Wanpraktijken van Greenchoice
Geplaatst: 30 okt 2003 22:57
Ik voel me om het nog netjes te zeggen flink gepakt door Greenchoice.
Wat mij overkomen is is een flink verhaal maar liever anderen waarschuwen dan het niet vertellen en dat er meer mensen de dupe worden van de werkwijze van dit bedrijf.
Oplichters zijn het in mijn ogen die onder valse voorwendselen zorgen dat je een overeenkomst tekend.
Mijn energieleverancier is Eneco maar sinds een paar maanden ook Greenchoice en de afgelopen 3 maanden betaal ik ook aan beide.
Een aantal maanden geleden kwam er iemand van Greenchoice aan de deur, normaal zou ik nooit iets tekenen zonder het eerst te bespreken met anderen en huis aan huis verkopers hebben bij mij pech (als ik al voor ze open doe). Juist daarom ook vraag ik me op dit moment af hoe ik zo stom heb kunnen zijn, hoewel ik ook besef dat er waarschijnlijk erg weinig mensen zijn die er niet in zouden trappen.
Goed die man stond dus aan mijn deur met in zijn handen een clipboard, op de galerij liepen meer mensen, duidelijk collega's van elkaar, het kwam in ieder geval erg serieus en betrouwbaar over.
Waar het op neer kwam is dat hij van Greenchoice was en in de flat was om te zorgen dat de mensen die dat nog niet gedaan hadden de overeenkomst met Greenchoice zouden tekenen.
Zijn verhaal was dat iedereen een informatie pakket ontvangen had met daarbij een brief om over te stappen naar Greenchoice. Op zich kan ik me best herinneren dat ik eens een informatiepakket gekregen had maar omdat ik niet van plan was over te stappen heb ik dat ongeopend als reclame weggegooid, daarom ook dat ik later in het gesprek twijfelde of ik door die actie misschien niet een belangrijke brief had weggegooid.
Volgens die man van Greenchoice was iedereen verplicht om over te stappen (vandaar ook het bezoek aan de mensen die dat nog niet zelf hadden geregeld).
Eneco zou de zaken overgedragen hebben aan Greenchoice omdat Eneco met de levering van energie zou stoppen, daardoor was iedereen die bij Eneco zat verplicht om de overeenkomst bij Greenchoice te tekenen, alles was al overgebracht het ging alleen nog om de handtekening om het te bevestigen.
Daar sta je dan, twijfelend of je misschien per ongeluk die belangrijke brief hebt weggegooid en met een mobiele telefoon provider waar het onmogelijk is om Eneco te bellen dus dat was geen optie.
Later de overeenkomst tekenen kon eigenlijk niet omdat de afhandeling al zo was vertraagd door het niet zelf opsturen. Op dat moment krijg je ook het idee dat je door niet te tekenen weleens een groter probleem kan krijgen omdat mijn handtekening alleen een bevestiging zou zijn van zaken die al overgedragen waren.
Welke keuze heb je dan als het zo gebracht word? Of tekenen of geen energie meer want Eneco stopt er immers mee en de zaken lagen nu bij Greenchoice.
Ook over de betaling is gesproken, mijn maandbetaling word automatisch door de sociale dienst betaald aan Eneco en dat heb ik ook gemeld en dat dat veranderd moest worden omdat het alleen op die manier betaald mocht worden en ik absoluut geen automatische betaling toestond of zelf elke maand wilde storten.
Dat zou allemaal door Greenchoice geregeld worden net als het stoppen van de betaling aan Eneco. Dit werd door die man ook genoteerd.
Uiteindelijk kreeg ik in juni een nogal korte brief (waar overigens ook mijn voorletter niet klopt) met mijn klantnummer en daarin de mededeling dat ik binnen korte tijd de exacte informatie zou krijgen over het te betalen bedrag e.d.
Die 2e brief heb ik nooit ontvangen en dus ook niet mijn contract.
Toen ik er achter kwam dat Greenchoice automatisch van mijn girorekening afschreef was dit al 2 maanden gebeurd, nu ondertussen 3 maanden.
