LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvangtoeslag 2012 en deeltijdopleiding

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
DannyRV

Kinderopvangtoeslag 2012 en deeltijdopleiding

Ongelezen bericht door DannyRV »

Bij de wijziging van de kinderopvangtoeslag 2012 is helaas geen aanpassing gemaakt voor deeltijdopleidingen. Tot nu toe heb je geen recht op opvang bij een deeltijdopleiding omdat er terecht van wordt uitgegaan dat je daarnaast gewoon werkt. Echter in 2012 wordt het recht op opvang gekoppeld aan het aantal uren dat er daadwerkelijk gewerkt wordt en hier gaat het bij ons mis.

Mijn partner volgt een HBO deeltijdstudie waarbij ze één hele dag per week naar school moet. Voor deze dag is er geen recht op opvang, bleek na navraag bij de belastingdienst. Dit betekend dat we voor onze twee kinderen (één dagopvang en één naschoolse opvang) deze dag per 2012 zelf moeten gaan betalen, wat neerkomt op zo'n 90 Euro per week. Hierdoor wordt studeren naast je werk wel heel erg duur.

Zijn er meer mensen die hier tegenaanlopen en nog sugesties om toch een gedeelte vergoed te krijgen? Vraag mij bijvoorbeeld af of in 2012 deze omkosten aftrekbaarzijn in de categorie studiekosten.

VioletPrue

Re: Kinderopvangtoeslag 2012 en deeltijdopleiding

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Waarom zou je kinderopvang kunnen aftrekken als studiekosten?
Je kiest voor een opleiding en weet dat je kinderen hebt.
Dan zijn dat geen kosten die bij je studie horen, maar bij het hebben van kinderen.
Iemand die in vergelijkbare situatie zit, maar geen kinderen heeft kan toch ook geen extra belastingaftrek genieten, en dus het verzamelinkomen omlaag brengen?
En dan dus mogelijk in aanmerking komen voor huur- en zorgtoeslag, kwijtschelding gemeentelijke- en waterschapsbelasting?
Dat zou niet eerlijk zijn!
Wel eens aan de dichtsbijzijnde opa en/of oma gevraagd of zij willen oppassen?
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 28 nov 2011 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Compleet nutteloze reactie van Violet. Jammer, reageer dan niet.

Wat de TS vergeet te melden is hoeveel uren hij en zijn partner in de week werken en hoeveel opvang er nodig is.

Bepalend voor het maximaal aantal uren opvang is het aantal uren dat de minst werkende partner werkt;
140% daarvan mag maximaal aan dagopvang afgenomen worden met toeslag
70% daarvan mag maximaal aan BSO afgenomen worden met toeslag

Overige uren zal je inderdaad volledig zelf moeten betalen.

VioletPrue

Mk schreef:Compleet nutteloze reactie van Violet. Jammer, reageer dan niet.
Compleet nutteloos was hij niet, maar misschien wel wat zuur.
Dus pas ik hem even een beetje aan.

rollertje

Ongelezen bericht door rollertje »

Er is geen manier om alsnog ergens de opvangkosten af te trekken. Een deel kun je halen via de 140% regeling van de kinderopvangtoeslag. Ikzelf volg ook een HBO deeltijdstudie naast mijn werk en met een gezin met kinderen. Ik probeer toch zoveel mogelijk te studeren terwijl de kinderen ook thuis zijn. Dat is erg moeilijk. Af en toe lukt het om mijn werktijden iets aan te passen of leidt mijn man de kinderen af in het weekend. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar met hele kleine kinderen is dit inderdaad wel erg lastig. Bij mij passen ook de opa en oma af en toe op. Ondertussen zit ik in het derde en laatste jaar en ga ik het wel redden. Daar ga ik ook voor en daardoor lukt het wel.

