Pagina 1 van 3
Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 05 dec 2011 17:28
door Haaaniet
Vorige winter kocht ik een winterjas van €300,- bij de HoutBrox in Uden. Toen ik de jas begin deze winter uit de kast haalde om te laten stomen bleek dat er een grote vale plek zat op de plaats waar mijn schoudertas aan de voorkant op de heup hangt. Geen gezicht.
Nader onderzoek wees uit dat de jas op verschillende plaatsen slijtageplekken vertoonde.
2 Weken geleden heb ik de jas bij de winkel in Nijmegen achtergelaten met deze klacht en vandaag kwam er eindelijk een antwoord.
HoutBrox erkent dat de jas veel slijtage vertoont maar omdat het een model van vorig jaar betreft geven ze geen enkele garantie meer.
Mag dit?
Mag je er als consument niet van uitgaan dat een jas (en zeker een dure jas) een aanschaf is voor een paar jaar en geen wegwerpartikel? Ik heb hem dit jaar haast niet gedragen omdat de winter zo ontzettend laat is begonnen.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 05 dec 2011 17:32
door olaf79
Haaaniet schreef:Vorige winter kocht ik een winterjas van €300,- bij de HoutBrox in Uden. Toen ik de jas begin deze winter uit de kast haalde om te laten stomen bleek dat er een grote vale plek zat op de plaats waar mijn schoudertas aan de voorkant op de heup hangt. Geen gezicht.
Nader onderzoek wees uit dat de jas op verschillende plaatsen slijtageplekken vertoonde.
2 Weken geleden heb ik de jas bij de winkel in Nijmegen achtergelaten met deze klacht en vandaag kwam er eindelijk een antwoord.
HoutBrox erkent dat de jas veel slijtage vertoont maar omdat het een model van vorig jaar betreft geven ze geen enkele garantie meer.
Mag dit?
Mag je er als consument niet van uitgaan dat een jas (en zeker een dure jas) een aanschaf is voor een paar jaar en geen wegwerpartikel? Ik heb hem dit jaar haast niet gedragen omdat de winter zo ontzettend laat is begonnen.
Wat een kolder argument van houtbrox. Natuurlijk zit er op die jas de gebruikelijke garantie (2 jaar) en mits u die jas normaal heeft behandelt (en conform wasvoorschrift gewassen heeft) moet u gewoon een nieuwe, vergelijkbare jas krijgen of uw aankoopbedrag terug.
Dat het een model van vorig jaar betrof heb jij helemaal geen snars mee te maken. Gewoon geld terug.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 05 dec 2011 19:46
door Pindakaaspotje
**** CENSUUR! TROS RADAR
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 05 dec 2011 19:54
door Chocomelk
Sorry pindakaaspotje maar kan me niet voorstellen dat een jas van
€ 300,00 gemaakt is om maar 1 winterseizoen mee te kunnen mits het goed gewassen en behandeld word zoals het hoort.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 05 dec 2011 20:00
door Pindakaaspotje
**** CENSUUR! TROS RADAR
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 05 dec 2011 20:48
door witte angora
Ik ben de man van de domme vragen, en de domme opmerkingen, ik weet het. Maar toch.
Toen ik de jas begin deze winter uit de kast haalde om te laten stomen bleek dat er een grote vale plek zat op de plaats waar mijn schoudertas aan de voorkant op de heup hangt. Geen gezicht.
Nader onderzoek wees uit dat de jas op verschillende plaatsen slijtageplekken vertoonde.
Zag je die plekken dan niet toen je hem in het voorjaar weghing, of zelfs vóór die tijd? Dan had je bijna een jaar eerder terug kunnen gaan, en stond je veel sterker denk ik.
En inderdaad, een bedrag van 300 euro zegt in kledingland helemaal niets meer, als het om kwaliteit gaat. Al te vaak gaat dure kleding veel minder lang mee dan goedkopere. En anders is het wel een modeartikel, bedoeld om twee, hooguit drie seizoenen te dragen, en dan mag het naar Afrika, omdat het hier inmiddels hopeloos verouderd is.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 05 dec 2011 21:15
door sephora30
Ik vind ook dat zo`n dure jas wel langer mee mag dan 1 winter.
De winkel had je op zn minst tegemoet kunnen komen, desnoods met een tegoedbon twv een bepaald bedrag.
Slechte service.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 06 dec 2011 11:50
door olaf79
witte angora schreef:Ik ben de man van de domme vragen, en de domme opmerkingen, ik weet het. Maar toch.
Toen ik de jas begin deze winter uit de kast haalde om te laten stomen bleek dat er een grote vale plek zat op de plaats waar mijn schoudertas aan de voorkant op de heup hangt. Geen gezicht.
Nader onderzoek wees uit dat de jas op verschillende plaatsen slijtageplekken vertoonde.
Zag je die plekken dan niet toen je hem in het voorjaar weghing, of zelfs vóór die tijd? Dan had je bijna een jaar eerder terug kunnen gaan, en stond je veel sterker denk ik.
En inderdaad, een bedrag van 300 euro zegt in kledingland helemaal niets meer, als het om kwaliteit gaat. Al te vaak gaat dure kleding veel minder lang mee dan goedkopere. En anders is het wel een modeartikel, bedoeld om twee, hooguit drie seizoenen te dragen, en dan mag het naar Afrika, omdat het hier inmiddels hopeloos verouderd is.