Er is recent nog telefonisch contact geweest met Eneco die van niks weet, Greenchoice heeft dus ook niks doorgegeven aan Eneco.
Vandaag heeft mijn contact persoon van de sociale dienst telefonisch contact opgenomen met Greenchoice die met een aantal verrassende mededelingen kwam.
- Overstappen was niet verplicht.
- Door de overeenkomst te tekenen geef je direct toestemming voor automatische afschrijving van je giro rekening.
- De enige manier van betalen is automatische afschrijving omdat het te duur is om accept giro's te sturen, dat is om de kosten van de energie levering laag te houden.
- Mijn contract zou ik moeten hebben want dat hebben ze me opgestuurd.
- Verder is er geen opzegtermijn maar als ik de overeenkomst had terug willen draaien had ik daar na het ontvangen van mijn contract 2 weken de tijd voor, dat zou ook op het contract vermeld staan. Prima maar ik heb helemaal geen contract ontvangen van ze.
Het komt er dus duidelijk op neer dat alles dat mij verteld is 1 grote leugen was en ik voel me behoorlijk opgelicht.
Ik wil hier graag iets tegen doen en onder de overeenkomst uit maar heb begrepen dat dat niet meer kan.
En mocht ik de betaling blokkeren en ik krijg te maken met een deurwaarder of als ik het alsnog op een andere manier aan wil pakken ik dit alleen kan doen via een rechtzaak.
Op zich zou ik dat er voor over hebben als ik maar iets zou hebben dat mijn gelijk bewijst maar ik heb helemaal niks behalve die ene simpele brief.
Mijn idee is dat er ook andere manieren mogelijk moeten zijn omdat ik duidelijk de overeenkomst heb getekend onder valse voorwendselen en dan is 2 weken om het terug te draaien wel erg kort en zeker als je geen contract hebt ontvangen en ook niet op de hoogte bent van die termijn van 2 weken.
Probleem is alleen dat ik niks kan bewijzen.
Bij deze dus een waarschuwing voor de praktijken van Greenchoice en een oproep of er meerdere mensen zijn met gelijke ervaring bij Greenchoice.
Hoe meer mensen met gelijke ervaringen hoe meer kans dat er iets aan gedaan kan worden.
Wat mij overkomen is is een flink verhaal maar liever anderen waarschuwen dan het niet vertellen en dat er meer mensen de dupe worden van de werkwijze van dit bedrijf.
Oplichters zijn het in mijn ogen die onder valse voorwendselen zorgen dat je een overeenkomst tekend.
Mijn energieleverancier is Eneco maar sinds een paar maanden ook Greenchoice en de afgelopen 3 maanden betaal ik ook aan beide.
Een aantal maanden geleden kwam er iemand van Greenchoice aan de deur, normaal zou ik nooit iets tekenen zonder het eerst te bespreken met anderen en huis aan huis verkopers hebben bij mij pech (als ik al voor ze open doe). Juist daarom ook vraag ik me op dit moment af hoe ik zo stom heb kunnen zijn, hoewel ik ook besef dat er waarschijnlijk erg weinig mensen zijn die er niet in zouden trappen.
Goed die man stond dus aan mijn deur met in zijn handen een clipboard, op de galerij liepen meer mensen, duidelijk collega's van elkaar, het kwam in ieder geval erg serieus en betrouwbaar over.
Waar het op neer kwam is dat hij van Greenchoice was en in de flat was om te zorgen dat de mensen die dat nog niet gedaan hadden de overeenkomst met Greenchoice zouden tekenen.
Zijn verhaal was dat iedereen een informatie pakket ontvangen had met daarbij een brief om over te stappen naar Greenchoice. Op zich kan ik me best herinneren dat ik eens een informatiepakket gekregen had maar omdat ik niet van plan was over te stappen heb ik dat ongeopend als reclame weggegooid, daarom ook dat ik later in het gesprek twijfelde of ik door die actie misschien niet een belangrijke brief had weggegooid.
Volgens die man van Greenchoice was iedereen verplicht om over te stappen (vandaar ook het bezoek aan de mensen die dat nog niet zelf hadden geregeld).