DannyRV

Bedankt voor de reaktie. Als aanvulling m.b.t. het aantal uren. Zelf werk ik full-time en mijn partner 24 uur en de kinderen zijn 2,5 en 5. Deze 24 uur is verdeeld over 3 dagen van 8 uur. De 140% regel lijkt hier een goed alternatief, echter de dagopvang dwingt je om een volledige dag á 10,5 uur af te nemen. De deeltijdopleiding betreft ook één volledige dag, hier dient dus wederom 10,5 uur afgenomen te worden. Met de 140% regel betekend dit nog steeds 8,5 uur voor eigenkosten. Met de 70% regel voor naschoolseopvang lijkt het redelijk uit te komen alleen worden de kleutervrijedagen en studiedagen van leerkrachten voor eigen rekening. Kortom, het studeren in deeltijd voor ouders met kinderen wordt aanzienlijk duurder dit in tegenstelling tot mensen die geen kinderen hebben. Daarnaast is het zo dat bij de huidige regel een full time opleiding er wel recht is op kinderopvang en dat wijzigt niet.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

DannyRV schreef: Kortom, het studeren in deeltijd voor ouders met kinderen wordt aanzienlijk duurder dit in tegenstelling tot mensen die geen kinderen hebben. Daarnaast is het zo dat bij de huidige regel een full time opleiding er wel recht is op kinderopvang en dat wijzigt niet.
Sorry hoor maar daar heb je helemaal zelf voor gekozen om kinderen te krijgen, ik begrijp ook totaal niet waarom de belasting mee gaat betalen met kinderopvang, was er vroeger ook niet.

Dan moet je maar een full time opleiding gaan doen als er dan wel recht is op kinderopvang toeslag.

zwabbertje

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Chocomelk schreef: ik begrijp ook totaal niet waarom de belasting mee gaat betalen met kinderopvang, was er vroeger ook niet.
Vroeger had je de bewaarscholen en gesubsidieerde kinderdagopvang. Die werd, weliswaar indirect, ook betaald uit de "belastingpot", alleen ging dat via de gemeentefondsen.
In de jaren 80 werd het gebruikelijk dat ouders (particulier) zelf gingen betalen voor de kinderopvang en konden dan het meerdere (boven wat een "gesubsidieerde" ouder betaalde) in aftrek brengen voor de inkomstenbelasting. Daarnaast kregen we de bedrijfsopvang waarbij bedrijven gebruik konden maken van de Wet Vermindering Afdracht. En sinds 2005 dan de Wet kinderopvang waarbij de kinderopvangtoeslag rechtstreeks wordt uitbetaald door de belastingdienst.

Kortom: kinderopvang wordt al van oudsher gedeeltelijk betaald door het Rijk.

Maar ik ben het met je eens: de keus om een deeltijdopleiding te gaan volgen naast werk is een persoonlijke. Hoewel het wel vreemd is dat een voltijds student ongelimiteerd (tot 230 uur per maand) kinderopvangtoeslag kan ontvangen en iemand in deeltijd voor de (minder) uren in het geheel geen aanspraak kan maken.
Dit is echter een politiek issue. Misschien eens een mailtje sturen aan SZW en om opheldering vragen?

Chocomelk

zwabbertje schreef: Dit is echter een politiek issue. Misschien eens een mailtje sturen aan SZW en om opheldering vragen?
Dat kun je doen, ik zal het niet doen want mij boeit het niet.
Heb mijn kinderen zelf opgevoed en dat heeft geen kinderdagverblijf/naschoolse-opvang hoeven te doen.

Mensen kiezen voor kinderen en als ze geluk hebben mogen ze die krijgen maar om die in de kinderopvang te dumpen (sorry zo voelt het voor me) dat gaat mij te ver !

VioletPrue

DannyRV schreef:Kortom, het studeren in deeltijd voor ouders met kinderen wordt aanzienlijk duurder dit in tegenstelling tot mensen die geen kinderen hebben.
Juist, en mensen met kinderen moeten wel luiers kopen en mensen zonder kinderen niet.
Mensen met kinderen kopen meer voedsel en mensen zonder kinderen minder.
Dat is een van de consequenties van het hebben van kinderen.

frenchy

Ongelezen bericht door frenchy »

Chocomelk schreef:
zwabbertje schreef: Dit is echter een politiek issue. Misschien eens een mailtje sturen aan SZW en om opheldering vragen?
Heb mijn kinderen zelf opgevoed en dat heeft geen kinderdagverblijf/naschoolse-opvang hoeven te doen.

