LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Foutieve niet complete informatie UWV

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
bananacherry

Foutieve niet complete informatie UWV

Ongelezen bericht door bananacherry »

Hoi, zijn er mensen die in dezelfde situatie zitten of in het verleden meegemaakt hebben? Ik ben nu een beetje ten einde raad, word gek van de duizenden telefoontje die ik moet plegen. Zonder succes, plus dat ik aan het eind van de maand alle kosten van die gesprekken zal moeten betalen, waar dus geen geld voor is. Ik hoop dat jullie wat goeie tips hebben.

Ik word nu steeds van het kastje naar de muur gestuurd, en ben dat nu wel zat.
Hieronder heb ik mijn situatie beschreven, dit is ook een gedeelte van mijn bezwaarschrift die ik gister heb ingediend.

De situatie: Vorige week vrijdag heb ik gebeld met het UWV naar aanleiding van mij Wajong die ik vanaf deze maand (21-11-2011) zou ontvangen. Daar heb ik de vraag gesteld waarom ik een bedrag van 338,16 ontvangen heb in plaats van mijn gehele uitkering van 1076,41 Bruto, wat ongeveer 853,27 Netto is. Er werd aangegeven dat omdat mijn Wajong pas op 21 november ingegaan is, ik alleen het aantal dagen na die datum uitbetaald krijg, en pas volgende maand de gehele uitkering. Hierop antwoordde ik dat dit mij niet duidelijk is aangegeven en ik dus op het gehele bedrag heb gerekend.

Nu kom ik 500 euro tekort en daardoor in de problemen met openstaande rekeningen , en daardoor ook mijn basis behoeften niet kan bekostigen. Daar ik de maanden september en oktober ook al zonder inkomen heb gezeten. Het antwoord daarop was dat ik eventueel een aanvulling kon aanvragen bij de sociale dienst en daar werd ik ook gelijk mee doorverbonden.

Daar werd een mogelijkheid voor een bijzondere bijstand geboden, maar dat zou 8 weken duren voordat ik uitsluitsel zou krijgen. Dat was geen optie, daar ik nu mijn rekeningen moet betalen en niet over 2 maanden. Vanaf 22 december krijg ik immers gewoon de gehele Wajong. Waarna de sociale dienst mij weer verwees naar de UWV, om daar naar eventuele andere oplossingen te kijken.

Daar is mij verteld dat ik waarschijnlijk aanspraak kon maken op een wij- uitkering met terugwerkende kracht, en dat kon ik doen door mij als werkzoekende op werk.nl in te schrijven en daarna terug te bellen. Na dat dat geregeld was en er een afspraak stond, heb ik afgelopen Maandag 28-11-2011 een gesprek gehad met de sociale dienst.

Daarin werd duidelijk dat er helemaal geen mogelijkheid is tot een wij- uitkering en al helemaal niet met terugwerkende kracht. Wel werd aangegeven, dat als ik dit had aangevraagd voordat mijn Wajong-uitkering inging, ik hem wel gekregen zou hebben. Maar dat is achteraf. Waardoor ik voor niks gekomen was, met niks wegging en nu nog steeds mijn rekeningen niet kan betalen.

Doordat de UWV mij verkeerd geinformeerd heeft heb ik niet van te voren een wij-uitkering kunnen aanvragen, waardoor ik nu 2,5 maand zonder geld heb gezeten en nog steeds zit. Als er van te voren was aangegeven wat mijn opties waren, had ik dit probleem niet gehad.

Hierna ben ik naar het service punt Charlois gegaan voor een kleding-bank aanvraag aangezien ik geen passende kleding/winterkleding meer heb behalve een spijkerbroek met een gat en een geleende jas van mijn tante. Daar heb ik mijn verhaal nogmaals verteld. Er werd aangegeven dat zij mijn kleding-bank aanvraag accepteerden en dat er iemand aanwezig was van stichting Mee, die ervaring heeft met de Wajong-uitkering.

