Pagina 1 van 2
Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 13:40
door Teunbosseman
Nah, nu heb ik eens wat.
Heb een PB laptop ( easynote Wvista 3GB) van zo'n 5 a 6 jaar oud. Nooit problemen mee gehad, alleen is de battarij behoorlijk op...na 30 a 45 minuten is het over.
Onlangs email gehad dat er problemen waren met de battarij en ik het serienummer moest invullen om eventueel voor een nieuwe in aanmerking te komen.
Tot zover niets aan het handje......totdat......laptop valt van de bank maar zat nog aan de lader dus de DC Jack breekt af en schiet naar binnen.
Alles deed het nog maar kon niet meer opladen. Opengemaakt maar zoals ik al vermoedde, dcjack zit op moederboard vast, maar het stukje wat was afgebroken kon inprincipe vast worden gezet zodat weer kon laden.
Helaas dat prielige pruttige en solderen is niet aan mij besteed, dus verschillendene reperateurs gebeld voor offerte en mn muil viel open wat ik te horen kreeg.
Komt erop neer dat de zaken welke ik belde het moederboard MOETEN vervangen iov PB. Er mag NIET gesoldeerd oid worden.
Oftewel +- 200 a 250 euro kosten terwijl als ik daar 100 a 150 euro bijleg een gloednieuwe heb.
Dus ondanks dat er geen garantie meer op zit mag de reperateur dit niet "simpel" oplossen maar moet duur zijn.
Dikke n..d voor PB, heb hem naar bekende gebracht, heeft hem uit elkaar gehaald, gesoldeerd en klaar.....niks geen gel*l met moederboard vervangen.
Kosten hiervan....nada nop, njet.....biertje ok.
Je hebt dus totaal geen zeggen over je eigen portomonee bij PB met producten welke geen garantie meer hebben en welke relatief goedkoop kunnen worden gemaakt.
Geen wonder dat mensen gaan beunhazen.
Bij veel andere merken zit de dcjack niet op het moederboard gemonteerd en kan deze voor 50 tot 75 euro worden vervangen bij breuk.
Er zal wel worden gezegd / gedacht....ja maar das voor claims oid dat op deze manier moet worden gemaakt...ammehoela........ik had met liefde voor 50 tot 75 euro dit officieel laten solderen, maar absoluut niet het hele moederboard vervangen.
edit* mijn battarij was trouwens ok, geen gevaar oid.
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 13:43
door Karin079
Ik denk dat dit een gevalletje crisis is;al die bedrijven proberen ook extra centen te verdienen en zie hier het gevolg.
Gelukkig kende u een handig persoon die u wilde helpen,helaas kennen of hebben we die niet allemaal of weten we welke paden te bewandelen.
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 14:12
door GJvdZ
Ik snap wel dat er niet gesoldeerd mag worden, zeker niet op delen die de voeding betreft. Een fout is zo gemaakt en voor je weet fikt de boel uit met alle gevolgen voor Packard-Bell. Ik snap ook dat professionele reparateurs zich daar niet aan wagen.
En nee, ik werk niet voor Packard-Bell of voor een computerreparateur.
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 14:20
door Teunbosseman
GJvdZ schreef:Ik snap wel dat er niet gesoldeerd mag worden, zeker niet op delen die de voeding betreft. Een fout is zo gemaakt en voor je weet fikt de boel uit met alle gevolgen voor Packard-Bell. Ik snap ook dat professionele reparateurs zich daar niet aan wagen.
En nee, ik werk niet voor Packard-Bell of voor een computerreparateur.
Ik snap het dus niet. Bij andere merken zit de dc jack niet gemonteerd op het moederboard maar maakt deze ook contact met diverse andere contacten en kan relatief makkelijk vervangen worden voor een relatief nette prijs ( 50 -75 euro )
Ook hiermee kan je een fout maken maar daarom nam ik juist contact op met professionele reparateurs welke wel willen maar gewoonweg niet mogen van PB....en daar gaat het om. Ze willen wel maar mogen niet.
En hoezo gevolgen voor PB ?? Laptop is 5 a 6 jaar oud, geen garantie ( ik had alles al gebackupped ) hooguit gevolg voor de reparateur als deze een fout maakt dat een of ander definitief kapot is waarbij een andere discussie start.
Nu heb ik het door een technisch zeer goed onderlegd iemand laten doen en ergst wat kon gebeuren is dezelfde fout welke bij een professionele monteur ook kon gebeuren.