Mensen kiezen voor kinderen en als ze geluk hebben mogen ze die krijgen maar om die in de kinderopvang te dumpen (sorry zo voelt het voor me) dat gaat mij te ver !
Wat kortzichtig chocomel!! Toen ik ging trouwen 25 jaar geleden en dacht dat ik alles voor elkaar had, boompje, beestje, huisje, kindje en een leuke baan, wist ik niet dat in 10 jaar tijd mijn leven helemaal zou veranderen en mijn nu ex man zijn ding overal in stak.

Moest ik daarna maar gaan stoppen met werken en een uitkering trekken? Die worden hier nl ook helemaal afgemaakt. Bij mij was er niemand die mijn dochter kon opvangen 5 dagen in de week. Dus wat had ik volgens jou moeten doen??? Daar wil ik wel eens antwoord op hebben!

VioletPrue

frenchy schreef: Wat kortzichtig chocomel!! Toen ik ging trouwen 25 jaar geleden en dacht dat ik alles voor elkaar had, boompje, beestje, huisje, kindje en een leuke baan, wist ik niet dat in 10 jaar tijd mijn leven helemaal zou veranderen en mijn nu ex man zijn ding overal in stak.

Moest ik daarna maar gaan stoppen met werken en een uitkering trekken? Die worden hier nl ook helemaal afgemaakt. Bij mij was er niemand die mijn dochter kon opvangen 5 dagen in de week. Dus wat had ik volgens jou moeten doen??? Daar wil ik wel eens antwoord op hebben!
Dit is appels met peren vergelijken.
U moest gaan werken om brood op de plank te krijgen voor u en uw kind na een scheiding.
TS heeft het over een gezin waarin beiden verdienen maar één van de twee er een opleiding naast wil gaan doen.
Dat is een keuze, u had die niet.
Dáár reageerde Choco op, niet op uw situatie, die heel anders is dan die van TS.

frenchy

VioletPrue schreef:
frenchy schreef: Wat kortzichtig chocomel!! Toen ik ging trouwen 25 jaar geleden en dacht dat ik alles voor elkaar had, boompje, beestje, huisje, kindje en een leuke baan, wist ik niet dat in 10 jaar tijd mijn leven helemaal zou veranderen en mijn nu ex man zijn ding overal in stak.

Dit is appels met peren vergelijken.
U moest gaan werken om brood op de plank te krijgen voor u en uw kind na een scheiding.
TS heeft het over een gezin waarin beiden verdienen maar één van de twee er een opleiding naast wil gaan doen.
Dat is een keuze, u had die niet.
Dáár reageerde Choco op, niet op uw situatie, die heel anders is dan die van TS.
En dan is het nog per situatie te bekijken. Soms kun je zelfs met zijn tweeën in een situatie terecht komen dat het niet anders gaat. Terwijl eerder alles goed was.
Mijn man heeft een goede baan en verdiend goed omdat hij veel overuren heeft (is internationaal chauffeur) Totdat hij ziek wordt, dan heeft hij helemaal niks omdat er van de basisuren uitgegaan wordt. Ik werk ook, terwijl ik het niet echt nodig heb. Op dit moment!! Als mijn man morgen ziek wordt, hebben wij dat geld wat ik verdien heeeeeeeeeel hard nodig, daar zullen we de rekeningen van moeten betalen. Dus ja, ik blijf werken en kind (ik heb een nakomeling) gaat enkele dagen naar de bso.

En daarnaast, als ik na de stad ga en mij eens in nieuwe kleding steek, kan ik dat doen van mijn eigen verdiende centjes en hoef geen handje op te houden. Ook wel zo lekker.....

Mij overkomt dat niet, dat als het hier mis zou lopen, ik afhankelijk wordt van de soos omdat ik jarenlang thuis ben gebleven.....

Maar dit is een discussie op zich. Je hebt altijd voor- en tegenstanders. Daar gaat het in dit topic ook niet om. Maar ik wilde even duidelijk maken dat je niet iedereen over één kam moet scheren, maar dit per situatie moet bekijken.

