LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wachtwoord veranderen van MijnKPN gooit je mailbox op slot!

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.

Bij KPN duurt het 3 werkdagen voordat de postkoets langskomt. In welk tijdperk leeft KPN?

- pre-historie
2
25%
- stenen tijdperk
1
13%
- de middeleeuwen
2
25%
- 1971 toen de eerste mail werd verzonden
2
25%
- 1995 toen de mail bij het grote publiek populair werd
1
13%
 
Totaal aantal stemmen: 8

EmilR
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2011 21:26

Wachtwoord veranderen van MijnKPN gooit je mailbox op slot!

Ongelezen bericht door EmilR »

MijnKPN is je beheeraccount voor alle zaken die je met KPN doet: je kunt er je facturen inzien en enkele instellingen aanpassen. Ik heb van KPN internet/digitaleTV /bellen, en ook is KPN al meer dan 10 jaar mijn mailprovider: van worldacces, naar planet naar kpnmail.

Nu kon ik mijn wachtwoord voor MijnKPN niet meer vinden want die is me ooit per snailmail (post) verstuurd. Dus vraag ik een nieuw wachtwoord aan. Het komt nog steeds per post (en waarschijnlijk met de postkoets). Dit duurt drie werkdagen. Ik kan er mee leven al ben ik zelf snellere response tijden en een effectiever afhandelingsprotocol gewend. Het gaat maar om een beheeraccount.

Wat blijkt nu: met het resetten van het wachtwoord van MijnKPN wordt ook het wachtwoord van mijn mailbox (ge)reset. Dat stond er echter niet bij! Het betekent wel dat ik nu VIJF dagen niet bij mijn mail kan. Als je ziet hoeveel je tegenwoordig per mail regelt, is enige afhankelijkheid wel aan te tonen. In mijn mailbox zitten ook nog 5 aliassen voor mijn gezin, die kunnen ook niet meer bij hun mail.

Vergelijk: je wilt op internet je facturen bekijken van je mobiele telefoon bij je provider. Stel je moet daar je wachtwoord laten resetten: kun je 5 dagen niet telefoneren!

Vergelijk: Je bankiert via internet maar hebt een nieuw wachtwoord nodig. Reset veroorzaakt vijf dagen geen gebruik van je pinpas.

Welke techneut of manager heeft dit verzonnen? Dit kan toch niet?

Uiteraard heb ik KPN gebeld, de servicedesk verontschuldigde zich. Ik kan het de telefoniste niet kwalijk nemen, maar ik was wel verbijsterd te horen dat er inderdaad een koppeling (sinds kort) tussen de wachtwoorden bestaat.

Uiteraard heb ik getweet over mijn ongenoegen. KPNWebcare reageert meteen: stuur uw postcode en huisnummer en wij kijken even in uw dossier. Graag direct messaging (niet openbaar bericht). Niet openbaar = prive en is daarmee onschadelijk voor het imago. Vervolgens werd het stil.

Stel je verwacht een belangrijke mail (een uitnodiging voor een sollicitatie, een afspraakje via datingsite, een trackmail over een aankoop/bestelling), dan loop je gerede kans dat je het mist. Geheel buiten je schuld om kun je hierdoor schade oplopen. Daar valt waarschijnlijk weinig op te claimen, daar zorgen de Algemene Voorwaarden meestal wel voor.

Heeft iemand dezelfde ervaring? Hoe zou jij reageren als je mailbox 5 dagen op slot gaat buiten jouw schuld?

Emil

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wachtwoord veranderen van MijnKPN gooit je mailbox op slot!

Ongelezen bericht door ciske »

gaat buiten jouw schuld
hoezo buiten jouw schuld? in het begin zeg je zelf dat je je wachtwoord kwijt bent, en vind het een vreemd verhaal dat je niet een nieuw wachtwoord ken instellen.
Nu kon ik mijn wachtwoord voor MijnKPN niet meer vinden

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wachtwoord veranderen van MijnKPN gooit je mailbox op slot!

Ongelezen bericht door bprosman »

Je kunt ook een password reset naar een alternatief e-mail adres laten sturen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wachtwoord veranderen van MijnKPN gooit je mailbox op slot!

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik snap deze frustratie wel. Je wil een nieuw wachtwoord voor een bijkomstige functie en plots gaan ze meer resetten dan je mag verwachten. En dan ook nog op zo'n old fashioned way.

