LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] afschaffen studie beurs?
-
afschaffen studie beurs?
en wat lees ik vanmorgen op teletex !! kabinet wil de studiebeurs afschaffen want dat levert 80 miljoen per jaar op de studie beurs moet worden omgezet in een lening zo lees ik . ik vraag mij toch steeds meer en meer af waar dit kabinet mee bezig is ? straks een hele generatie erbij die dik in de schulden zit
Re: afschaffen studie beurs?
Vroeger , reed je direct na aangifte van je baby op het gemeentehuis rechtstreeks door naar de "Spaarbank" om een rekening te openen 'voor later'. Dat zou tegenwoordig natuurlijk nog steeds kunnen.straks een hele generatie erbij die dik in de schulden zit
-
Dat spaarbankboekje is na 18 jaar al erg geslonken !
-
je hebt gelijk vogels 800 miljoen en waarschijnlijk gaat het door staat nu op teletext doen ze weer heel erg goed ,ze hebben al niks en straks helemaal niks en roep nou niet tja dan moeten ze maar meer gaan werken ! want dan krijgen we straks weer de discussie dat 80% niet slaagt voor hun diploma . ik zelf vind het een belachelijk idee!
-
heeft niets met besparing te maken ...
ze willen gewoon hebben dat de gewone mensen niet meer kunnen gaan studeren
ze willen gewoon hebben dat de gewone mensen niet meer kunnen gaan studeren
manondoris schreef:je hebt gelijk vogels 800 miljoen en waarschijnlijk gaat het door staat nu op teletext doen ze weer heel erg goed ,ze hebben al niks en straks helemaal niks en roep nou niet tja dan moeten ze maar meer gaan werken ! want dan krijgen we straks weer de discussie dat 80% niet slaagt voor hun diploma . ik zelf vind het een belachelijk idee!
bijbaantjes genoeg voor studenten.
ik had een spaarrekening waar 10.000 gulden op stond.. toen ik ging studeren toen de euro in beeld kwam was dat dus minder dan de helft meer
dat was na 1 studiejaar op! (en ik had nog maar een simpele mbo opleiding)
bijbaantje als schoonmaakster erbij gehad.. me rot gewerkt
naast mn studie en nog kon ik amper rond komen (uit ging ik amper tot niet en als ik uit ging dronk ik het goedkoopste dat er was.. fris of water)
kreeg ook gelijk klachten van de school want wat was nou belangrijker mn studie of mn werk?
heb toen ook gezegt mijn werk want zonder dat kan ik jullie niet betalen.
uiteindelijk in het laatste jaar wel een lening moeten nemen bij toen nog de ib groep.. daardoor is mn schuld gelukkig maar 1400 geworden.. die ik gelukkig in 2012 af weet te lossen..
ik ken mensen die met een nulletje extra een schuld hebben en amper tot niet aan de bak komen... leuk zo'n schuld die als een zwaard boven je hangt.
ik ben voor mn dochter ook aan het sparen (15 euro p. m.) maar dat zal waarschijnlijk alleen maar 1 jaar misschien 2 jaar kunnen betalen en daarna? tja dan moet ze maar doen waar we naar toe gedwongen worden.. lenen..
fijn hoor dan wil je je kind opvoeden dat ze geen schulden horen te hebben terwijl de regering het lekker gaat stimuleren om een schuld te krijgen..
(terwijl ze nu zo voor het aflossen van de hypoteken want je moet van je schulden af.. hoe dubbel)
dat was na 1 studiejaar op! (en ik had nog maar een simpele mbo opleiding)
bijbaantje als schoonmaakster erbij gehad.. me rot gewerkt
naast mn studie en nog kon ik amper rond komen (uit ging ik amper tot niet en als ik uit ging dronk ik het goedkoopste dat er was.. fris of water)
kreeg ook gelijk klachten van de school want wat was nou belangrijker mn studie of mn werk?
heb toen ook gezegt mijn werk want zonder dat kan ik jullie niet betalen.
