspecteren. Wel kan het voorkomen dat het breken van een ketting voorafgegaan wordt door een vreemd geluid. Er zijn wel bepaalde motoren die bekend staan om problemen met de distributieketting. Om welk merk en motortype gaat het?
Een distributieriem moet daarentegen periodiek vervangen worden. Hoe snel hangt weer af van het type motor.

Re: Auto (garantie)

Geplaatst: 25 nov 2011 11:58
door FamRenz
Alvast bedankt voor de reacties, ik heb even met collega gesproken en hij heeft de garage houder gesproken. De garagehouder heeft een opgave bij de dealer gedaan en dat betreft een rekening van 2500 euro.
Als hij het zelf gaat doen is ie waarschijnlijk wat goedkoper uit.
Maar hij wist nog niet precies welke onderdelen er bij zouden komen.

Wat is er gebeurd: De ketting ( die de aandrijving van de distributieriem verzorgt) vanaf de nok-as onderling is te ver opgerekt. Is gevaarlijk , kan uiteindelijk er voor zorgen dat de kleppen tegen de zuigers klappen.

Gaat dus niet direct over de distributieriem, Collega heeft hem niet gevraagd over hoeveel kilometer deze vervangen moet worden, maar dat gaat hij nog even opzoeken.
Wel is het zo dat de reparatie ongeveer anderhalve dag gaat duren en omdat ze de motor bloot hebben liggen, en dan vervangen ze gelijk de distributieriem zeiden ze.

Nogmaals, heeft de collega wat gemist in zijn onderhoudscycli? of.. (het gaat om een ford focus station, diesel , 2007..

(de mate van mijn interesse is groot, aangezien ik dezelfde auto heb.. :).. haha)

Re: Auto (garantie)

Geplaatst: 25 nov 2011 11:59
door FamRenz
1.6 TDI :)

Re: Auto (garantie)

Geplaatst: 25 nov 2011 13:24
door bert4321
De 1.6 HDi motor van PSA (zelfde motor als de 1.6 TDCi van Ford) heeft inderdaad een ketting die de nokkenassen verbindt en daarnaast een distributieriem. De eerste jaargangen van deze motor hebben bovengemiddeld veel problemen met die ketting. Wanneer er gruis van de ketting in de olie komt kan de Turbo kapot gaan en ook de hele motor:
http://www.autoforum.be/archive/index.php/t-45978.html