LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wet kopen op afstand.

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
witte angora
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door witte angora »

Zullen we dan nu gewoon bij het in vele topics tot in den treure uitgemolken onderwerp blijven: de wet kopen op afstand? En die fysieke winkel even laten voor wat het is?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Goed idee schoolmeester :lol:

witte angora
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door witte angora »

sephora30 schreef:Goed idee schoolmeester :lol:
Denk er om, anders mag je nablijven! :evil:
:lol: :lol:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Oelala spannend 8)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

De wet kopen op afstand is meer bedoeld zodat mensen een prouct kunnen beoordelen zoals ze dat in een winkel kunnen doen. De consument heeft immers recht op informatie voor de koop. Verpakkingen die noodzakelijkerwijs geopend moeten worden, mogen geopend worden. Een verkopende partij mag hiervoor geen kosten in rekening brengen. Ook mag de verkoper geen kosten in rekening brengen voor het toezenden van het bestelde artikel aan u mocht u besluiten het artikel te retourneren. Wel kan het zo zijn dat u zelf de kosten van de retourzending moet betalen.
[email protected] schreef:BEDENKTIJD       De bedenktijd is 7 werkdagen (vanaf 1 dag na verzenddatum tot retourontvangst. Hierna is geen bedenktijd meer mogelijk. De betaling zal binnen 30 dagen op uw rekening worden teruggestort.*


Dit kan eigenlijk gewoon niet. Als het pakketje er meer dan 7 werkdagen over zou doen voordat u het ontvangt zou u het niet meer mogen retourneren volgens hetgeen wat hier staat. De bedenktijd gaat pas in als u het ontvangt.

Als u de wet erop wilt nalezen kunt u die vinden via onderstaande link:
De artikelen 46a t/m 46j van BW 7 gaan over overeenkomsten op afstand.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... 7.html#190

jack0007
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 sep 2011 15:05

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door jack0007 »

Sorry maar als ik hier zo de reacties lees begrijpen we met z'n allen weinig tot niets van de rechten van de consument met betrekking tot de wet koop op afstand.

De wet koop op afstand is NIET bedoeld voor bescherming tegen impulsieve aankopen. Deze wet regelt de rechten voor consumenten, ook alleen voor consumenten, daar waar een koop wordt gesloten met behulp van systeem om op afstand een koopovereenkomst aan te gaan. Denk aan kopen via de telefoon, internetsites, e-mail ed.

De koper heeft het recht om gedurende 7 dagen na ontvangst van het product om deze zonder opgaaf van reden retour te sturen. De koper heeft dan recht op teruggave van zijn geld. Dit is de aankoopprijs inclusief de door hem betaalde verzendkosten. De kosten van de retourzending komen voor rekening van de koper. Nu geldt wettelijk nog de 7 dagen, dat zal straks 14 dagen worden. Webshops mogen natuurlijk altijd een langere periode hanteren maar dat is niet verplicht.

Er zijn een aantal uitzonderingen hierop zoals producten die kunnen bederven, op maat zijn gemaakt voor de klant, software waar de zegel van verbroken is en nog een paar meer.

Daarnaast heeft de koper altijd 2 jaar garantie (in Nederland minimaal 2 jaar). Garantie geldt kortgezegd als het product fabricagefouten heeft niet veroorzaakt door de koper. Koper heeft dan recht op reparatie, danwel een nieuwproduct dan wel als dat niet kan recht op het aankoopbedrag retour.

Overigens wordt het recht van retourneren 3 maanden ipv 7 dagen indien de verkoper niet aan een aantal eisen heeft voldaan. Dit zijn onder meer het feit dat de verkoper zijn adresgegevens met bezoekadres op de site plaatst, zijn identiteit (of van zijn bedrijf) zaken als wijze van betaling, verzending enz.

Het is niet de bedoeling om het product te gebruiken en dan retour te zenden. Deze periode is bedoeld om als koper te kunnen beoordelen of het product voldoet aan de opgave en verwachtingen zoals gesteld door de verkoper. Soms houdt dat inderdaad in dat je een product moet uitproberen. Is het product echter defect dan gelden de garantieregels en niet de 7 dagen retourregels.

Overigens heeft ook de consument verplichtingen. Hij mag het product niet beschadigen is zelf verantwoordelijk voor het retourzenden, wat ook inhoudt dat het zijn verantwoording is dat het product aankomt bij de verkoper.