uiteindelijk in het laatste jaar wel een lening moeten nemen bij toen nog de ib groep.. daardoor is mn schuld gelukkig maar 1400 geworden.. die ik gelukkig in 2012 af weet te lossen..
ik ken mensen die met een nulletje extra een schuld hebben en amper tot niet aan de bak komen... leuk zo'n schuld die als een zwaard boven je hangt.
ik ben voor mn dochter ook aan het sparen (15 euro p. m.) maar dat zal waarschijnlijk alleen maar 1 jaar misschien 2 jaar kunnen betalen en daarna? tja dan moet ze maar doen waar we naar toe gedwongen worden.. lenen..
fijn hoor dan wil je je kind opvoeden dat ze geen schulden horen te hebben terwijl de regering het lekker gaat stimuleren om een schuld te krijgen..
(terwijl ze nu zo voor het aflossen van de hypoteken want je moet van je schulden af.. hoe dubbel)
Hai allemaal,
Het is inderdaad duur dat studeren, alle 3 mijn kinderen studeren en het is niet goedkoop. Nu was ik inderdaad een van die mensen die vroeger meteen na de bevalling een spaarboekje voor de kinderen opende. Dat spaargeld is dus echt niet genoeg.
Vaak denk ik, er zal toch zeker wel een tussenweg mogelijk zijn, waarbij iedereen toch kan studeren en een opleiding voor iedereen toegankelijk is zonder dat de kosten de pan uit rijzen???
Vaak denk ik: schaf die ov dan al eens af voor mensen die studeren in de plek waar ze wonen. Mijn kinderen studeren alle 3 in de plek waar we wonen, die gaan op de fiets dus, maar mogen gratis door heel nederland crossen met de trein. Dat slaat toch nergens op? Geef mensen dan toch gewoon een traject kaart van huis naar school/stage/ouders?
Als de studie beurs een lening wordt dan blijven er veel mensen met een schuld zitten, die ze nog lang moeten afbetalen, want ook met een bijbaantje en een spaarrekening is het duur. Op zich is het natuurlijk niet erg om in jezelf te investeren op die manier, maar ik denk dat een enorme schuld op die leeftijd niet heel verstandig is. Zeker omdat toch niet iedereen meteen een baan krijgt en de echt grote uitgaven (huis, kinderen ect, ) vaak nog moeten komen.
Isabel
Het is inderdaad duur dat studeren, alle 3 mijn kinderen studeren en het is niet goedkoop. Nu was ik inderdaad een van die mensen die vroeger meteen na de bevalling een spaarboekje voor de kinderen opende. Dat spaargeld is dus echt niet genoeg.
Vaak denk ik, er zal toch zeker wel een tussenweg mogelijk zijn, waarbij iedereen toch kan studeren en een opleiding voor iedereen toegankelijk is zonder dat de kosten de pan uit rijzen???
Vaak denk ik: schaf die ov dan al eens af voor mensen die studeren in de plek waar ze wonen. Mijn kinderen studeren alle 3 in de plek waar we wonen, die gaan op de fiets dus, maar mogen gratis door heel nederland crossen met de trein. Dat slaat toch nergens op? Geef mensen dan toch gewoon een traject kaart van huis naar school/stage/ouders?
Als de studie beurs een lening wordt dan blijven er veel mensen met een schuld zitten, die ze nog lang moeten afbetalen, want ook met een bijbaantje en een spaarrekening is het duur. Op zich is het natuurlijk niet erg om in jezelf te investeren op die manier, maar ik denk dat een enorme schuld op die leeftijd niet heel verstandig is. Zeker omdat toch niet iedereen meteen een baan krijgt en de echt grote uitgaven (huis, kinderen ect, ) vaak nog moeten komen.
Isabel
-
@bianca en isabel ik ben het helemaal met jullie eens ! fijn dat jullie het ook begrijpen.