VioletPrue

frenchy schreef: En dan is het nog per situatie te bekijken. Soms kun je zelfs met zijn tweeën in een situatie terecht komen dat het niet anders gaat. Terwijl eerder alles goed was.
Mijn man heeft een goede baan en verdiend goed omdat hij veel overuren heeft (is internationaal chauffeur) Totdat hij ziek wordt, dan heeft hij helemaal niks omdat er van de basisuren uitgegaan wordt. Ik werk ook, terwijl ik het niet echt nodig heb. Op dit moment!! Als mijn man morgen ziek wordt, hebben wij dat geld wat ik verdien heeeeeeeeeel hard nodig, daar zullen we de rekeningen van moeten betalen. Dus ja, ik blijf werken en kind (ik heb een nakomeling) gaat enkele dagen naar de bso.

En daarnaast, als ik na de stad ga en mij eens in nieuwe kleding steek, kan ik dat doen van mijn eigen verdiende centjes en hoef geen handje op te houden. Ook wel zo lekker.....

Mij overkomt dat niet, dat als het hier mis zou lopen, ik afhankelijk wordt van de soos omdat ik jarenlang thuis ben gebleven.....

Maar dit is een discussie op zich. Je hebt altijd voor- en tegenstanders. Daar gaat het in dit topic ook niet om. Maar ik wilde even duidelijk maken dat je niet iedereen over één kam moet scheren, maar dit per situatie moet bekijken.
Ook de situatie die u nu schetst, heeft geen raakvlakken met die van TS.
Dus inderdaad per situatie kijken en in de situatie van TS vindt ik het een luxeprobleem en zou ik het onzin vinden dat zij middels belastingaftrek het verzamelinkomen kunnen verlagen en misschien wel voor andere voordelen in aanmerking kunnen komen op die manier.

frenchy

Ik reageer op de opmerking van chocomelk (die in het algemeen bedoeld is) Violetprue.

Ik ging dus gewoon even offtopic....

VioletPrue

frenchy schreef:Ik reageer op de opmerking van chocomelk (die in het algemeen bedoeld is)[/b[ Violetprue.

Maar dit probeer ik uit te leggen, Choco maakt geen algemene opmerking, ze reageert op de specifieke situatie van TS.

Chocomelk

VioletPrue schreef:
frenchy schreef:Ik reageer op de opmerking van chocomelk (die in het algemeen bedoeld is)[/b[ Violetprue.

Maar dit probeer ik uit te leggen, Choco maakt geen algemene opmerking, ze reageert op de specifieke situatie van TS.

Daar heb je gelijk in VP.

Chocomelk

Frenchy ik vind kinderopvangtoeslag prima voor alleen staande ouders, die hebben gewoon geen keuze maar als je met zijn 2-en bent heb je een keuze en dan is mijn mening dan ga je maar minder werken zodat je het kind niet hoeft te dumpen in de kinderopvang.

Jij schrijft dat je geen keuze had doordat je man ziek is geworden, je man was toch thuis neem ik aan toen jij aan het werk was ?
Dan had hij toch kunnen 'oppassen' op zijn eigen kinderen ?

Dit is puur mijn mening.

DannyRV

De kern van mijn topic is de wijziging kinderopvangtoeslag 2012 en welke consequentie dit heeft als je een deeltijdstudie doet. Daarbij had ik graag reacties gezien van mensen in dezelfde situatie en hoe zij daarmee omgaan. Er zitten nu een drietal reacties tussen die hier op aansluiten. De opmerkingen dat het een luxe probleem is of dat het hebben van kinderen een eigen keuze is doet hier totaal niet ter zaken.

Annekesb

Ongelezen bericht door Annekesb »

@DannyRV: ik zit met precies hetzelfde probleem. Het enige voordeel dat ik heb is dat ik onregelmatig er bij kan werken. Maar ik ben dus ook aan het zoeken naar een oplossing want studeren is zo onbetaalbaar.

De enige goede oplossing die ik tot nu toe gevonden heb is je op de school ook in te laten schrijven voor een voltijd studie. Want dan sta je dus in je recht om toch kinderopvangtoeslag te krijgen. Je mag wanneer je 1 keer collegegeld betaald hebt bij meerdere studies ingeschreven staan, meerdere studies volgen, dus dit is theoretisch gezien mogelijk.

Dit schooljaar zijn de collegegelden voor voltijd en deeltijd studie ook hetzelfde geworden. Mocht hier toch nog een verschil in zitten dan is dit klein en kan het zeker uit.

Misschien dat dit ook iets voor jullie is? Ik heb de SZW ook nog een mail gestuurd voor opheldering.

Gesloten