Ik kon gelijk geholpen worden. Zij gaf aan dat ik bezwaar kon maken op grond van verkeerd verkregen informatie, aangezien op het aanvraag wajong-uitkering formulier staat dat er op de ontvangstbevestiging een datum moet staan waneer zij een beslissing nemen op je aanvraag. Dit staat er bij mij niet op. Ook staat er op mijn aanvraag formulier (via digi-d) niet dat die beslissling meestal 14 weken duurt. Dit staat wel op het formulier dat gedownload kan worden in pdf formaat, maar die heb ik pas 28 november 2011 tijdens mijn gesprek met de medewerker van stichting Mee onder ogen gekregen, aangezien ik mijn aanvraag digitaal heb ingediend.

Mijn wajong-uitkering is 16 weken na aanvraag ingegaan. Dat het 16 weken zou duren voordat hij in ging, werd verteld bij het arbeidsdeskundige gesprek. Ik heb gevraagd waarom dat 16 weken was, en kreeg als antwoord dat dat zo in de wet staat. Nooit is er gezegd dat dit ook betekend dat je na die 16 weken maar een gedeelte krijgt, en niet het hele bedrag . Pas nu ik bezig ben met dit alles uitzoeken, heb ik ergens op de site bij veelgestelde vragen dit zwart op wit gevonden, maar verder is er nergens op de site (bij de Algemene informatie over de Wajong-uitkering) iets over te vinden. Om deze informatie te krijgen moet je of weten waar je het kunt vinden, en dit kan alleen als dit je verteld wordt, of je moet heel specifiek je zoekactie opgeven wat ook alleen kan als je er al informatie over hebt gekregen.

Door deze situatie en door het onvoldoende verkrijgen van informatie over het daadwerkelijke bedrag dat de eerste keer uitgekeerd zou worden, zit ik nu met financiele problemen. Dit is dan ook mijn laatste mogelijkheid en mijn laatste beetje hoop op hulp zoals ik in de eerste instantie naar mijn mening al had moeten krijgen.

Tips, commentaar, vragen enz zijn zeer welkom!

Groetjes
Laatst gewijzigd door bananacherry op 30 nov 2011 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Re: Foutieve niet complete informatie UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Lang verhaal, met wat alinea's zou het beter leesbaar zijn.

Maar inhoudelijk: het verhaal van UWV klopt. Als de uitkering 21 november ingaat, dan krijg je voor de maand november alleen het bedrag van de 21ste tot de 30e. Daar is niets aan te veranderen.

Het beste is m.i. dan toch bijzondere bijstand aan te vragen. Dat duurt inderdaad 8 weken, dat is niet anders. Hoe het met de WIJ-uitkering zit (geen idee wat dat is trouwens) weet ik niet, daar kan ik niks zinnigs over zeggen of je wel of niet verkeerd geïnformeerd bent. Maar aangezien de rest van het verhaal wel klopt, weet ik zo net nog niet of je inderdaad verkeerd bent geïnformeerd.

Dat je nu problemen hebt om je rekeningen te betalen is niet anders. Meer mensen zitten in datzelfde schuitje, als ze een uitkering aanvragen. Moeilijk? Ja. Maar het is niet anders.

Wel een tip: Ik begrijp dat je een aantal maanden zonder inkomen hebt gezeten. Dat betekent dat je totale inkomen over 2011 aanzienlijk lager ligt dan als je het hele jaar een inkomen hebt gehad. Je kunt dan vóór 1 april een teruggave van de belasting vragen. Je hebt namelijk recht op bepaalde kortingen, maar daar is, door het ontbreken van een deel van het inkomen, geen volledig gebruik van gemaakt. Dat krijg je dan alsnog. Je kunt misschien ook iets meer huurtoeslag krijgen, als je daarvoor in aanmerking komt.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

welkom bij de mensen die belazerd worden door het UWV.

waarom heb je geen overbrugging gekregen voor de maanden september en oktober?

hier heb je wel degelijk recht op. niemand kan 2 maanden zonder geld zitten in nederland.
uwv heeft een beslissing op je wa-jong genomen, maar de aanvraag gaat in vanaf het moment dat je de aanvraag hebt gedaan toch?

oftewel je hebt niet alleen recht op deze maand maar ook op de vorige 2 maanden volgens mij.
dat hun er 16 weken over doen is niet jouw probleem, je vaste lasten lopen tenslotte wel door.

ik zou dit toch eens goed uitzoeken.

