LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is dit OPLICHTING door MISCO Nederland BV ?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Albert124

Is dit OPLICHTING door MISCO Nederland BV ?

Ongelezen bericht door Albert124 »

Enkele dagen nadat ik de nieuwe catalogus had ontvangen van Misco bestelde ik een Hardeschijf voor de prijs van euro 91,57.
Omdat wij een zakelijke rekening hadden konden wij achteraf betalen.
De dag na de bestelling werd door PostNL de doos met de HD en een ander artikel gebracht.
Lekker snel.
Omdat je nieuwsgierig bent naar de aankoop maak je de overdoos open en bewonder de aankopen.
Ziet er allemaal netjes is.
Maar geen rekening, alleen een pakbon.
De rekening kwam 2 dagen later maar tot mijn verbazing koste de HD geen euro 91,57 maar euro 190,34, dus bijna 100,- verschil.
Direct natuurlijk de telefoon gepakt en mijn verbazing verteld.

Als eerste werd mij verteld dat de prijzen zo hard waren gestegen, omdat er overstromingen waren in Thailand, en ze zelf ook meer inkoop moesten betalen.
Na veel heen en weer gepraat werd er mij gezegd dat ik de HD wel terug mocht sturen, met inachtneming van de kleine lettertjes in hun Catalogus.

Daar staan onder andere de volgende voorwaarden in:
1- Ongeopend, compleet en onbeschadigde overdoos. (dus je mag er niet inkijken)
2- De kosten van retourname zijn minimaal euro 50,- excl. BTW

Ze schermen met retour zenden is gratis maar retour nemen kost dus minimaal euro 59,50 of 20% van een hoger bedrag.

Ze sturen je eerst in een overdoos de bestelling (die niet geopend mag worden) en sturen de factuur later zodat je dan pas de aangepaste prijzen ziet.

Is dit OPLICHTING door MISCO Nederland BV of moet ik dat anders noemen?

In ieder geval zal ik daar nooit weer kopen.
Het is voor mij geen Misco maar een Miskoop!

Guardian72
Contacteer:

Re: Is dit OPLICHTING door MISCO Nederland BV ?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Staat er niet in de catalogus dat prijzen kunnen wijzigen?
EN, heb je geen offerte eerst opgevraagd?

Ik werk ook met Misco - en vraag vooraf altijd een offerte (omdat ik goedkeuring nodig heb) en de factuur is nooit hoger dan de offerte.

Dell stuurde klanten een waarschuwing - harddisks langere levertijd en hogere prijzen - dus ik geloof de redenatie wel.

Het had Misco echter gesierd als men e.e.a vooraf had vermeld "Let op .. door (redenen) is de prijs van artikel ABC gewijzigd naar X euro - wilt u alsnog bestellen?"
Dan maar een dag langer wachten.

Albert124

De prijs 100% hoger, zo`n verhoging is niet te verkopen.

De kleine lettertjes t.b.v. onder andere de retouren is toch ook een instinker.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Volgens mij is dit geen consumentenkoop dus het consumentenrecht is niet van toepassing.

Normaal krijg te toch een bevestiging per mail ?

Albert124

Dat hebben wij niet gehad.
De bestelling was wel voor Privé gebruik.
Maar al zou het zakelijk zijn, dan veranderd de manier van handelen, door Misco, daar niets aan

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Albert124

1. Bij een koop op afstand mag je de verpakking wel openen om het produkt te bekijken. Hierover kun je meer lezen op de site van Consuwijzer.

2. Als er niet geleverd kan worden voor de oorspronkelijk afgesproken prijs, dan mag je het produkt sowieso terugsturen op kosten van de verkoper.

Maxiem.

Albert124

Beste Maxiem

Consuwijzer geeft dat dan wel aan, maar zij (Misco) verwijzen naar de Leveringsvoorwaarden in hun catalogus.
Daar staan meer dingen in die niet kloppen voor kopen op afstand.
Het is mij te veel werk om die kleine lettertjes over te typen en hier te plaatsen.

Ik ga heus niet failliet door die 100,- euro die ze mij extra afhandig hebben gemaakt, maar ik wil iedereen waarschuwen: "bezint voor gij begint" bij Misco(op)

crazyme

In business to business is het conumentenrecht niet van toepassing.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Als de bestelling voor prive is, is er wellicht sprake van 'reflexwerking'.

crazyme

ArneLH schreef:Als de bestelling voor prive is, is er wellicht sprake van 'reflexwerking'.
Reflexwerking ?

Als in : het is feitelijk een zakelijke aankoop maar we willen wel graag profiteren van de voordelen van een consumenten koop ?

crazyme

Albert124 schreef:
En ook toen je bestelde heb je de prijs niet gezien ?

Dit is gewoon een broodje aap. En klein broodje met een hele grote aap.

crazyme

Albert124 schreef:
De bestelling was wel voor Privé gebruik.
Maar al zou het zakelijk zijn, dan veranderd de manier van handelen, door Misco, daar niets aan

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Onduidelijk is hoe er precies is besteld. Telefonisch? Schriftelijk? Per fax? In elk geval niet via internet. Is de oorspronkelijke prijs op het moment van bestellen expliciet overeengekomen mondeling dan wel schriftelijk?

Ik vind het maar een raar verhaal. Zelf zou ik nooit iets bestellen zonder dat op het moment van bestelling de prijs van het artikel zwart op wit bij de bestelling staat.

Heb zelf een paar keer bij Misco besteld en met creditcard afgerekend. En geen problemen gehad. Misco had moeten waarschuwen dat de prijs fors was gestegen voordat ze de order hadden verzonden. Immers stonden er verkeerde prijzen in de catalogus die nog maar net uit was.