Die ov jaarkaart is niet verplicht,mijn zoon had die kaart niet nodig,die heeft hem dus niet,
Ik geloof dat een ov jaarkaart rond de 8/900 euro is ,
Ik geloof dat een ov jaarkaart rond de 8/900 euro is ,
Laatst gewijzigd door snepke op 30 dec 2011 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
en dit bedoel ik dus ! kom hier niet mee aan , mijn schoonzoon studeerd op het hbo en heeft een basisbeurs met aanvullende beurs en een kleine lening.zijn ouders zijn niet in staat om de studie voor hem te betalen en daarom moet ie het alleen doen . de studie neemt zoveel tijd inbeslag dat een baantje ernaast er niet bij kan . hij heeft enorm veel moeite met de studie maar leert zich een slag in de ronte en haalt gelukkig goede cijfers ,dit vergt wel heel veel inzet.ik vrees als alles doorgaat dat hij stopt met zijn studieciske schreef:manondoris schreef:je hebt gelijk vogels 800 miljoen en waarschijnlijk gaat het door staat nu op teletext doen ze weer heel erg goed ,ze hebben al niks en straks helemaal niks en roep nou niet tja dan moeten ze maar meer gaan werken ! want dan krijgen we straks weer de discussie dat 80% niet slaagt voor hun diploma . ik zelf vind het een belachelijk idee!
bijbaantjes genoeg voor studenten.
@bianca,
wat jij vertelt is inderdaad een groot probleem, je werkt om je studie te kunnen betalen, maar wat is dan nog de prioriteit? (niet dat jij daar iets aan kan doen maar eigenlijk zou dat niet zo moeten zijn)
Ik vind het op zich prima dat studenten een bijbaantje hebben, maar dat moet wel binnen proportie blijven en school moet prioriteit hebben. Maar dat wordt wel heel moeilijk als die beurs wordt afgeschaft. En inderdaad er zijn bijbaantjes genoeg, maar nogsteeds met een bijbaan van zeg eens 12-16 uur is het moeilijk voor een student om rond te komen. Vaak val je nog onder minimum jeugdloon en krijg je dus niet heel veel betaald. Huurtoeslag kun je vaak niet krijgen voor een studenten kamer dus dan betaal je daar ook de volle mep, college geld is vaak nog wel op te brengen met een fultime baantje in de zomer, maar al die boeken zijn duur. Voor veel studies worden elk jaar nieuwe boeken gebruikt dus tweede hands is vaak niet mogelijk.
Ik vind het eigenlijk een hele moeilijke discussie, want aan de ene kant vind ik: onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn zonder dat je jezelf met een hoge schuld opzadelt. aan de andere kant: als je na die studie een mooie baan vindt waar je een fortuin mee verdient mag je ook wel iets doen voor de samenleving die je studie immers betaald heeft.
Vaak hebben we het over de 'leen cultuur' en vinden we dat we jongeren moeten leren niet te lenen, dat gaat zo niet lukken natuurlijk. Overigens is een studie lening natuurlijk iets heel anders dan een lening voor een telefoon.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de stufi.
Isabel
wat jij vertelt is inderdaad een groot probleem, je werkt om je studie te kunnen betalen, maar wat is dan nog de prioriteit? (niet dat jij daar iets aan kan doen maar eigenlijk zou dat niet zo moeten zijn)
Ik vind het op zich prima dat studenten een bijbaantje hebben, maar dat moet wel binnen proportie blijven en school moet prioriteit hebben. Maar dat wordt wel heel moeilijk als die beurs wordt afgeschaft. En inderdaad er zijn bijbaantjes genoeg, maar nogsteeds met een bijbaan van zeg eens 12-16 uur is het moeilijk voor een student om rond te komen. Vaak val je nog onder minimum jeugdloon en krijg je dus niet heel veel betaald. Huurtoeslag kun je vaak niet krijgen voor een studenten kamer dus dan betaal je daar ook de volle mep, college geld is vaak nog wel op te brengen met een fultime baantje in de zomer, maar al die boeken zijn duur. Voor veel studies worden elk jaar nieuwe boeken gebruikt dus tweede hands is vaak niet mogelijk.