De prijs is niet relevant. Een jas hoort langer mee te gaan dan 1 seizoen, ook al is de mode het volgend seizoen veranderd. Een jas is gewoon een consumenten artikel en daarop zit dus de wettelijke garantie. Als je als verkoper een product verkoopt dat niet aan die garantie kan voldoen kun je het beter niet verkopen.
Ergo:
- uit de mode is gewoon een smoes.
- TS heeft gewoon recht op reparatie / vervanging / geld terug.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 06 dec 2011 11:53
door olaf79
sephora30 schreef:Ik vind ook dat zo`n dure jas wel langer mee mag dan 1 winter.
De winkel had je op zn minst tegemoet kunnen komen, desnoods met een tegoedbon twv een bepaald bedrag.
Slechte service.
Mensen het gaat hier niet over slechte service of coulance. Het gaat hier om een wettelijk recht dat je sowieso al hebt. Dat een artikel uit de mode is, is geen enkele reden waarom het na zo'n korte tijd al versleten zou zijn. Dat het artikel niet meer leverbaar is, heeft de koper niks mee te maken. In zo'n geval moet er een vergelijkbare jas geleverd worden of het geld terug.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 06 dec 2011 17:02
door Haaaniet
@ witte angora:
Helemaal geen domme vraag hoor. De vale plek op de jas zit vrij laag aan de voorkant/zijkant, net boven de zak.
Omdat ik mezelf niet van top tot teen in de spiegel zie als ik een winterjas aanheb en de de kale plek van bovenaf niet zichtbaar was ivm een permanent aanwezige schoudertas, heb ik het vorig jr. idd niet gezien.
En ik heb de gewoonte om een jas vuil weg te hangen en aan het begin van het seizoen fris te laten stomen als dat nodig is.
Bij de stomerij lag de jas op de toonbank en toen zagen we het. Mevrouw van de stomerij schrok en adviseerde me ermee terug te gaan.
Ik begrijp heus wel dat men niet verplicht is de jas voor het aankoopbedrag te vergoeden maar vraag me af of een winterjas niet ook valt onder de wettelijke garantietermijn van 2 jr. Dit zou m.i. los moeten staan van mode.
In elk geval bedankt voor al jullie reacties.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 06 dec 2011 18:26
door Jolijn
Kan die vale plek komen van de schoudertas?
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 06 dec 2011 19:34
door Pindakaaspotje
**** CENSUUR! TROS RADAR
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 06 dec 2011 19:38
door Suzanne 326
Het is natuurlijk logisch wanneer u de schoudertas altijd op dezelfde plek draagt en deze schuurt constant op dezelfde plek zal de stof slijten en lichter worden, dit heeft niks met garantie te maken maar is gewoon gebruikers slijtage.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 08 dec 2011 11:16
door olaf79
Suzanne 326 schreef:Het is natuurlijk logisch wanneer u de schoudertas altijd op dezelfde plek draagt en deze schuurt constant op dezelfde plek zal de stof slijten en lichter worden, dit heeft niks met garantie te maken maar is gewoon gebruikers slijtage.
Dat kan natuurlijk. Maar dan had houtbrox dat als argument moeten aandragen. De smoes dat de jas uit de mode is en er dus geen garantie meer op zit is een van de categorie BS.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 08 dec 2011 11:17
door olaf79
Pindakaaspotje schreef:Wederom komt overal weer de "wettelijke" termijn van 2 jaar. Dat bestaat dus helemaal niet. De vraag is alleen of je er vanuit mag gaan dat een jas altijd langer dan 1 seizoen mee moet gaan. Dat betwijfel ik... mijns inziens volledig afhankelijk van het soort jas.
Dit zal wel weer uitlopen op een 50 kantjes vol topic over die wettelijke garantie..
De wet maakt geen uitzondering voor textiel. Wel voor bedervelijke waar, en goederen die van nature al niet langer dan 2 jaar meegaan.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 08 dec 2011 11:20
door sephora30
Nooit gehoord dat een jas na een paar maanden dragen een slijtplek gaat vertonen van je tas. Je hebt een jas toch niet 24 uur per dag met tas aan
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 08 dec 2011 11:29
door olaf79
Lees het eerste bericht van TS nog eens door. Houtbrox geeft toe dat de jas veel slijtage vertoond, ergo, er is iets mis met de jas...
Alleen geeft men geen garantie omdat de jas uit de mode is...
Ergo K*tsmoes.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 08 dec 2011 13:05
door Jolijn
olaf79 schreef:Lees het eerste bericht van TS nog eens door. Houtbrox geeft toe dat de jas veel slijtage vertoond, ergo, er is iets mis met de jas...
Alleen geeft men geen garantie omdat de jas uit de mode is...
Ergo K*tsmoes.
Waarschijnlijk vorige jaar verkocht met het verkooppraatje dat het een model is dat lang meegaat, niet aan modefratsen onderhevig enz.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 08 dec 2011 15:37
door Spuiter
Misschien toch maar die vieze gewoonte afleren.
Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?
Geplaatst: 08 dec 2011 16:01
door olaf79
Jolijn schreef:olaf79 schreef:Lees het eerste bericht van TS nog eens door. Houtbrox geeft toe dat de jas veel slijtage vertoond, ergo, er is iets mis met de jas...
Alleen geeft men geen garantie omdat de jas uit de mode is...
Ergo K*tsmoes.
Waarschijnlijk vorige jaar verkocht met het verkooppraatje dat het een model is dat lang meegaat, niet aan modefratsen onderhevig enz.
Dat maakt allemaal niks uit. Recht op garantie is niet onderhevig aan mode. Die jas moet gewoon vervangen/ dan wel geld terug geven worden.