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 14:56
door BBCS
GJvdZ schreef:Ik snap ook dat professionele reparateurs zich daar niet aan wagen.
Dat snap ik dan weer niet, omdat ik dat gedaan heb en wel doe.
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 14:58
door BBCS
Teunbosseman schreef:Bij andere merken zit de dc jack niet gemonteerd op het moederboard maar maakt deze ook contact met diverse andere contacten en kan relatief makkelijk vervangen worden voor een relatief nette prijs ( 50 -75 euro )
Bij de ene zit het wel rechtstreeks op het moederbord, bij de andere niet.
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 15:05
door TheLD
Veel gotere zaken (MyCom, Paradigit etc) richten zich met name op kleinere, makkelijkere reparaties waarbij ze zonder risico dezelfde marges schrijven.
Dergelijke reparaties kun je vaak bij de kleinere specialist laten uitvoeren. Zij moeten het hebben van reparaties/service en niet van de verkoop van ict producten.
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 16:14
door nevermind
[quote="GJvdZ"
]Ik snap wel dat er niet gesoldeerd mag worden, zeker niet op delen die de voeding betreft. Een fout is zo gemaakt en voor je weet fikt de boel uit met alle gevolgen voor Packard-Bell. Ik snap ook dat professionele reparateurs zich daar niet aan wagen.
En nee, ik werk niet voor Packard-Bell of voor een computerreparateur.[/quote]
Heb je wel eens op de oplader van een laptop gelezen, welke spanning er op output staat , dus op de dc jack : 19 Volt.
Kan/mag je met de vingers aankomen.
Ik meet de voltage altijd zelf met de tong.
Grapje.
@BBCS
Had jij het gesoldeerd?
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 16:22
door Teunbosseman
BBCS schreef:Teunbosseman schreef:Bij andere merken zit de dc jack niet gemonteerd op het moederboard maar maakt deze ook contact met diverse andere contacten en kan relatief makkelijk vervangen worden voor een relatief nette prijs ( 50 -75 euro )
Bij de ene zit het wel rechtstreeks op het moederbord, bij de andere niet.
Ja, dat had ik reeds neergezet
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 16:31
door BBCS
nevermind schreef:
@BBCS
Had jij het gesoldeerd?
Yep.
Waarom niet?
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 16:35
door Teunbosseman
TheLD schreef:Veel gotere zaken (MyCom, Paradigit etc) richten zich met name op kleinere, makkelijkere reparaties waarbij ze zonder risico dezelfde marges schrijven.
Dergelijke reparaties kun je vaak bij de kleinere specialist laten uitvoeren. Zij moeten het hebben van reparaties/service en niet van de verkoop van ict producten.
Laat mycom nu een van diegene zijn welke ik heb benaderd en dus afwees ivm de richtlijnen = lees verplichtiging welke PB hun oplegd door het moederboard te vervangen. Zelfde geld voor de 2 andere welke onde r de kleine specialist vallen.
De reparatie was opzich makkelijk als je weet hoe het moet, kennis van mij was binnen 1,5 uur klaar. Duurde langer om de laptop uitelkeer en in elkaar te zetten dan het solderen zelf.
Daarbij is deze persoon zeer kundig hierin, heeft zelfs een opgegeven plasma gerepareerd door een en ander te solderen en nu heeft zn zoon dus een mooie plasma hehehe
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 16:41
door nevermind
Laat mycom nu een van diegene zijn welke ik heb benaderd en dus afwees ivm de richtlijnen = lees verplichtiging welke PB hun oplegd door het moederboard te vervangen. Zelfde geld voor de 2 andere welke onde r de kleine specialist vallen.
Nou ik weet nog niet, of dit soms verplichtingen zijn, welke de fabrikant oplegt.
Vaak zijn mensen gewoon uitgeleverd aan reparatiebedrijven, die zelf hun regels maken.
Ik lees jouw laptop is 6 jaar oud, heb je deze nieuw gekocht?
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 16:52
door Teunbosseman
nevermind schreef:Laat mycom nu een van diegene zijn welke ik heb benaderd en dus afwees ivm de richtlijnen = lees verplichtiging welke PB hun oplegd door het moederboard te vervangen. Zelfde geld voor de 2 andere welke onde r de kleine specialist vallen.
Nou ik weet nog niet, of dit soms verplichtingen zijn, welke de fabrikant oplegt.
Vaak zijn mensen gewoon uitgeleverd aan reparatiebedrijven, die zelf hun regels maken.