Dit is best een belangrijke wet voor webshops en de rechten van consumenten maar als ik zo zie wat men hier allemaal voor onzin uitkraamt word ik soms toch een beetje verdrietig........

Misschien dat dit wat meer duidelijkheid schept

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

jack0007 schreef:De wet koop op afstand is NIET bedoeld voor bescherming tegen impulsieve aankopen. Deze wet regelt de rechten voor consumenten, ook alleen voor consumenten, daar waar een koop wordt gesloten met behulp van systeem om op afstand een koopovereenkomst aan te gaan. Denk aan kopen via de telefoon, internetsites, e-mail ed.
Dat laatste is geen uitleg waarom de wet in het leven is geroepen maar een uitleg van wat de wet regelt. TS heeft ook de vraag gesteld wat de bedoeling van de wet is. Dat de reden niet impulsaankopen is, is begrijpelijk omdat dit in een winkel ook niet geld daar ruilen een gunst en geen recht is.
jack0007 schreef: De koper heeft het recht om gedurende 7 dagen na ontvangst van het product om deze zonder opgaaf van reden retour te sturen. De koper heeft dan recht op teruggave van zijn geld. Dit is de aankoopprijs inclusief de door hem betaalde verzendkosten.
Met de opmerking die ik maakte dat de verkoper geen kosten in rekening mag brengen voor verzending aan de koper en voor verpakking ed zei ik min of meer hetzelfde.
jack0007 schreef: De kosten van de retourzending komen voor rekening van de koper.
Hier kan en mag een webshop ook van afwijken. Er zijn genoeg webwinkels waar men ook gratis kan terugsturen.
jack0007 schreef: Er zijn een aantal uitzonderingen hierop zoals producten die kunnen bederven, op maat zijn gemaakt voor de klant, software waar de zegel van verbroken is en nog een paar meer.
Vergeet bij die 'nog een paar meer' niet de via internet geboekte reizen. Daar gaan nog genoeg mensen de mist mee in omdat er wel eens een topic verschijnt waarin de TS in de veronderstelling is deze bedenktijd nog te hebben.

jack0007
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 sep 2011 15:05

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door jack0007 »

De post van emmy75 boven mijn post was net iets eerder geplaatst dan de mijne dus daar is in mijn post geen rekening mee gehouden. Mijn type snelheid is nu eenmaal niet de snelste. De opmerkingen van emmy75 verduidelijken ook al veel.

Je mag ten alle tijde van de wet afwijken als dat voordelig is voor de andere partij. Veel webshops bieden aan om de kosten van retourzendingen te betalen. Dat mag natuurlijk maar is niet wettelijk verplicht.

Ik had niet de intentie om volledig te zijn in mijn voorbeelden en de toevoeging van reizen via Internet in afwijking van de bedenktijd die Emmy maakt is inderdaad een belangrijk voorbeeld.

P.s. als emmy of iemand anders mij ook nog even kan uitleggen hoe ik de deelquotes in een bericht krijg dan kan ik dat ook toepassen....

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door brokkel »

@jack0007
De wet koop op afstand is NIET bedoeld voor bescherming tegen impulsieve aankopen
Oorspronkelijk was dit wel de bedoeling van de wet. Het wordt daarom vaak ook nog steeds de afkoelingsperiode genoemd. Deze periode is oorspronkelijk ingesteld voor deur tot deur verkoop, post en telefonische acquisitie en impulsieve webaankopen zodat de consument als deze zich naderhand bedacht toch de tijd heeft om het contract te ontbinden. Dit omdat voornamelijk bij deur tot deur verkoop en telefonische acquisitie vaak veel druk werd gezet op het snel beslissen waardoor klanten aan een niet gewenst product vast zaten. Dat er buiten de afkoelingsperiode ook nog andere zaken zijn geregeld is goed. Maar het blijft een feit dat de wet in het leven is geroepen om ondoordachte (impulsieve) aankopen door middel van een communicatiemiddel te voorkomen.
Dat het probeerrecht hierin ook is verwerkt is logisch omdat veel van de slechtere leveranciers die gebruik maakte van de bovengenoemde technieken riepen dat het product niet retour mocht als de doos is geopend. Redelijker wijs kan je begrijpen dat de doos geopend moet worden om het product te kunnen beoordelen. Daarom is dat gedeelte dus ook in die wet opgenomen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