Ik vind het eigenlijk een hele moeilijke discussie, want aan de ene kant vind ik: onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn zonder dat je jezelf met een hoge schuld opzadelt. aan de andere kant: als je na die studie een mooie baan vindt waar je een fortuin mee verdient mag je ook wel iets doen voor de samenleving die je studie immers betaald heeft.
Vaak hebben we het over de 'leen cultuur' en vinden we dat we jongeren moeten leren niet te lenen, dat gaat zo niet lukken natuurlijk. Overigens is een studie lening natuurlijk iets heel anders dan een lening voor een telefoon.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de stufi.
Isabel
Afschaffen van de studiebeurs zoals die nu bestaat is best wel redelijk. De kans om te studeren blijft bestaan maar in de vorm van een lening dus een jaartje er tussen uit of steeds maar van studie wisselen gaat bakken met geld kosten. Is in mijn opinie een goede oplossing om studenten dat te laten doen waar ze student voor zijn, namelijk onderwijs volgen en bij goed gevolg afstuderen. Staat er 4 jaar voor een studie moet je er ook voor gaan, nu is het zo dat er eindeloos "gestudeerd" wordt, vooral in exotische landen( moet even er even tussen uit) of in de kroeg. Aanpakken die studenten, het is hun toekomst daar ga ik mijn dure belastingcenten niet aan vergooien. Paal en perk stellen en onderwijs volgen.
Dat was 20 jaar geleden zo, maar dat is in 1993 al verminderd met de tempobeurs en vanaf 1996 geldt de prestatiebeurs. Sindsdien zeker geen krant meer gelezen?nu is het zo dat er eindeloos "gestudeerd" wordt
mee eens , niet elke keer weer een andere keus mogen maken en zeer zeker niet in een ander land omdat ze zonodig iets willen opsteken!Staat er 4 jaar voor een studie moet je er ook voor gaan
@Sjz, nee ik lees geen kranten, te duur en doe dat dus online. Maar het is toch simpel je kiest een studie met toekomstperspectief en maakt die ook succesvol af, dan ben je binnen de studie tijd klaar ook. Studenten die vooral iets met goog willen doen zijn niet bewust van het feit dat er wel voldoende Psychologen, geitenwollen sokken agogen en zo meer zijn. Bewuste keuzes maken en niet de makkelijkste manier kiezen om die bul te halen. Als studenten nu eens door krijgen dat de studie niet gratis is gaan die waarschijnlijk meer met de studie bezig en de toekomst die ze na het afstuderen zouden kunnen krijgen. Het is geen pré dat op je cv staat 10 jaar gedaan over de studie pantoffels wel of niet zwart.
bijbaantjes genoeg voor studenten, ja daar ben ik het op zich wel mee eens maar het gaat niet voor iedereen op.
Mijn jongste dochter komt alles aangewaaid, ze werkt al vanaf haar 15e.
Eerst was dat nog om leuke dingen mee te doen, daarvoor werk je toch ook?
Nu is het om haar ziekenfonds en school mee te betalen, want studiebeurs is zo royaal dat er geld bij moet, ze moet dus wel werken om naar school te kunnen.
De oudste werkt ook vanaf haar 14e, heeft ontzettend veel moeite met leren, leert dag en nacht, geen tijd voor een bijbaantje meer en dan ook nog met vieren en vijven thuiskomen, haar studiebeurs is niet meer voldoende, er moet dik geld bij, en ja dat moet ze dan bij papa halen.
Manlief moet alleen de kost verdienen, dus het is hier al geen vetpot, elke keer een stukje maand over (je snapt dat wel).
Toch zal dit kind zich ook aan moeten kleden, wil ook heel soms weleens uitgaan, dat hoort tenslotte volgens mij ook bij het jong zijn, ze is 19 doet verschrikkelijk haar best om dit jaar af te ronden en dan maar gaan werken.
Tuurlijk we schaffen het af, heerlijk, enig, (heel sarcastich bedoeld) dan krijgen de kids die juist zo'n moeite met leren hebben maar niet van school mogen tenminste de kans om schulden op te bouwen, om niets meer van school te bakken.