Vergelijkbaar met : je wisselt van (telco) provider en je merkt dat het slot van je voordeur is verwisseld. De nieuwe sleutel komt over vijf dagen.

:twisted:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wachtwoord veranderen van MijnKPN gooit je mailbox op slot!

Ongelezen bericht door bprosman »

Die "old-fashioned way" heeft TS zelf voor gekozen, je kunt ook :
E-mailadres voor inloggegevens opgeven
Ben je je gebruikersnaam voor MijnKPN vergeten? Met een paar eenvoudige stappen kun je snel weer inloggen in MijnKPN.

Vul het e-mailadres in van je MijnKPN account in. Klik op ‘doorgaan’. Je ontvangt een e-mail met daarin aanwijzingen waarmee je weer toegang krijgt tot MijnKPN.

Harrie2002
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 sep 2010 12:37

Re: Wachtwoord veranderen van MijnKPN gooit je mailbox op slot!

Ongelezen bericht door Harrie2002 »

Je kunt ook via:
https://www.kpn.com/prive/mijnkpn/keuze ... jzigen.htm
vanaf huis direct een ander wachtwoord aanmaken.

EmilR
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2011 21:26

Re: Wachtwoord veranderen van MijnKPN gooit je mailbox op slot!

Ongelezen bericht door EmilR »

Even om de discussie helder te houden:
Ik wilde mijn wachtwoord voor MijnKPN opvragen (@ciske). Dat dat 5 dagen gaat duren vanwege brief per post nam ik voor lief.

Ik heb NIET gevraagd mijn wachtwoord voor mijn mailbox te resetten. Daar wil ik absoluut geen 5 DAGEN op wachten!
KPN heeft beide gescheiden omgevingen blijkbaar op inlogniveau onlangs gekoppeld.

Waarmee het blokkeren van mijn mailbox geheel buiten mijn schuld om plaatsvond.

Voor de duidelijkheid: een password reset wordt (werd) niet digitaal afgehandeld maar per post, een ander emailadres opgeven was dus geen optie (@bprosman)

@harrie en @bprosman: dank voor jullie input! Het komt voor mij te laat maar KPN heeft blijkbaar op korte termijn wel de afhandelingsflow weten om te zetten. Gister kon dit echt nog niet! Gister kreeg ik deze afhandelingsflow te zien, een flow die nu nog geldt voor accounts :

https://www.kpn.com/prive/mijnkpn/prive ... rgeten.htm

Aanvragen nieuw wachtwoord

Er zijn twee manieren om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Optie 1: Via Zelfservicelijn een nieuw wachtwoord aanvragen

Als je het klantnummer bij de hand hebt, kun je via de Zelfservicelijn een nieuw wachtwoord aanvragen. Deze ontvang je dan per post en wordt binnen vier werkdagen toegezonden. Je klantnummer staat op de factuur die je via e-mail ontvangt.

Bel 0800 - 0035 (gratis) vanaf de telefoonaansluiting die bij ons bekend is in de administratie. Dit nummer verifiëren we via nummerherkenning als onderdeel van de procedure. Je krijgt het nieuwe wachtwoord dan per post binnen vier werkdagen toegezonden.

Optie 2: Via Klantenservice een nieuw wachtwoord aanvragen

Je kunt ook bij een medewerker van onze Klantenservice een nieuw wachtwoord aanvragen. Je krijgt het nieuwe wachtwoord dan per post binnen vier werkdagen toegezonden. Het telefoonnummer van onze Klantenservice is 0900 - 0244 (dagelijks bereikbaar van 08.00 tot 22.00 uur, € 0,10 per minuut).

Let op: Het nieuwe wachtwoord gaat gelijk in op het moment van aanvragen. Je kunt je e-mail pas ophalen op het moment dat je weer kan inloggen met je nieuwe wachtwoord.
=======================================

Mijn conclusie: blijkbaar wordt er achter de schermen hard gewerkt om de procedure voor afhandeling te verbeteren. Waarschijnlijk kon het al, maar had men dat niet op de juiste plaats in de flow van de website opgenomen.

Dank alvast voor de reacties.

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Wachtwoord veranderen van MijnKPN gooit je mailbox op slot!