jack0007 schreef:Je mag ten alle tijde van de wet afwijken als dat voordelig is voor de andere partij. Veel webshops bieden aan om de kosten van retourzendingen te betalen. Dat mag natuurlijk maar is niet wettelijk verplicht.
Uiteraard. Volledigheidshalve wilde ik dit wel even melden omdat u ook expliciet meldde dat een webwinkel ook een langere retourtermijn mag hanteren, vandaar.
jack0007 schreef: P.s. als emmy of iemand anders mij ook nog even kan uitleggen hoe ik de deelquotes in een bericht krijg dan kan ik dat ook toepassen....
Ik zal een poging wagen dit even via een pb uit te leggen, omdat dit niet zoveel met het topic te maken heeft en er zo een 2de discussie kan ontstaan.

jack0007
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 sep 2011 15:05

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door jack0007 »

brokkel schreef:@jack0007
De wet koop op afstand is NIET bedoeld voor bescherming tegen impulsieve aankopen
Oorspronkelijk was dit wel de bedoeling van de wet. Het wordt daarom vaak ook nog steeds de afkoelingsperiode genoemd. Deze periode is oorspronkelijk ingesteld voor deur tot deur verkoop, post en telefonische acquisitie en impulsieve webaankopen zodat de consument als deze zich naderhand bedacht toch de tijd heeft om het contract te ontbinden. Dit omdat voornamelijk bij deur tot deur verkoop en telefonische acquisitie vaak veel druk werd gezet op het snel beslissen waardoor klanten aan een niet gewenst product vast zaten. Dat er buiten de afkoelingsperiode ook nog andere zaken zijn geregeld is goed. Maar het blijft een feit dat de wet in het leven is geroepen om ondoordachte (impulsieve) aankopen door middel van een communicatiemiddel te voorkomen.
Dat het probeerrecht hierin ook is verwerkt is logisch omdat veel van de slechtere leveranciers die gebruik maakte van de bovengenoemde technieken riepen dat het product niet retour mocht als de doos is geopend. Redelijker wijs kan je begrijpen dat de doos geopend moet worden om het product te kunnen beoordelen. Daarom is dat gedeelte dus ook in die wet opgenomen.
Onjuist! Er bestaat geen direct wettelijke bescherming tegen impuls aankopen. Dat zou ook zeer onverstandig zijn want dan bepaalt de overheid wanneer je wat mag kopen. Zoiets is wel eens geprobeerd in bijvoorbeeld rusland, china en cuba maar bleek geen onverdeeld succes.

Je haalt de colportagewet en wet kopen op afstand door elkaar. De colportagewet geeft de consument bescherming in gevallen wanneer de verkoper het initiatief neemt. Bijvoorbeeld wanneer je wordt gebeld of bij deur tot deur verkoop. Er geldt dan een bedenktijd van 8 dagen bij aankopen van 34 euro
of meer.

De wet kopen op afstand geeft consumenten bescherming als zij het product niet in levende lijfe kunnen beoordelen.

De reactie van Brokkel is precies een voorbeeld van de klok en de klepel maar niet weten waar je over praat. In mijn optiek geeft dat alleen maar onduidelijkheid en onzekerheid.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wet koop op afstand is niet bedoelt voor koopovereenkomst die gesloten zijn op afstand. De gedachte achter de bedenktermijn is dat de koper producten eerst moet kunnen proberen. De bedenktermijn is zeven werkdagen, drie maanden of iets daar tussen in, en de koper mag binnen die tijd de overeenkomst ontbinden zonder opgave van redenen.
[email protected] schreef:A) Kopen op afstand is bedoeld voor impulsieve aankopen.
Een impulsieve aankoop is een aankoop van een reclame die ik zie bestel deze en bedenk mij daarna wat moet ik er mee.
Krijg ik het product thuis en ik stuur het direct terug vind ik dat ik voldoe aan de wet kopen op afstand.
Ja,
[email protected] schreef:B) Koop ik een jurk draag ik deze op een feest en vind eigenlijk dat deze niet lekker zit kan ik deze dan nog wel of niet terug sturen.
Die kunt je terug sturen.
[email protected] schreef:Koop ik elektronica gebruik ik deze maar ik snap dit product niet helemaal mag ik het dan terug sturen.
Ook dat mag je terug sturen.
[email protected] schreef:Koop ik net voor het WK een tv kijk de eerste wedstrijd en NL verliest ik baal hier zo van mag ik de TV dan terug sturen.
Ook dan mag je de TV terug sturen.
Artikel 7:46d lid 1 BW schreef:Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
Je kunt een nieuwe Ferrari kopen, de banden tot aan de velg verslijten en zonder dat dit je recht om de overeenkomst te ontbinden aan tast. (Je zult wel een schadevergoeding moeten betalen.)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