Helemaal mee eens (dus not).
Vind het voor sommigen gewoon heel zielig, mijn dochter is nooit een leerwonder geweest, de lagere school had ze al zoveel moeite mee, het vmbo zakte ze voor, met een her examen toch gehaald, maar niet van school mogen, te jong en geen mbo 2 niveau, heerlijk wat een suc6.
Door de leerstress (en verklaar me voor gek dat ik het zo noem) en geldzorgen is ze bijna elke 2 weken wel 3 a 4 dagen ziek, buikpijn, misselijk, hoofdpijn en op school overal dik onvoldoende staan, geen bijbaantje meer dit jaar want dan komt school in gevaar.
Hoezo is het leven van een student met leerproblemen makkelijk??
Hoezo neem een bijbaantje??
Waarom dik in de schulden nu als je later geen zicht op een baan hebt omdat je diploma net niet genoeg is?
Jaaaaa joepieieie we helpen deze jongeren wel even naar de vervelend
Mijn jongste dochter komt alles aangewaaid, ze werkt al vanaf haar 15e.
Eerst was dat nog om leuke dingen mee te doen, daarvoor werk je toch ook?
Nu is het om haar ziekenfonds en school mee te betalen, want studiebeurs is zo royaal dat er geld bij moet, ze moet dus wel werken om naar school te kunnen.
De oudste werkt ook vanaf haar 14e, heeft ontzettend veel moeite met leren, leert dag en nacht, geen tijd voor een bijbaantje meer en dan ook nog met vieren en vijven thuiskomen, haar studiebeurs is niet meer voldoende, er moet dik geld bij, en ja dat moet ze dan bij papa halen.
Manlief moet alleen de kost verdienen, dus het is hier al geen vetpot, elke keer een stukje maand over (je snapt dat wel).
Toch zal dit kind zich ook aan moeten kleden, wil ook heel soms weleens uitgaan, dat hoort tenslotte volgens mij ook bij het jong zijn, ze is 19 doet verschrikkelijk haar best om dit jaar af te ronden en dan maar gaan werken.
Tuurlijk we schaffen het af, heerlijk, enig, (heel sarcastich bedoeld) dan krijgen de kids die juist zo'n moeite met leren hebben maar niet van school mogen tenminste de kans om schulden op te bouwen, om niets meer van school te bakken.
Helemaal mee eens (dus not).
Vind het voor sommigen gewoon heel zielig, mijn dochter is nooit een leerwonder geweest, de lagere school had ze al zoveel moeite mee, het vmbo zakte ze voor, met een her examen toch gehaald, maar niet van school mogen, te jong en geen mbo 2 niveau, heerlijk wat een suc6.
Door de leerstress (en verklaar me voor gek dat ik het zo noem) en geldzorgen is ze bijna elke 2 weken wel 3 a 4 dagen ziek, buikpijn, misselijk, hoofdpijn en op school overal dik onvoldoende staan, geen bijbaantje meer dit jaar want dan komt school in gevaar.
Hoezo is het leven van een student met leerproblemen makkelijk??
Hoezo neem een bijbaantje??
Waarom dik in de schulden nu als je later geen zicht op een baan hebt omdat je diploma net niet genoeg is?
Jaaaaa joepieieie we helpen deze jongeren wel even naar de vervelend
Al zou het diploma goed genoeg zijn is er geen werk want over kwalificatie is ook niet goed. Dat is het probleem van het opleidingsstelsel mensen met een hoge opleidingsgraad hebben we meer dan genoeg maar niemand met een opleiding die aansluit in wat het bedrijfsleven echt nodig heeft. Techniek,natuurkunde en zo meer zijn allemaal complexe opleidingen. Weinigen kiezen daar voor die gaan liever media of communicatie studeren. Niet handig wat er zijn wel honderden voor je die op een baan wachten. Ergo een opleiding is pas zinvol als je er een doel mee kan bereiken. Investeren in de eigen toekomst noemen ze dat ook wel.