Ongelezen bericht door Dirkie »

Het gaat maar om een beheeraccount.
Misschien is dit wel de reden van de KPN om hier heel voorzichtig mee om te gaan. Blijkbaar kun je met deze account dus alles regelen.
Stel ik bel naar KPN, zeg dat ik jouw ben en vraag of ze mij even een nieuw passwoord willen geven voor je beheeraccount, omdat ik het vergeten ben en ze zouden dit doen. Daar zou je ook niet blij mee zijn :mrgreen:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wachtwoord veranderen van MijnKPN gooit je mailbox op slot!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dit is ook wel een leuke: "Nu kon ik mijn wachtwoord voor MijnKPN niet meer vinden want die is me ooit per snailmail (post) verstuurd."

Sorry belastingdienst, ik heb geen jaaropgave meer, want die is per snailmail verstuurd. Sorry, ik kan het eigendomsbewijs van mijn huis niet meer vinden, want die is per snailmail verstuurd.

Alsof het een probleem van KPN is dat TS een zooitje van z'n administratie maakt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wachtwoord veranderen van MijnKPN gooit je mailbox op slot!

Ongelezen bericht door bprosman »

Het komt voor mij te laat maar KPN heeft blijkbaar op korte termijn wel de afhandelingsflow weten om te zetten. Gister kon dit echt nog niet!
Dit kan echt al een paar jaar :? . Misschien initieel op een verkeerde pagina gekeken ?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Wachtwoord veranderen van MijnKPN gooit je mailbox op slot!

Ongelezen bericht door nevermind »

Dirkie schreef:
Het gaat maar om een beheeraccount.
Misschien is dit wel de reden van de KPN om hier heel voorzichtig mee om te gaan. Blijkbaar kun je met deze account dus alles regelen.
Stel ik bel naar KPN, zeg dat ik jouw ben en vraag of ze mij even een nieuw passwoord willen geven voor je beheeraccount, omdat ik het vergeten ben en ze zouden dit doen. Daar zou je ook niet blij mee zijn :mrgreen:
Manier van bellen om een nieuw pass/wachtwoord te verkrijgen, is bij geen provider een optie.

Sinds jaren kan je het via optie:Wachtwoord vergeten opvragen, of een nieuw aanmaken.
bprosman schreef:
Het komt voor mij te laat maar KPN heeft blijkbaar op korte termijn wel de afhandelingsflow weten om te zetten. Gister kon dit echt nog niet!
Dit kan echt al een paar jaar :? . Misschien initieel op een verkeerde pagina gekeken ?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Wachtwoord veranderen van MijnKPN gooit je mailbox op slot!

Ongelezen bericht door olaf79 »

EmilR schreef:Even om de discussie helder te houden:
Ik wilde mijn wachtwoord voor MijnKPN opvragen (@ciske). Dat dat 5 dagen gaat duren vanwege brief per post nam ik voor lief.

Ik heb NIET gevraagd mijn wachtwoord voor mijn mailbox te resetten. Daar wil ik absoluut geen 5 DAGEN op wachten!
KPN heeft beide gescheiden omgevingen blijkbaar op inlogniveau onlangs gekoppeld.
In een goed beveiligd systeem zijn de wachtwoorden nooit terug te vinden. Deze zijn namelijk zelf ook versleuteld opgeslagen en niemand kan daar bij. Het account wordt geautomatiseerd aangemaakt, de gegevens in een brief aan jouw gezet en vervolgens wordt elke vermelding van je wachtwoord automatisch verwijderd. Dat heet goed beveiligingsbeleid.

Het opvragen van een wachtwoord kan dus niet. Het betekent automatisch de aanmaak van een nieuw wachtwoord. Als de beveiliging helemaal goed is, dan wordt dit zelfs een tijdelijk wachtwoord dat je bij eerste inlog gelijk moet veranderen naar een eigen gekozen. Op die manier is er geen mens in de wereld meer behalve jij die het wachtwoord weet.

Dat afhandeling via de post verloopt is niet zo gek. Het gaat hier over een systeem dat toegang geeft tot prive gegevens en daar moeten ze nou eenmaal zorgvuldig mee omgaan. Bovendien was jij vergeten een alternief reset pasword email adres op te geven.

De koppeling beheersaccount - email account snap ik ook wel.

Gesloten