Ik lees jouw laptop is 6 jaar oud, heb je deze nieuw gekocht?
Volgens de reparateurs dienen zijn bij deze schade het moederboard te vervangen en mogen niet de aansluiting repareren bij schade.
En dat kreeg ik 3 keer te horen.
Ja, laptop is destijds nieuw gekocht, waarom ?
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 18:05
door nevermind
Alleen uit interesse, dat je deze keuze gemaakt hebt, om een PB te kopen.
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 20:33
door Teunbosseman
nevermind schreef:Alleen uit interesse, dat je deze keuze gemaakt hebt, om een PB te kopen.
Waarom zou ik niet voor PB kiezen ? Vanwege problemen ? Wel ook met asus , acer, samsungs , dells, lenova, medion etc etc etc.
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 21:22
door BBCS
Teunbosseman schreef:
Volgens de reparateurs dienen zijn bij deze schade het moederboard te vervangen en mogen niet de aansluiting repareren bij schade.
En dat kreeg ik 3 keer te horen.
Ja, laptop is destijds nieuw gekocht, waarom ?
Als een klant bij mij komt met een PB en dat contact is kapot, ga ik die echt wel repareren, wat PB ook zegt.
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 22:21
door Teunbosseman
BBCS schreef:Als een klant bij mij komt met een PB en dat contact is kapot, ga ik die echt wel repareren, wat PB ook zegt.
Kan me voorstellen dat als een artikel garantie heeft er richtlijnen kunnen zijn om een defect te herstellen om zo de levensduur te garanderen of verdere schades te voorkomen danwel andere zaken uit te sluiten.
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 23:04
door BBCS
Als op een product nog garantie zit, is het logisch dat de fabrikant bepaald wat wel en wat niet gedaan mag worden.
Sommigen hebben daar een andere mening over, maar de winkelier krijgt van de fabrikant ook garantie, en die fabrikant bepaald gewoon hoe de zaken opgelost moeten worden. De reden daarvan is onder andere dat de reparatie goed en deugdelijk uitgevoerd dient te worden. De fabrikanten hanteren zeer strenge regels omtrent ESD en kwaliteit. Ik heb zelf bij zo'n fabrikant gewerkt (voornamelijk reparaties uitgevoerd) dus ik weet hoe streng men daarop is.
Aangezien er prutsers onder de monteurs bij de winkels zijn die de strenge standaarden van de fabrikanten niet eens naderen, verbieden die fabrikanten om de monteur van die winkel de reparatie onder de fabrieksgarantie op te lossen.
Ik heb wel eens het resultaat gezien van zo'n prutser die ook niet ESD veilig werkt. Het resultaat was echt bedroevend.
Solderen is een vak apart en als iemand niet kan solderen, zijn de verbindingen ook zeer ondeugdelijk, met alle gevolgen van dien.
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 21 dec 2011 23:24
door BBCS
Voedingsconnector niet vast op het moederbord:
Oude defecte connector:
Nieuwe connector:
Voedingsconnector vast op het moederbord:
Oude defecte connector:
Moederbord waarbij de oude connector is verwijderd:
Nieuwe connector:
Re: Ook buiten de garantie bepaald Packard Bel hoe te repareren.
Geplaatst: 22 dec 2011 08:32
door nevermind
Teunbosseman schreef:BBCS schreef:Als een klant bij mij komt met een PB en dat contact is kapot, ga ik die echt wel repareren, wat PB ook zegt.
Kan me voorstellen dat als een artikel garantie heeft er richtlijnen kunnen zijn om een defect te herstellen om zo de levensduur te garanderen of verdere schades te voorkomen danwel andere zaken uit te sluiten.
Ben ik met je eens, maar als er zoals bij jouw geen garantie meer is, dan bepaal je toch zelf wat je voor onderdelen je wilt laten/vervangen.
Dit zie je toch vaker, dat de kosten van werkuren soms hoger zijn,dan de nieuwprijs .
Is ook verklaarbaar, omdat vele producten in het buitenland produceert werden, waar de kosten een heel stuk lager zijn.
Aan jouw voorbeeld is weer duidelijk, hoe de wegwerpmaatschappij werkt.
Mooi voorbeeld:
Daarbij is deze persoon zeer kundig hierin, heeft zelfs een opgegeven plasma gerepareerd door een en ander te solderen en nu heeft zn zoon dus een mooie plasma hehehe
Dit kan dan ook met het vervangen moederbord gebeuren, door een handige jongen van de reparatiedienst.