vraag anders de sociale dienst hoe dit precies zit.
zij kunnen je precies vertellen waar je recht op hebt.

je komt in ieder geval 3 maanden inkomen tekort en dat klopt niet.

succes,

het zal een hele strijd worden. (eigen ervaring)

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

angora,

de uitkering behoort in te gaan op moment van aanvraag. en niet op moment van toekenning/beslissing.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

renegade66 schreef:angora,

de uitkering behoort in te gaan op moment van aanvraag. en niet op moment van toekenning/beslissing.
Ik denk dat er omstandigheden kunnen zijn dat het anders zit. Bij te laat aanvragen bijvoorbeeld.

http://www.jeugdreumavereniging.nl/over ... -uitkering

Maar dit is ook nog eens het verhaal van TS:
Mijn wajong-uitkering is 16 weken na aanvraag ingegaan. Dat het 16 weken zou duren voordat hij in ging, werd verteld bij het arbeidsdeskundige gesprek. Ik heb gevraagd waarom dat 16 weken was, en kreeg als antwoord dat dat zo in de wet staat.

bananacherry

Dankjewel voor de snelle reactie :)

@ witte angora
als eerste bedankt voor de tip over de belasting, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik zal daar ook gelijk het een en ander over uitzoeken.

Mij huurtoeslag is al op maximaal ingesteld, dus dat is jammer genoeg geen optie.

In mijn bezwaarschrift heb ik wel gebruik gemaakt van alinea's, had ik hier inderdaad ook moeten doen.

Het gaat bij mij er ook vooral om dat de informatie die op de site staat en op de aanvraag formulieren niet overeenkomt met de daadwerkelijke informatie die je via de post krijgt.
witte angora schreef: Maar inhoudelijk: het verhaal van UWV klopt. Als de uitkering 21 november ingaat, dan krijg je voor de maand november alleen het bedrag van de 21ste tot de 30e. Daar is niets aan te veranderen.
Dat is mij nu ook duidelijk, alleen had ik er meer aangehad als dit duidelijk gezegd was. In de beslissing die ik ontvangen heb staat wel vanaf 21 november, alleen heb ik dit opgevat als de datum dat het uitbetaald werd en niet als startdatum. Daar had ik misschien beter bij na moeten denken.
Hoe het met de WIJ-uitkering zit (geen idee wat dat is trouwens) weet ik niet, daar kan ik niks zinnigs over zeggen

Deze wet regelt dat gemeenten verplicht zijn om jongeren van 18 tot 27 jaar die niet werken of niet naar school gaan en zich bij de gemeente melden omdat zij zelf geen werk kunnen vinden een aanbod te doen. Dit kan een baan zijn, een vorm van scholing of een combinatie van beide.
Gevonden op:http://www.weethoehetzit.nl/plichten-pe ... ngeren-wij

bananacherry

@ renegade66

Dankjewel voor je steun.

Blijkbaar is het zo dat als je niet binnen 8 maanden na je 17e of 4 maanden voor je 18e verjaardag een Wajong aanvraagt, of als je een handicap krijgt als je een opleiding volgt, je meestal 16 weken na aanvraag moet wachten voordat je ondersteuning krijgt.

Ik begrijp deze regel alleen niet zo goed aangezien mijn diagnose misschien pas in augustus gesteld, maar ik wel al mijn hele leven er tegen aanloop. 10 jaar geleden wist ik nog niet dat er inderdaad iets niet goed was, en heb ik mijn stinkende best gedaan om iets te bereiken, met als uitkomst dat ik elke keer het gevoel van falen opnieuw heb beleefd. Waardoor ik uiteindelijk toch hulp heb gezocht. Maar dan kon ik dit toch niet in die termijn van na je 17e voor je 18e aangeven.
Dus dat vind ik een beetje krom.

Met als gevolg dat ik me nu in plaats van op mijn behandeling te richten alleen maar bezig ben met financiële zaken, en daardoor alleen maar meer kopzorgen heb.

uhm een vraagje? Weet je misschien hoe ik bestande kan toevoegen aan mij bericht, want hij geeft nu steeds aan: De bijlagequota is bereikt.

Ik wil graag wat bestanden toevoegen ter verduidelijking van mij verhaal.

Gesloten