brokkel schreef: Oorspronkelijk was dit wel de bedoeling van de wet. Het wordt daarom vaak ook nog steeds de afkoelingsperiode genoemd.
Omdat in de volksmond ook veelal de colportagewet en de wet kopen op afstand door elkaar gehaald. De term 'afkoelingsperiode' kennen we omdat deze veel gebruikt wordt om de colportagewet uit te leggen waarbij de koper door de verkoper benaderd wordt om iets te kopen.

De wet kopen op afstand is bedoeld zodat mensen producten kunnen bekijken en beoordelen alsof zij in een winkel staan. Een plaatje en een beschrijving is natuurlijk niet hetzelfde als een product in de handen pakken en van onder tot boven bekijken. Het is niet zo zeer bedoeld voor impulsaankopen maar kan daar wel voor worden gebruikt. Iemand die in een winkel iets koopt en spijt krijgt, heeft ook geen recht om onder de koop uit te komen. Enkel deze wet in het leven roepen met het doel om de consument te beschermen tegen impulsaankopen levert een niet geheel redelijk voordeel op voor de internetkoper. De overheid schrijft zelf ook op haar website dat de koper recht heeft op informatie over het product.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... stand.html

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door alfatrion »

jack0007 schreef:Is het product echter defect dan gelden de garantieregels en niet de 7 dagen retourregels.
Dan gelden ze beiden. Overigens gaat het over 7 werkdagen = 9 tot 11 kalenderdagen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Wet kopen op afstand.

Ongelezen bericht door olaf79 »

[email protected] schreef:Ja dit is duidelijk echter lees ik ook op internet winkel het volgende:
(( Satelliet winkel Valkenswaard ))


BEDENKTIJD       De bedenktijd is 7 werkdagen (vanaf 1 dag na verzenddatum tot retourontvangst. Hierna is geen bedenktijd meer mogelijk. De betaling zal binnen 30 dagen op uw rekening worden teruggestort.*

* Enkel wanneer de verpakking en het product geheel onbeschadigd worden geretourneerd kan het volledige aankoopbedrag worden geretourneerd, anders worden er kosten berekend voor het vervangen van de onderdelen of de originele verpakking.
Verzendkosten worden niet geretourneerd daar dit kosten zijn die ook door ons voldaan dienen te worden bij de transporteur.
Deze winkel heeft zojuist de bedenktijd tot 3 maanden verlengt, omdat hij liegt over je wettelijke rechten. Je hebt namelijk bedenktijd vanaf ontvangst en niet vanaf verzending.
Hoe kan ik een product testen als ik de originele verpakking er niet af haal.
Met namen bij de afstandsbediening is dit niet mogelijk.
Je moet het product kunnen testen. Als de verpakking niet geschikt is om het onbeschadigd te kunnen openen dan is dat pech voor de verkoper.
RUILEN OF RETOUR       Een besteld artikel ruilen of retourneren is geen enkel probleem. Ruilen en retourneren is mogelijk binnen 30 dagen na levering en onder de volgende voorwaarden:
- Met de orginele factuur en/of retourformulier.
- Het artikel is compleet, niet gebruikt en niet beschadigd.
- Het artikel zit in de originele, onbeschadigde verpakking.
Artikelen die niet aan bovenstaande voorwaarden voldoen, kunnen helaas niet worden geruild of geretourneerd en worden teruggestuurd of u ontvangt een rekening voor het herstellen.
Voor het retourneren van goederen maakt u eerst op deze pagina een ticket aan. U ontvangt van ons een Retour/RMA nummer welke op de verpakking vermeld dient te worden.


Ik lees hier duidelijk dat het artikel niet gebruikt mag zijn.
Het gaat hier om ruilen en retourneren van producten die in de winkel zijn gekocht, dus niet op afstand. In dat geval gelden andere regels. Je hebt dan geen retourrecht. Dus bepaalt in princiepe de verkoper de regels.

Gesloten