De prijzen van harddisks zijn inderdaad omhoog geknald.
Afbeelding

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Albert124 schreef:2- De kosten van retourname zijn minimaal euro 50,- excl. BTW

Ze schermen met retour zenden is gratis maar retour nemen kost dus minimaal euro 59,50 of 20% van een hoger bedrag.
Dit zal onder de noemer van een 'restockingfee' zijn of iets dergelijks en ja voor zakelijke aankopen mag dat.

Ik ben het volledig met u eens dat netjes inderdaad anders is. Overigens heeft u een inkoopopdracht gestuurd met vermelding van het bedrag ? Dan kan het zo zijn dat zij u eerst hadden moeten informeren. Misschien kunt u dit bij juridisch loket of rechtsbijstand navragen.
MAXIEM schreef:Albert124

1. Bij een koop op afstand mag je de verpakking wel openen om het produkt te bekijken. Hierover kun je meer lezen op de site van Consuwijzer.

2. Als er niet geleverd kan worden voor de oorspronkelijk afgesproken prijs, dan mag je het produkt sowieso terugsturen op kosten van de verkoper.

Maxiem.
Dit is geen consumentenkoop. Misco kan eigenlijk ook niet weten dat als iemand iets besteld onder zijn zakelijke account dat dit artikel eigenlijk voor privégebruik bedoeld was.

MAXIEM

Emmy75

Waar leid jij uit af, dat dit geen gewone consumentenkoop is?

Prettige feestdagen toegewenst.

Maxiem.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Emmy75

Waar leid jij uit af, dat dit geen gewone consumentenkoop is?

Prettige feestdagen toegewenst.

Maxiem.
Even voor mijn beurt, maar goed. Misschien uit de tekst van TS
Enkele dagen nadat ik de nieuwe catalogus had ontvangen van Misco bestelde ik een Hardeschijf voor de prijs van euro 91,57.
Omdat wij een zakelijke rekening hadden konden wij achteraf betalen.
Want die heb je niet als particulier, toch.

MAXIEM

@

Ik zou niet weten waarom een gewone consument geen zakelijke rekening zou mogen/kunnen gebruiken. Volgens mij is hier gewoon sprake van een consumentenkoop.

Maxiem.

Emmy75

@Maxiem,
Dirkie geeft inderdaad een van de voornaamste punten aan waar ik dat uit afleid, bedankt dirkie.

Daarnaast is Misco ook wel bekend in de markt dat deze aan veel zakelijke klanten levert. Volgens mij zijn ze ook ooit begonnen met de zakelijke markt en zijn ze de consumenten daar later maar eventjes bij gaan doen (net zoals bijvoorbeeld CentralPoint). Aangezien de wetgeving voor consumenten toch wat anders in elkaar zit, wringt zich hier wel het een en ander en ziet men dat zo'n bedrijf eigenlijk niet ingericht is op consumenten. Dit 'proeft' men nog wel enigszins bij het lezen van de site, bijvoorbeeld de voor consumenten wat omslachtige retourprocedure.
vogels schreef:Conclusie: TS doet een privé aanschaf op kosten van de zaak. Lijkt me niet correct.
Men kan niet weten of TS het wel keurig in de boekhouding verwerkt als privé aankoop en bijvoorbeeld ook de BTW netjes betaald. Op zich is het best mogelijk.

Emmy75

MAXIEM schreef:Ik zou niet weten waarom een gewone consument geen zakelijke rekening zou mogen/kunnen gebruiken. Volgens mij is hier gewoon sprake van een consumentenkoop.
Hoe moet Misco dit weten dan ?
Het is niet echt redelijk te noemen dat bedrijven vanalles zakelijk gaan kopen en vervolgens bij allerlei rariteiten zich ineens later gaan beroepen jamaar het was een consumentenkoop en hierdoor van veel meer bescherming geniet dan een zakelijk koper.

Bij een zakelijke klant geldt ook geen zichttermijn ed, als een klant dan het verkeerde besteld of spijt heeft of zoiets kan die dit artikel ook niet zomaar kostenloos retourneren. Hier zijn dan vaan fikse reestockingfees aan verbonden.

Albert124

Even voor alle duidelijkheid.
Ik heb de 2 artikelen besteld per email, dit is de tekst:

Wilt u ons het volgende toesturen

Artikel 962392 DEVOLO dLLan 500 AVplus Network Kit 1x 149,95 excl. BTW
Artikel 951786 WD My Book Essential 1x 76,95 excl. BTW

4 dagen later heb ik telefonisch gevraagd wat de status van mijn bestelling was.
Mededeling: moet nog overleggen of de rekening vooraf betaald moet worden of achteraf op rekening.
Geen mededeling dat de HD in prijs verdubbeld was.
Ook geen prijsopgave/offerte per mail over de nieuwe prijzen.
De volgende dag de artikelen al gekregen met een pakbon zonder prijzen.

Deze twee artikelen zijn voor privé gebruik bedoelt maar ik kan mij indenken dat daar ook anders over gedacht kan worden.

Maar of het nu een privé of zakelijke aankoop is, het blijft staan dat een 100% verhoging van de aankoopprijs onbetamelijk is.
Een catalogus uitgeven, en in de zelfde week al de prijs zo extreem verhogen!
Daarna bij het contact hierover, wijzen naar de kleine regeltjes in de catalogus en zeggen dat ik het daar maar mee moet doen, is een slinkse wijze van zaken doen.
Wettelijk kan het dan wel dicht gespijkerd zijn, maar het zegt alles over de mentaliteit van zakendoen van Misco.

Gesloten