Eneco zou de zaken overgedragen hebben aan Greenchoice omdat Eneco met de levering van energie zou stoppen, daardoor was iedereen die bij Eneco zat verplicht om de overeenkomst bij Greenchoice te tekenen, alles was al overgebracht het ging alleen nog om de handtekening om het te bevestigen.
Daar sta je dan, twijfelend of je misschien per ongeluk die belangrijke brief hebt weggegooid en met een mobiele telefoon provider waar het onmogelijk is om Eneco te bellen dus dat was geen optie.
Later de overeenkomst tekenen kon eigenlijk niet omdat de afhandeling al zo was vertraagd door het niet zelf opsturen. Op dat moment krijg je ook het idee dat je door niet te tekenen weleens een groter probleem kan krijgen omdat mijn handtekening alleen een bevestiging zou zijn van zaken die al overgedragen waren.
Welke keuze heb je dan als het zo gebracht word? Of tekenen of geen energie meer want Eneco stopt er immers mee en de zaken lagen nu bij Greenchoice.
Ook over de betaling is gesproken, mijn maandbetaling word automatisch door de sociale dienst betaald aan Eneco en dat heb ik ook gemeld en dat dat veranderd moest worden omdat het alleen op die manier betaald mocht worden en ik absoluut geen automatische betaling toestond of zelf elke maand wilde storten.
Dat zou allemaal door Greenchoice geregeld worden net als het stoppen van de betaling aan Eneco. Dit werd door die man ook genoteerd.
Uiteindelijk kreeg ik in juni een nogal korte brief (waar overigens ook mijn voorletter niet klopt) met mijn klantnummer en daarin de mededeling dat ik binnen korte tijd de exacte informatie zou krijgen over het te betalen bedrag e.d.
Die 2e brief heb ik nooit ontvangen en dus ook niet mijn contract.
Toen ik er achter kwam dat Greenchoice automatisch van mijn girorekening afschreef was dit al 2 maanden gebeurd, nu ondertussen 3 maanden.
Er is recent nog telefonisch contact geweest met Eneco die van niks weet, Greenchoice heeft dus ook niks doorgegeven aan Eneco.
Vandaag heeft mijn contact persoon van de sociale dienst telefonisch contact opgenomen met Greenchoice die met een aantal verrassende mededelingen kwam.
- Overstappen was niet verplicht.
- Door de overeenkomst te tekenen geef je direct toestemming voor automatische afschrijving van je giro rekening.
- De enige manier van betalen is automatische afschrijving omdat het te duur is om accept giro's te sturen, dat is om de kosten van de energie levering laag te houden.
- Mijn contract zou ik moeten hebben want dat hebben ze me opgestuurd.
- Verder is er geen opzegtermijn maar als ik de overeenkomst had terug willen draaien had ik daar na het ontvangen van mijn contract 2 weken de tijd voor, dat zou ook op het contract vermeld staan. Prima maar ik heb helemaal geen contract ontvangen van ze.
Het komt er dus duidelijk op neer dat alles dat mij verteld is 1 grote leugen was en ik voel me behoorlijk opgelicht.
Ik wil hier graag iets tegen doen en onder de overeenkomst uit maar heb begrepen dat dat niet meer kan.
En mocht ik de betaling blokkeren en ik krijg te maken met een deurwaarder of als ik het alsnog op een andere manier aan wil pakken ik dit alleen kan doen via een rechtzaak.
Op zich zou ik dat er voor over hebben als ik maar iets zou hebben dat mijn gelijk bewijst maar ik heb helemaal niks behalve die ene simpele brief.
Mijn idee is dat er ook andere manieren mogelijk moeten zijn omdat ik duidelijk de overeenkomst heb getekend onder valse voorwendselen en dan is 2 weken om het terug te draaien wel erg kort en zeker als je geen contract hebt ontvangen en ook niet op de hoogte bent van die termijn van 2 weken.
Probleem is alleen dat ik niks kan bewijzen.
Bij deze dus een waarschuwing voor de praktijken van Greenchoice en een oproep of er meerdere mensen zijn met gelijke ervaring bij Greenchoice.
Hoe meer mensen met gelijke ervaringen hoe meer kans dat er iets aan gedaan kan worden.